Sida 2 av 4

.

Postat: torsdag 04 januari 2007 1:02
av Stefan_Brännström
Har ett rätt lustigt kontrollantminne från Hisingen (Buss 16 någonstans på rakan öster om Lindholmen). En rätt rolig historia faktiskt.

Två kontrollanter kommer in i bussen och börjar kolla folk, jag själv sitter på sätesraden längst bak i stombussen. Dom två kontrollanterna jobbar sig bakåt i bussen, vilket får mig att inse att de kommer att komma till mig sist av alla.

Tröttnar på att sitta med plånboken i handen, och beslutar mig för att helt enkelt plocka ner den och läsa vidare i Metro istället. Ser förmodligen helt avslappnad ut eftersom jag har färdbevis, och medan de andra passagerarna visar upp sitt, slutar det med att de två kontrollanterna når fram till mig samtidigt, och tror att den andre kollat mitt färdbevis (!), eftersom jag sitter helt ointresserad och läser tidningen och väntar på att någon av dem skall kontakta mig.

Jag såg förmodligen "redan kontrollerad" ut, varpå de avslutade sin vända i bussens bakre region utan att överhuvudtaget tilltala mig. De övriga passagerarna i bakre bussen (mest skolungdomar) tittade lite storögt på mig som om jag var någon slags cool fuskåkningsexpert som använde mig av medvetna psykologiska manövrar för att förvilla kontrollanterna. :D

Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighet!

Postat: torsdag 04 januari 2007 7:47
av Bengt Jönsson
".. Kontrollbussen hade dörrar på vänster sida så den kunde parkera precis intill spårvagnsspåret supernära vagnarna så ingen kunde smita mellan bussen och vagnen. .."

Men, hur har man tänkt att genomföra detta på de sträckor av spårvägsnätet där det överhuvudtaget INTE finns någon som helst möjlighet att köra upp med en buss bredvid spårvagnen (eller bussen)?

Jag tänker på fr.f.a snabbspåret till Angered och även andra sträckor där banan löper på egen banvall separerad från annan trafik. Ävenså att i stadstrafik ställa upp en buss bredvid vagnen eller bussen torde ställa till enorma problem med köer etc för den övriga trafiken och efterkommande vagnar och bussar.

Att då som Lennart Löfberg, affärsområdeschef för Västtrafiks stadstrafik i Göteborg säger i dagens GP, nätupplagan på en fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.

"..- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."

Tyder snarare på att Löfberg inte åkt vare sig spårvagn eller buss på mycket, mycket länge!

Att han sedan inte tänkt över det juridiska lagrummet att kunna stoppa en vagn eller buss _mellan_ hållplatserna och där på stället beordra / tvinga över passagerarna i en speciell "kontrollbuss" alltmedan de biljettviseras en efter en tyder inte bara på en stor okunnighet utan även på en oerhört liten kännedom om verkligheten!

Förslaget verkar synnerligen ogenomtänkt och man märker tydlig att cheferna inte åkt vare sig buss eller spårvagn på mycket länge

/Bengt

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 10:43
av André
Bengt Jönsson skrev:".. Kontrollbussen hade dörrar på vänster sida så den kunde parkera precis intill spårvagnsspåret supernära vagnarna så ingen kunde smita mellan bussen och vagnen. .."

Men, hur har man tänkt att genomföra detta på de sträckor av spårvägsnätet där det överhuvudtaget INTE finns någon som helst möjlighet att köra upp med en buss bredvid spårvagnen (eller bussen)?

Jag tänker på fr.f.a snabbspåret till Angered och även andra sträckor där banan löper på egen banvall separerad från annan trafik. Ävenså att i stadstrafik ställa upp en buss bredvid vagnen eller bussen torde ställa till enorma problem med köer etc för den övriga trafiken och efterkommande vagnar och bussar.

Att då som Lennart Löfberg, affärsområdeschef för Västtrafiks stadstrafik i Göteborg säger i dagens GP, nätupplagan på en fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.

"..- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."

Tyder snarare på att Löfberg inte åkt vare sig spårvagn eller buss på mycket, mycket länge!

Att han sedan inte tänkt över det juridiska lagrummet att kunna stoppa en vagn eller buss _mellan_ hållplatserna och där på stället beordra / tvinga över passagerarna i en speciell "kontrollbuss" alltmedan de biljettviseras en efter en tyder inte bara på en stor okunnighet utan även på en oerhört liten kännedom om verkligheten!

Förslaget verkar synnerligen ogenomtänkt och man märker tydlig att cheferna inte åkt vare sig buss eller spårvagn på mycket länge

/Bengt
Oj, det var inte mycket du fick rätt där du...

