Turtäthet på eventuell spårväg i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
David skrev:Jodå det gör de allt! Jag och mååånga med mig "fick" våra D-kort av Busslink i våras. Det enda vi fick stå för själva var vägverkets avgifter. Utbildarna sa att vi var en riktigt dyr historia (hörde nån siffra på ca 30 000:-/elev) och att snart har väl hela Stockholms befolkning D-körkort eftersom de behöver utbilda så många nya varje år. :)
Men man får inte lön under utbildningen om inte bussbolaget är riktigt desperat.
Och detta gäller i princip bara i Sthlm (ibland även Göteborg o Malmö) och enbart med villkor automat.

//Lars
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
MWE skrev:Läste förresten en bit i DN för någon vecka sedan om en pensionerad centralbyråkrat som börjat jobba deltid som förare på Lidingöbanan
Ja, SSLidJ is the shit! Jag tror nästan att alla jag känner har jobbat på Lidingöbanan åtminstone någon del av sitt liv.

Innan Tvärbanan öppnades var det i princip omöjligt att börja köra spårvagn i Stockholm utan att först ha kört tunnelbana. (Lidingöbanan räknas självklart inte!) Ett fåtal lyckades så klart i alla fall, och fick smeknamnet "gatubarn".
Hallå där, inte tala illa om Lidingöbanan :wink:

Lidingöbanan och Saltsjöbanan har förresten en hel del gemensamt, mer än med t.ex. spårvägarna.

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:En intressant faktor är hur man ur ett större perspektiv kan anse att det är samhällsekonomiskt dyrare att ha fler personer anställda inom kollektivtrafiken när dessa annars kostar pengar och andra resurser i form av arbetslöshetsersättningar och liknande?
Fast spårvagnsförare rekryteras endast till mindre, om ens någon, del ur arbetskraftreserven.
Gäller det där bara stockholm? I Göteborg tycker jag att man lite då och då ser "platsannonser" t.ex. inne i spårvagnarna där man söker personal.

Som jag förstått det får man spårvägförarbehörighetutbildningen (VM i långa sammansatta ord) betald men man måste ha B-körkort från början.

Synd att det inte går att ta ett "nästan-b-kort" som innehåller all teori och allmänpraktisk trafikvana men inte själva personbildelen :) (Å andra sidan, om man skulle ta en sån behörighet så skulle det väl vara en skitsak att även ta b-körkort)... :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Gäller det där bara stockholm? I Göteborg tycker jag att man lite då och då ser "platsannonser" t.ex. inne i spårvagnarna där man söker personal.
Det stämmer säkert; jag utgår dock från att det även där är lättare att få jobb som spårvagnsförare om man haft något annat jobb tidigare.
mats skrev:Som jag förstått det får man spårvägförarbehörighetutbildningen (VM i långa sammansatta ord) betald men man måste ha B-körkort från början.

Synd att det inte går att ta ett "nästan-b-kort" som innehåller all teori och allmänpraktisk trafikvana men inte själva personbildelen :) (Å andra sidan, om man skulle ta en sån behörighet så skulle det väl vara en skitsak att även ta b-körkort)... :)
Har vi inte gått igenom det här förut? För övrigt är du snubblande nära begreppet "traktorkort" utan att nämna det... Hursomhelst: ja, man måste ha B-körkort innan man ens får övningsköra med en spårvagn.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Gäller det där bara stockholm? I Göteborg tycker jag att man lite då och då ser "platsannonser" t.ex. inne i spårvagnarna där man söker personal.
Det stämmer säkert; jag utgår dock från att det även där är lättare att få jobb som spårvagnsförare om man haft något annat jobb tidigare.
Jo, det är väl dessutom alltid så att det är lättare att få vilket jobb som helst om man haft vilket annat jobb som helst innan...
daniel_s skrev:
mats skrev:Som jag förstått det får man spårvägförarbehörighetutbildningen (VM i långa sammansatta ord) betald men man måste ha B-körkort från början.

