Sida 2 av 2

Re: .

Postat: lördag 13 januari 2007 20:02
av Ekonomisk
Stefan_Brännström skrev: Kan förstå om frågor typ "Går denna till Järntorget?" på bred götebosska kan kännas tröttsamt om frågan ställs till en förare på L7, position SKF, i färd mot Bergsjön...
Lika fånigt som frågan "Går den här till Hisingen" till en förare på linje 6, position Korsvägen, i färd söderut...

Postat: lördag 13 januari 2007 20:11
av Ekonomisk
Slagpåse skrev:Iövrigt var Linnéplatsen ett exempel, kunde likagärna varit på Olivedalsgatan, Linnéplatsen är ingen stor knutpunkt......
Korsvägen var även det ett exempel....
Jag är inte från Gbg :wink:
Inte jag heller, men jag åker stadstrafiken varje vardag. Fast inte som förare...
Bussar från Korsvägen till Valand?? Jo, 610 (Flygbussen också men denna kör inte folk lokalt, dessutom är det dyrt att åka 2 hpl med den....)
Vagnar: 4 och 5
Du glömde buss 49, men bonuspoäng för 610! :-)

(Ja, jag slog upp det)

många hållplatslägen

Postat: lördag 13 januari 2007 21:41
av Erik Sandblom
Stefan_Brännström skrev:Angående Korsvägen och Brunnsparken...

Jag brukar när jag skall ta mig mellan för mig ovanliga hållplatser, titta på kartan, söka gemensamma nämnare (d.v.s. linjenummer).

Det kan bli härdsmälta även om man kan linjenätet, eftersom alla tre hållplatslägen på Korsvägen erbjuder förbindelse till Brunnsparken. Vilken kur ska man stå i för att snabbast komma till Brunnsparken? Det gäller att tänka snabbt när ett fordon närmar sig, och då hinner man inte studera linjekartan.

Brunnsparken är ännu värre, därifrån finns det sjuttioelva sätt att ta sig dit man vill. Vilken vagn eller buss avgår härnäst? Lönar det sig att vänta på en annan vagn som tar en genare väg? Om den snabbare vagnen är tre minuter sen, lönar det sig att vänta in den?

Man skulle behöva en avancerad datamodell för att räkna ut allt det här. Programmet skulle behöva koppla upp sig mot KomFram var 60e sekund för att räkna med förseningar.

Med allt detta i huvet, är det inte konstigt att det står still i hjärnan även för vana resenärer.

Postat: lördag 13 januari 2007 22:00
av Slagpåse
Till alla som kommenterat det hela, problemet är inte i Brunnsparken, problemet är egentligen inte ett problem heller för den delen utan problemet är att man inte kan välja "rätt"
Urvalet är helt enkelt för stort :D Vi drar in ca 50% av linjerna så blir valet enklare.

Men ALLA pratar från sina erfarenheter, jag som förare och tidvis resenär, Ni andra som resenär.
Och jag kan lova Er att detta problem löses inte här ändå, problemet är väl att alla skulla ha sin egen komframenhet och karta, komframenheten har rätt många idag genom sin mobiltelefon wap.vasttrafik.se dock kvarstår problemet med en smidig linjekarta att ha i mobilen så den blir läsbar.

Kan Vi återgå till ämnet eller kan tråden delas??

Postat: lördag 13 januari 2007 23:53
av Ekonomisk
Slagpåse skrev:Till alla som kommenterat det hela, problemet är inte i Brunnsparken, problemet är egentligen inte ett problem heller för den delen utan problemet är att man inte kan välja "rätt"
Urvalet är helt enkelt för stort :D Vi drar in ca 50% av linjerna så blir valet enklare.
Problemet är som du säger (tror jag) att vägarna från A till B är inte särskilt intuitiva. Visst kan vi ta det i en annan tråd, men eftersom du klagade på alla frågvisa resenärer här, bara kände jag att det var dags att sätt emot. Det är inte så lätt att vara resenär heller... :-)

.

Postat: söndag 14 januari 2007 9:01
av Stefan_Brännström
Råkade ut för en situation vid Olivedal där det blev svårt att undvika regn. Skulle söderut till Marklandsgatan med antingen L1 eller L2. Den som är insatt i hur Olivedals hållplatslägen är placerade inser att det inte går att "passa" dessa linjer mot Marklandsgatan utan att stå under bar himmel. Åtminstone inte, om man inte tänkt kuta som en galning till det andra hållplatsläget ifall man valt fel.

