Malmköping överlever!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Claes Thure Moberg skrev: Som besökare tycker jag att det stora problemet med Malmköping ligger på ett helt annat plan. Man kör spårvagnar som hör hemma i stadsmiljö ute på en järnväg mitt på bondlandet. Till skillnad mot Djurgårdslinjen som går i stadsmiljö. Miljön i Malmköping är helt enkelt totalt fel. Och Hosjö ligger ju mitt ute på en åker. Det var vad jag hade emot etableringen för 30 år sedan och det har jag emot den än i dag.

.
Som du kanske vet håller man på att bygga om vägarna runt köpingen. Väg 55 kommer inte att nudda Malmköping mer än just i Hosjö.
Hur ska vi göra för att få denna "åker" till att bli ett bra ansikte utåt?

Vägverket har ju gjort en avfart där men hur går vi vidare?
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Claes Thure Moberg skrev:Men som skrivet ovan. Nu ligger anläggningen där den ligger och det finns inte brukbara alternativ. Så debatten bör nog röra sig kring vad man kan göra för att utveckla det man har. Hellre än att drömma om någon annan möjlighet som inte fanns tillgänglig när man började där nere.
Som Björn skrivit ovan så finns det förslag.
Sedan hoppas jag på att denna tråd fylls med fler mer eller mindre genomtänkta idéer.
Det är inte för sent att börja på nytt
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

En liten fundering runt den föreslagna skolan. Den kommer kanske som en obehaglig överaskning för drömmarna.

Faktum är att det redan finns en sådan här skola i Sverige.

De flesta känner inte till den, det är en skola kallad Industriskolan som drivs som en friskola i Tågias, tidigare SLs, regi. Det lär, åtminstone statistiskt sett, vara Sveriges bästa friskola - 100% av eleverna är nöjda med skolan, 100% av eleverna går ut med godkända betyg i alla ämnen.

Praktiken är förlagd till Tågias olika depåer och där får man ju jobba med allt från 102-åriga snölok till C20 och A32.

Ganska svårslaget, skulle jag vilja säga.

//Lars S
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Men snälla Lars! Det var ett av min sons alternativ men om jag minns rätt så var det bara för sökande från Stockholm.
Sedan finns det flera skolor med 100% nöjda elever

Jag tror inte du ska jämföra skolor utan att själv ha barn som "har stenkoll på läget"
Senast redigerad av KSE den söndag 11 februari 2007 0:46, redigerad totalt 1 gånger.
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jeg har fulgt de siste debattene om Malmkøping med stor interesse.

Jeg må si meg uenig med de som ensidig mener anlegget må nedlegges. Ja, museet ligger øde til, man har få aktive, få besøkende og lite med penger. Men man er jo ikke alene i den settingen. Jeg tror t.ex at nesten alle ideelle foreninger har personalbrist for tiden; idag kan man jo få oplevelsene direkte i sitt eget hverdagsrom via internet. Men er løsningen bare å legge ned? Hvor skal man plassere alle vognene som finnes der, hvor skal man vise disse vognene i bruk uten ombygging som tilfredsstiller kravene for å kjøre i bygater?

De færreste museumsbaner har et utgangspunkt midt i en storby. ULJ er vel en av de få i Skandinavia med sentral beliggenhet? Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i Danmark ligger ihvertfall ikke sentralt til. Men det museet har fått omtale flere ganger de siste dagene, så jeg skal heller nevne den norske museumsjernbanen Thamshavnbanen. SSS var der for noen år siden, så noen kjenner seg kanskje igjen?

Norge er et fint land å feriere i (så lenge man har godt om penger), men våre europaveier kan jo ikke engang måle seg med svenske gårdsveier. Så det tar lang tid å kjøre rundt i dette landet, spesielt når man skal utenfor E-veiene. Thamshavnbanen ligger utenfor E6, og for ett år siden var det 19 km sliten bane med kjøreledning og 15 aktive som fikk dagsbøter fra jernbanetilsynet. Ellers var mange av problemstillingene de samme som Malmkøping. Riktignok er banen en del av en stiftelse med flere ansatte, og som foruten banen omfatter gruvene i området, men gruvene trenger også penger. Hva gjorde man? Lager et enormt prospekt mot banens 100-års jubileum i 2008 med vyer og visjoner som man så solgte inn for eier, kommune, fylke og stat. Er ideen (og selgeren!) god nok, kommer pengene. Det har de ihvertfall gjort her! Og med nok omtale, en del reklame, og kanskje en statsråd til å markere jubileet, så kommer også de besøkende. Er det ventetid til neste tog, må de aktiveres med en tur i gruva, eller med en tur i museet... Allerede i fjor høst var banens kjørbare del utvidet til 22 km, og nå blir den kanskje fredet også.

