m06 Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4680
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tom skrev:
mats skrev:Man borde kanske också prioritera spårvagnens hastighet lite?
Absolut. Det viktigaste är ju medelhastigheten och inte hur många km/h vagnarna kommer upp i som mest. Det skulle behövas mer flyt i körningen än idag.

Några saker man skulle kunna göra:

> Hållplatstätheten kan ses över. Slopa t.ex Hospitalsgatan som bara ligger 150 m från Rådhuset. Himmelstalundsvägen känns också tveksam. Det är ca 200 m till Hagaskolan respektive Marielund. Vägskyddet över Riksvägen skulle dessutom kunna aktiveras tidigare om Himmelstalundsvägen slopades.

> Gör Drottninggatan till huvudled. Nu går spårvagnarna irriterande långsamt mellan Hörsalen och Rådhuset.

> Justeringar av signalanläggnngar så att spårvagnarna i princip aldrig behöver vänta.
Tycker faktiskt att man gjort det mest som går redan idag, frånsett betalsystemet.
Signalprioriteringen är viktig, vagnarna behöver sällan stanna, dock finns det ju bestämmelaser för utrymning och fasttider för sånt här. Det går heller inte att driva detta till sin spets allt för hårt, då man då riskerar att få trafikköer som aldrig försvinner, om man inte låter väntande trafik försvinna.
Om man på något sätt lyckas minska trafiken på en del sådanna platser, kommer säkert saken i annan dager dock.
Skriv svar