Det börjar bli mycket nu...Magnus Ahltorp skrev:Nu argumenterar du för buss. Spåren styr stadsbyggnaden, inte tvärtom.Björn J. skrev:Har man byggt en t-bana så ligger den där den ligger, ingenting man flyttar på de närmaste 100 åren.
Det gäller ju då vid byggandet att man vet hur staden kommer att utvecka sig, visste man det i Stockholm?
Visserligen är ju en spårväg inte direkt lättflyttad heller, men det blir ju inte samma mått av ombyggnad att flytta en spårväg som att gräva nya tunnlar.
Detta kräver antingen att folk flyttar när de byter arbetsplats, eller att folk väljer arbete efter var de bor. Detta kräver en enorm mängd både lediga jobb och lediga bostäder. Inget av dessa finns i alla fall i Stockholm, kanske är bättre i Göteborg.Björn J. skrev: Dessutom tror jag att man skall se till att det inte behövs en masstransport av folk in och ur stan varje kväll, utlokalisera arbetsplatserna, och se till att folk bor nära, visserligen jättesvårt och en viss form av segrediation, kanske.
En stor fördel med en storstad är just att både bostadsmarknaden och arbetsmarknaden blir mycket mer flexibel.
För ensamarbete framför dator är detta relevant, men jag tror att du underskattar mängden direkta möten mellan människor som krävs för att sköta de flesta kontorsjobb. Visst kan man göra detta via videomöten, men dessa är socialt sett mycket ineffektiva, och bör endast användas i nödfall.Björn J. skrev: Men även att låta folk jobba hemifrån med "elektroniska motorvägar" är ju en grej, men den då utanför lokaltrafikens område.
Jag argumenterar inte för bussar, ursäkta om jag varit otydlig.
Jag vill ha spår på ytan! bussar i ytterområden där det aldrig skulle vara lönsamt med spårburen trafik.
Möjligen kan jag tycka att trådbussar eller ackumlatordrivna bussar är någorlunda trevliga. Miljövänligare än diesel och drivhusgas iallafall.
Nej jag tänker inte kortsiktigt, jag tänker iallafall si så där 50 år framåt i tiden.
Jag hävdar fortfarande att en tunnelbana kommer att styra stadens utveckling, ingenting som rubbar den, negativ till T-bana, ja, det är jag när det gället tunnelbana här i Göteborg, efterson staden ser ut som den gör, att den är byggd på lera etc, dessutom har vi redan en typ av kollektivtrafik. Onödigt att upprepa mina åsikter.
Om det var så att staden såg annorlunda ut och man befarade/planerade en expansion... det hade varit en annan sak, men i en stad som tidvis vuxit till sig under olika statsplanerare och under ett fåtal olika politiska viljor sedan 1600 talet.... Det finns enligt min mening ingen övergripande planering i stan, och det är ju det som är charmen, iofs så gör det väl egentligen inte det i någon svensk stad...
Och i det långsiktiga tänkandet då att placera arbetsplatser där folk bor etc... det förstår ju jag också att det inte låter sig göras på ett tiotal år, det tar längre tid.
Vad som delvis finns kvar från hästspårvagnens tid här i Göteborg, är linjenätet... delvis sade jag, ni uppfattade väl det!
Resten kom till gansta tidigt, endast mindre justeringar har tillkommit.
Staden har däremot ändrat karaktär, ja delvis det också. Folk bor och arbetar inte längre på riktigt samma platser, men spårvagnarna går i stort sett i samma spår, för det mesta stämmer det fortfarande, men i bland är det fel eller otillräckligt, som avsaknaden av en spårvägsring eller liknande på Hisingen. Behöver jag utveckla detta mer?
Bussar är väl bra, men knappast miljövänliga.
Visst bussar har en större flexibilitet, men jag gillar dem ändå inte.
Det gäller ju att se och kalkylera en miljövinst också, och kanske säkerhetsvinst.
Spårvagnarna har ju vissa säkerhetsproblem i innerstaden, men på egen banvall är de överlägsna, och det är på egen banvall de skall gå i framtiden, spårvagn i gatan hör forntiden till, men det får ju bli så i innerstaden, kanske övrig trafik kan reduceras ännu mer.
Det finns redan spårvägsreservat att bygga spårväg på, såväl till N.Älvstranden som till Backa... men det är pengarna som fattas... så varför bygga tunnlar? bara för att få se ljuset i mynningen?
Nä vet ni vad, jag tror inte på idén helt enkelt.
Men om det nu skulle gå, så som jag sagt tidigare, gräv istället ned pendeltågen, och låt dessa cirkulera på något intelligent sätt, visserligen kommer ju sådana tunnlar också att låsa stadens utseende en 100 år framåt eller så....
Nej, mina vänner detta är inte helt lätt... men debatten har varit livlig, det är skôj!
Bj.