Men mye kan gjøres nesten helt uten penger. I dag koster det jo mye mindre å lage og spre informasjon enn for 30 år siden. Nesten alle har en pc i stua... Vognoppussing koster ikke så mye penger, men det brukes mange arbeidstimer. Og det kan være vanskelig å verve flere aktive. På Thamshavnbanen klarte de i fjor å verve to nye aktive fra lokalmiljøet. Ikke så mange kanskje, men en reell økning målt i prosent. Men tar det for lang tid å bli opplært og godkjent til selvstendig tjeneste vil de som ikke er genuint interessert lett falle fra. Og hvor enkelt er det å bli godkjent for å kjøre i Malmkøping når man allerede er sporvognsfører?

Jeg husker LarsS for en tid tilbake forklarte på forum om hans hustrus første besøk i Malmkøping. Dette var jo et godt(?) eksempel på hvorfor det mangler personale der. Det er jo arbeidsoppgaver for enhver der, og da må det finnes plass til de også. Eller er det noen som vil at Malmkøping bare skal være et sted for gamle sure gubber?
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Jomenvisst!!
Thamshavnbanen är ju ett bra exempel. Jag var där för många år sedan då man hade ett lok att köra med på en liten del av banan. De personer jag träffade var inte intresserade att tala med mig.
Efter det har jag varit där flera gånger och vid senaste besöket var det ett fint museum och många fordon i drift. Tyvär var damen i muséet inte kunnig att svara ens på enkla frågor om banan och killen i verkstaden var nog duktig på det han arbetade med men han kunde inte svara på enkla frågor om banans historia. Sedan fanns det inte mer än dåligt kaffe utan mer än en konstig kaka att köpa.
Trots detta var det för mig värt att köra dit och jag hoppas att komma dit igen. Jo jag är en idiot men för den vanlige besökaren är det ju just den typen av saker som är viktiga vid ett besök
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

KSE skrev:Tyvär var damen i muséet inte kunnig att svara ens på enkla frågor om banan och killen i verkstaden var nog duktig på det han arbetade med men han kunde inte svara på enkla frågor om banans historia.
Det er "problemet" med ansatte personer :wink: . Men man kan heller ikke forvente at entusiastene kjenner historien godt, da blir opptakskravene for nye medarbeidere for høye.
KSE skrev:Jo jag är en idiot men för den vanlige besökaren är det ju just den typen av saker som är viktiga vid ett besök
Presis! Så kan man holde noen egne diggar-dager for de med spesielle interesser.
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Jo precis.
Det svåra är ju att inte alla som är i Malmköping för att köra spårvagn är de bästa att ta emot besökare. Jag vet själv att jag bett någon besökare "dra åt helvete" då han krävde att få se Sundsvallsvagnen och sedan skällde ut mig då den inte var körbar.
Det är inte för sent att börja på nytt
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

KSE skrev:Men snälla Lars! Det var ett av min sons alternativ men om jag minns rätt så var det bara för sökande från Stockholm.
Sedan finns det flera skolor med 100% nöjda elever

Jag tror inte du ska jämföra skolor utan att själv ha barn som "har stenkoll på läget"
Å fan!

http://www.industriskolan.se

Var står det någonstans??

Utan att veta säkert tror jag inte att man får tillstånd att öppna en friskola som bara har en viss kommun som upptagningsormråde.

//Lars S
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Museispårvägen hamnade där den hamnade av skäl som gällde vid tiden för etableringen. Jämfört med en del andra alternativ kunde det ha blivit värre. En åker vid Skokloster, t.ex. Eller ett grustag på Mälaröarna.

Man kan tycka vad man vill om läget men där ligger den. Det är bara att gilla läget (doing the best of a bad situation) - eller flytta på hela verksamheten. Ska man flytta finns, enligt min ringa mening, bara ett någorlunda realistiskt alternativ - Norrköping.

Vad det skulle kosta? Mycket! Ett antal tiotal miljoner kronor. Och vägen dit skulle bli lååång och mödosam med mycket förhandlande med kommunen. Och om kommunen inte är intresserad skulle det inte bli något. Men det skulle faktiskt vara intressant att "känna" lite på dom.

Skicka dit en förhandlingsdelegation! Det är en spårvägsvänlig stad som bygger ut sitt spårvägsnät.

