Sida 2 av 2
Postat: fredag 23 februari 2007 14:55
av frans
Ekonomisk skrev:Eh, du inser väl att myndigheter inte lyder under Västtrafik? Lika lite som det är ditt fel att Vägverket plogar dåligt.
Klart att de gör. Precis som om myndigheterna lyder under mig, så som del i ett medborgerligt kollektiv. [oj, en sådan floskel!]
Det är ju jag (och du och nio miljoner andra) som röstar fram det styre och de myndigheter vi vill ha. Gör vi inte det på "rätt" sätt blir det heller inte som vi vill ha det.
Likadant måste Västtrafik, som fått sitt uppdrag att köra trafik av diverse kommuner i regionen, säga till sin uppdragsgivare (kommuner, landsting eller hur det nu är), att om de skall utföra en beställd trafik, behöver de viss hjälp; de behöver vägar, vägunderhåll, de behöver utrymme, och visst underhåll eller hur?
De kan ju inte bara luta sig tillbaka och säga att det är någon annans fel, som de verkar göra nu.
Att olika instanser, underleverantörer med flera bara skyller på varandra för att komma undan ansvar, duger inte.
Banverket tycks ju ha tagit på sig en hel del av ansvaret, vilket är bra. Då kanske något kan göras för att förbättra. Men mer krävs, precis som vi varit inne på i hela den här tråden.
GP har haft en artikelserie om den usla kvaliten på kollektivtrafiken för en tid sedan, och fick extra vatten på sin kvarn nu, när det totalkvaddade igen.
Postat: fredag 23 februari 2007 15:18
av Fredrik E
Väder är väder och vid sådana här tillfällen undrar man om det är så viktigt att ta sig fram egentligen?
Behöver vi göra alla dessa saker vi har på listan de dagar det är som värst?
Världen stannar ju inte upp om Svensson inte kommer till jobbet?
Det finns självklart de som måste ta sig till sina arbetsplatser men de flesta kan istället stanna hemma och hjälpa til och skotta fram grannens bil,sanda trottoaren,m.m.
Jag tycker att vi nordbor någon gång måste acceptera att vi har 4 årstider så vi kan inte ha samma fungerande infrastruktur som t.ex. resten av Europa.
Postat: lördag 24 februari 2007 14:55
av Ekonomisk
frans skrev:Ekonomisk skrev:Eh, du inser väl att myndigheter inte lyder under Västtrafik? Lika lite som det är ditt fel att Vägverket plogar dåligt.
Klart att de gör. Precis som om myndigheterna lyder under mig, så som del i ett medborgerligt kollektiv. [oj, en sådan floskel!]
Det är ju jag (och du och nio miljoner andra) som röstar fram det styre och de myndigheter vi vill ha. Gör vi inte det på "rätt" sätt blir det heller inte som vi vill ha det.
Du kanske skulle läsa på lite grand? Västtrafik röstar inte i allmänna val...
Skall man följa ditt resonemang, så är det ditt fel att pendeltågen inte går, inte Banverkets. Du har helt enkelt inte sagt till Banverket att de skall sopa växlarna.
Likadant måste Västtrafik, som fått sitt uppdrag att köra trafik av diverse kommuner i regionen, säga till sin uppdragsgivare (kommuner, landsting eller hur det nu är), att om de skall utföra en beställd trafik, behöver de viss hjälp; de behöver vägar, vägunderhåll, de behöver utrymme, och visst underhåll eller hur?
De kan ju inte bara luta sig tillbaka och säga att det är någon annans fel, som de verkar göra nu.
Ja, och om de inte fåpr plogade spår, skall de skicka in äskning i fyra exemplar istälelt för tre?
Jag har inte sett dem skylla på någon.
Att olika instanser, underleverantörer med flera bara skyller på varandra för att komma undan ansvar, duger inte.
Frågan var om det är Västtrafiks fel att Banverket inte kan hålla spåren öppna. Ingen av den är underleverantör till den andra, så det du säger ovan hör inte hit.
Banverket har inte skyllt på någon, de har tagit på sig skulden, så det du skriver stämmer inte där heller.
Om man nu skall gnälla, är det bättre att gnälla på den som har ansvaret för problemen. I fallet med tåg är detta Banverket. Det har varken du eller GP:s ledarskribenten fattat, tyvär.