1. Han berättade om hur det gick till på ett annat ställe, inte hur det kommer gå till i Göteborg.

2. Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 10:59
av Bengt Jönsson
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:".. Kontrollbussen hade dörrar på vänster sida så den kunde parkera precis intill spårvagnsspåret supernära vagnarna så ingen kunde smita mellan bussen och vagnen. .."

Men, hur har man tänkt att genomföra detta på de sträckor av spårvägsnätet där det överhuvudtaget INTE finns någon som helst möjlighet att köra upp med en buss bredvid spårvagnen (eller bussen)?

Jag tänker på fr.f.a snabbspåret till Angered och även andra sträckor där banan löper på egen banvall separerad från annan trafik. Ävenså att i stadstrafik ställa upp en buss bredvid vagnen eller bussen torde ställa till enorma problem med köer etc för den övriga trafiken och efterkommande vagnar och bussar.

Att då som Lennart Löfberg, affärsområdeschef för Västtrafiks stadstrafik i Göteborg säger i dagens GP, nätupplagan på en fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.

"..- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."

Tyder snarare på att Löfberg inte åkt vare sig spårvagn eller buss på mycket, mycket länge!

Att han sedan inte tänkt över det juridiska lagrummet att kunna stoppa en vagn eller buss _mellan_ hållplatserna och där på stället beordra / tvinga över passagerarna i en speciell "kontrollbuss" alltmedan de biljettviseras en efter en tyder inte bara på en stor okunnighet utan även på en oerhört liten kännedom om verkligheten!

Förslaget verkar synnerligen ogenomtänkt och man märker tydlig att cheferna inte åkt vare sig buss eller spårvagn på mycket länge

/Bengt
Oj, det var inte mycket du fick rätt där du...

1. Han berättade om hur det gick till på ett annat ställe, inte hur det kommer gå till i Göteborg.

2. Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.

Läser man artikeln i GP så får man intrycket att man kommer att "rakt av" kopiera tillämpadet från Oslo.

Inte någonstans i artikeln i GP står det som du skriver: "..Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.. "


Kvarstår dock! Stoppar man exv. en vagn i "sumpträsken" borta vid GÖFAB så lär länsman behöva rekvirera en terränggående bandvagn.

/Bengt

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 12:55
av André
Bengt Jönsson skrev:
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:".. Kontrollbussen hade dörrar på vänster sida så den kunde parkera precis intill spårvagnsspåret supernära vagnarna så ingen kunde smita mellan bussen och vagnen. .."

Men, hur har man tänkt att genomföra detta på de sträckor av spårvägsnätet där det överhuvudtaget INTE finns någon som helst möjlighet att köra upp med en buss bredvid spårvagnen (eller bussen)?

Jag tänker på fr.f.a snabbspåret till Angered och även andra sträckor där banan löper på egen banvall separerad från annan trafik. Ävenså att i stadstrafik ställa upp en buss bredvid vagnen eller bussen torde ställa till enorma problem med köer etc för den övriga trafiken och efterkommande vagnar och bussar.

Att då som Lennart Löfberg, affärsområdeschef för Västtrafiks stadstrafik i Göteborg säger i dagens GP, nätupplagan på en fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.

"..- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."

Tyder snarare på att Löfberg inte åkt vare sig spårvagn eller buss på mycket, mycket länge!

Att han sedan inte tänkt över det juridiska lagrummet att kunna stoppa en vagn eller buss _mellan_ hållplatserna och där på stället beordra / tvinga över passagerarna i en speciell "kontrollbuss" alltmedan de biljettviseras en efter en tyder inte bara på en stor okunnighet utan även på en oerhört liten kännedom om verkligheten!

Förslaget verkar synnerligen ogenomtänkt och man märker tydlig att cheferna inte åkt vare sig buss eller spårvagn på mycket länge

/Bengt
Oj, det var inte mycket du fick rätt där du...

1. Han berättade om hur det gick till på ett annat ställe, inte hur det kommer gå till i Göteborg.

2. Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.

Läser man artikeln i GP så får man intrycket att man kommer att "rakt av" kopiera tillämpadet från Oslo.

Inte någonstans i artikeln i GP står det som du skriver: "..Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.. "


Kvarstår dock! Stoppar man exv. en vagn i "sumpträsken" borta vid GÖFAB så lär länsman behöva rekvirera en terränggående bandvagn.

/Bengt

Vad har GP med saken att göra? Faktum kvarstår oavsett hur en tidning väljer att rapportera om saken.
Om du inte gillar det GP skriver så får du nog ta upp det med dom i så fall.

Läser man artikeln i GP nogrannt så står det att man INTE kan kopiera "rakt av".

Dessutom kanske man bör läsa föregående inlägg i tråden man postar i.
Det finns en artikel om ämnet även på Västtrafiks hemsida, samt en tråd på Postvagnen.

Det förstår vem som hellst med sunt förnuft att ingen avser att tvinga av SAMTLIGA resenärer för kontroll.

