Låter bra, vet dock inte om det hade hjälpt. Det var isbana i backen och jag hade säkert bara glidit med mina ecco-skor (jag vet fel skor för årstiden...) Dom andra på bussen verkade väldigt frusna av sig eftsom dom satt kvar trots att föraren sa att turen blivit inställd.daniel_s skrev:Jag hade definitivt hjälpt till. En ensam bilist har inte så stor chans mot fem busspassagerare.M224 skrev:Hade du gjort det själv frågar jag?
Trafikkaos i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ooops, blev lite fel där, självklart finns det ecco-skor för vinterlek, mina är dock inte av den modellen.daniel_s skrev:Det finns Ecco-skor för alla årstider (inte för att göra reklam, men mina vinterkängor av sagda fabrikat är riktigt bra och har hållit i många år!)M224 skrev:Det var isbana i backen och jag hade säkert bara glidit med mina ecco-skor (jag vet fel skor för årstiden...)

Så här var det:Coppas skrev:Kruxet är väl annars (även om jag inte vet exakt var bussen nu satt fast) att är det uppförslut behöver bussen gärna lite sats oxå.![]()
Mvh // Nico
Bussen hade aldrig fastnat (och inte alla bussar efter vår buss heller) om inte Audin stod i vägen. Killen i Audin lyckades komma loss efter ca 10 min. Men där stod vi mitt i backen och slirade. Det fastnar bussar i denna backe varje vinter, ändå så ställer man inte ut en sandbox.

Uttryckte mig kanske lite väl kortfattat och slarvigt. Tänkte mera på att även om Audin kommit ur vägen medelst påknuffning från trafikanterna på bussen så hade bussen ändå suttit fast. Visst hade det även varit bra med en sandlåda, men det finns vissa aber även med dessa.
De vanliga brukar ofta vandaliseras (vältas samt att skyffeln stjäls) och sedan har de ingen värme. Det senare medför att, då det ofta finns fukt i sanden, i de fall där det finns något innehåll kvar i sandlådan så är detta ofta genomfruset. Istället för något att sanda med så står man alltså där med ett sandblock på typ 100 kg och bara nävarna att hacka och ösa/sanda med.
Mvh // Nico
De vanliga brukar ofta vandaliseras (vältas samt att skyffeln stjäls) och sedan har de ingen värme. Det senare medför att, då det ofta finns fukt i sanden, i de fall där det finns något innehåll kvar i sandlådan så är detta ofta genomfruset. Istället för något att sanda med så står man alltså där med ett sandblock på typ 100 kg och bara nävarna att hacka och ösa/sanda med.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
ASR
När jag körde buss på Lidingö i början av 1990-talet fanns det några provbussar 4001 och 4002 som hade ASR, automatisk spinn reglering. (Det var ett slags bonusfunktion i ABS bromsen.)
Jag minns inte om det kom på fler bussar senare, det gjorde det nog. Jag minns att det var ganska effektivt. Det bakhjul som började spinna bromsades lagom mycket för att fördela kraft till det andra, ett slags diffspärr, fast med hjälp av ABS-bromsarna.
Hur är det med sådant här nuförtiden? Finns det bussar med ASR eller diffspärr? Jag minns också att Ekerö var det enda bussgarage på SL som hade bussar med riktig diffspärr för att klara de riktigt svåra backarna.
(Som backen från Elfnäs mot Hedborgs filial till exempel.)
Per-Erik
Ps
Lustiga hållplatsnamn på Mälaröarna...
ds
Jag minns inte om det kom på fler bussar senare, det gjorde det nog. Jag minns att det var ganska effektivt. Det bakhjul som började spinna bromsades lagom mycket för att fördela kraft till det andra, ett slags diffspärr, fast med hjälp av ABS-bromsarna.
Hur är det med sådant här nuförtiden? Finns det bussar med ASR eller diffspärr? Jag minns också att Ekerö var det enda bussgarage på SL som hade bussar med riktig diffspärr för att klara de riktigt svåra backarna.
Per-Erik
Ps
ds
-
Jag tror att orsaken till att det blev såhär kaos i år (förra året var det inte lika kaos) var nog att det var milt väder, man varnade flera dagar att "i natt kommer det snö" men den kom aldrig.
