Sida 2 av 3

Djl vara eller icke

Postat: måndag 22 januari 2007 0:13
av Stefan Widén
Jag tillhör de som tycker att Djl skall vara med på spårplaner i sthlm. SL(SSL) äger och är spårinnehavare. Där till så köper man trafik enligt avtal vilket innebär att de flesta kan resa med SL taxa. Vill man i en förklaring informera att linjen endast tarfikeras under vissa tider är det OK

För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.

Re: Djl vara eller icke

Postat: måndag 22 januari 2007 1:13
av erre
Stefan Widén skrev:För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.
Självklart, lägger mer än gärna till den. Att jag kunde göra en sådan uppenbar miss. :)

Postat: måndag 22 januari 2007 1:38
av kildor
Jag får instämma med övriga om att det är en jättesnygg linjekarta. Håller dock med mickeb om att den skulle bli enklare med en gemensam ritad linje genom city för respektive bana t-röd/t-grön/t-blå/rb/pendeltåg.

Stadshagen och Österskär saknas!

Postat: måndag 22 januari 2007 8:11
av Kantorn
Jag tycker det är bra med konsekvens, att linjerna inte sitter ihop. Möjligen - men bara möjligen - skulle du istället ha något olika nyans på t-banesträckningarnas linjer.

Upplands Väsby blev helt godkänd så, tycker jag.
kildor skrev: Stadshagen och Österskär saknas!
Njae, Österskär saknas inte, den heter Näsbypark, den också...

Postat: måndag 22 januari 2007 12:31
av erre
Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.

Postat: måndag 22 januari 2007 12:56
av Kantorn
erre skrev:Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.
Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...

Som jag flera gånger sagt: Snyggt! Den skulle jag vilja se som officiell linjekarta.

Beröm och kommentarer

Postat: måndag 22 januari 2007 13:18
av testola
Först och främst, jag håller med föregående talare om att denna karta borde bli officiell!

Två kommentarer:
1. Skulle man kunna markera riktigt viktiga gående anslutningar, dvs.
- Karlberg - S:t Eriksplan
- Södra station - Mariatorget
- Södra station - Medborgarplatsen
- Nybroplan (7-an) - Östermalmstorg/Stureplan (T)
- Nybroplan (7-an) - Kungsträdgården (T)
...
2. Båtar, enl. tidigare inlägg.

mvh
Magnus Cedergren

Postat: måndag 22 januari 2007 13:55
av erre
Kantorn skrev:Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...
Självklart. No hard feelings hos mig inte. Feedbacken har varit ovärderlig.

Karta

Postat: måndag 22 januari 2007 14:17
av Christer G
Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.

Det var dom jag hittade.

/Christer

Re: Karta

Postat: måndag 22 januari 2007 15:09
av David
Christer G skrev:Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.

Det var dom jag hittade.
Hittade även Kalhäll som ska vara Kallhäll.

Sedan en liten petitess.
I många av stationerna med namn bestående av två ord ska det andra ordet börja med liten bokstav (ex. Västra skogen och Vårby gård). Enligt SL ska även Solna centrum, Sickla udde och Farsta strand följa den regeln vilket de inte gör i din karta. Sedan undrar jag om man inte ska skriva ut Stockholms södra istället för Stockholm S... Jag har själv inte bestämt mig vad jag tycker i den frågan. :P



Snart är denna karta fulländad! :D

Postat: måndag 22 januari 2007 23:01
av kildor
Och...

Djurholms Ekeby
Gamla stan

Postat: torsdag 25 januari 2007 21:04
av RVR
erre!

Tre ödmjuka synpunkter:

1. Låt tunnelbanan vid Farsta strand korsa pendltågets linje (återspeglar verkligheten och känns mer grafiskt i linje med flera andra bytespunkter).

2. Placera Norrmalmstorg i utrymmet mellan Östermalmstorg och Kungsträdgården (återspeglar verkligheten samt underlättar om särskilda markeringar för mellan stationer/hållplatser på gångavstånd införs som någon tidigare föreslagit).

3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!

Annars så är det den bästa linjekartan över Stockholms spårtrafik som jag hittintills har skådat! :D

Postat: torsdag 25 januari 2007 23:17
av mela
Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.

/ Melker

Postat: fredag 26 januari 2007 1:45
av LÅ1
Richard Jacobsson skrev: 3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!
Kommer den i trafik mer? Har varit ersättningsbuss hela vintern! Stora skyltar utanför Pressbyrån i Liljeholmens södra biljetthall!

Postat: fredag 26 januari 2007 1:52
av LÅ1
mela skrev:Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.

/ Melker
Svårlöst om det skal vara riktigt snyggt! Men något liknande Sundbyberg, Liljeholmen m.fl. är det väl som kan bli aktuellt!

Man skulle kunna rita ut slingan vid Waldermarsudd - Bellmansro, men det kanske förstör helhetsintrycket?

Hur som helst, en mycket snygg linjekarta!

Postat: fredag 26 januari 2007 6:59
av bruse
Kalaskarta!!!

En sak som kan förenkla å göra det mindre rörigt. Ändstationsnummerpluppen, kan du integrera i själva ändstationspluppen, å lite större än andra stationer. Då blir det färre pluppar.

Försök om möjligt räta ut tvärbanan, den är lite slingrig nu, precis som SL:s karta som andas kompromisser. Som att på slutet kom på att, "oj måste få in tvärbanan där det går utan att behöva ändra nåt annat".

Postat: fredag 26 januari 2007 11:10
av Verspieder
Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.

I övrigt var det den snyggaste SL-karta jag sett på mycket länge! :D

Postat: fredag 26 januari 2007 11:28
av bruse
Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.
Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.

Postat: fredag 26 januari 2007 12:13
av Kantorn
bruse skrev:
Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.
Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.
Jag tror (men vet inte om) Verspieder tänkte på de förslag som inkommit om markerad närmsta gångväg, typ Karlberg-S:t Eriksplan, Östermalmastorg - Norrmalmstorg - Kungsträdgården, etc. Då (men i princip bara då) är det på ett kopplingsschema mycket motiverat med den förfyttningen. Nu är det bara "lite" motiverat :). Eller?

DjL på linjekarta.

Postat: fredag 26 januari 2007 17:11
av Kjell G Bränge
För att återvända till den här trådens ursprung.

Själv ser jag det som givet att Djurgårslinjens spåranläggning ska vara utmärkt på de linjekartor som gäller för länstrafiken i Stockholm. Djurgårdslinjen är ju en del av ett allmänt trafiksystem. Även fast vi är en museiförening.

Att få detta i stånd hänger väl ytterst på Tc alt. VD i driftsbolaget för DjL ? Eller båda tillsammans ? Två stilla funderingar/frågor, bara.

För att visa på ett paralellt exempel. I ResPlus-tidtabellen, linjekartan, är museiföreningarna Västervik-Hultfreds Järnväg och Uppsala-Lenna Järnväg medtagna. Samt med eget tidtabellnummer.

Men detta kanske beror på att när dessa två museiföreningar annonserar sin tidtabell, är ResPlus en av flera kanaler att nå ut.

Nu ska jag sluta detta inlägg så att jag inte verkar långrandig. Men återkommer gärna med nya inlägg i ärendet. :wink: