Jag hade en Elak plan

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag tycker att Postiljonen parkerat hyffsat bra med tanke på hur det ser ut på platsen. Precis så hade jag nog också ställt mig om jag körde gul paketbil, ur vägen för bussgatan. Bussföraren beter sig som en omogen 18-åring med nytaget B-kort då han parkerar in en annan yrkesförare. Tråkigt att se att Postiljonen kör på gågatan, vilket ju är fel... men jag håller med Byggare Bob i argumentet att han tvingades till det av den oseriösa Busslinkföraren. Har man kört för Postverket vet man att de har en tajt tidtabell att hålla, och kan inte vänta ut en buss som avsiktligt parkerat in honom. Istället för att ringa polisen är det kanske smidigare att försöka lirka sig ut på annat sätt.

Ytterst lågt av Jim att fota det hela, och dessutom visa en omaskerad nummerskylt i bild! Så gör aldrig tidningarnas yrkesmän journalisterna t.ex. Men då är de ju yrkesmän...

//V - som har en hel del lastbilsvänner på Poståkeriet, samt är van att från bussen hälsa på alla mötande lantbrevbärare längs landsbygdslinjerna.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:Där vi står är busshålplatsen. Ska vi då stå mitt i vägen för att ett PUCKO som inte borde ha körkort ställer sig på trottoaren för att sen göra västa massakern som i gamlastan och köra över folk gör ju inte saken bättre.
Jaså? Gjorde han en massaker? Så postbilen körde över folk? Ser inte ut så på bilderna...
Acela skrev:Ska prata med hans chef å få han att bli cykel brevbärare istället.. för det var bara almänt klumpigt av han att stå sådä. SÅ post killen får stå sitt eget kast.
Överste Postmästaren lär nog bli glad om han får tag i dina bilder Jim. Då lär "ni" kunna åka på en polisanmälan för att ni avsiktligt parkerat in postbilen. Avsiktligheten och den "elaka tanken" från er sida framkommer ju av inlägget. På bilderna syns ju även att Postiljonen ställt sitt fordon så det inte blockerar bussfilen.
Acela skrev:MEn eftersom du inte var där så vet du ju inte hur läget var.. Men post killen kunde ha skött det på ett smidigare sätt, om han bara hade orkat vridat på ratten, men det är ju inte många som orkar det nu för tiden
Även amatören till bussförare kunde ha skött det hela MYCKET smidigare, men det är ju inte heller många SL-bussförare som orkar vrida på ratten numera.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Tråden visar på "oproffsighet" från flera parter inkluderat Jim som måste skryta om "sina" bravader.
Bussföraren som är så lättpåverkad av en yttre omständighet (läs Jim)
Postiljonen som faktiskt kunde frågat bussföraren om hur länge bussen skulle stå alternativt bett honom om snällheten att släppa ut honom istället för att visa sin oproffsighet genom att köra "över" folks plastkassar.
Sedan är det rätt oproffsigt/snyggt att parkera sitt fordon på en trottoar/hållplatsyta, jag vet inte hur det ser ut på platsen med lastzoner mm mm men finns dessa skall dessa användas i första hand. I andra hand tar man till smidighet vilket inte verkar funnits hos varken bussförare/postiljon.

Nu flyttar jag denna tråd till Gbg, här är problemet inte så jättetort, dock sker det att nyttofordon/bilar parkera dumt men oftast fungerar det rätt bra, dock har Vi en annan yrkesgrupp som kör på våra "nerver" genom att inte förlja trafikregler nått större utan kör som "vettvillingar" den grupp jag menar är Taxi, visst det finns många bra men när den delen om skiter i allt är såpass stor så märks dom som sköter sig nästan inte alls. :( :? :roll:
Coppas

Inlägg av Coppas »

Kanske borde hålla mig borta, men kan inte låta bli att komma med några avslutande kommentarer.

1. Inget är statiskt utan allt sker i realtid. Även om t.ex. Jim påstår att det var tomt i lastzonen längre bakom bussen när de ankom Fridhemsplan så behöver inte så har varit fallet när postbilen kom dit (och den stod tydligen, som jag tolkar det, redan där när bussen sedan anlände). Området är som sagt helt överjävligt att angöra enligt regelboken, annat än med buss, och att hitta en helt perfekt plats ur vägen för allt och alla är ganska hopplöst. I princip utgörs säkert uppåt 90% av gatuytan i detta kvarter (och även i en stor del runt om kring) av busshållplatser. De fåtal andra ytor som finns är sällan eller aldrig tomma dagtid. Därav mina synpunkter om smidighet och samspel.