Men,men... Drömmar, drömmar....

//Lars S
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Nämenvafaanudå?
Tror du Lasse verkligen att en flytt är rimlig.
MUMA är i Malmköping och för många år sedan sa du ju själv att det var den den bästa platsen för ett riksmuseum. Om jag minns rätt köpte du till och med sommarstuga i närheten just för att vara nära.
Jag vill inte gå in på detaljer om vem som hade fel vid olika möten eller överhuvudtaget varför du nu har en så negativ inställning till livet och MUMA.
För inte så länge sedan var du full av idéer (mer eller mindre genomförbara) om hur man skulle göra MUMA bättre.
Har du givit upp den optimism som jag VET att du en gång hade
Det är inte för sent att börja på nytt
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

KSE skrev:Nämenvafaanudå?
Tror du Lasse verkligen att en flytt är rimlig.
MUMA är i Malmköping och för många år sedan sa du ju själv att det var den den bästa platsen för ett riksmuseum. Om jag minns rätt köpte du till och med sommarstuga i närheten just för att vara nära.
Jag vill inte gå in på detaljer om vem som hade fel vid olika möten eller överhuvudtaget varför du nu har en så negativ inställning till livet och MUMA.
För inte så länge sedan var du full av idéer (mer eller mindre genomförbara) om hur man skulle göra MUMA bättre.
Har du givit upp den optimism som jag VET att du en gång hade
Sommarstugan är såld, av olika skäl som inte hade med MUMA att göra. Verkligheten i form av hälsoproblem hann ikapp både min fru och mig - vi kunde inte längre ta hand om stugan. Om det varit realistiskt hade vi haft den kvar men ibland måste man inse när en epok i livet har tagit slut. Vi saknar stugan väldigt mycket!

Och jag har i grunden ingen negativ inställning till MUMA. Men man måste inse realiteter!

Nej, en flytt är knappast realistisk. Men, utmaningsstyrd som jag är, skulle det ändå vara kul att känna lite på Norrköpings kommun. Man vet ju inte förrän man prövat......

//Lars S
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Lars, vi har hört din åsikt flera gånger nu, om å om igen. Sluta är du snäll. Detta är första gången som jag någonsin ber någon om sånt här på Forum.

Det blir jävligt tjatigt att höra dina negativa ord hela tiden om å om igen.ö Vi har förstått din åsikt. Ok? Jag du förstå att vi är några som tröttnat på ditt malande? Vi andra vill försöka diskutera konstruktivt, inte bara racka ned.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Lars Stegenius skrev:Nej, en flytt är knappast realistisk. Men, utmaningsstyrd som jag är, skulle det ändå vara kul att känna lite på Norrköpings kommun. Man vet ju inte förrän man prövat......
Nei, det har man ikke. Så hvorfor ikke lage et forslag som man ber SSS sin styrelse ta med til Norrkøping?

Men sier de nei, er museet fortsatt i Malmkøping, og hva da? Kanskje "känna på" nye forslag og ideer og ikke tenkte penger i første omgang?
Lars Stegenius skrev:Och jag har i grunden ingen negativ inställning till MUMA. Men man måste inse realiteter!
Beste Lars, du oppfattes som svært negativ. Og hva er realiteter? Når man som du har jobbet mye med t.ex MUMA, blir man lei av alle problemene. Etter en stund er det dags å vende øynene et annet sted, og la andre overta. Det har jeg selv gjort, og etter noen år skal du se at yngre krefter tar over, finner nye veier - og så er man kommet videre allikevel! La dette bildet fra Vinterbro representere et eksempel på det siste...

Bild
Etter måking av sporet for hånd, herunder hakking av is fra rillen (tungt!), kom vogn 87 ut 1. februar 2007 for en fotosession med en kjent plateartist. Følg med på omslagene på nye singler de nærmeste ukene, så kjenner dere kanskje igjen motivet.
Tekst & foto: Håkon K. Gaarder
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

bruse skrev:Lars, vi har hört din åsikt flera gånger nu, om å om igen. Sluta är du snäll. Detta är första gången som jag någonsin ber någon om sånt här på Forum.

Det blir jävligt tjatigt att höra dina negativa ord hela tiden om å om igen.ö Vi har förstått din åsikt. Ok? Jag du förstå att vi är några som tröttnat på ditt malande? Vi andra vill försöka diskutera konstruktivt, inte bara racka ned.
Oavsett vilka förslag som kommer så kommer jag alltid att vilja veta:
1. Hur stor är investeringen
2. Vad blir driftkostnaderna per år
3. Vilka blir intäkterna
4. Vem ska betala

Finns inte det med i förslagen är de inte konstruktiva. Och det är inte att vara negativ.