Vill man påverka är det första steget att ta reda på hur det är idag.
Du kan inte bara ta samma floskelsamling varje gång det blir problem, du måste anpassa den till vad som verkligen hände. Fast du kanske tycker det är Västtrafiks fel att det inte gick tåg till Strömstad under 1 månads tid?
Postat: lördag 24 februari 2007 16:01
av frans
Tja, jag har ingen kontakt med Banverket, däremot med Västtrafik, för det är dem jag köper min biljett av.
Jag kan förstås rösta med benen, eller snarare gummihjulen i det här fallet. Bilen funkar ju, och vägverket sköter sitt jobb ganska bra, långt mycket bättre än Västtrafik (även om Banverket de facto inte är underleveratör till Västtrafik så blir de ju det i praktiken).
Banvkerket har tagit på sig ansvaret för strulet med pendeltågstrafiken vid det lilla snöfallet i veckan, och det är bra. Det kanske innebär att det blir förbättring framöver, och färre tar bilen.
Nu fattas bara att Västtrafik inser att de bör göra något åt spårvägstrafiken i stan också, för den funkade ju lika uselt (och det var där den här tråden började). Där finns inget banverk som kan ta på sig ansvaret.
Det samlas snö i växlarna? Och? Det måste det väl ha gjort de senaste hundra åren av spårvägstrafik i stan? Således inget nytt problem, så det borde man ju kunnat löst för bra länge sedan, eller hur?
Postat: lördag 24 februari 2007 18:03
av JAgr
frans skrev:Nu fattas bara att Västtrafik inser att de bör göra något åt spårvägstrafiken i stan också, för den funkade ju lika uselt (och det var där den här tråden började). Där finns inget banverk som kan ta på sig ansvaret.
Det finns det visst, heter Trafikkontoret.
frans fortsatte skrev:Det samlas snö i växlarna? Och? Det måste det väl ha gjort de senaste hundra åren av spårvägstrafik i stan? Således inget nytt problem, så det borde man ju kunnat löst för bra länge sedan, eller hur?
Har du någon bra lösning på hur man får bort den snö och grus som vägtrafikfordon pressar ned i växlar så är du välkommen med förslag.
Värme i växlar var det länge sedan det infördes. Du skall veta att det krävs en hel del att smälta 10 liter snö och is på 20 - 30 sekunder.
/JAgr
Postat: söndag 25 februari 2007 10:58
av Ekonomisk
frans skrev:
Banvkerket har tagit på sig ansvaret för strulet med pendeltågstrafiken vid det lilla snöfallet i veckan, och det är bra. Det kanske innebär att det blir förbättring framöver, och färre tar bilen.
Det var väl bra att du har insett att allt ont som händer inte är Västtrafiks fel. Nästa gång tycker jag du skall tänka efter före vem du skyller på.
Postat: söndag 25 februari 2007 11:12
av frans
Lördagens GP hade en liten, skall vi kalla det, "kortkrönika" i ämnet. Eftersom jag inte hittar den på nätet, tar jag mig friheten att återge den nedan. Stavfel etc är mina:
DAGENS BANVERKET:
"På grund av rådande väderleksförhållanden kan tågen till och från Alingsås bli försenade", meddelar rösten i högtarlaren på Aspens hållpltas.
Rådande väderleksförhållanden? Det snöar inte. Det blåste några meter per sekund. Det var några grader kallt. Vilka väderleksförhållanden klarar Västtrafik, Banverket, SJ med flera entrepenörer?
Samma röst uppmanade väntande pendlare till uppmärksamhet på skyltningen. Enligt denna var tåget till GÖteborg 15 minuter försenat. Sånt rubbar inte en härdad tågpendlare. Då lade skylten av. En stund senare meddelare rösten i högtalaren att tåget nu är 20 minuter försenat. Det börjar bli kritiskt. Vi som står där och väntar gör det inte för skojs skull. Vi skall till jobbet. Men okej då.
Rösten kommer återkommer. Tåget står i Alingsås. När det kan avgå är oklart. Rösten lovar återkomma.
Motorvägen till Göteborg var torr och fin. Heja Vägverket!