2. Som Lasse Ö sedan så korrekt konstaterade så kan inte postbilsföraren (förutsatt att han ens sett bussföraren och kunnat prata med honom) veta om ifall bussen ska stå där i 5 eller i 30 minuter. Att hr. fotografen var utanför bussen pekar på att även bussföraren troligen redan stuckit iväg till pauslokalen på Drottningholmsvägen 24. Har inte kört 49:an sedan den tiden då den gick till Liljeholmen, men gissningsvis så ska nog överlag inte heller rastvagnar (undantag kortare tidsreglering och avlösning, men var är då föraren?) ställas upp där 5120 står. Jag vill även minnas att det t.ex. finns platser för rastvagnsuppställning inne på den korsande Fridhemsgatan… men att ställa sig där skulle kanske (hemska tanke) innebära 2-3 minuter kortare rast för att man då behöver snurra runt kvarteret för att komma på plats.

3. Personligen tycker jag inte heller att det är oproffsigt av postföraren att försöka att ta sig därifrån så gott det går. Han har troligen gjort en avvägning utifrån rådande situation (som sagt, trafiksituationen är inte statisk utan allt ändrar sig hela tiden), både när han kom dit och när han skulle lämna. De bedömningar som gjordes kanske inte var de bästa, men det är inte alltid situationen är optimal utan man får göra så gott det går. Vid körning på detta vis gäller även samma regler som vid körning på s.k. gårdsgata, dvs. fordonet måste framföras i krypfart och man har väjningsplikt mot alla gångtrafikanter. Tycker det verkar följas och troligen så insåg den stora majoriteten människor att han inte körde där för nöjes skull och att han gjorde sitt bästa för att inte köra på eller skada någon/något.

4. Avslutningsvis, vad gäller skador som fotgängare råkar ut för på trottoar och gångvägar, så misstänker jag att betydligt många fler fotgängare skadas av cyklister och mopedister än av fyrhjuliga motorfordon. Olyckor orsakade av den senare kategorin fordon torde i det sammanhanget knappt kunna mätas i ens promille av de skador som sker på trottoarer och gångvägar.

BTW, Bruse... hur var det förresten med ditt eget körkortsinnehav? Själv tycker jag mig i alla fall ha svarat på ditt initiala antagande kring mitt. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Coppas skrev:4. Avslutningsvis, vad gäller skador som fotgängare råkar ut för på trottoar och gångvägar, så misstänker jag att betydligt många fler fotgängare skadas av cyklister och mopedister än av fyrhjuliga motorfordon. Olyckor orsakade av den senare kategorin fordon torde i det sammanhanget knappt kunna mätas i ens promille av de skador som sker på trottoarer och gångvägar.
Inga fordon, inte ens cyklar har nåt att göra på trottoaren. Cyklist som jag är blir jag förbannad på såna cyklister. Tyvärr verkar det som det är flest kvinnor som gör så, de cyklar nämligen som de går: på vänster sida på vägen och på trottoarer...

Sen händer en del olyckor på cykelbanorna, och likadant där, där har inte gångtrafikanterna ett skit att göra. Folk kliver bara rakt ut i cykelbanan utan att vrida det minsta på huvudet. har folk fel på halsmusklerna?

Enkelt: om alla håller sig där de ska hålla sig, skulle många många olycker och tillbud undvikas.