Sen kom den, plötsligt. (På morgonen var det +1 och torrt ute sen dalade snö ner och sen var det uppehåll... sen... *vräk*)
Sen kom den, plötsligt. (På morgonen var det +1 och torrt ute sen dalade snö ner och sen var det uppehåll... sen... *vräk*)
Bantekniker
Jag - som vanligtvis åker dit jag ska med SL - tog idag bilen för jag skulle till och från en begravning. Jag lämnade begravningsfikat i Nockeby 17:30 för att först åka till strandvägen och lämna av en släkting på sitt hotell och sedan åka hem till Fridhemsplan. Såhär gick det:
Nockeby-Alvik 10-15 min på hala men bilfria vägar genom Bromma (ungefär samma väg som nockebybanan kör), såg en hel del bilar med sommardäck som stod övergivna i backarna med varningsblinkers på. Alvik-Kristineberg över Tranebergsbron drygt 1 timme. Kristineberg-Kungsholmstorg via Norr Mälarstrand 10 min och knappt några bilar. Vid Kungsholmstorg TOTALSTOPP. Vi bestämde då att ge upp och åka till Fridhemsplan (delvis via en cykelbana) och lämna bilen där för att sedan eskortera släktingen med tunnelbana till Kungsträdgården och sedan promenera till hotellet. Så slutligen gick Nockeby-Fridhemsplan på nästan 2 timmar med bil!!! En knapp mil på två timmar = snitthastighet 5 km/h, lika snabbt som till fots!
Och allt detta beror på att det är några j*vla knasbollar som på fullt allvar tror att det går att åka i backar med sommardäck när det snöar ute! Även om det var halt så gick det alldeles utmärkt att köra med min snart 20 år gamla ögonsten på nästan lika gamla dubbdäck. Stoppet på tranebergsbron berodde på att man behövde kryssa mellan bilar som inte kom upp för backen för att de körde på sommardäck. Lämna bilen hemma för f*n om det toksnöar ute och du har blankslitna sommardäck på kärran!
Tidigare skribenter klagade på att "jag inte såg en ena snöröjningsmaskin". Inte konstigt!!! Det stod ju en massa bilar i vägen överallt!!!
Jag är ändå tacksam att jag inte skulle västerut på Tranebergsbron. Där hade en lastbil som misslyckats med att ta sig upp ställt sig på tvären så att ingen kom förbi överhuvudtaget.
Man kan gnälla hur mycket man vill på att lokaltrafiken inte gick som den skulle i eftermiddags, men det är bara att konstatera att den gick överhuvudtaget (åtminstone spårtrafiken) till skillnad från biltrafiken som var helt lamslagen. Slutsats: ÅK SPÅRBURET!
Nockeby-Alvik 10-15 min på hala men bilfria vägar genom Bromma (ungefär samma väg som nockebybanan kör), såg en hel del bilar med sommardäck som stod övergivna i backarna med varningsblinkers på. Alvik-Kristineberg över Tranebergsbron drygt 1 timme. Kristineberg-Kungsholmstorg via Norr Mälarstrand 10 min och knappt några bilar. Vid Kungsholmstorg TOTALSTOPP. Vi bestämde då att ge upp och åka till Fridhemsplan (delvis via en cykelbana) och lämna bilen där för att sedan eskortera släktingen med tunnelbana till Kungsträdgården och sedan promenera till hotellet. Så slutligen gick Nockeby-Fridhemsplan på nästan 2 timmar med bil!!! En knapp mil på två timmar = snitthastighet 5 km/h, lika snabbt som till fots!
Och allt detta beror på att det är några j*vla knasbollar som på fullt allvar tror att det går att åka i backar med sommardäck när det snöar ute! Även om det var halt så gick det alldeles utmärkt att köra med min snart 20 år gamla ögonsten på nästan lika gamla dubbdäck. Stoppet på tranebergsbron berodde på att man behövde kryssa mellan bilar som inte kom upp för backen för att de körde på sommardäck. Lämna bilen hemma för f*n om det toksnöar ute och du har blankslitna sommardäck på kärran!
Tidigare skribenter klagade på att "jag inte såg en ena snöröjningsmaskin". Inte konstigt!!! Det stod ju en massa bilar i vägen överallt!!!
Jag är ändå tacksam att jag inte skulle västerut på Tranebergsbron. Där hade en lastbil som misslyckats med att ta sig upp ställt sig på tvären så att ingen kom förbi överhuvudtaget.
Man kan gnälla hur mycket man vill på att lokaltrafiken inte gick som den skulle i eftermiddags, men det är bara att konstatera att den gick överhuvudtaget (åtminstone spårtrafiken) till skillnad från biltrafiken som var helt lamslagen. Slutsats: ÅK SPÅRBURET!
