Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ekonomisk skrev:Eller varför inte införa 7,5 min trafik på bägge linjerna, dvs 16 tåg per timme. Det skulle man säkert klara med tredje spåret. Problemet då blir med stor sannolikhet spåret till Bålsta. Kanske måste man byga fyra spår dit om man skall köra 8 tåg per timme.
Pendeltågstrafiken har redan idag 14 tåg per timme i rusningen Karlberg-Älvsjö, och 8 tåg Jakobsberg-Karlberg. Fyrspår Tomteboda-Kallhäll är naturligtivs önskvärt för att kunna utöka regionaltågstrafiken, minska störningarna och jämna ut intervallen mellan tågen.
4 spår till Kalhäll/Kungsängen har väl varit på tapeten ett bra tag nu, det är den självklara proppen efter getingmidjan. Personligen tror jag det bara är en tidsfråga tills det blir av - även om det kan vara svårt att få plats med det mellan Sundbyberg och Karlberg.
Saker och ting har blivit lite bättre sedan Jakobsbergs station blev ombyggd, för nu har man tagit ett gammalt uppställningsspår i höjd med stationen i bruk som man låter fjärrtåg passera på medan ett tåg står inne på stationen.
Ekonomisk skrev:Eller varför inte införa 7,5 min trafik på bägge linjerna, dvs 16 tåg per timme. Det skulle man säkert klara med tredje spåret. Problemet då blir med stor sannolikhet spåret till Bålsta. Kanske måste man byga fyra spår dit om man skall köra 8 tåg per timme.
Pendeltågstrafiken har redan idag 14 tåg per timme i rusningen Karlberg-Älvsjö, och 8 tåg Jakobsberg-Karlberg. Fyrspår Tomteboda-Kallhäll är naturligtivs önskvärt för att kunna utöka regionaltågstrafiken, minska störningarna och jämna ut intervallen mellan tågen.
4 spår till Kalhäll/Kungsängen har väl varit på tapeten ett bra tag nu, det är den självklara proppen efter getingmidjan. Personligen tror jag det bara är en tidsfråga tills det blir av - även om det kan vara svårt att få plats med det mellan Sundbyberg och Karlberg.
Saker och ting har blivit lite bättre sedan Jakobsbergs station blev ombyggd, för nu har man tagit ett gammalt uppställningsspår i höjd med stationen i bruk som man låter fjärrtåg passera på medan ett tåg står inne på stationen.
Tror iofs att det spåret var ett förbigångsspår en gång i tiden innan man började med ombyggnaden. Finns väl ett liknande spår i Spånga?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:
Tror iofs att det spåret var ett förbigångsspår en gång i tiden innan man började med ombyggnaden. Finns väl ett liknande spår i Spånga?
Jo, i Spånga finns det ett extra spår på vardera sida om stationen. Jag är dock inte säker på att det finns växlar som tillåter en att passera runt tåg som står stilla på stationen. Det enda jag sett dessa användas till är att vända pendeltåg på när trafikkaos råder.
kildor skrev:
Pendeltågstrafiken har redan idag 14 tåg per timme i rusningen Karlberg-Älvsjö, och 8 tåg Jakobsberg-Karlberg.
Du har nästan rätt, det är tom 15 tåg på morgonen! Jag räknade med 12 på e.m., men det är ju fel det är faktisk 13 tåg per timme på e.m. Ber om ursäkt för detta.
Fyrspår Tomteboda-Kallhäll är naturligtivs önskvärt för att kunna utöka regionaltågstrafiken, minska störningarna och jämna ut intervallen mellan tågen.
Som jag sa, om man skall göra det med jämna intervall 8 tåg per timme till Bålsta eller tom Kungsängen, så går inte det med dagens två spår. Alterantivet är att man slöar ner fjärrtrafiken så att den går lika fort, då skulle det kunna gå, men tveksamt om det funkar i praktiken.
Med jämnare intervall (och gärna att tågen startar från samma ställe) så blir det jämnare belastning.
mats skrev:
Jämfört med vad citytunneln verkar kosta så kanske det inte är så fasligt dyrt att bygga om stationerna så att man kan köra ännu längre tåg än man gör idag?
Det är ett helt gäng med stationer (52 stycker om jag inte räknat fel), men visst lär det bli billigare att bygga om dem. Frågan är hur lång tid det skulle ta, vilka trafikstörningar det blir under byggtiden o.s.v.
Det dyrbara måste vara de ö-plattformer som har växlar/spår invid sig på ett sånt sätt att man måste flytta på spåren.
Fyrspåret norrut verkar ju ha ö-plattformer hela vägen men hur ser det egentligen ut på fyrspåret söderut mot flemingsberg, är det också ö-plattformer?
37368 skrev:Sedan kör man redan idag med 214 meter långa tåg, frågan är om det anses säkert att köra med ännu längre tåg om man tänker på att det blir svårt för tågpersonalen att ha koll på att ingen kommer i kläm när dörrarna stängs.
Det problemet kan man iofs lösa på ett par olika sätt, till exempel genom att ha lika stor mäng personal per meter tåglängd som man tidigare haft, eller med olika former av tv-övervakning.
37368 skrev:
mats skrev:Jag tycker att man borde testa att införa vägtullar rakt över hela mälarsnittet och dessutom zoner på SL's periodkort så att det faktiskt blir kännbart dyrt om man pendlar ganska långt och över mälarsnittet, medan resor som inte passerar mälarsnittet och kortare resor över mälarsnittet har ett lägre pris...
Målet är väl inte att med prissättning skrämma bort folk från att åka kommunalt och på så sätt lösa pendelproblemen?
Målet går väl iofs att definera hur "man" nu vill...
Min idé är alltså att "skrämma bort" från att passera mälarsnittet över huvud taget på annat sätt än med sina egna fötter eller på cykel, d.v.s. avgift både för landsvägstrafik och spårtrafiken.
mats skrev:
Jämfört med vad citytunneln verkar kosta så kanske det inte är så fasligt dyrt att bygga om stationerna så att man kan köra ännu längre tåg än man gör idag?
Det är ett helt gäng med stationer (52 stycker om jag inte räknat fel), men visst lär det bli billigare att bygga om dem. Frågan är hur lång tid det skulle ta, vilka trafikstörningar det blir under byggtiden o.s.v.
Det dyrbara måste vara de ö-plattformer som har växlar/spår invid sig på ett sånt sätt att man måste flytta på spåren.
Fyrspåret norrut verkar ju ha ö-plattformer hela vägen men hur ser det egentligen ut på fyrspåret söderut mot flemingsberg, är det också ö-plattformer?
Det är bara Mölnbo som har sidoplattformar på pendeln i dagsläget
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...