LÅ1 skrev:Även om min grundinsällning till sådant här är att det måste framgå i bilden att den inte är äkta, så är jag djupt imponerad!
Jag räknade med att "bli avslöjad" ganska fort, om så inte hade skett så hade jag avslöjat mig själv någon dag senare.
Min tanke var att en bild på nätet lätt sprids vidare! Någon laddar ner den och ...
Hmm, det förstås. Så långt tänkte jag inte när jag gjorde bilderna. Nåja, om folk nu känner för att "låna" bilderna så finns det säkert de som är tillräckligt insatta för att påpeka de historiska felaktigheterna.
LÅ1 skrev:
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Speciellt imponerad är jag över att ljusförhållandet och skuggorna är så olika i bilderna!
Om du menar det andra paret bilder så beror det på att den dagen som ångloket åkte där så gick det inget annat tåg vid lämpligt tid. Alltså fick jag återvända några dagar senare men godståget som gick då gick tydligen långt innan tabellen sade så då väntade jag förgäves en timme eller så. Vid nästa försök däremot klaffade det bra.
OK! Jag var kanske godtrogen och dum, men jag trodde faktiskt du hittat en gammal bild med ett ångloksdraget tåg och sedan tagit ett nytt foto på en lämplig plats för att sedan klistra in tåget på den nya bilden!
Och när jag nu tittar på de två första bildparen så tycker jag att den arbetsmetoden inte verkar helt utesluten! Speciellt på första bilden så tycker jag att ångtåget skulle kuna varit inklistrad!
Men det är klart, det går ju ånglok någon enstaka gång även 2000-talet!
Jodå, det går faktiskt oftare än man tror om man passar på att vara ute när de olika föreningarna har olika typer av körningar. Och alla lok är plåtade av mig, jag har inte kopierat dem från någon annans bilder.
NerdBoy skrev:Hmm, det förstås. Så långt tänkte jag inte när jag gjorde bilderna.
Nu har jag lagt till en liten sax i de redigerade bilderna så ingen blir lurad i onödan.
Samtidigt plockade jag bort det sista av kabelrännan trots att jag egentligen hade tänkt att inte göra några fler ändringar, har jag missat några fler saker så får de vara kvar...
Jättekul idé och bra genomförande! Fortsätt gärna!
Som gamal vykortsamlare kliar det inte så lite i fingrarna efter att göra något liknande och "rätta till" bilderna en liten bit till. Få se om jag får lite idéer när jag får hem en läro-DVD om hur man hanterar färg->s/v i Photoshop.
Verspieder skrev:Där skiljde det inte många minuter!
Nej, jag gissar att de släppte iväg ångloket från Centralen direkt efter pendeltåget för att det skulle hinna till Västerhaninge innan nästa pendeltåg kom ikapp.
Nej, jag gissar att de släppte iväg ångloket från Centralen direkt efter pendeltåget för att det skulle hinna till Västerhaninge innan nästa pendeltåg kom ikapp.
Eller är det så att ångtåget
a) inte stannade i Södra Stn eller
b) de facto är säkrare i trafik (om än inte i miljö...)
Tror inte ångtåget får stanna i Södra Stn! Man vill nog ha förbi tåget fortast möjligt så att man kan slå på brandlarmet igen!
Vet faktiskt bara att det finns problem med ångtåg och brandlarm, men inte vilka rutiner som gäller!
Snyggt jobb, NerdBoy, men du har missat en del! Hela stationen måste redigeras bort om det skall se ut som på ånglokens tid!
Jag blir lika imponerad för varje bildpar/trippel som kommer. Dels för att det måste ha krävts en hel del planering, noggrannhet och tålamod för att ta bilderna - dels för alla detaljer som måste justeras och redigeras bort på alla "då"-bilderna. Bilderna från tre olika "tidsepoker" på Roslagsbanan är riktigt bra!
kildor skrev:Jag blir lika imponerad för varje bildpar/trippel som kommer. Dels för att det måste ha krävts en hel del planering, noggrannhet och tålamod för att ta bilderna - dels för alla detaljer som måste justeras och redigeras bort på alla "då"-bilderna. Bilderna från tre olika "tidsepoker" på Roslagsbanan är riktigt bra!
Lycka till med pluggandet, NerdBoy!
Jag håller med kildor! Det är möjligt att mina inlägg tidigare här kan ha uppfattats som lite sura? Det är i så fall inte med verkligheten överensstämmande!
När det gäller ångloket vid Årstaberg måste det vara svårt dra gränsen, vad skall vara kvar och vad skall bort!