Senast redigerad av 37368 den torsdag 02 november 2006 14:30, redigerad totalt 1 gånger.
Re: ASR
Innerstadens omnicity har iaf något liknande, man märker när det är halt och föraren gasar kraftigt att det knackar från hjulen som då för en kort stund släpper drivningen för att få fäste igen. Men exakt vad det är för system och hur det funkar har jag ingen aning om.Per-Erik skrev:När jag körde buss på Lidingö i början av 1990-talet fanns det några provbussar 4001 och 4002 som hade ASR, automatisk spinn reglering. (Det var ett slags bonusfunktion i ABS bromsen.)
Per-Erik
Ps
ds
Men spade borde man väl kunna ha som standardutrustning på alla bussar vintertid? För den delen kanske man kan ha sand ombord också? Allvarligt talat, om man kan ha sandningsutrustning på spårfordon så borde man väl kunna ha det på vägfordon också?Coppas skrev:Uttryckte mig kanske lite väl kortfattat och slarvigt. Tänkte mera på att även om Audin kommit ur vägen medelst påknuffning från trafikanterna på bussen så hade bussen ändå suttit fast. Visst hade det även varit bra med en sandlåda, men det finns vissa aber även med dessa.
De vanliga brukar ofta vandaliseras (vältas samt att skyffeln stjäls) och sedan har de ingen värme. Det senare medför att, då det ofta finns fukt i sanden, i de fall där det finns något innehåll kvar i sandlådan så är detta ofta genomfruset. Istället för något att sanda med så står man alltså där med ett sandblock på typ 100 kg och bara nävarna att hacka och ösa/sanda med.![]()
Mycket bra poäng. "Vargen kommer"-varningar är säkert en stark orsak till att folk agerar som de gör.Bobjörk skrev:Jag tror att orsaken till att det blev såhär kaos i år (förra året var det inte lika kaos) var nog att det var milt väder, man varnade flera dagar att "i natt kommer det snö" men den kom aldrig.
Vad hade SMHI's prognos sagt? Jag kollar ibland på deras prognos för aktuell ort innan jag ger mig ut, och svär ibland över att jag inte alltid kollar...
Tanken är god, men det finns ändå skillnader mellan bussar och spårfordon. Bl.a. då utrymmena. Mycket, t.ex. busshammare, tenderar även ofta att få fötter vilket troligen även borstar, skyfflar, spadar etc. skulle riskera att få. Vad gäller utrymmena i stadsbussar så finns det t.ex. på förarplats i många fall knappt ens så att föraren själv får plats och låggolvskraven har medfört att det inte finns så mycket annan plats heller förutom uppe på taken. Dit är det ofta bökigt och smutsigt att ta sig även om det finns en stege eller så.mats skrev:Men spade borde man väl kunna ha som standardutrustning på alla bussar vintertid? För den delen kanske man kan ha sand ombord också? Allvarligt talat, om man kan ha sandningsutrustning på spårfordon så borde man väl kunna ha det på vägfordon också?Coppas skrev:Uttryckte mig kanske lite väl kortfattat och slarvigt. Tänkte mera på att även om Audin kommit ur vägen medelst påknuffning från trafikanterna på bussen så hade bussen ändå suttit fast. Visst hade det även varit bra med en sandlåda, men det finns vissa aber även med dessa.
