x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:Arningebanan vs Roslagsbanan

Både i nordostkommunernas och regionplanekontorets idéstudie är plana att Roslagsbanans alla grenar skall behållas. En omdragning av Österskärslinjen så att den passerar Arninge finns i nordostkommunernas version. Den verka dyka upp på andra håll också.

Arningebanan antas få en helt ny sträckning.

Arningebanan idiotisk?

Om man har det långsiktiga målet att förse Norrtälje med konkurrenskraftig kollektivtrafik så får man fråga sig vilket alternativet skulle vara?

Detta har i.o.f.s. debatterats i flera andra trådar förr. Bara att söka och fortsätta debatten. . .

påpekar VeVeN
Långsiktigt kanske det antingen blir för dyrt för folk att åka annat än kollektivt även med dagens standard, eller så kanske alla kör luftvärmepump-turbindrivna bilar som bara kostar underhållskostnader+investeringskostnader att köra runt med :)

Man kan väl också fundera på om Norrtälje i sig är en av de orter som man i första hand bör bygga spårtrafik för? Mer spårvägar mer centralt är nog en bättre investering, och då framstår upprustningar av den befintliga roslagsbanan som ett bra alternativ.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 1:08, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 1:06, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

VeVen skrev:Arningebanan idiotisk?

Om man har det långsiktiga målet att förse Norrtälje med konkurrenskraftig kollektivtrafik så får man fråga sig vilket alternativet skulle vara?
Jag har inte påstått att Arningebanan är idiotisk, däremot kan det kanske framstå som idiotiskt att blanda normalspåriga tåg i 150 km/h med Roslagsbanans tåg på samma spår. Eller rättare sagt; det är så dumt att jag inte vet var jag ska börja någonstans...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
VeVen skrev:Arningebanan idiotisk?

Jag har inte påstått att Arningebanan är idiotisk, däremot kan det kanske framstå som idiotiskt att blanda normalspåriga tåg i 150 km/h med Roslagsbanans tåg på samma spår. Eller rättare sagt; det är så dumt att jag inte vet var jag ska börja någonstans...
Som att köra X40/regina på samma spår som X1? :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Som att köra X40/regina på samma spår som X1? :wink:
En X1 som går i 80 då...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Som att köra X40/regina på samma spår som X1? :wink:
En X1 som går i 80 då...
Problemet lär ju bli ungefär detsamma...
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 1:06, redigerad totalt 1 gånger.
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

Nu finns det ju smalspårsbanor där man kör 160km/h även om det är 1067 banor så borde det var fullt möjligt att köra 140km/h på en svensk 3-fotare.

Nu är det ju väl känt att politiker heldre bygger nytt än ser över gammalt men för dom pengarna som skulle läggas på "Roslagspilen" så skulle man få en riktigt fin roslagsbana.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Darkwand skrev:Frågan är ju om Roslagsbanan skulle vara så dyr i drift ut till Österskär att man lägger ned den vid en byggnation av Roslagspilen.
Om man ersätter den med buss så blir det ju hiskeliga omvägar samtidigt så måste man börja köra ner bussar till Österskär.
Roslagsbanan från Rydbo till Åkersberga trafikeras väl redan av en buss. Och den går ju via Arninge. Om Arningependeln (se där, jag kom också på ett namn :) ) kommer till stånd ända till Åkersberga men 1435 mm, är det inte faran värt att 629 tar över RB Österskärs-grenen? Och således förlängs till Österskär? Det vore mycket trist, men är det helt osannolikt?

För övrigt tycker jag att Näsbyparksgrenen ska infogas i ett framtida "tvärbanenät"! ;)
Professionell tyckare
VeVen

Inlägg av VeVen »

Roslagsbanan, spårvidder och trafikblandningar

Förvirringen kring detta tycks aldrig kunna skingras.

Iden med Arningebanan är att den skall gå på separata spår, alltså inte att man på någon spårsträcka skulle behöva samsas med Roslagsbanan.

