Grovsnus skrev:Är inte hastighet en stor del av intresset för en passagerare när det gäller att ta sig fram?
Dock är säkerhetsmedvetandet hos spårvagnsförarna vid Veolia i Norrköping extremt högt (i vart fall jämfört med annan ort i landet), vilket ju i viss mån sätter en viss prägel även på hastigheten.
Vad heter den orten då?
Stockholm så klart...
Tunnelbanan är väl det mest lysande exemplet på icke mjuk körning...
Johan Eriksson skrev:Vad man kan fråga sig är dock om Nkp nånsin kommer att ha en chans mot massbilismen när den hela tiden är prioriterad efter fler vägprojekt, i Nkp är det Söderleden, i Sthlm har några synnerligen vinklade och partiska partier gjort det till naturlag att 3 svindyra motorvägar i tunnlar måste byggas först och om det ska bli en spårväg sedan, en är färdig (södra länken), en börjar troligtvis byggas snart (norra länken) men innan man ens satt spaden i marken för den så planeras det för nästa miljardbygge: Österleden. Sen kanske det blir talat om ett helt stomnät för spårvagnar!
Så om man nu inte vill vänta på planprocessen kring Söderleden så skall man alltså först bygga en bro och sedan flytta bron inkl spårväg och avstängning av spårväg?
Det är av vikt att vi planerar och utför infrastrukturomdaningar samtidigt, dvs så som man nu gör i Norrköping. Annars kommer det aldrig att bli en förlängning ens från Ljura upp till Söderleden.
Grovsnus skrev:Är inte hastighet en stor del av intresset för en passagerare när det gäller att ta sig fram?
Dock är säkerhetsmedvetandet hos spårvagnsförarna vid Veolia i Norrköping extremt högt (i vart fall jämfört med annan ort i landet), vilket ju i viss mån sätter en viss prägel även på hastigheten.
Vad heter den orten då?
Svaret kan ju faktiskt tolkas som att en lokförare som framför ett X2000 är mindre säkerhetsmedveten än en lokförare på ett här-och-där-tåg eftersom det ena tåget kör snabbare än det andra på vissa sträckor?
Nej, så kan man inte alls tolka det. Spårvagnstrafik, är något som kör "på sikt" i stor utsträckning, samt hastighetsanpassas av föraren.
Tåg, körs "alltid" (i princip allafall) enligt för linjen och tågsättet gällande hastighet. Exempelvis körs ju X2-tåg i lägre hastighet om banan eller andra omständigheter kräver det.
Det jag avsåg med skrivningen, var min tolkning av den skrift som finns på denna länk. Samt förståss egna intryck.
I skriften, kan man ju dock tycka att man kanske även "jämför päron med äpplen", men det är kanske inte direkt avsikten att bedömma personalens handlande, utan utfallet av den i stort.
Jag generaliserade lite eftersom du också gjorde det men det kom fram lite fakta samt en egen uppfattning som jag ej betvivlar.
à en ort som Norrköping är det faktiskt lättare och genomgripande större chans att man som förare känner en större stolthet och gemenskap eftersom man är ett fåtal förare i jämförelse med t.ex. Oslo och Göteborg.
Man har ju en bra koll på varandra också.
Att förare i Norrköping kör sämre är inte heller sagt någonstans men blir det inte ett litet vekt argument att säga att man vill köra sakta för att upprätthålla säkerheten?
Det kanske finns en spårvagnsförare som kör heltid i Norrköping som kanske har svar?
Johan Eriksson skrev:Visst, det finns verkligen inga vettiga argument mot emot samplanering, det är inte det jag fokuserar på utan att tex den här Navestadsförlängningen varit på gång i 45 år, att spårvässatsningar sammantaget sett tar extremt lång tid och att bilismen alltid får sina investeringar först! Hur många vägkorsningar måste byggas om innan spårvägen når Söderköping?
Innan spårvägen når Trumpetaregatan (som går att hitta på eniro.se eller hitta.se) är det en bro som skall nybyggas och därtill skall samtliga vägkorsningar som passeras på något sätt ändras. Den första nere vid Ljura.
Hur många plankorsningar du får på en eventuell spårväg till Söderköping vill jag inte ens försöka räkna på, men faktum är att du måste bygga om samtliga. Bl.a. måste du lägga ner räls i asfalten och se till att skydda överfarten med signalanläggningar.
Johan Eriksson skrev:Ja man ska självklart bygga så bitarna håller och är dessutom är inte den planerade snabbspårvägen till Söderköping tänkt att gå i en helt ny sträckning jämfört mot den gamla järnvägen från Östra stn? -kanske parallellt med E66an (som jag rest mkt) som i sin tur kanske behöver rätas och förbättras fr o m motorvägens söder om Navestad och söder(köping)? Tror mig också ha läst om en ny E66-väg förbi Söderköping, stimmt das?