De vanliga brukar ofta vandaliseras (vältas samt att skyffeln stjäls) och sedan har de ingen värme. Det senare medför att, då det ofta finns fukt i sanden, i de fall där det finns något innehåll kvar i sandlådan så är detta ofta genomfruset. Istället för något att sanda med så står man alltså där med ett sandblock på typ 100 kg och bara nävarna att hacka och ösa/sanda med.![]()
De utrymmen som fortfarande ändå återfinns undertill rymmer exempelvis ofta batterier, värmare, fläktintag och annan nödvändig utrustning. Visst skulle man säkert kunna ha mindre inbyggda sandningsutrustningar, anpassade till karossen, men det är ytterligare något som skulle kräva underhåll. Med tanke på vilket allmänskick många vagnar håller i övrigt så skulle jag nog inte sätta så många spänn på att ett sådant extratillbehör verkligen skulle fungera som tänkt när det behövdes.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
-
Sandningsanordning sk "Slir Ej" eller halvautomatiska kedjor "On Spot" finns på bussar i särskilt besvärlig trafik, många av de 55** 8500LE som ursprungligen beställdes till Nacka/Värmdö kontraktet 2002 var utrustade med just OnSpot, även på SL Buss/Busslinktiden beställdes bussar med OnSpot till detta trafikområde.Coppas skrev:Tanken är god, men det finns ändå skillnader mellan bussar och spårfordon. Bl.a. då utrymmena. Mycket, t.ex. busshammare, tenderar även ofta att få fötter vilket troligen även borstar, skyfflar, spadar etc. skulle riskera att få. Vad gäller utrymmena i stadsbussar så finns det t.ex. på förarplats i många fall knappt ens så att föraren själv får plats och låggolvskraven har medfört att det inte finns så mycket annan plats heller förutom uppe på taken. Dit är det ofta bökigt och smutsigt att ta sig även om det finns en stege eller så.mats skrev:Men spade borde man väl kunna ha som standardutrustning på alla bussar vintertid? För den delen kanske man kan ha sand ombord också? Allvarligt talat, om man kan ha sandningsutrustning på spårfordon så borde man väl kunna ha det på vägfordon också?Coppas skrev:Uttryckte mig kanske lite väl kortfattat och slarvigt. Tänkte mera på att även om Audin kommit ur vägen medelst påknuffning från trafikanterna på bussen så hade bussen ändå suttit fast. Visst hade det även varit bra med en sandlåda, men det finns vissa aber även med dessa.
De utrymmen som fortfarande ändå återfinns undertill rymmer exempelvis ofta batterier, värmare, fläktintag och annan nödvändig utrustning. Visst skulle man säkert kunna ha mindre inbyggda sandningsutrustningar, anpassade till karossen, men det är ytterligare något som skulle kräva underhåll. Med tanke på vilket allmänskick många vagnar håller i övrigt så skulle jag nog inte sätta så många spänn på att ett sådant extratillbehör verkligen skulle fungera som tänkt när det behövdes.![]()
Mvh // Nico
//Lasse
Re: ASR
på omnicity heter det TC Traction Controll37368 skrev:Innerstadens omnicity har iaf något liknande, man märker när det är halt och föraren gasar kraftigt att det knackar från hjulen som då för en kort stund släpper drivningen för att få fäste igen. Men exakt vad det är för system och hur det funkar har jag ingen aning om.Per-Erik skrev:När jag körde buss på Lidingö i början av 1990-talet fanns det några provbussar 4001 och 4002 som hade ASR, automatisk spinn reglering. (Det var ett slags bonusfunktion i ABS bromsen.)
Per-Erik
Ps
ds
på Scania CN heter det ASR tror jag det var
TC är ju spinnsystemet, och den stryper bränslet.. så om du spinner så kan du hålla kvar gasen nertryck.. men hjulen spinner inte endå..dock kommer man lättare ibland fram då detta system är avstängt, som vissa förare gör, eller trasigt
Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.
När det gäller att passagerare skulle kunna gå ut och putta på, tyckte jag hörde att föraren egentligen inte får släppa av passagerare på annat ställe än vid hållplats. Är det så?
Hörde t.ex att en av stomibussarna på linje 4 blev påputtad över Skanstullsbron av passagerare. Nu vet ni nog min inställning till den busstypen (rent skräp) men i alla fall. Tror nog att många förare försökte lösa situationen på bästa sätt igår, såg t.ex att man släppte av passagerare utanför hållplatser just för att de ändå skulle få sitta 10-20 minuter till för att komma 200 meter framåt.
Men som sagt, vad gäller ?
När det gäller att passagerare skulle kunna gå ut och putta på, tyckte jag hörde att föraren egentligen inte får släppa av passagerare på annat ställe än vid hållplats. Är det så?
Hörde t.ex att en av stomibussarna på linje 4 blev påputtad över Skanstullsbron av passagerare. Nu vet ni nog min inställning till den busstypen (rent skräp) men i alla fall. Tror nog att många förare försökte lösa situationen på bästa sätt igår, såg t.ex att man släppte av passagerare utanför hållplatser just för att de ändå skulle få sitta 10-20 minuter till för att komma 200 meter framåt.
Men som sagt, vad gäller ?
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök 

Naturligtvis inte. Det gäller precis samma regler för bussar som för personbilar, d v s av- och påstigning får ske var som helst där det inte är förbjudet att stanna eller parkera. Allt annat är bara vandringssägner av förvirrade SL-utbildare.Stefan N skrev:Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.
Men visst finns det lämpliga och mindre lämpliga platser att stanna på. Hursomhelst, om bussen inte kommer fram så blir man förr eller senare tvungen att släppa av passagerarna i alla fall...
- Per Jacobson