Men så länge politiker och tjänstemän blandar gångtrafik med cyklister så blir det så här. Cyklar är fordon och ska _aldrig_ blandas med gående!!
Coppas skrev:BTW, Bruse... hur var det förresten med ditt eget körkortsinnehav? Själv tycker jag mig i alla fall ha svarat på ditt initiala antagande kring mitt. :wink:Mvh // Nico
Körkort? Näe, det är indraget....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Inga fordon, inte ens cyklar har nåt att göra på trottoaren. Cyklist som jag är blir jag förbannad på såna cyklister. Tyvärr verkar det som det är flest kvinnor som gör så, de cyklar nämligen som de går: på vänster sida på vägen och på trottoarer...
Håller med dig om cyklarna, men inte om arbetsfordon. Varför skulle man annars utverka tillstånd för att få lov att köra på dylika ställen?
bruse skrev: Sen händer en del olyckor på cykelbanorna, och likadant där, där har inte gångtrafikanterna ett skit att göra. Folk kliver bara rakt ut i cykelbanan utan att vrida det minsta på huvudet. har folk fel på halsmusklerna?
Om nu cyklar är fordon så gäller samma sak som för övriga fordon: Väj för gående. Det är ditt ansvar som cyklist att till varje pris undvika olyckor, alltså skall du anpassa farten till de faror som lurar längs vägen, exempelvis barn som springer efter bollar. Samma sak gäller för bilister.
bruse skrev: Enkelt: om alla håller sig där de ska hålla sig, skulle många många olycker och tillbud undvikas.
Enklare: Anpassa hastigheten efter situationen och alla olyckor kan undvikas.
bruse skrev: Men så länge politiker och tjänstemän blandar gångtrafik med cyklister så blir det så här. Cyklar är fordon och ska _aldrig_ blandas med gående!!
Så svartvit är inte världen. Blandtrafik kommer alltid att behöva förekomma och faktum är att det finns positiva effekter med detta.
bruse skrev:
Coppas skrev:BTW, Bruse... hur var det förresten med ditt eget körkortsinnehav? Själv tycker jag mig i alla fall ha svarat på ditt initiala antagande kring mitt. :wink:Mvh // Nico
Körkort? Näe, det är indraget....
Du kanske skulle ta ett så att du kunde få fräschat upp vilka regler som gäller innan du uttalar dig. Reglerna gäller ju för övrigt även cykel.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Självklart gäller ju undantagen för renhållningsfordon, brandbilar, ambulanser osv. Bara fånigt att överhuvudtaget ta upp sånt.

Tony, kom till Stockholm å cykla här får du se hur det är. Att uttala sig om att man ska anpassa hastigheten är iofs sant! Men det skulle aldrig fungera. Får du en gående 5 cm framför dig, är den anpassade hastigheten lika med noll. Det funkar liksom inte att stå still och samtidigt försöka ta sig till jobbet.

Men folk kliver ju med glädje rakt ut i gatan utan att se sig för. Det går aldrig att förutse idioter.

Man blandar inte biltrafik och gående på samma sätt, och orsakerna hoppas jag verkligen inte jag behöver ange? För då är det illa. En cykel kan med lätthet kommer upp i samma hastighet som en bil i stan, därav att det är ett fordon och inte bör blandas med gående. Det är för alals säkerhet.

Kom ut i verkligheten så förstår du.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har vid ett tillfälle sett en polis agera mot bil på gångbana. Framför 5:e hötorgshuset, vid Sergels torg. Det var en bil som skulle leverera entré-mattor. Det tog nog minst 20 min. med skrivarbete och "förhör". Däremot ingrep inte poliserna mot två cycklister som gjorde sig skyldiga till samma regelbrott! (Poliserna var på plats för att bevaka "studentekipagen" som cirkulerade runt fontänen.)

Håller nog med om att postchaffisen gjorde det bästa av situationen, under förutsättning att han var mycketförsiktig, vilket förare brukar vara i den situationen. (Men långt ifrån alltid är vid körning på alla s.k. gårdsgator.)
bruse skrev:Folk kliver bara rakt ut i cykelbanan utan att vrida det minsta på huvudet. har folk fel på halsmusklerna?
Det har förvånat mej länge! Jag kliver inte ut i cyckelbanan utan att se mej om!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Tony, kom till Stockholm å cykla här får du se hur det är. Att uttala sig om att man ska anpassa hastigheten är iofs sant! Men det skulle aldrig fungera. Får du en gående 5 cm framför dig, är den anpassade hastigheten lika med noll. Det funkar liksom inte att stå still och samtidigt försöka ta sig till jobbet.
Jag är tämligen mycket ute i verkligheten och ser ur fleras syn på hur saker och ting verkligen fungerar. Jag har ett jobb där jag i vissa lägen kör bil på ställen där det normalt inte är lämpligt. Jag cyklar, jag kör bil privat, har kört både lastbil och buss(förvisso i lumpen), jag åker kollektivt och jag kör spårvagn.

