Göteborgs Spårvägar - Linjernas historik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Sträckan mellan GP-huset, gamla VGJ:s station och Drottningtorget har jag för mig var färdigbyggd 1980

/Bengt
Harald
Kontakt:

Re: Hmm...

Inlägg av Harald »

Stefan_Brännström skrev:Jag trodde man byggde sträckningen utanför GP på 90-talet. Den mellan kanalen och snabbspåret. Eller vad fasen, jag minns ju hur dom byggde och ändrade där, varpå spårvagnar började trafikera där. Har den sträckan varit tillfälligt otrafikerad mellan 80-90 tal?

Gick inte linje 7 och 8 snarare ut på snabbspåret från Svingeln? Där fanns det väl en överfart om jag inte minns fel?
Minns fel är just vad du gör. Om vi börjar med Svingeln så har det aldrig funnits någon möjlighet att köra ut på snabbspåret i riktning utåt där. Däremot kan man köra från Olskroken ut på snabbspåret i riktning inåt och omvänt. Den förbindelsen byggdes omkring 1990 i samband med att Stampgatan skulle stängas av för arbete en sommar.

Förbindelsen mellan Angeredsbanan och stadsnätet vid Polhemsplatsen byggdes 1979. Tillfälligt otrafikerad p.g.a. banarbete har den säkert varit några gånger.
Användarens profilbild
M_M

Re: Jag får försöka...

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Stefan_Brännström skrev:Det finns förresten ingen bok som sammanfattar alla linjeomdragningar och färgskiften efter 1979 fram till 2000 åtminstone? Annars är det väl dags för författaren att göra en nyupplaga, om han inte har gått bort vill säga.
Nejdå, han lever. Han har i allafall varit på jobbet idag ;-)

Det finns en viss redogörelse för linjer 1/2 och 7 som är något år gammal. Dessa linjer (inklusive Hästspårvägen, men där har inga förändringar gjorts sedan 1902 så de är redogjorda för i ZLoM) har nämligen fått s.k. linjehäften. Tyvärr är det för få av er som köper dessa så just nu ser framtiden lite dyster ut för en fortsättning. (Därmed är det även lite dystert vad gäller en nyproduktion av ZLoM)

Skrifterna finns bl.a. på Tidpunkten, eller "Västtrafik Kundtjänst" som det numera heter.
Jag tillhör de där som "snyltar" genom att låna böcker på bilbioteket. Jag har läst linjehäftet om linje 7 och tycker att ganska mycket är samma information som finns i ZLoM.

Något som kanske vore vettigt är en helt ny upplaga av ZLoM, där man koplleterar den befintliga texten med vad som hänt efter 1979 (och rättar eventuella faktafel om man hittat några sådana i den befintliga texten).

Nu minns jag inte hur den boken var bunden, jag lånade den på biblan, men man *kanske* kan göra kompletteringarna så att man inte behöver ta fram nya tryckplåtar för de befintliga sidorna, då blir ju kostnaden antagligen lägre än om man behöver göra om alltihopa. Fast plåtarna kanske inte finns kvar eller är i bra skick nog att göra nåt av dem?

ZLoM är verkligen en riktigt bra bok. Ni som har kontakt med författaren får gärna framföra berömet :)
Stefan_Brännström skrev:Gick inte linje 7 och 8 snarare ut på snabbspåret från Svingeln? Där fanns det väl en överfart om jag inte minns fel?
Idag finns iaf en överfart åt andra hållet, man kan köra centralen-snabbspåret-redbergsplatsen. Används vad jag märkt bara enstaka gånger då det är något knas med banan. Jag har faktiskt åkt den vägen :)
Användarens profilbild
Martin_H

Re: Jag får försöka...

Inlägg av Martin_H »

mats skrev:ZLoM är verkligen en riktigt bra bok. Ni som har kontakt med författaren får gärna framföra berömet :)
Det ska jag göra ;)
Skriv svar