Sida 2 av 2
Re: Slutstation Kårsta...
Postat: lördag 18 november 2006 11:40
av Verspieder
Chrille B skrev:<skämt>Man bygger till Rimbo gradvis...."Vi behöver ett uppställningsspår norr om Kårsta." Sedan "Uppställningsspåret norr om Kårsta behöver förlängas" osv.</skämt>
Ja! man KAN ju behöva ett långt uppställningsspår... helst på ett ställe där man kan åka buss till/från Stockholm, så att uppställningsgubbarna tar sig hem efter att ha lämnat tåget. Altså: spår till Rö, samt dubbelspår vid Rö stn.
Men i Rö finns ju inga affärer längre. Gubbarna kan ju inte köpa kaffe! Och då Rimbo är så nära kan man ju förlänga uppställningsspåret dit. Väl i Rimbo kan man likagärna ta med resenärer på tomtågen mot Kårsta...
Men sen behövs ett uppställingsspår i Rimbo! Då bygger man bara vidare några hundratal meter åt Norrtäljehållet. En liten bro över Vallbyån i riktning mot Norrtälje bara så finns det plats för många blåa X10p-tåg att sova i Rimbo.
Rimbo
Postat: lördag 18 november 2006 12:28
av Verspieder
Borde inte detta kunna gå att bygga i Rimbo?
Järnvägstation norr om busstorget, samt uppställningsspår på åkern ut mot 77:an där Norrtäljejärnvägen gick förr. Det enda som fattas är som sagt en ny bro över den lilla ån, då den gamla är riven.

Re: Slutstation Kårsta...
Postat: lördag 18 november 2006 14:52
av M_M
daniel_s skrev:Mr. Burns skrev:aik_putte skrev:[Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
Dessutom är det ju ett "billigt" stickspår att ha eftersom det antagligen inte förekommer nån trafik att tala om genom växeln = lågt slitage, låg underhållskostnad.
Re: Rimbo
Postat: lördag 18 november 2006 15:26
av nb
Verspieder skrev:Borde inte detta kunna gå att bygga i Rimbo?
Järnvägstation norr om busstorget, samt uppställningsspår på åkern ut mot 77:an där Norrtäljejärnvägen gick förr. Det enda som fattas är som sagt en ny bro över den lilla ån, då den gamla är riven.
Såvitt jag vet har tankarna varit att ha två spår inne på busstorget (två spår tar bara ca 7 m i bredd, 120 m långa, dvs plats för 2 trevagnstsä på varje spår.) och i övrigt använda gamla sträckningen som ju inte är borta någonstans. Nån mer uppställning behövs inte, tomkörningen Rmo-Öst blir inte ens 10 minuter längre än Kår-Öst.
Postat: lördag 18 november 2006 15:57
av Ulrik Berggren
Chrille B skrev:Ulrik Berggren skrev:Jaha, goddag yxskaft

Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
Man bygger om PÅ samma sträcka, men inte Vallentuna station igen. Tidigare år har man "fnuttat" ut reparationerna, men det är först i år man gör ett större jobb. Och som sagt, man gör inte om nygjorda jobb.
Men Lindholmen - Kårsta anser i a f jag vara relativt nyupprustad, jmfört med t ex galoppfältet - Åkersberga

Re: Rimbo
Postat: lördag 18 november 2006 17:02
av Verspieder
nb skrev:Såvitt jag vet har tankarna varit att ha två spår inne på busstorget (två spår tar bara ca 7 m i bredd, 120 m långa, dvs plats för 2 trevagnstsä på varje spår.) och i övrigt använda gamla sträckningen som ju inte är borta någonstans. Nån mer uppställning behövs inte, tomkörningen Rmo-Öst blir inte ens 10 minuter längre än Kår-Öst.
Klart man kunde ha tåg och personal i Rmo nattetid, där det bor fullt av tågättlingar. Varför inte övernattning/rastlokal på övervåningen av gamla stationshuset?
http://www.srjmf.se/gallery/Rester-av-s ... 510?full=1
Re: Rimbo
Postat: lördag 18 november 2006 17:59
av M_M
Verspieder skrev:nb skrev:Såvitt jag vet har tankarna varit att ha två spår inne på busstorget (två spår tar bara ca 7 m i bredd, 120 m långa, dvs plats för 2 trevagnstsä på varje spår.) och i övrigt använda gamla sträckningen som ju inte är borta någonstans. Nån mer uppställning behövs inte, tomkörningen Rmo-Öst blir inte ens 10 minuter längre än Kår-Öst.
Klart man kunde ha tåg och personal i Rmo nattetid, där det bor fullt av tågättlingar. Varför inte övernattning/rastlokal på övervåningen av gamla stationshuset?
http://www.srjmf.se/gallery/Rester-av-s ... 510?full=1
Det ser lite igenbommat ut till vänster på stationshuset. Är det bara för att någon verksamhet lagts ned, eller behövs det som skydd mot illdåd, och i så fall, hur kommer det att gå med tåg som är uppställda över natten? Inhägnat stationsområde där man har grindar över utfartspåret/spåren? Verkar opraktiskt om man vill att stationen ska vara väl tillgänglig...
Iofs kan man enkelt inhägna en annan del av spåret en kort bit från stationen, och ställa upp tågen där om man så vill...
Re: Rimbo
Postat: lördag 18 november 2006 19:21
av Verspieder
mats skrev:Det ser lite igenbommat ut till vänster på stationshuset. Är det bara för att någon verksamhet lagts ned, eller behövs det som skydd mot illdåd, och i så fall, hur kommer det att gå med tåg som är uppställda över natten? Inhägnat stationsområde där man har grindar över utfartspåret/spåren? Verkar opraktiskt om man vill att stationen ska vara väl tillgänglig...
Iofs kan man enkelt inhägna en annan del av spåret en kort bit från stationen, och ställa upp tågen där om man så vill...
Den vänstra delen av stationen är nog gamla godsexpeditionen... vill jag minnas att jag läst. Någon äldre lär nog rätta mig om jag har fel. Idag är detta utrymme ett förråd för restaurangen som upptar stationens nedre våning. Den övre våningen utgörs av ett gym.
Notera gärna det utbuktande (men igensatta) fönstret på stationens högra del. Klassiskt. Påminner en hel del om Lindholmens dito.
Tågen kan väl vara inhägnade ute på åkern mot Norrtälje som synes på min kartbild med påritad svart räls. Det är iofs en bit att gå till/från gamla stationen, men man kan väl ha en tåg-ljusblå Skoda Pickup som firmabil?

Re: Rimbo
Postat: lördag 18 november 2006 19:26
av Verspieder
nb skrev:Såvitt jag vet har tankarna varit att ha två spår inne på busstorget (två spår tar bara ca 7 m i bredd, 120 m långa, dvs plats för 2 trevagnstsä på varje spår.) och i övrigt använda gamla sträckningen som ju inte är borta någonstans. Nån mer uppställning behövs inte, tomkörningen Rmo-Öst blir inte ens 10 minuter längre än Kår-Öst.
Men om det behövs än längre fram i tiden, så finns ju utrymmet på Norrtäljebanvallen, över Vallbyvägen ända fram till Vallbyån. Det ryms nog ett helt trevagnståg mellan vägen och ån, och detta utrymme går nog att inhägna billigt