I artikeln nämner de att kontrollerna kommer att ske på "Några få nogrannt utvalda platser",
och då är det nog säkert att anta att de tänkt på hur de ska genomföra kontrollen vid vald plats.

Så du kan lugna ner dig, dom löser nog detta ska du se.

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 13:49
av Erik Sandblom
André skrev:Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.

Som Västtrafik själva medger, så är det inte säkert att man får be resenären "följa med", även om resenären inte har giltig biljett. Att "följa med" är vad jag förstår ett frihetsberövande, något som kräver misstanke om brott. Att inte betala biljetten är visserligen ett regelbrott, men jag tror inte det är ett lagbrott eller ett juridiskt brott. Som PCC skrev så är det ett "litet brott", det vill säga inget lagbrott.

Butiker har inte ens rätt att porta kända snattare, trots att butiken inte är allmän plats. Jag tror det är därför man i pressen skriver om "avhysning" på krogar. Det är bara vissa yrkeskategorier som har rätt att avhysa en person. När personen väl är avhyst, tror jag inte en krog har rätt att tvinga in personen i en buss för att betala maten.

Så om en spårvagn juridiskt är samma som en butik eller krog, så får man slänga av de som inte betalar, men man får inte kräva pengar av dom. Det är därför man har "kontrollavgifter" och inte böter.

Det är frihetsberövandet av medmänniskor som oroar mig, trots att jag inte är nån mesig plankare.

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 14:21
av MartinW
Erik Sandblom skrev:
André skrev:Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.

Som Västtrafik själva medger, så är det inte säkert att man får be resenären "följa med", även om resenären inte har giltig biljett. Att "följa med" är vad jag förstår ett frihetsberövande, något som kräver misstanke om brott. Att inte betala biljetten är visserligen ett regelbrott, men jag tror inte det är ett lagbrott eller ett juridiskt brott. Som PCC skrev så är det ett "litet brott", det vill säga inget lagbrott.

Butiker har inte ens rätt att porta kända snattare, trots att butiken inte är allmän plats. Jag tror det är därför man i pressen skriver om "avhysning" på krogar. Det är bara vissa yrkeskategorier som har rätt att avhysa en person. När personen väl är avhyst, tror jag inte en krog har rätt att tvinga in personen i en buss för att betala maten.

Så om en spårvagn juridiskt är samma som en butik eller krog, så får man slänga av de som inte betalar, men man får inte kräva pengar av dom. Det är därför man har "kontrollavgifter" och inte böter.

Det är frihetsberövandet av medmänniskor som oroar mig, trots att jag inte är nån mesig plankare.
I Stockholm tar kontrollanterna stöd mot lagen om envars gripande. Att planka där är sk bedrägligt beteende, och har fängelse i straffskalan. Har det prövats i Göteborg?

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 14:24
av Bengt Jönsson
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:
André skrev: Oj, det var inte mycket du fick rätt där du...

1. Han berättade om hur det gick till på ett annat ställe, inte hur det kommer gå till i Göteborg.

2. Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.

Läser man artikeln i GP så får man intrycket att man kommer att "rakt av" kopiera tillämpadet från Oslo.

Inte någonstans i artikeln i GP står det som du skriver: "..Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.. "


Kvarstår dock! Stoppar man exv. en vagn i "sumpträsken" borta vid GÖFAB så lär länsman behöva rekvirera en terränggående bandvagn.

/Bengt

Vad har GP med saken att göra? Faktum kvarstår oavsett hur en tidning väljer att rapportera om saken.
Om du har problem med det GP skriver så får du nog ta upp det med dom i så fall.

Läser man artikeln i GP nogrannt så står det att man INTE kan kopiera "rakt av".

Dessutom kanske man bör läsa föregående inlägg i tråden man postar i.
Det finns en artikel om ämnet även på Västtrafiks hemsida, samt en tråd på Postvagnen.

Det förstår vem som hellst med sunt förnuft att ingen avser att tvinga av SAMTLIGA resenärer för kontroll.

I artikeln nämner de att kontrollerna kommer att ske på "Några få nogrannt utvalda platser",
och då är det nog säkert att anta att de tänkt på hur de ska genomföra kontrollen vid vald plats.

Så du kan lugna ner dig, dom löser nog detta ska du se.

Nu är det ju inte "vem som helst" på GP som skrivit artikeln utan en av de som både skriver i och läser detta forum samt andra och som är väl insatt i ämnet. Ulf Nyström heter han.

GP skriver:

"..Det juridiska läget är inte klart. Utformningen blir ett fall för stadsjuristen.

En fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.
- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen, säger Lennart Löfberg.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."


