Namninsamling för behålllning av Enhetstaxan!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:De har visst ett objektivt sett bättre värde, åtminstone om man är intresserad av att gå på lokal och inte har hur lågt ställda krav som helst. Nu har jag förvisso inte provat på någon "förortskrog" just i stockholm men min erfarenhet från andra orter är att de riktigt ickecentrala krogarna har alla möjliga fel typ...
Det är bara förortsbor som tror att krogarna är bättre i innerstan och omdömet är därför i högsta grad subjektivt.

"Man äter inte där man skiter" är ett begrepp som är vanligt i amerikanska filmer. Jag har ingen aning om vad det betyder men som infödd innerstadsbo måste jag säga att krognäringen i innerstan med ett fåtal undantag suger. Undantagen är de ställen som på något sätt påminner om förortskrogar.
Det beror ju på vad man har för önskemål på en krog. Om man vill ha en krog anpassad för villa-kombibil-hund-svensson (fast motsvarande i storstadsregionerna) med ett klientel som har intressanta fördomar om alla 'avvikande' så finns det säkert ett gott utbud överallt. Om man inte är nöjd med detta så är det bara ett fåtal krogar och liknande på ett fåtal ställen i landets största orter som gäller.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Coppas skrev:
daniel_s skrev:Att bostadsrätterna är dyrare i innerstan beror inte på att de har ett objektivt sett bättre läge, utan på att förortsborna envisas med att flytta hit så fort de får det lite bättre ställt ekonomiskt. Om denna segregation existerar så har förortsborna själva skapat den genom att betrakta innerstan som något fint. När förorterna byggdes var det dyrare att bo i dem än på Södermalm.
Nu är detta visserligen OT och dessutom riskerar jag nog att verbalt få på truten för det här... MEN jag skulle ändå vilja hävda att det inte är Stockholms förortsbor som drivit upp priserna i innerstan. Om man prompt måste peka ut en enskild grupp så är det snarast yngre och/eller högavlönade människor i allmänhet. Ofta kommer dessutom dessa utifrån övriga landet och inte enbart från stans egna förorter. Många av dessa 'inflyttare' verkar ibland även tro (jämför med tidigare diskussioner vi haft kring definitioner om vad som är Stockholm etc.) att man måste bo innanför tullarna eller i alla fall ha Stockholm som postort i adressen om man nu ska kunna anses bo i Stockholm. Inom taxibranschen i denna schangdobla metropol brukar en del av skämten ofta gå ut på att om man får ett lass i innerstan och kunden pratar någon form av dialekt så kan man glömma att den styrningen går utanför tullarna. Fick t.ex. vid ett tillfälle för ungefär ett år sedan en körning på TV4 i Värtan. Det var då fyra passagerare och alla skulle till… varsin adress på Söder. :wink:

De flesta 'stockholmare' bor i förorterna och där har de hamnat av olika orsaker, men en del av flyttarna gjordes som bekant när innerstan fram till slutet på 70-talet nästan började bli förslummad. Utflyttningen hade dock börjat ta fart långt tidigare med egnahemsrörelser och annat på 30- och 40-talen och andra former av utbyggnad och expansion. Stan växte ju i största allmänhet. Senare så handlade nog mycket även om att man i en större utsträckning tänkte på att t.ex. närhet till naturen var bättre för barn, det blev närmare till vissa arbeten mm. Sedan vände trenden, kanske främst i samband med yuppie-eran under 80-talet. Då var de flesta 'stockholmare' dock redan etablerade i Huddinge, Farsta, Sollentuna, Hässelby osv. Tror inte heller det är så många som aktivt söker sig inåt igen och numera bygger man även varianter på stenstäder i många ytterstadsdelar. Ska jag döma utifrån egen erfarenhet och med min ganska blandade bekantskapskrets som bas så håller sig de som är uppväxta i Storstockholm gärna till sin kant medan mina inflyttade bekanta nästan mangrant bosatt sig inom tullarna (de flesta dessutom på Söder av någon orsak… ett litet elakt sätt att benämna dessa är bl.a. lyxbohemer) vilket ju får en att undra lite. :mrgreen:
Det här beror ju på att det är politiskt inkorrekt att på ett ärligt sätt visa upp vilka områden som är bra/dåliga att bo i. "Utomsocknes" vågar då bara sig på att bo i centrum...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Det här beror ju på att det är politiskt inkorrekt att på ett ärligt sätt visa upp vilka områden som är bra/dåliga att bo i. "Utomsocknes" vågar då bara sig på att bo i centrum...
Nej, det är enklare än så. Utsocknes är rädda för att åka tunnelbana eftersom det inte finns några linjenummer, och därför måste de bo i innerstaden där man kan åka buss.
Coppas

