Sida 2 av 3
Postat: torsdag 08 mars 2007 21:41
av Bussmicke
Det är möjligen inte vagnen på bild 2?
Postat: torsdag 08 mars 2007 21:44
av Dennis Sigward
Det är möjligt om den är en boggievagn Men det är svårt att se i bilden.
mvh Dennis
Postat: torsdag 08 mars 2007 21:45
av Bussmicke
Titta på min hemsida, fler bilder finns där.
Postat: torsdag 08 mars 2007 22:12
av Stefan N
OK, jag tog mig lite tid för att bistå med lite bilder...
Var i Strausberg i mitten av mars 2006. Inte var det något vårväder
med öl på uteserveringarna som gällde då inte....

Vid S-bahn i Strausberg hördes ett märkligt ljud. Det var farbrorns Trabant som försökte ta sig upp över trottoarkanten. Efter ett par försök gav han upp och lät skrotet stå.

Spårvägen avgår från sin egna bangård. Tidigare i denna tråd nämndes att restaurangen här var utmärkt men, en aning dystert är det ju... Dessutom inte öppet vid vårt besök.

Så, efter fraternisering med lokalbefolkningen, intagande av en currywurst som Sprängämnesinspektionen säkert hade varit intresserade av, så dök en välkänd syn upp. Vagn 22 av den tjeckiska typen Tatra (T3 heter den väl?)

En interiörbild...

Strax efter Hegermühle viker godsspåret av österut...

Vid ändhållplatsen fortsätter man rakt fram och viker sedan ner till vänster mot vattnet för att bese den intressanta färjan. Av någon anledning var den ej i drift vid vårt besök.

Vi vacklade sedan tillbaka till vagnhallen och hittade dessa intressanta vehiklar på uppställningsspåret...

Genomfrusna hittade vid den irländska puben vid ändhållplatsen.

Trevlig personal och god mat och dryck. Rekommenderas....
Postat: fredag 09 mars 2007 18:46
av leifd
Dennis Sigward skrev:Det är möjligt om den är en boggievagn Men det är svårt att se i bilden.
mvh Dennis
Jodå, STE 30 är den Tatra som varit New Oreans.
/Leif D
Postat: fredag 09 mars 2007 19:00
av leifd
Bussmicke skrev:Anders Forsberg skrev:Om man fortsätter in mot Strausberg från spårvägens ändhållplats så kommer man fram till den elektriska färjan.
Anders Forsberg
Attans, det tror inte varken jag eller leif kände till.
Hade varit kul att ta bilder på.
Jorå, jag kännde nog till den, problemet är ju att jag ska komma ihåg allt under resorna också, medan andra ägnar sig åt att endast fylla minneskort och mage med innehåll.
Om Nilson var lite mer delaktig i planeringen och funderandet, så kanske de inte skulle uppstå.
Vill påminna om en liknande miss i en viss stad i Österrike året innan, men som vi tog igen i somras.
Sen går de ju säkert att åka sån där på fler ställen, ska du se.
Postat: fredag 09 mars 2007 19:01
av Ivers1991
Stefan N skrev:
Så, efter fraternisering med lokalbefolkningen, intagande av en currywurst som Sprängämnesinspektionen säkert hade varit intresserade av, så dök en välkänd syn upp. Vagn 22 av den tjeckiska typen Tatra (T3 heter den väl?)
Tyvärr fel, Tw 22 är av Tatra-typ, men den nyare KT8D5, byggda 1986-1999. Vagnarna kom till Strausberg i 1995 efter insats i slovakiska Kosice.
Postat: fredag 09 mars 2007 19:13
av leifd
Stefan N skrev:
Spårvägen avgår från sin egna bangård. Tidigare i denna tråd nämndes att restaurangen här var utmärkt men, en aning dystert är det ju... Dessutom inte öppet vid vårt besök.
När Micke och jag var där i augusti, fanns inte den bangården längre. Då fanns bara ett enda spår för trafiken, i övrigt en stor byggplats. Troligen är det väl färdigbyggt nu, men jag vet ju inte hur det ser ut.
Resturangen, ja den var ju inte precis nån lyxkrog, men väl värd ett besök.
/Leif D
Postat: fredag 09 mars 2007 20:58
av Thomas Lange
Anders Forsberg skrev:Om man fortsätter in mot Strausberg från spårvägens ändhållplats så kommer man fram till den elektriska färjan.
Anders Forsberg
På Anders begäran lägger jag ut en av hans bilder på färjan i fråga "in action".
Postat: fredag 09 mars 2007 22:28
av Anders Forsberg
Postat: lördag 10 mars 2007 7:57
av Anders Forsberg
Lyckades få till en bilde, ja ja samma som Thomas hjälpte mig med. Få se om det lyckas nu. Tidtabellen ser ut att ha ändrat utforming sedan 1988.
Anders F

Postat: lördag 10 mars 2007 8:04
av bruse
Men jisses! Inte åker man väl till tyskland och dricker irländsk öl?

Postat: lördag 10 mars 2007 8:05
av Anders Forsberg
Nästan upprörande, håller med Dig Bruse - i Tyskland dricks tysk öl...
AF
Postat: lördag 10 mars 2007 8:22
av Stefan N
Såja, såja....
Om ni tittar noggrannt på matbilden så ser ni att vi dricker mörk Berliner Kindl och Paulaner.... I Tyskland dricker man självfallet god tysk öl...
Dessutom hade Hertha Berlin hemmamatch samma kväll så puben var fylld av supportrar med halsdukar. Alla TV-apparater visade den matchen utom en liten TV i hörnet som visade Bayern München. Det satt en stackare med BM-halsduk och höjde ljudet på sin TV hela tiden.
Låt oss sammanfatta det med att det var ganska livligt...
Men som sagt, ett trevligt ställe var det
Postat: lördag 10 mars 2007 10:41
av Bussmicke
Anders Forsberg skrev:Lyckades få till en bilde, ja ja samma som Thomas hjälpte mig med. Få se om det lyckas nu. Tidtabellen ser ut att ha ändrat utforming sedan 1988.

Detta kallar jag ett riktigt spårvagnståg, superdiggabelt.
Postat: lördag 10 mars 2007 10:44
av Bussmicke
Anders Forsberg skrev:Lyckades få till en bilde, ja ja samma som Thomas hjälpte mig med. Få se om det lyckas nu. Tidtabellen ser ut att ha ändrat utforming sedan 1988.
Anders F
Turtätheten verkar vara samma men "Trafikdygnet" är kortare idag..

Postat: lördag 10 mars 2007 11:40
av Anders Forsberg
ja Du får en sista Micke även den från juni 1988.

Postat: lördag 10 mars 2007 12:52
av Bussmicke
Trevligt, tänk om dessa vagnar rullat än idag i ord. trafik, så mycket roligare det hade varit.
Tur att linje 87 inte bytt sina..
Postat: lördag 10 mars 2007 13:16
av Anders Forsberg
Hm Du behöver en bild. Men den var även i slutet av DDR tiden hotad av att läggas ned. Detta är min absoulta favorit bland spårvägslinjer. Vid en arbetspatsträff undrade någon vilken som var favoritlinjen, alla förväntades svara någan av Göteborgslinjer men inte jag. Svaret blev just denna linje.
Anders

Postat: lördag 10 mars 2007 13:23
av Johan Eriksson
x