Om man vet så lite om hur det tillämpliga lagrummet är samt dessutom inte verkar ha någon som helst verklighetsuppfattning om hur det ser ut ute i trafiken och terrängen (som Lennart Löfberg när han föreslår att stoppa en vagn på Angeredsbanan mellan hållplatserna ..!) så har man dessutom än mindre på fötterna och inte bara beroende att man inte i förväg informerat polisen som man tänkt sig ta til hjälp.

"..någon förfrågan om samarbete har polisen inte sett till.
- Det hade ju varit klädsamt om de kommit till oss först, säger Johnny Calvin, ställföreträdande polisområdeschef för Storgöteborg. .."


I detta forum har även beskrivits om hur en buss med enbart dörrar på vänster sida parkerat intill en stoppad spårvagn eller buss och passagerarna beordrats över i bussen tills dess att samtliga resandes biljetter viserats så nog läser jag! Både GP, Postvagnen och SS Forum.
:lol:

/Bengt

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 14:36
av Erik Sandblom
MartinW skrev:I Stockholm tar kontrollanterna stöd mot lagen om envars gripande. Att planka där är sk bedrägligt beteende, och har fängelse i straffskalan.

Ok men då är det inga kontrollanter utan väktare eller poliser. Jag tror inte väktare får föra bort folk misstänkta för bedrägligt beteende, så det är då troligen poliser.

Har du en källa på detta som berättar mer i detalj om hur det fungerar?

.

Postat: torsdag 04 januari 2007 14:38
av Stefan_Brännström
Hur tänker Västtrafik bestraffa personer som helt enkelt inte följer med in i någon buss, och är tillräckligt fysiskt kapabla för att se till att ingen rubbar dem från sin plats i spårvagnen?

Det var ju några kontrollanter som blev jagade av en spårvagn för några år sedan av uppretade storvuxna män i 30-årsåldern som inte hade lust att betala någon bot. Sägas skall att samtliga passagerare lär ha flinat åt det hela, men där blev det som sagt inga böter, utan kontrollanterna fick åka åt helvete istället.

Förmodligen skulle det gå att upprätta en organisation som motarbetade kontrollanterna. Fattiga uteliggare utrustade med kniv kunde rekryteras till att förfölja första bästa grupp kontrollanter de såg, och när kontrollanterna kom på någon med att tjuvåka, kunde uteliggarna ingripa och sätta stopp för det hela.

Hade förmodligen blivit lite rabalder och polisen hade väl tillkallats efter några sådana kontrollant-motåtgärder.

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 14:50
av Bengt Jönsson
Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:I Stockholm tar kontrollanterna stöd mot lagen om envars gripande. Att planka där är sk bedrägligt beteende, och har fängelse i straffskalan.

Ok men då är det inga kontrollanter utan väktare eller poliser. Jag tror inte väktare får föra bort folk misstänkta för bedrägligt beteende, så det är då troligen poliser.

Har du en källa på detta som berättar mer i detalj om hur det fungerar?

Skilj på väktare och ordningsvakter. Väktare får inte göra mer än vad "alla andra" får medan ordningsvakter har lite större befogenheter. Man får dock INTE i något fall kvarhålla någon eller på något annat sätt hindra en människas att röra sig om det inte är uppenbart att den personen har begått ett brott - läs springer från en brottsplats efter att exv ha stulit någonting - eller pga sitt allmänna tillstånd som exv berusning försöker att köra bil.

Alltså man får INTE hålla fast någon som man bara misstänker kommer att begå ett brott eller bara råkar befinna sig i samma fordon som någon man misstänker kommer att begå ett brott.

Jag skulle vilja se en spårvagn stoppas någonstans mellan Gamlestadstorg och Hjällbo ute i bushen av specialutrustad polis i stövlar och med tillgång till terränggående buss där man förvarar de "misstänkta" ... 8)

/Bengt

/Bengt

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 14:50
av André
Bengt Jönsson skrev:
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Läser man artikeln i GP så får man intrycket att man kommer att "rakt av" kopiera tillämpadet från Oslo.

Inte någonstans i artikeln i GP står det som du skriver: "..Man tvingar inte över passagerarna i någon buss, de avser att snabbt och effektivt visitera biljetterna som vid en normal biljettkontroll.
OM en resande saknar biljett, då får denne följa med av för att få en kontrollavgift utskriven utanför fordonet.. "


Kvarstår dock! Stoppar man exv. en vagn i "sumpträsken" borta vid GÖFAB så lär länsman behöva rekvirera en terränggående bandvagn.

/Bengt

Vad har GP med saken att göra? Faktum kvarstår oavsett hur en tidning väljer att rapportera om saken.
Om du har problem med det GP skriver så får du nog ta upp det med dom i så fall.

Läser man artikeln i GP nogrannt så står det att man INTE kan kopiera "rakt av".

