Sida 2 av 5

Re: .

Postat: tisdag 12 december 2006 11:07
av sputnik
TonyM skrev:
Stefan_Brännström skrev:Tony: Att första stombusslinjen har 16 skulle förvisso kunnas tolkas som att man inte vill ha intilliggande buss och spårvagnsnummer. D.v.s. 14 är tänkt som högsta spårvagnsnummer, och siffran 15 faller helt enkelt offer för en marginal i nummersättningen.
Nu råkar jag veta att du har fel i den här frågan. 15 är för närvarande reservnummer för spårvägstrafiken, men 15 finns inte på rullarna för det.

14 och 12 räcker till för närvarande när 15 behövs är det inte svårt att lägga till på rullarna.

16 i sig kan komma att försvinna om/när spårväg kommer till Norra Älvstranden.

//Tony
För några år sedan såg jag en spårvagn som stod i vändplanen på Marklandsgatan och bytte från 3 till "nattmånen". 10 passerade, liksom 11, 12, 13, 14 OCH 15, för att sedan bytas till X och "nattmåne". Jag kan dra mig till minnes att 15 var rosa med blå siffror. Detta måste vara 2002 eller 2003, tror jag...

Re: .

Postat: tisdag 12 december 2006 15:50
av 2763
sputnik skrev: För några år sedan såg jag en spårvagn som stod i vändplanen på Marklandsgatan och bytte från 3 till "nattmånen". 10 passerade, liksom 11, 12, 13, 14 OCH 15, för att sedan bytas till X och "nattmåne". Jag kan dra mig till minnes att 15 var rosa med blå siffror. Detta måste vara 2002 eller 2003, tror jag...
Jag är rädd att du kommer ihåg fel.

//Tony

Postat: tisdag 12 december 2006 16:28
av Stefan_Brännström
Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.

Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk

Postat: tisdag 12 december 2006 16:36
av 2763
Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.

Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
10:an fanns väl redan på 60-talet.

/T

Postat: tisdag 12 december 2006 17:10
av 2763
Så här skall den rödvita sjuan se ut och inte på något annat sätt.

http://www.trafiknostalgiska.se/prod_bi ... inje_7.jpg

//Tony

Postat: tisdag 12 december 2006 17:34
av Harald
Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.

Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
Man måste nog inte ha en teori om allt här i världen och det är inte alla val som det finns någon logik bakom. T.ex. så upptäckte jag häromdagen att man har satt upp tavlan "Signalsträcka slutar" på ett antal ställen vid Wieselgrensplatsen. Att det skulle finnas någon logik bakom det har jag svårt att tänka mig.

Postat: tisdag 12 december 2006 17:39
av bo simonsson
en liten justering för linje 10:
mellan 1940 ( då trafiken till Hisingen började) och
fram till nedläggningen 1952 var skyltarna vit/blå,
övre halva vit och undre halva blå.
Hälningar
Bo

Postat: tisdag 12 december 2006 17:58
av 2763
Harald skrev:
Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.

Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
Man måste nog inte ha en teori om allt här i världen och det är inte alla val som det finns någon logik bakom. T.ex. så upptäckte jag häromdagen att man har satt upp tavlan "Signalsträcka slutar" på ett antal ställen vid Wieselgrensplatsen. Att det skulle finnas någon logik bakom det har jag svårt att tänka mig.
Det finns logik bakom, den redovisas i TRI och du och jag kan säkert gå igenom det som ligger bakom utformningen där vid tillfälle jag ämnar dock inte redogöra för detta öppet.

//Tony

Postat: tisdag 12 december 2006 20:47
av Harald
TonyM skrev:
Harald skrev:
Stefan_Brännström skrev:Svend: 10:an är fixad! Om någon annan har någon teori angående varför man 1972 gav denna linje (ganska sent årtal för tvådelad färgkod) gulblå med vita bokstäver får ni gärna lägga ut den.