Vet inte, men kolla http://www.vv.se, de har nog information om vad de tänker sig göra med E22:an, har du någon aning om varför de vill byta nummer på den? Jag hittar inget
Att förarna i Norrköping kör sakta är en saning uta subbstans vi har många ställen där det krävs att vi anpassar hastigheten . Hela sträckan
på linje 3 mellan saltängsbron ( bron före hlp Rådhuset) till hlp Strömbacken är ett sådant exempel som har många korssningar med
dålig sikt och galena eller sovande andra trafikanter som tro att spårvagnen är mjuk. Att köra planerat och mjukt tar inte längre tid
men är både säkrare och mer komfortabelt. En hård körning mellan Klockartorpet och Södertull ger en tids vinst på högst 1min och
upplevs som obekväm. Vi förare i Norrköping har en ambition att
köra säkert och med god komfort. Inget t-bane kör här.
Buss & spårvagnsförare,handledare samt garage personal i Norrköping.
Föredetta 08 Mellan 1957-1999.
Johan Eriksson skrev:Jag är ingen bilhatare men anledningen till att Nkp öht överlevt är 2: Dubbelspår och utbyggnader tidigt, förlängningen 1931 mot nordväst var "friskt vågat" och det är vidare förlängningar just under den stora efterkrigstidsbilismen som räddat Nkp undan nedläggning, nu är det dags igen och i fler riktningar än till Navestad även om jag är övertgad om att en ny(gammal) bana hela vägen till Söderköping som en direkt förlängning av det nuvarande bygget mot Navestad kommer bli en succé och bör byggas snarast!
Jag vill definitivt inte säga emot det Johan skriver, men utan att ägna mig åt personkult, så vill jag påstå att två personer med stor anknytning till denna förening (SSS), haft en mycket avgörande roll i att vi fortfarande har spårväg i Norrköping.
Hade dessa inte tagit tag i Norrköpings Spårvägar i början av 90-talet, så hade nog spårvägen lagt ner sig själv, senast vid millennieskiftet.
Nu ville ju ödet att dessa här ej angivna personer skulle finna ett antal mycket bra begagnade spårvagnar, med vilkas hjälp man lyckats få politiker och allmänhet att förstå att spårväg inte behöver vara små risiga vagnar i busstorlek, som far fram okontrolerat på något som liknade ett modelljärnvägsspår.
Nåja den som kan sin spårvägshistoria vet vilka personernan är, övriga får väl nöja sig med att fundera själva.
/Leif D
Senast redigerad av leifd den måndag 05 mars 2007 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
Grovsnus skrev: Ã en ort som Norrköping är det faktiskt lättare och genomgripande större chans att man som förare känner en större stolthet och gemenskap eftersom man är ett fåtal förare i jämförelse med t.ex. Oslo och Göteborg.
Man har ju en bra koll på varandra också.
Säkert är det så, inget jag betvivlar alls.
Grovsnus skrev: Att förare i Norrköping kör sämre är inte heller sagt någonstans men blir det inte ett litet vekt argument att säga att man vill köra sakta för att upprätthålla säkerheten?
Det kanske finns en spårvagnsförare som kör heltid i Norrköping som kanske har svar?
Eftersom en viss text här väckte sådan annstöt, så har jag nu tagit den ur tjänst.
Hoppas alla är nöjada då
/Leif D
Senast redigerad av leifd den onsdag 07 mars 2007 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
leifd skrev:Lämpligen läser du "lagerbrax" inlägg ovan, som pekar på att man faktiskt fått lära sig att köra spårvagn med insidan av huvudet i alla lägen, något som faktiskt satt spår i hur spårvägen uppfattas generellt, samt en otroligt mycket förbättrad olycksstatistik.
Man kör alltså fort och med omdöme. Att sedan inte köra som en blådåre på platser där det är olämpligt, bara för att det SKA gå fort, det förstår inte jag vad det ska vara bra för.
Att det i dessa spalter hörs röster om att man borde kunna köra fortare, ja det imponerar inte på mej, speciellt om man ser på vilka det är som säger detta.
För egen del så har jag nog en rätt bra uppfattning om vilka här som kör eller kört spårvagn och/eller buss yreksmässigt. Dessas argument väger ju då vida mycket tyngre än argument från de som inte gör/gjort detta.
/Leif D
Det va då h:e va du går med taggarna utåt.. Försök gärna använda mjukare ord, det mår debatten bättre av.
Jag hittar inget i debatten ovan att det ska köras fort bara för att.. Men jag håller med grovsnus att det är ett vekt argument om att sakta = säkert.