Dessutom kanske man bör läsa föregående inlägg i tråden man postar i.
Det finns en artikel om ämnet även på Västtrafiks hemsida, samt en tråd på Postvagnen.

Det förstår vem som hellst med sunt förnuft att ingen avser att tvinga av SAMTLIGA resenärer för kontroll.

I artikeln nämner de att kontrollerna kommer att ske på "Några få nogrannt utvalda platser",
och då är det nog säkert att anta att de tänkt på hur de ska genomföra kontrollen vid vald plats.

Så du kan lugna ner dig, dom löser nog detta ska du se.

Nu är det ju inte "vem som helst" på GP som skrivit artikeln utan en av de som både skriver i och läser detta forum samt andra och som är väl insatt i ämnet. Ulf Nyström heter han.

GP skriver:

"..Det juridiska läget är inte klart. Utformningen blir ett fall för stadsjuristen.

En fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.
- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen, säger Lennart Löfberg.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."


Om man vet så lite om hur det tillämpliga lagrummet är samt dessutom inte verkar ha någon som helst verklighetsuppfattning om hur det ser ut ute i trafiken och terrängen (som Lennart Löfberg när han föreslår att stoppa en vagn på Angeredsbanan mellan hållplatserna ..!) så har man dessutom än mindre på fötterna och inte bara beroende att man inte i förväg informerat polisen som man tänkt sig ta til hjälp.

"..någon förfrågan om samarbete har polisen inte sett till.
- Det hade ju varit klädsamt om de kommit till oss först, säger Johnny Calvin, ställföreträdande polisområdeschef för Storgöteborg. .."


I detta forum har även beskrivits om hur en buss med enbart dörrar på vänster sida parkerat intill en stoppad spårvagn eller buss och passagerarna beordrats över i bussen tills dess att samtliga resandes biljetter viserats så nog läser jag! Både GP, Postvagnen och SS Forum.
:lol:

/Bengt
Det spelar ingen roll vem som har skrivit artikeln.
Det har inte nämnts att Västtrafik skulle använda buss-metoden likt Oslo.

Det är nog fullt genomförbart att transportera ut kontrollanter till enskild banvall för att genomföra kontroller där.
Det är deras problem, och de kan nog lösa det om de säger sig kunna det.
Varför klaga?

Ja, men det räcker inte med att skumma. Man måste läsa ALLT, och framför allt FÖRSTÅ vad som skrivs.
PCC beskrev hur han hade närvarat vid en kontroll där de använde buss-metoden.
Han skrev INTE att det var något planerat för Göteborg.

Dessutom skrev han att "alla kontrollerades snabbt, de som inte hade färdbevis fick följa med in till kontrollbussen",
inte som du påstår att "passagerarna beordrats över i bussen tills dess att samtliga resandes biljetter viserats".

Så sluta förvränga vad folk säger,
och inga fler PM med anklagelser om personpåhopp tack.

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 15:02
av Bengt Jönsson
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:
André skrev:
Vad har GP med saken att göra? Faktum kvarstår oavsett hur en tidning väljer att rapportera om saken.
Om du har problem med det GP skriver så får du nog ta upp det med dom i så fall.

Läser man artikeln i GP nogrannt så står det att man INTE kan kopiera "rakt av".

Dessutom kanske man bör läsa föregående inlägg i tråden man postar i.
Det finns en artikel om ämnet även på Västtrafiks hemsida, samt en tråd på Postvagnen.

Det förstår vem som hellst med sunt förnuft att ingen avser att tvinga av SAMTLIGA resenärer för kontroll.

I artikeln nämner de att kontrollerna kommer att ske på "Några få nogrannt utvalda platser",
och då är det nog säkert att anta att de tänkt på hur de ska genomföra kontrollen vid vald plats.

Så du kan lugna ner dig, dom löser nog detta ska du se.

Nu är det ju inte "vem som helst" på GP som skrivit artikeln utan en av de som både skriver i och läser detta forum samt andra och som är väl insatt i ämnet. Ulf Nyström heter han.

GP skriver:

"..Det juridiska läget är inte klart. Utformningen blir ett fall för stadsjuristen.

En fråga är om spårvagnar kan stannas var som helst för razzior.
- Nej, det blir förstås på några få, noggrant utvalda platser, där vagnen kör på egen banvall, till exempel på Angeredsbanan eller på Hisingen, säger Lennart Löfberg.
Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."


Om man vet så lite om hur det tillämpliga lagrummet är samt dessutom inte verkar ha någon som helst verklighetsuppfattning om hur det ser ut ute i trafiken och terrängen (som Lennart Löfberg när han föreslår att stoppa en vagn på Angeredsbanan mellan hållplatserna ..!) så har man dessutom än mindre på fötterna och inte bara beroende att man inte i förväg informerat polisen som man tänkt sig ta til hjälp.