Tycker dock att man som resenär inte kan vänta sig för mycket; Den typen av problem uppstår förr eller senare om man skall med första bästa vagn.

Vad beträffar L6 vid Korsvägen med destination Länsmansgården, så är man oftast turist (hoppas jag) om man verkligen ställer frågan "Går denna till Hisingen?"

En viss koll på destinationernas belägenhet tycker jag man får ha som Göteborgare. Men det var väl uppenbarligen där problemet låg om jag förstod Slagpåse rätt...

Postat: söndag 14 januari 2007 9:46
av Slagpåse
Ekonomisk>> För det första "klagade" jag inte utan gav mitt perspektiv på "problemet" speciellt när det mesta av svaren finns i hållplatskur eller tidtabeller :wink:

Angående Korsvägen och L6 så har jag inte fått frågan om den går till Hissingen.

Och Stefan träffade huvudet på 4"-spiken till 100% i sitt senaste inlägg :D

Postat: söndag 14 januari 2007 10:05
av Ekonomisk
Jasså, du klagade inte? Lurade mig... Eftersom det är Göteborgare som åker mest, är det Göteborgare som frågar mest.

Läs Eriks inlägg en gång till, han sammanfattar det bra. Du kan inte förvänta dig att resenärerna känner till hela Göteborgs geografi eller linjesträckningar. Inte ens om de har bred dialekt.

Postat: onsdag 24 januari 2007 21:19
av SafetyFirst
Ekonomisk skrev:Jasså, du klagade inte? Lurade mig... Eftersom det är Göteborgare som åker mest, är det Göteborgare som frågar mest.

Läs Eriks inlägg en gång till, han sammanfattar det bra. Du kan inte förvänta dig att resenärerna känner till hela Göteborgs geografi eller linjesträckningar. Inte ens om de har bred dialekt.
Stämmer bra. Ibland kan man tendera att snöa in lite väl på sina egna domäner och tappa perspektivet till det, eller "dom" utanför.

Postat: torsdag 25 januari 2007 6:07
av SafetyFirst
Slagpåse skrev:Och idag hade jag nöjet att iordningställe och framföra M32 410 på sitt första ordianarie uppdrag på omlopp 5103.
Den var ute och testkördes i skarp trafik under gårdagseftermiddagen, dock mellan ordinarie omlopp.
Skarp trafik... Uppdrag....
Det är väll fortfarande en vanlig spårvagn i fredstid vi pratar om? ;)

Men all heder till dig, som dock var för först att ta ut denna hingst (nya nummer i serien) på skarpt uppdrag.

Postat: fredag 26 januari 2007 16:51
av Slagpåse
Skarp trafik, passagerartransport, i trafik..... Kalla det vad du vill, samma betydelse.
Och uppdrag är precis vad det handlar om :wink:

Nåja, jag hade nöjet att få köra vagn 408 igen, var lite problem med frost på luftledningen Allhelgonakyrkan/Aprilgatan/Allhelgonakyrkan då jag var första vagn däruppe på morgonen, hav förståelse för bildkvaliteten då det är en SE K800i som är min kamera.
Avstigning Aprilgatan 23/1-07 07:40:
Bild
Bild

Postat: fredag 26 januari 2007 17:32
av SafetyFirst
Trevligt att du tog min ironi med en klackspark för en gångs skull.

Var dock nära att lägga till: Slagpåse - Skarpt Läge (läs "Beck") ;)

Postat: fredag 26 januari 2007 18:22
av Fredrik E
Aprilgatan?

Postat: fredag 26 januari 2007 18:58
av Slagpåse
SafetyFirst skrev:Trevligt att du tog min ironi med en klackspark för en gångs skull.

Var dock nära att lägga till: Slagpåse - Skarpt Läge (läs "Beck") ;)
Är på bra humör så jag hugger inte, annars en bra jämförelse :D
Grovsnus skrev:Aprilgatan?
*ASG* Självklart, Struve har en släng av en mindre kul förkylning :oops: men nu ska det vara rätt ;-)