En fråga till NerdBoy: Vilken programvara använder du för redigeringen?
Oj, här har det ramlat in inlägg medan jag har gjort annat. Jag får väl börja med att tacka för alla de vänliga orden!
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:
Tror inte ångtåget får stanna i Södra Stn! Man vill nog ha förbi tåget fortast möjligt så att man kan slå på brandlarmet igen!
Vet faktiskt bara att det finns problem med ångtåg och brandlarm, men inte vilka rutiner som gäller!
Nej, ångtåget stannade inte på Södra station eller i Årstaberg, det hade varit på Värtabanan (de bilderna finns tidigare i tråden) och var nu på väg hem till Nynäsgård. Däremot körde det precis lagom långsamt förbi perrongen för att jag skulle få en bra bild. Jag ska förresten ha en bild från Södra station och förra vintern någonstans...
Jag och hustrun stod och väntade med kameran och var sannolikt de enda där som visste vad som var på gång när det började stånka och slamra och sedan dök upp något kantigt ur mörkret. Loket gick dessutom med tendern först och var inte alls likt ett ånglok förrän det kom närmare. Jag lovar att det var många väntande som lyfte på ögonbrynen.
kildor skrev:Jag blir lika imponerad för varje bildpar/trippel som kommer. Dels för att det måste ha krävts en hel del planering, noggrannhet och tålamod för att ta bilderna - dels för alla detaljer som måste justeras och redigeras bort på alla "då"-bilderna. Bilderna från tre olika "tidsepoker" på Roslagsbanan är riktigt bra!
Planeringen har varit ganska enkel, det gäller bara att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, sedan löser sig det mesta av sig självt. Spårbundna fordon är ju tacksamma motiv på så sätt att de brukar dyka upp där man vill ha dem. Finns det dessutom en tidtabell så är det ännu enklare. Men visst krävs en smula tålamod ibland, det ska erkännas.
Och så finns ju alltid slumpen med som en retfull faktor. T.ex. när jag tog de tre bilderna från Roslagsbanan ovan, då ställde vi bilen vid Rydbo och gick till fots på vägen bredvid spåret tills vi hittade ett bra ställe att stå på. Jag satte upp kameran på stativet vid ungefär 13:00. Sedan var det bara att vänta till ungefär 13:20 (vi var med flit ute i god tid ifall vi inte skulle hitta något bra ställe) då motorvagnen dök upp. Kameran verkade stå i en bra vinkel så det var bara att "skjuta" och sedan se till att inte röra kameran eller stativet. Tanken var att nästa ordinarie tåg skulle komma ungefär 13:40 och att ångloket skulle dyka upp vid cirka 13:55, och då skulle det bara vara att plåta dem. Ett par minuter innan det ordinarie tåget skulle komma gjorde jag mig beredd, och gissa om jag blev förvånad när det plötsligt dök upp en vildsvinsflock på bortåt 20 djur, allt från en riktigt stor galt till ett par pyttesmå kultingar. Min första reaktion var självklart att sträcka mig efter kameran men innan handen nådde fram hann jag inse att om jag rörde kameran, och framför allt zoomen, så skulle jag aldrig lyckas få tillbaka den i rätt läge igen. Aaaaargh! Jag fick nöja mig med att knäppa ett par bilder med alldeles för lite zoom och sedan klipp-och-klistra lite...
LÅ1 skrev:Jag håller med kildor! Det är möjligt att mina inlägg tidigare här kan ha uppfattats som lite sura? Det är i så fall inte med verkligheten överensstämmande!
När det gäller ångloket vid Årstaberg måste det vara svårt dra gränsen, vad skall vara kvar och vad skall bort!
En fråga till NerdBoy: Vilken programvara använder du för redigeringen?
Nej då, jag har inte uppfattat någon som sur.
Ja, det gäller ju att inte bara tänka "den här grejen måste bort" utan även "kan jag verkligen ta bort den här grejen?". Ett exempel på Årstaberg-bilden är den vita perrongkanten som jag utsatte för ett otal olika försök innan jag gav upp och lät den vara.
Jag har använt mig av både Adobe Photoshop och Corel Paint Shop Pro. Photoshop är nog snäppet bättre på det mesta men jag tycker "Clone Brush":en fungerar bättre i Paint Shop Pro.
Oj, här sitter jag och babblar istället för att lägga upp dagens bilder.
Ovan beskrev jag hur jag tog tre bilder med stativ, när de bilderna var avklarade var det bara att gå en liten bit och rikta kameran åt andra hållet. Sedan var det bara att vänta på det som komma skulle...