Inlägg av Coppas »

daniel_s skrev:Så nu är vi uppe på spåret igen. Du kollrade nästan bort mig där ett tag! :twisted:
Måste ju få retas lite... :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Det här beror ju på att det är politiskt inkorrekt att på ett ärligt sätt visa upp vilka områden som är bra/dåliga att bo i. "Utomsocknes" vågar då bara sig på att bo i centrum...
Nej, det är enklare än så. Utsocknes är rädda för att åka tunnelbana eftersom det inte finns några linjenummer, och därför måste de bo i innerstaden där man kan åka buss.
Just ja, och så är de färgblinda! :wink: :wink: :wink:

Annars är väl fördomen att det bara är de som bor i innerstaden eller väldigt ofta vistas där som "törs" åka buss där. Jag har ett par enstaka gånger åkt med 47:an och så har jag åkt ett gäng gånger med 4:an, i övrigt har jag nån enstaka gång åkt med nattbussen som ersätter lindingöbanan, och så nån bussresa i södertälje från syd till centrum, det är allt bussresande jag gjort i stockholms län tror jag :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Annars är väl fördomen att det bara är de som bor i innerstaden eller väldigt ofta vistas där som "törs" åka buss där.
Det beror mest på att de flesta bussarna (men inte alla) är så långsamma att det går lika bra att gå. Och det krävs viss erfarenhet för att veta vilka!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Annars är väl fördomen att det bara är de som bor i innerstaden eller väldigt ofta vistas där som "törs" åka buss där.
Det beror mest på att de flesta bussarna (men inte alla) är så långsamma att det går lika bra att gå. Och det krävs viss erfarenhet för att veta vilka!
Jo, fast är det snöstorm så är det :)
pellle

Inlägg av pellle »

daniel_s skrev:
mats skrev:De har visst ett objektivt sett bättre värde, åtminstone om man är intresserad av att gå på lokal och inte har hur lågt ställda krav som helst. Nu har jag förvisso inte provat på någon "förortskrog" just i stockholm men min erfarenhet från andra orter är att de riktigt ickecentrala krogarna har alla möjliga fel typ...
Det är bara förortsbor som tror att krogarna är bättre i innerstan och omdömet är därför i högsta grad subjektivt.

"Man äter inte där man skiter" är ett begrepp som är vanligt i amerikanska filmer. Jag har ingen aning om vad det betyder men som infödd innerstadsbo måste jag säga att krognäringen i innerstan med ett fåtal undantag suger. Undantagen är de ställen som på något sätt påminner om förortskrogar.
Jösses, vilka ställen går du till?
pellle

Inlägg av pellle »

Vad ska vi ha istället då? Det gamla zonsystemet var ju inte så vettigt ur alla synpunkter. Efter vad ska man betala? Reslängd, restid, trafikslag, start och mål...

Med zon-systemet kostar en resa i zon 1 lika mycket oavsett hur lång den är. Enhetstaxa, men det var ju det vi tog bort. :) Åker man däremot mellan Kallhäll och Kungsängen blir det 3 klipp även om resan bara tar 4 minuter och är till efterföljande station.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

pellle skrev:Vad ska vi ha istället då? Det gamla zonsystemet var ju inte så vettigt ur alla synpunkter. Efter vad ska man betala? Reslängd, restid, trafikslag, start och mål...

Med zon-systemet kostar en resa i zon 1 lika mycket oavsett hur lång den är. Enhetstaxa, men det var ju det vi tog bort. :) Åker man däremot mellan Kallhäll och Kungsängen blir det 3 klipp även om resan bara tar 4 minuter och är till efterföljande station.
Resa ett stationshåll som innebär passage av zongräns justerades ju redan i den gamla zontaxan till att jämställas med resa i en zon, typ Gullmarsplan-Skanstull etc.

Så det är ju redan löst.

//Lasse
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Resa ett stationshåll som innebär passage av zongräns justerades ju redan i den gamla zontaxan till att jämställas med resa i en zon, typ Gullmarsplan-Skanstull etc.

Så det är ju redan löst.
Nja. Det kostade ju ändå lika mycket från Gullmarsplan till Medborgarplatsen som från Gullmarsplan till Åkeshov, så jag håller inte med.
duga

Inlägg av duga »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Resa ett stationshåll som innebär passage av zongräns justerades ju redan i den gamla zontaxan till att jämställas med resa i en zon, typ Gullmarsplan-Skanstull etc.