Det är ett måste att alla visar varandra hänsyn i trafiken. Om du kan förvänta dig att någon går ut framför din körväg så har du att anpassa din hastighet så att du inte kolliderar med vederbörande.
Jag försvarar naturligtvis inte dem som går utan att se sig för, de borde också naturligtvis göra just det. Men, om du använder andras (möjligen) oavsiktliga ovaksamhet som argument för deras mindre värde så idiotförklarar du samtidigt dig själv. Även om du nu tror att du är uppmärksam i alla lägen så är du inte det, och då är det ju lika rätt åt dig att du blir påkörd - det har du själv sagt!

"Det funkar inte att stå still"
Nä, det behöver du inte göra. Det enda du behöver göra (och det är dessutom det som är själva grundbulten i trafiklagstiftningen) är att anpassa din körning så att du inte förorsakar en olycka. Om du känner dig stressad av det bör du inte ens fundera på att cykla till jobbet, för då är du en olämplig förare. För övrigt så är det många trafikanter som borde få sig den kängan.....

Tala inte om för mig hur verkligheten ser ut, anpassa dig efter den istället!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Men orka hålla på och gnälla över detta och varför lägger man upp dessa bilder här när man vet konsekvenserna av de?

Båda parterna gjode fel. Postbilen parkerade på fel och illa vald plats men busschaffisen gjorde fel i att blockera postbilen så att den blev tvungen att köra på trottoaren. Största felet var kanske ändå att lägga upp bilderna här och vara stolt över detta om man själv varit delaktig i det hela vilket fallet tycks ha varit.
Pentax for life!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Puggen skrev:varför lägger man upp dessa bilder här när man vet konsekvenserna av de?
Det vet ingen svaret på, förrutom Jim själv.
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Klart postbilen får köra på trottoaren ner dom ska posta grejer.
Ibland får dom mycket grejer som är tongt att bära måste dom köra där trottoaren.
I Landskrona gör dom det kör på trottoaren ner dom ska till affären :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hmmm... Den här diskussionen innehåller

- En felparkerad lastbil
- En bussförare som är lite "full i fan"
- En fotograf med diskutabelt omdöme när det gäller publicering
- En massa tråkmånsar som bara vill diskutera vad som är rätt och fel fast alla egentligen vet

Kan man inte bara ta det som en liten vardagsanekdot? Som, för övrigt, troligen passar bättre att berätta som rolig historia i fikarummet än för publicering på Internet.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Puggen skrev:Men orka hålla på och gnälla över detta och varför lägger man upp dessa bilder här när man vet konsekvenserna av de?

Båda parterna gjode fel. Postbilen parkerade på fel och illa vald plats men busschaffisen gjorde fel i att blockera postbilen så att den blev tvungen att köra på trottoaren. Största felet var kanske ändå att lägga upp bilderna här och vara stolt över detta om man själv varit delaktig i det hela vilket fallet tycks ha varit.
Varför var det fel att lägga upp bilden?
Varför vill ni censurera vekligheten?

Postbilen valde att köra upp och parkera på trottoraren. Då kan han lika gärna köra vidare på den. Inget mer med det.
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

En felparkerad lastbil och En bussförare som är lite "full i fan.
Vilket skit snack du kommer med du suger daniel_s :evil:
Acela

Inlägg av Acela »

bussen skulle åka om ca 2 minuter, och avlösaren stod brevid mig vid korvmojjen, så postkillen såg föraren men orkade inte vänta
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Möller skrev:En felparkerad lastbil och En bussförare som är lite "full i fan.
Vilket skit snack du kommer med du suger daniel_s
Vilken del var det som var fel? Var lastbilen inte felparkerad eller var bussföraren inte "full i fan"? Det sistnämnda uttrycket använde min farmor ofta enligt följande exempel:

"Och då blev jag lite full i fan och ställde kakburken på översta hyllan så att du inte kunde nå den".
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Är det bättre den står på gatan postbilen och blockerar bussen än står på trottoar :roll:
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

Är det bättre att den kör på trottoaren och att någon riskerar bli påkörd eller?
Senast redigerad av Henrik N den tisdag 30 januari 2007 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Möller skrev:Är det bättre den står på gatan postbilen och blockerar bussen än står på trottoar :roll:
Inte nödvändigtvis, men felparkerad är den. Så kom inte och säg att jag snackar skit!
Låst