Eftersom linjen ersatte 9 resp. 4 hade väl nästan en grön-ljusblå variant känns mest logisk
Man måste nog inte ha en teori om allt här i världen och det är inte alla val som det finns någon logik bakom. T.ex. så upptäckte jag häromdagen att man har satt upp tavlan "Signalsträcka slutar" på ett antal ställen vid Wieselgrensplatsen. Att det skulle finnas någon logik bakom det har jag svårt att tänka mig.
Det finns logik bakom, den redovisas i TRI och du och jag kan säkert gå igenom det som ligger bakom utformningen där vid tillfälle jag ämnar dock inte redogöra för detta öppet.

//Tony
Till att börja med så är TRI såvitt jag vet offentlig handling så varför du inte skulle kunna redogöra för den öppet förstår jag inte.

Så till saken. En huvudsignal som visar "kör" anger för föraren att signalsträckan är fri från andra spårfordon. Därför finns ett behov av att ange för föraren var signalsträckan slutar, d.v.s. var körning på sikt åter börjar. Det är logiken bakom tavlan "Signalsträcka slutar". En punktsignal anger alltid körning på sikt, d.v.s. den garanterar inte att någon viss sträcka är fri från andra spårfordon. Det kan gott hända att anläggningen är utformad så att det ändå finns en sträcka som är fri från fordon, men punktsignalen har ingen signalbild som ger föraren någon sådan garanti. Körning efter en punktsignal sker alltid på sikt och därmed finns ingen punkt bortom signalen som behöver utmärkas för föraren. Det är min logik. Har du någon annan?

Postat: tisdag 12 december 2006 20:55
av Slagpåse
Det jag kan tänka mig är att punktsignaler aldrig växlar från "stopp" till "rörelse på sikt rakt fram" innan framförvarande vagn har kört av signalblockeringen.

Troligtvis är det därför det sitter "signalsträcka slutar" vid Wielsegrensplatsen.

Dock har jag för mig att dessa skyltar aldrig satt uppsatta vid Marklandsgatan eller Ullevi Norra.

Postat: tisdag 12 december 2006 21:20
av 2763
Harald skrev: Till att börja med så är TRI såvitt jag vet offentlig handling så varför du inte skulle kunna redogöra för den öppet förstår jag inte.
Visst är den det, men för att vara ärlig så vill jag inte gå i polemik kring TRI offentligt. Det är alltså ett beslut som är mitt och ingen annans
Harald skrev: Så till saken. En huvudsignal som visar "kör" anger för föraren att signalsträckan är fri från andra spårfordon. Därför finns ett behov av att ange för föraren var signalsträckan slutar, d.v.s. var körning på sikt åter börjar. Det är logiken bakom tavlan "Signalsträcka slutar". En punktsignal anger alltid körning på sikt, d.v.s. den garanterar inte att någon viss sträcka är fri från andra spårfordon. Det kan gott hända att anläggningen är utformad så att det ändå finns en sträcka som är fri från fordon, men punktsignalen har ingen signalbild som ger föraren någon sådan garanti. Körning efter en punktsignal sker alltid på sikt och därmed finns ingen punkt bortom signalen som behöver utmärkas för föraren. Det är min logik. Har du någon annan?
Om du läser TRI SF ätr 11 3.9 så står det att:
Körning förbi urbruktagen Punktsignal eller huvudsignal
Sth 30 km/h gäller fram till nästa huvudsignal/punktsignal i bruk eller sluttavla om inget annat meddelats.

Samma formulering finns när du kör mot punktsignal i stopp.

Tavlan talar alltså om hur långt du skall köra med sänkt hastighet vid problem i anläggningen.

Tavlans fulla namn är för övrigt: "Sluttavla för signalsäkrad sträcka och punktsignalsträcka"

//Tony

Re: .

Postat: tisdag 12 december 2006 22:30
av Fredrik E
sputnik skrev:
TonyM skrev:
Stefan_Brännström skrev:Tony: Att första stombusslinjen har 16 skulle förvisso kunnas tolkas som att man inte vill ha intilliggande buss och spårvagnsnummer. D.v.s. 14 är tänkt som högsta spårvagnsnummer, och siffran 15 faller helt enkelt offer för en marginal i nummersättningen.
Nu råkar jag veta att du har fel i den här frågan. 15 är för närvarande reservnummer för spårvägstrafiken, men 15 finns inte på rullarna för det.

14 och 12 räcker till för närvarande när 15 behövs är det inte svårt att lägga till på rullarna.