//Lars S
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Lars Stegenius skrev:
bruse skrev:Lars, vi har hört din åsikt flera gånger nu, om å om igen. Sluta är du snäll. Detta är första gången som jag någonsin ber någon om sånt här på Forum.

Det blir jävligt tjatigt att höra dina negativa ord hela tiden om å om igen.ö Vi har förstått din åsikt. Ok? Jag du förstå att vi är några som tröttnat på ditt malande? Vi andra vill försöka diskutera konstruktivt, inte bara racka ned.
Oavsett vilka förslag som kommer så kommer jag alltid att vilja veta:
1. Hur stor är investeringen
2. Vad blir driftkostnaderna per år
3. Vilka blir intäkterna
4. Vem ska betala

Finns inte det med i förslagen är de inte konstruktiva. Och det är inte att vara negativ.

//Lars S
Så du menar på fullaste allvar att om du inte har ovanstående fakta så kan vi inte ens diskutera möjliga vägar?

Det är ju för att komma fram till just de här svaren som vi håller på att diskuterar och det är säkerligen även därför som Björn S. försöker att få in fler goda idéer. (ironi på)Tänka sig, Malmköpingsmuseet har till och med direktkontakt med en riksväg i Hosjö, det är mer än vad ett succefullt museum som Skjoldenäsholm har. Kanske skulle man minska kontakten lite ytterligare så att även Muma blev succefullt!(ironi av)

Lars:
Om du inte anser att du är negativt inställd så tycker jag i ärlighetens namn att du bör ta dig en rejäl funderare, för du uppfattas som mycket negativ av de flesta som jag pratar med både på nätet och IRL. Det är möjligt att du inte menar att racka ner på folk och på folks idéer, men det är precis så vi alla uppfattar dig. Jag skriver detta helt öppet och som ett kamratligt tips - innerst inne vill vi ju samma sak, möjligen inte på samma sätt dock. Jag vill inte på något sätt klanka ner på det verk som du har förrättat någonstans men jag vill ge dig detta som ett personligt tips och jag hoppas att du, liksom mången annan, drar någon nytta av det.

Med vänlig hälsning
Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Hvis man krever en full økonomisk utredning for hvert forslag som skal vurderes, så er man ikke bare negativ, men motarbeidende!

Først må alle ideene samles uten at vurderes. Så kan man vurdere de litt, og la de modne en stund til. Etter som man tar de fram vil man kanskje se hva som er bra ideer, og hvilke som passer sammen. Når man sitter med en håndfull ideer man vil jobbe mere med kan man se på økonomien. Men mange forbedringer koster nesten ingenting, man skal bare gjøre jobben på en annen måte.

Den viktigste reklamen man får er fornøyde gjester som sier det til andre. Dette er helt kostnadsfri reklame! Hvordan blir gjestene mer fornøyd?
  • Alle gjester betaler inngang, også de som bare skal se vognhallen i Malmkøping. Det utdeles en trykket guide med oversikt over alle vogner. Den inneholder selsagt alle data for innmelding og åpningstider...
  • Det står alltid en vogn i Malmkøping, og en i Hosjø. Ingen tidtabell, når det kommer en gjest ringer man til den andre enden og begge vognene kjører. Når vognene møtes på møtesporet kan gjesten gå av og reise tilbake med den andre vognen (kort reise), eller bli med samme vogn videre.
Ellers er det viktig at alle som jobber på museet tar pent vare på gjestene mens de er der. Noen ganger er det samtalen med de andre medarbeiderne som prioriteres...
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Lars Stegenius skrev:Ska man flytta finns, enligt min ringa mening, bara ett någorlunda realistiskt alternativ - Norrköping.
Och lokalen vi skall vara i om vi flyttar till Norrköping är förstås gamla vagnhallarna vid f.d. Mätaregatan, norr om Litografen som numera är Sjöfartsverket. Det gäller bara att få ut Sydkraft/Eon från lokalerna. Bojkotta dem såsom elupproret menar att vi ska så behöver deras kundtjänst snart inga lokaler i Norrköping! :wink: :lol:
Byt politik - inte klimat!
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Malmköping överlever

Inlägg av Svend Christensen »

Da jeg var i Malmköping i august 2006 oplevede jeg at en gruppe havde hyret en sporvogn, hvori de sad og havde et party i det ene spor ved Östersjön.