"..någon förfrågan om samarbete har polisen inte sett till.
- Det hade ju varit klädsamt om de kommit till oss först, säger Johnny Calvin, ställföreträdande polisområdeschef för Storgöteborg. .."


I detta forum har även beskrivits om hur en buss med enbart dörrar på vänster sida parkerat intill en stoppad spårvagn eller buss och passagerarna beordrats över i bussen tills dess att samtliga resandes biljetter viserats så nog läser jag! Både GP, Postvagnen och SS Forum.
:lol:

/Bengt
Det spelar ingen roll vem som har skrivit artikeln.
Det har inte nämnts att Västtrafik skulle använda buss-metoden likt Oslo.

Det är nog fullt genomförbart att transportera ut kontrollanter till enskild banvall för att genomföra kontroller där.
Det är deras problem, och de kan nog lösa det om de säger sig kunna det.
Varför klaga?

Ja, men det räcker inte med att skumma. Man måste läsa ALLT, och framför allt FÖRSTÅ vad som skrivs.
PCC beskrev hur han hade närvarat vid en kontroll där de använde buss-metoden.
Han skrev INTE att det var något planerat för Göteborg.

Dessutom skrev han att "alla kontrollerades snabbt, de som inte hade färdbevis fick följa med in till kontrollbussen",
inte som du påstår att "passagerarna beordrats över i bussen tills dess att samtliga resandes biljetter viserats".

Så sluta förvränga vad folk säger,
och inga fler PM med anklagelser om personpåhopp tack.

Jag kan läsa, jag läser mycket och läser du vad som står i GP så kan du läsa följande. Jag "förvränger" således inte.

Där står bl.a att läsa att:
"..Västtrafiks planer är att börja stoppa spårvagnar mellan hållplatser för att inga fuskåkare ska kunna komma undan kontrollanterna som får hjälp av ordningsvakter eller poliser. I Oslo har sådana "storkontroller" använts sedan 90-talet men det går inte bara att kopiera den norska modellen rakt av.
.."
och
"..Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter.
.."

Man har alltså inspirerats av Oslomodellen, men att man faktiskt också har tänkt till lite när man vill utreda om det finns lagrum för att tvinga av resenärer från en spårvagn eller buss och in i en speciell (kontroll)buss där kontrollen fortsätter. Dvs alla resande är misstänkta för något slags brott och blir därmed frihetsberövade.

Om jag sedan undanbeder mig personliga påhopp där mina mentala förmågor ifrågasätts "..om du har problem.." vilket du skrev och som alla på detta forum kan läsa så står jag i min fulla rätt att göra detta.

/Bengt

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 15:07
av André
Bengt Jönsson skrev:
Jag kan läsa, jag läser mycket och läser du vad som står i GP så kan du läsa följande. Jag "förvränger" således inte.

Där står bl.a att läsa att:
"..Västtrafiks planer är att börja stoppa spårvagnar mellan hållplatser för att inga fuskåkare ska kunna komma undan kontrollanterna som får hjälp av ordningsvakter eller poliser. I Oslo har sådana "storkontroller" använts sedan 90-talet men det går inte bara att kopiera den norska modellen rakt av.
.."
och
"..Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter.
.."

Man har alltså inspirerats av Oslomodellen, men att man faktiskt också har tänkt till lite när man vill utreda om det finns lagrum för att tvinga av resenärer från en spårvagn eller buss och in i en speciell (kontroll)buss där kontrollen fortsätter. Dvs alla resande är misstänkta för något slags brott och blir därmed frihetsberövade.

Om jag sedan undanbeder mig personliga påhopp där mina mentala förmågor ifrågasätts "..om du har problem.." vilket du skrev och som alla på detta forum kan läsa så står jag i min fulla rätt att göra detta.

/Bengt
Då räcker det kanske med att jag påpekar att du missuppfattat "där kontrollen fortsätter" i artikeln. De menar att kontrollen fortsätter av de personer som ej visar upp giltigt färdbevis.

Med frasen "...om du har problem med det GP skriver..." så ifrågasatte jag verkligen inte dina "mentala förmågor". Låt mig omformulera; "Om du inte gillar det GP skriver...".

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 15:17
av Bengt Jönsson
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Jag kan läsa, jag läser mycket och läser du vad som står i GP så kan du läsa följande. Jag "förvränger" således inte.

Där står bl.a att läsa att:
"..Västtrafiks planer är att börja stoppa spårvagnar mellan hållplatser för att inga fuskåkare ska kunna komma undan kontrollanterna som får hjälp av ordningsvakter eller poliser. I Oslo har sådana "storkontroller" använts sedan 90-talet men det går inte bara att kopiera den norska modellen rakt av.
.."
och
"..Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter.
.."