16 i sig kan komma att försvinna om/när spårväg kommer till Norra Älvstranden.

//Tony
För några år sedan såg jag en spårvagn som stod i vändplanen på Marklandsgatan och bytte från 3 till "nattmånen". 10 passerade, liksom 11, 12, 13, 14 OCH 15, för att sedan bytas till X och "nattmåne". Jag kan dra mig till minnes att 15 var rosa med blå siffror. Detta måste vara 2002 eller 2003, tror jag...
Linje 15 finns inte i destinationsfilmen för linjenummer i de vagnar GS trafikerar med i linjetrafik.

Postat: onsdag 13 december 2006 0:11
av TramTok
Himla kul läsning det här, tackar för ett utmärkt jobb, Stefan!

Har heller aldrig sett linje 15 förut, men jag vet med mig att jag hört/läst något om att den skulle få en rosa färg tidigare någonstans... Det kan ju ha varit här det med iöfs...

Men det finns en skylt i (i alla fall på pedalerna) där en svart cirkel visas mot blå bakgrund...Vad är det för något?

Postat: onsdag 13 december 2006 0:20
av Fredrik E
Det blev fel färg till linje 3 tror jag och man fick häfta på nya Linje 3 längre bak i dest.filmen om jag inte missminner mig.
Man ogiltigförklarade de med fel färg genom att sätta en svart ring på linjenumret.

.

Postat: onsdag 13 december 2006 1:17
av Stefan_Brännström
Så, har nu justerat färgskyltar och även vissa delar av texten. Om nya forumanvändare någon gång börjar ställa frågor om färger och skyltning genom åren kan man väl betrakta tråden som en hyfsad länk, även om jag inte kan svara för att alla uppgifter stämmer till fullo.

Riktigt roligt blir det endast om insatta herrar med några år på nacken sätter sig ner och skriver ihop ett kompendium med samma struktur och idé. Förmodligen kan de då komplettera med samtliga årtal som linjer kommit och försvunnit, samt fler geografiska kännetecken för de olika linjerna.

Givetvis skulle man ju ha förlagt L10 mellan Saltholmen-Bergsjön 2002 och låtit L11 trafikera Guldheden-Angered istället. Nu blev valet det motsatta, och därför har L10 ett 12-årigt gästspel på Saltholmen som på sin höjd kan kopplas till den första upplagan av L10 via Bangatan. Till den nuvarande upplagan finns ingen koppling, och det fanns ingen när den gick till Angered heller mellan 2002-2004.

.

Postat: onsdag 13 december 2006 1:21
av Stefan_Brännström
Om det finns en svart cirkel mot blå bakgrund på vissa filmer kan den ju gälla som förebild för en Linje 0.

Förvisso en dålig sifferfärg, men det skall ju vara något annat än L3:s färgkomb.

Re: .

Postat: onsdag 13 december 2006 7:55
av 2763
Stefan_Brännström skrev:Om det finns en svart cirkel mot blå bakgrund på vissa filmer kan den ju gälla som förebild för en Linje 0.

Förvisso en dålig sifferfärg, men det skall ju vara något annat än L3:s färgkomb.
Nu är det inte så. Det är ett tryckfel och inget annat.

//Tony

Postat: onsdag 13 december 2006 9:47
av TramTok
Vet ni lite närmare vilka vagnar som har detta "felet"? Rör det sig om alla pedaler eller är det bara M28:orna eller M29:orna? Eller bara några specifika vagnar?


Sedan har jag för mig att jag sett/hört att vissa pedalers filmrullar inte innehåller alla linjenummer... Stämmer det eller har det blivit ändrat nu?

.

Postat: onsdag 13 december 2006 9:59
av Stefan_Brännström
Tony: Jag menade givetvis inte att jag verkligen trodde på Linje 0. Inlägget om Linje 0 var snarare en skämtsam kommentar från min sida.

Postat: onsdag 13 december 2006 13:07
av Fredrik E
Sitter du och vevar M29:or? :wink:

Alla pedalvagnar(M28/29) har likadana rullar på respektive plats i vagnen men linjerna behöver inte komma i ordning när rullen vevas.
Alla pedalvagnar har denna tryckfelsrulle.