Jeg ved ikke hvor ofte det forekommer i Malmköping, men erfaringerne fra Skjoldenæsholm viser, at der er et stort marked for sådanne abonnementer.

For ikke at hindre den almindelige sporvognstrafik bør der anælgges et kort sidespor ved Östersjön, så vognen kan parkeres der.

I 2006 havde Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm indtægter på 41.050,00 DKK ved udleje af sporvogne. Vi anvender en vogn med langbænke og placerer borde mellem bænkene. det koster 800 DKK for de første 2 timer og 500 DKK for hver følgende ½ time. Foruden disse indtægter hvave mange af gæsterne i disse vogne bestilt eksempelvis kaffe, hvilket så giver yderligere indtægter.

Det kræver naturligvis yderligere markedsføring,

Men; bedste Lars Stegenius:
Jeg ved ikke nøjagtigt hvad det koster at bygge 20 meter sidespor ved Östersjön, og jeg ved ikke præcis, hvor meget ekstra markedsføring det vil kræve, så jeg er nok ikke seriøs i din opfattelse :evil:

Jeg ved imidlertid, at der fattes gæster i Malmköping, og jeg ved også, at de folk, som vi skal have fat i, ikke er yderligere sporvongsentusiaster - for så mange er der ikke! Vi skal have fat i helt almindelige folk, som blot vil have en oplevelse, og dem er der rigtigt mange af.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Inlägg av Lars Stegenius »

Reimersholme71 skrev:
Lars Stegenius skrev:Ska man flytta finns, enligt min ringa mening, bara ett någorlunda realistiskt alternativ - Norrköping.
Och lokalen vi skall vara i om vi flyttar till Norrköping är förstås gamla vagnhallarna vid f.d. Mätaregatan, norr om Litografen som numera är Sjöfartsverket. Det gäller bara att få ut Sydkraft/Eon från lokalerna. Bojkotta dem såsom elupproret menar att vi ska så behöver deras kundtjänst snart inga lokaler i Norrköping! :wink: :lol:
Jag har givetvis inte susning om var man skulle kunna hålla hus i Norrköping, jag känner inte alls till staden. Senast jag var där bör vara 1996 när jag var där å tjänstens vägnar. Finns det en gammal vagnhall så är det ju möjligen en möjlighet.

Men det här är ett uppkast, kanske mindre orealistiskt än att bygga ett fordonstekniskt gymnasium för i storleksordningen 70-100 MKr vid Hosjö eller i Malmköping. Det handlar ju i princip om att nybygga något i stil med en av verkstäderna vid någon av SLs fordonsdpåer. Skolan måste ju ha den senaste tekniken.

Flens kommun har under en tid satsat hårt inom utbildningsområdet och skapat Kompetenscentrum Prins Wilhelm (eller om det kallas Utbildningscentrum, minnet sviker) inne i Flen. Jag tror knappast att kommunen är intresserad av en filial "in the middle of f***ing nowhere".

Eftersom gymnasieelever knappast har kommit upp i körkortsålder (och antalet ungdomar som tar körkort minskat på senare år) måste kolleketivtrafiken anpassas. Ett tänkbart upptagninsområde för skolan skulle vara Flen/Eskilstuna/Strängnäs med längs rikvägarna 53/55 liggande landsbyggd. Möjligen skulle Nyköping kunna komma i fråga eftersom det finns en busslinje mellan Nyköping och Eskilstuna längs Rv 53 som passerar Malmköping. En demografisk studie av de aktuella kommunerna skulle ju kunna ge en fingervisning om ett tänkbart elevunderlag för de närmaste c:a 15 åren.

Flens kommun försöker inte bara exploatera namnet Violstaden, efter Ulf-Peder Olrogs visa om Violen i Flen, i verkligheten ett kvinnligt bokhandlarbiträde han mötte under en tågresa, den försöker också dra nytta av Prins Wilhelms namn. Han ägde ju en gång i tiden Stenhammars Slott som ligger i Flens kommun. Det gick i arv till vår nuvarande kung och ingår alltså inte i de slott ägda av staten som upplåts åt kungafamiljen utan är hans privata egendom.

Att besöka slottet går, så vitt jag vet, inte. Närmar man sig blir man bortjagad av SÄPO. ("Försvinn härifrån!!" "Men vi plockar ju bara lite svamp..." "Hör du taskigt - FÖRSVINN!!!!" upplevt av en bekant som bor i Flen).

//Lars S
Skriv svar