Det som lagerbrax skrev som mjukt och planerat är ett betydligt bättre argument. (mjuk och planerat behöver inte vara lika med sakta)
Btw, vad för mål på restider har satts upp när det gäller utbyggnader söderöver?
Och hur går planeringen av brobygget över söderleden, VV och Norrköpings kommun hänvisar bara till varandra på hemsidorna
//Q
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
lagerbrax skrev:Att förarna i Norrköping kör sakta är en saning uta subbstans vi har många ställen där det krävs att vi anpassar hastigheten . Hela sträckan
på linje 3 mellan saltängsbron ( bron före hlp Rådhuset) till hlp Strömbacken är ett sådant exempel som har många korssningar med
dålig sikt och galena eller sovande andra trafikanter som tro att spårvagnen är mjuk. Att köra planerat och mjukt tar inte längre tid
men är både säkrare och mer komfortabelt. En hård körning mellan Klockartorpet och Södertull ger en tids vinst på högst 1min och
upplevs som obekväm. Vi förare i Norrköping har en ambition att
köra säkert och med god komfort. Inget t-bane kör här.
Buss & spårvagnsförare,handledare samt garage personal i Norrköping.
Föredetta 08 Mellan 1957-1999.
Vad skönt med ett litet och givande svar, precis ett sådant jag eftersökte.
Spårvagn skall glidas fram med huvudet på skaft.
Att köra ryckigt och fort innebär inte automatiskt att det går fortare.
Om du glider sakta och säkert mellan bilar, människor och signaler så behöver du sällan stanna stup i kvarten och har därför vunnit mycket.
Sedan anser jag personligen att du inte kan vinna speciellt mycket tid när du kör. Tiden vinner du på hållplatshanteringen med snabb service och förhoppningsvis passagerare som är intresserade av att stiga på och av vagnen effektivt.
leifd skrev:Lämpligen läser du "lagerbrax" inlägg ovan, som pekar på att man faktiskt fått lära sig att köra spårvagn med insidan av huvudet i alla lägen, något som faktiskt satt spår i hur spårvägen uppfattas generellt, samt en otroligt mycket förbättrad olycksstatistik.
Man kör alltså fort och med omdöme. Att sedan inte köra som en blådåre på platser där det är olämpligt, bara för att det SKA gå fort, det förstår inte jag vad det ska vara bra för.
Att det i dessa spalter hörs röster om att man borde kunna köra fortare, ja det imponerar inte på mej, speciellt om man ser på vilka det är som säger detta.
För egen del så har jag nog en rätt bra uppfattning om vilka här som kör eller kört spårvagn och/eller buss yreksmässigt. Dessas argument väger ju då vida mycket tyngre än argument från de som inte gör/gjort detta.
/Leif D
Det va då h:e va du går med taggarna utåt.. Försök gärna använda mjukare ord, det mår debatten bättre av.
Jag hittar inget i debatten ovan att det ska köras fort bara för att.. Men jag håller med grovsnus att det är ett vekt argument om att sakta = säkert.
Det som lagerbrax skrev som mjukt och planerat är ett betydligt bättre argument. (mjuk och planerat behöver inte vara lika med sakta)
Btw, vad för mål på restider har satts upp när det gäller utbyggnader söderöver?
Och hur går planeringen av brobygget över söderleden, VV och Norrköpings kommun hänvisar bara till varandra på hemsidorna
//Q
Ursäkta så himla mycket då, men jag tycker nog bara jag skrev som vanligt och utan att vara speciellt giftig . Det är ju tråkigt att du väljer att uppfatta det som "taggarna utåt". Nåja ditt val och inte min avsikt allafall.....
F.ö. så var texten enligt min mening (i allafall var det ju tanken) bara ett medhållande i lagerbrax påståenden.
Vad gäller brobygget, så är väl planen att detta ska komma igång på försommaren, eller senast till hösten. Den detaljplan för Söderleden som är överklagad, är inte den del som berörs av detta brobygge. Dock tänker kommunen (enligt pressuppgifter) ev. att tillmötesgå detta överklagande, bl.a. för att inte tappa tempo i byggarbetet.
leifd skrev:
Jag tycker att det enbart finns ett sätt att sänka restiden. Det är att skapa förutsättningar för att få ett bättre flöde, dvs att föraren inte skall behöva vänta onödigtvis på saker som växlar, mötande vagnar, trafiksignaler, passagerarutbyte. Man bör även utforma trafikmiljön på ett sådant sätt att jämn hastighet kan hållas. (Undvika tighta kurvor exempelvis)
När man påverkar dessa förutsättningar måste man dessutom hålla säkerhetens fana högt. Annars blir det bara en massa stopp på grund av olyckor.
Men att höja hastigheten genom att begära att någon kör fortare än trafiksituationen medger - det är dumt!