Man har alltså inspirerats av Oslomodellen, men att man faktiskt också har tänkt till lite när man vill utreda om det finns lagrum för att tvinga av resenärer från en spårvagn eller buss och in i en speciell (kontroll)buss där kontrollen fortsätter. Dvs alla resande är misstänkta för något slags brott och blir därmed frihetsberövade.

Om jag sedan undanbeder mig personliga påhopp där mina mentala förmågor ifrågasätts "..om du har problem.." vilket du skrev och som alla på detta forum kan läsa så står jag i min fulla rätt att göra detta.

/Bengt
Då räcker det kanske med att jag påpekar att du missuppfattat "där kontrollen fortsätter" i artikeln. De menar att kontrollen fortsätter av de personer som ej visar upp giltigt färdbevis.

GP är en seriös morgontidning. Artikeln är skriven av en av landets mest insatta journalister inom området. Jag läser vad jag läser och tolkar inte in något annat i vad jag läser. Om det nu skulle vara så att det är som du skriver att ".. De menar att kontrollen fortsätter av de personer som ej visar upp giltigt färdbevis. .." och att enbart de personer som påträffats utan giltigt färdbevis i det stoppade fordonet skulle tvingas gå över i det speciella kontrollfordonet så varför skriver inte GP detta då?

Speciellt inte när ett uttalande från en ansvarig på Västtrafik uttrycker sig följande:
"... Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."
Med resenärer, avses då samtliga eller enbart de som påträffats utan giltigt färdbevis?

Sedan så tror jag att polisens redan idag ansträngda resurser inte räcker till för ytterligare "cykelstyrekontroller".. De har nog med rån, misshandel och andra våldsbrott som förekommer i samhället idag.

/Bengt

Re: Förslag med liten kunskap om såvväl lagrum som verklighe

Postat: torsdag 04 januari 2007 15:31
av André
Bengt Jönsson skrev:
André skrev:
Bengt Jönsson skrev:
Jag kan läsa, jag läser mycket och läser du vad som står i GP så kan du läsa följande. Jag "förvränger" således inte.

Där står bl.a att läsa att:
"..Västtrafiks planer är att börja stoppa spårvagnar mellan hållplatser för att inga fuskåkare ska kunna komma undan kontrollanterna som får hjälp av ordningsvakter eller poliser. I Oslo har sådana "storkontroller" använts sedan 90-talet men det går inte bara att kopiera den norska modellen rakt av.
.."
och
"..Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter.
.."

Man har alltså inspirerats av Oslomodellen, men att man faktiskt också har tänkt till lite när man vill utreda om det finns lagrum för att tvinga av resenärer från en spårvagn eller buss och in i en speciell (kontroll)buss där kontrollen fortsätter. Dvs alla resande är misstänkta för något slags brott och blir därmed frihetsberövade.

Om jag sedan undanbeder mig personliga påhopp där mina mentala förmågor ifrågasätts "..om du har problem.." vilket du skrev och som alla på detta forum kan läsa så står jag i min fulla rätt att göra detta.

/Bengt
Då räcker det kanske med att jag påpekar att du missuppfattat "där kontrollen fortsätter" i artikeln. De menar att kontrollen fortsätter av de personer som ej visar upp giltigt färdbevis.

GP är en seriös morgontidning. Artikeln är skriven av en av landets mest insatta journalister inom området. Jag läser vad jag läser och tolkar inte in något annat i vad jag läser. Om det nu skulle vara så att det är som du skriver att ".. De menar att kontrollen fortsätter av de personer som ej visar upp giltigt färdbevis. .." och att enbart de personer som påträffats utan giltigt färdbevis i det stoppade fordonet skulle tvingas gå över i det speciella kontrollfordonet så varför skriver inte GP detta då?

Speciellt inte när ett uttalande från en ansvarig på Västtrafik uttrycker sig följande:
"... Dessutom måste det utredas med vilken rätt resenärer kan tvingas av vagnen och in i en buss där kontrollen fortsätter. .."
Med resenärer, avses då samtliga eller enbart de som påträffats utan giltigt färdbevis?

Sedan så tror jag att polisens redan idag ansträngda resurser inte räcker till för ytterligare "cykelstyrekontroller".. De har nog med rån, misshandel och andra våldsbrott som förekommer i samhället idag.

/Bengt
Det var just det jag menade med "om du inte gillar det GP skriver så får du nog ta upp det med dom."
Det kanske finns ett forum för tidningsmuppar... =)

Dom menar självklart de resenärer som saknar giltigt färdbevis.

Jag kan bara beklaga att GP uttryckt sig klumpigt, och rekommendera nyhetsprogrammet "KLARTEXT"...

Postat: torsdag 04 januari 2007 16:24
av PCC
För c:a 10 år sedan var jag med när SL provade några olika varianter av "storkontroller" i tunnelbanan vid utpasseringsspärrarna.