Har vi inte gått igenom det här förut? För övrigt är du snubblande nära begreppet "traktorkort" utan att nämna det... Hursomhelst: ja, man måste ha B-körkort innan man ens får övningsköra med en spårvagn.
Men är det inte snarast så att man måste ha B-kort för att ens få övningsköra ett spårfordon på en "spårväg", men däremot får man (övnings)köra spårordon på "järnväg" utan att ha B-kort... d.v.s. om man enbart tittar på lagstiftningen och inte på operatörerna+infrastrukturägarnas krav så borde man få köra på lidingöbanan men inte nockebybanan om man saknar B-kort... (och teoretiskt sett om de gamla koncessionerna funnits kvar så hade man kunna fått köra en bit på långedraglinjen i göteborg utan B-kort)... :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:
Men är det inte snarast så att man måste ha B-kort för att ens få övningsköra ett spårfordon på en "spårväg", men däremot får man (övnings)köra spårordon på "järnväg" utan att ha B-kort... d.v.s. om man enbart tittar på lagstiftningen och inte på operatörerna+infrastrukturägarnas krav så borde man få köra på lidingöbanan men inte nockebybanan om man saknar B-kort... (och teoretiskt sett om de gamla koncessionerna funnits kvar så hade man kunna fått köra en bit på långedraglinjen i göteborg utan B-kort)... :)
Precis så som du förmodar är det. Dvs precis som jag skrev.
Jag skrev:Hursomhelst: ja, man måste ha B-körkort innan man ens får övningsköra med en spårvagn.
Då Lidingöbanan inte är en spårväg så omfattas den inte av förordningen om säkerheten vid tunnelbana och spårväg där den aktuella bestämmelsen står och alltså krävs inget körkort för att köra där. Inte heller SL eller Connex kräver detta.

PS: Om ordet "spårvagn" verkar förvirrande så är det enklast att hålla i minnet att spårvagnar bara förekommer på spårvägar. Visserligen har SL infört "Tri Spv" på Lidingöbanan men detta saknar betydelse utåt. Om SL vill marknadsföra Lidingöbanan som en del av ett spårvägsnät, fast den är en järnväg, så står det dem fritt.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:
mats skrev:
Precis så som du förmodar är det. Dvs precis som jag skrev.
Jag skrev:Hursomhelst: ja, man måste ha B-körkort innan man ens får övningsköra med en spårvagn.
Då Lidingöbanan inte är en spårväg så omfattas den inte av förordningen om säkerheten vid tunnelbana och spårväg där den aktuella bestämmelsen står och alltså krävs inget körkort för att köra där. Inte heller SL eller Connex kräver detta.
Måste man alltså ha B-körkort för att köra t-bana enligt lagen? :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulrik Berggren skrev:
Måste man alltså ha B-körkort för att köra t-bana enligt lagen? :?
Nej. Men i "lagen om säkerhet för tunnelbana och spårväg" (eller vad den nu råkar heta i exakt ordalydelse) står det att du måste ha B-körkort för att köra spårvagn (på spårväg). Spårvagn på Järnväg betraktas som vilket annat järnvägsfordon som helst och omfattas därmed inte av körkortskravet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Så här är det: när lagen (förordningen) talar om "spårvagn" så avses ett fordon på en spårväg, oavsett om det ser ut som en spårvagn eller inte. Ett fordon på en järnväg, som ser ut som en spårvagn, är inte en spårvagn i lagens mening. (Huruvida fordonet i endera fallet är en spårvagn enligt Tri Spv är helt irrelevant i detta sammanhang).

Alla dessa diskussioner om Lidingöbanan skulle vara mycket, mycket lättare om alla insåg att det som ser ut som en spårvagn inte nödvändigtvis är en sådan.

Instuderingsfrågor:

1. Ett diesellok kör omkring på Nockebybanan. Behöver föraren körkort? (rätt svar: ja)

2. En spårvagn kör omkring på Lidingöbanan. Behöver föraren körkort? (rätt svar: nej)
Skriv svar