Ett alternativ till Arningebanan, både för höjd kapacitet för ny bebyggelse och för fortsättningen mot Nortälje, är naturligtvis att öka kapacitetewn på Roslagsbanan. Det skulle kräva en del. Problemet är inte att det inte skulle gå att köra fort på smalspår, det går ju annorstädes, problemet är ett helt annat. Roslagsbanan idag är en lokalbana, inte bara kurvig, utan också med många täta stopp.

Det är de täta stoppen, inte den smalare spårvidden, som begränsar medelhastigheten.

Det behövs allraminst passeringsmöjligheter vid en hel del stationer, och dessutom en väsentlig del fyrspår för att det inte skall bli så störningskänsligt. Detta skulle ta mark i anspråk, som skulle bli dyr, ekonomisk och opinionsmässigt att lösa in.

Dessutom kommer det att behövas ökad kapacitet i "cityändan" av Roslagsbanan för att hantera den ökade trafikvolymen. En förlängning till Centralen kanske, förslagsvis genom norra stationsområdet på något sätt.

Detta alternativ är fullt genomförbart, men inte gratis!

Frågan är vad som ger bäst valuta för pengarna.

fortsätter VeVeN
Mattias

Inlägg av Mattias »

Om Roslagsbanans kapacitet ökar vore väl ett flertal spårvägslinjer förbi Östra Station en förträfflig lösning för vidare förbindelser i centrum.
VeVen

Inlägg av VeVen »

Mattias skrev:Om Roslagsbanans kapacitet ökar vore väl ett flertal spårvägslinjer förbi Östra Station en förträfflig lösning för vidare förbindelser i centrum.
Tunnelbanan är för många ett utmärkt alternativ för vidare transport. Det beror naturligtvis på var man ska någonstans. Som jag var inne på i inlägget ovan, och som tagits upp av andra tidigare, så kan det behövas en ytterligate vändpunkt i stan, kanske centralen, eller en ekonomivariant, en bytespunkt i norra stationsområdet med gröna tunnelbanans kommande karolinskagren. Skulle ge bra förbindelse med Kista till exempel.

ytterligare av VeVeN
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

VeVen skrev:
Mattias skrev:Om Roslagsbanans kapacitet ökar vore väl ett flertal spårvägslinjer förbi Östra Station en förträfflig lösning för vidare förbindelser i centrum.
Tunnelbanan är för många ett utmärkt alternativ för vidare transport. Det beror naturligtvis på var man ska någonstans. Som jag var inne på i inlägget ovan, och som tagits upp av andra tidigare, så kan det behövas en ytterligate vändpunkt i stan, kanske centralen, eller en ekonomivariant, en bytespunkt i norra stationsområdet med gröna tunnelbanans kommande karolinskagren. Skulle ge bra förbindelse med Kista till exempel.
`

Nu är jag kanske trögtänkt, men på vilket sätt förbättras resmöjligheterna mellan Roslagen och Kista genom att Roslagsbanan förlängs till Karolinska med bytespunkt till gröna linjen? Eller har jag inte fattat nånting nu igen? :oops:
VeVen

Inlägg av VeVen »

daniel_s skrev:
VeVen skrev:
Nu är jag kanske trögtänkt, men på vilket sätt förbättras resmöjligheterna mellan Roslagen och Kista genom att Roslagsbanan förlängs till Karolinska med bytespunkt till gröna linjen? Eller har jag inte fattat nånting nu igen? :oops:
Jag tror att min förklaring var nog litet snabb, och definitivt ofullständig. :oops: på mig! Du har all rätt att be mig om en närmare förklaring.

Så, hela tanketråden nu:

I det fallet att karolinskagrenen inte slutar vid Karolinska, utan fortsätter så att den kan kopplas ihop med blå linjens gren som idag servar Kista så öppnas den möjligheten. Då skulle man kunna komma till Kista med ett byte.

För visst är Kista en viktigare målpunkt än Karolinska. . .

Fick jag till'et nu?

undrar VeVeN
Skriv svar