En variant var förstärkning med hjälp av Polispatruller. Denna metod var väldigt effektiv eftersom det inte var någon som kunde smita, d.v.s. alla "storfuskarna" åkte dit, inte bara "småhandlarna". Det enda som var lite knasigt var att Poliserna hittade så mycket andra "fel" på storfuskarna såsom illegala invandrare, knarklangare och efterlysta på annat sätt att det så småningom inte fanns några Poliser kvar eftersom alla hade "haffat" riktigt fula fiskar vid utpasseringskontrollen och var tvungna att ta med sig dessa till Polisstationen för vidare åtgärder. Detta bevisar att det är bra med nolltolerans och att Polisen hjälper till ibland vid kontroller, det hjälper till att rensa lite. Sen kan man ju tycka att det är onekligen patetiskt att åka fast i en färdbeviskontroll om man nu är kriminell. Lite Jönssonligan över det hela att man klantar sig och åker dit rejält för att man saknar biljett i tunnelbanan...

En annan variant var att kontrollen var förstärkt med vakter med hundar, detta var också en effektiv metod. Hundarna satt snällt brevid sina hussar tills det behövdes, men bara åsynen av dessa vakthundar gjorde att inga försökte forsera spärrlinjen.

Som kuriosa kan också nämnas att enl. Polisen räknas det som bedrägligt beteende (där fängelse finns i straffskalan) att ha åkt med en spårvagn / tunnelbanetåg utan att ha gjort rätt för sig och betalat, därför gäller envarsrätten i detta fall. Men då måste alltså kontrollen ske ombord på vagnarna. Tack vare detta kan man som vilken privatperson som helst kvarhålla en fuskåkare tills Polis kommer till platsen. Men sedan får ju inte vem som helst kontrollera att en person HAR gilltigt färdbevis, men det är en annan femma.

På tal om femma, så är t.ex. Lidingöbanan klassad som Järnväg och då finns det mkt mer möjligheter för personalen att aggera mot t.ex. fuskåkare tack vare annan gällande lag.

mvh PCC

Postat: torsdag 04 januari 2007 16:48
av MartinW
PCC skrev:Men sedan får ju inte vem som helst kontrollera att en person HAR gilltigt färdbevis, men det är en annan femma.
Ska man dra det till sitt yttersta finns det nog inget i lagen som säger att man inte får fråga någon om att visa färdbeviset, men du har ju som resenär ingen skyldighet att göra det. Gör dom däremot det och det inte är giltligt, så öppnas ju en helt ny burk med maskar (som man säger på engelska)

Postat: torsdag 04 januari 2007 17:16
av Fredrik E
Denna tråden tänjer ut sig mer och mer nu.
Kanske dags att avsluta den.
Uppenbart är iallafall att lagar och regler är en hjälp men tolkas olika av varje individ och detta har noterats i andra trådar.

Postat: torsdag 04 januari 2007 17:40
av Erik Sandblom
PCC skrev:Som kuriosa kan också nämnas att enl. Polisen räknas det som bedrägligt beteende (där fängelse finns i straffskalan) att ha åkt med en spårvagn / tunnelbanetåg utan att ha gjort rätt för sig och betalat, därför gäller envarsrätten i detta fall. Men då måste alltså kontrollen ske ombord på vagnarna. Tack vare detta kan man som vilken privatperson som helst kvarhålla en fuskåkare tills Polis kommer till platsen. Men sedan får ju inte vem som helst kontrollera att en person HAR gilltigt färdbevis, men det är en annan femma.

Aha då klarnar rättsläget för mig, tack. Då förstår jag hur man får in fuskarna i polisbussen för kontrollavgift. Och det är ju det som Västtrafik vill uppnå.

En lite fråga har jag, hur är det med uppsåt och rimligt tvivel? För att döma någon jurdiskt behöver man dels uppsåt och dels inget rimligt tvivel. Men alla fuskare kan säga att de hade tänkt betala med glömde, den gången i alla fall; därför är det svårt att döma någon för bedrägligt beteende om de bara "glömt" att stämpla. Det är annorlunda i tunnelbana eftersom man går igenom en spärr. Men som sagt, bara Västtrafik får in sina kontrollavgifter så spelar domen mindre roll.

PCC skrev:En annan variant var att kontrollen var förstärkt med vakter med hundar, detta var också en effektiv metod. Hundarna satt snällt brevid sina hussar tills det behövdes, men bara åsynen av dessa vakthundar gjorde att inga försökte forsera spärrlinjen.

Lite vid sidan om ämnet kan man se på många vakthundar att de är plågade -- de är verkligen farliga, eftersom de plågas av sina ägare och är mer eller mindre galna. Polishundar däremot tror jag är väl omhändertagna, och är bara farliga för rätt personer om man säger så.