Så det är ju redan löst.
Nja. Det kostade ju ändå lika mycket från Gullmarsplan till Medborgarplatsen som från Gullmarsplan till Åkeshov, så jag håller inte med.
Ja, men det är inte riktigt lika orimligt som Gullmarsplan-Skanstullexemplet.
Mr G
Kontakt:

För dom fördomsfulla

Inlägg av Mr G »

mats skrev:
Det beror ju på vad man har för önskemål på en krog. Om man vill ha en krog anpassad för villa-kombibil-hund-svensson (fast motsvarande i storstadsregionerna) med ett klientel som har intressanta fördomar om alla 'avvikande' så finns det säkert ett gott utbud överallt. Om man inte är nöjd med detta så är det bara ett fåtal krogar och liknande på ett fåtal ställen i landets största orter som gäller.
Kan en fördom uttryckas tydligare? Som vanligt är det fullt o k att vältra sig i fördomar om "Villa-kombibil-hund-svensson". Och ingen reagerar på det heller tydligen. Hade personen ifråga uttryckt sig lika kategoriskt och fördomsfullt om t ex invandrare, homosexuella, kvinnor, muslimer eller andra fredade grupper i den politiska korrekthetens förlovade land hade det sannolikt blivit en svavelosande debatt till försvar för den utpekade gruppen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

duga skrev:
daniel_s skrev:

Så det är ju redan löst.
Nej visst. Gullmarsplan-Medborgarplatsen är ju för all del hela 600 meter längre än Gullmarsplan-Skanstull, att jämföra med Gullmarsplan-Åkeshov som endast är cirka 14 km.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
duga skrev:
daniel_s skrev: Nja. Det kostade ju ändå lika mycket från Gullmarsplan till Medborgarplatsen som från Gullmarsplan till Åkeshov, så jag håller inte med.
Nej visst. Gullmarsplan-Medborgarplatsen är ju för all del hela 600 meter längre än Gullmarsplan-Skanstull, att jämföra med Gullmarsplan-Åkeshov som endast är cirka 14 km.
Någonstans måste ju gränsen dras, ett hållplatsavstånd som innebär passage av zongräns kan vara väldigt kort, eller tvärtom väldigt långt.

Linje 815 Bäverbäcken (zon 3)-N:a Sköndal (zon 2) är ca 10 km men trots det bara en hållplats.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Någonstans måste ju gränsen dras, ett hållplatsavstånd som innebär passage av zongräns kan vara väldigt kort, eller tvärtom väldigt långt.
Hallå där! Först säger du att problemet med höga avgifter för korta resor är löst, nu medger du implicit att det inte alls är det: "Någonstans måste ju gränsen dras"; det har du rätt i men det talar inte för zontaxan.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Någonstans måste ju gränsen dras, ett hållplatsavstånd som innebär passage av zongräns kan vara väldigt kort, eller tvärtom väldigt långt.
Hallå där! Först säger du att problemet med höga avgifter för korta resor är löst, nu medger du implicit att det inte alls är det: "Någonstans måste ju gränsen dras"; det har du rätt i men det talar inte för zontaxan.
En kort resa ska kosta lika mycket oavsett om du råkar passera en zongräns, och så var ju faktiskt fallet på slutet, enhetstaxan är något omöjligt i ett så stort län som Sthlm, det dränerar huvudmannen på pengar och innebär minskat trafikutbud (eller avsevärt högre skatter)

En zongräns måste dras någonstans med ett manuellt eller halvmanuellt biljettsystem, med ett datorbaserat system kan en reslängdstaxa strikt tillämpas där du betalar för den faktiska reslängden, beroende på hur den genomförs innebär det dyrare resor för sträckor som idag inte passerar en zongräns trots att de är långa och billigare resor för sträckor som idag passerar flera zongränser trots att de inte är så väldigt långa.

Stockholm är f.ö ett län som även med zonsystemet hade väldigt låga biljettpriser jmf med många andra län, och även ett väldigt stort trafikutbud.

//Lasse
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:En kort resa ska kosta lika mycket oavsett om du råkar passera en zongräns, och så var ju faktiskt fallet på slutet,
Meh! Jag har ju nyss påpekat exemplet med sträckan Gullmarsplan-Medborgarplatsen (1300 m) som kostade 45 kr. Om du inte gillade jämförelsen med Åkeshov så kan du jämföra med sträckan Gullmarsplan-Farsta strand (8 km) som kostade 30 kr. Så den korta resan kostar mer än en motsvarande kort resa, den kostar till och med mer än en längre resa!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:En kort resa ska kosta lika mycket oavsett om du råkar passera en zongräns, och så var ju faktiskt fallet på slutet,
Meh! Jag har ju nyss påpekat exemplet med sträckan Gullmarsplan-Medborgarplatsen (1300 m) som kostade 45 kr. Om du inte gillade jämförelsen med Åkeshov så kan du jämföra med sträckan Gullmarsplan-Farsta strand (8 km) som kostade 30 kr. Så den korta resan kostar mer än en motsvarande kort resa, den kostar till och med mer än en längre resa!
Suck!

Det är ju följderna av ett manuellt system, biljettförsäljarna kan ju inte inte sitta med metertabeller och räkna ut hur lång just din resa blir, det kan dock ske enkelt med ett datorbaserat system.

Med ett zonsystem blir det alltid orättvisor och fördelar.
För att kompensera infördes regeln att en resa ett stationshåll som passerade en zongräns skulle taxeras som om resan skedde i en och samma zon, mer rättvist går inte att få på ett enkelt sätt när människor ska vara inblandade i avgiftsupptagningen.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Med ett zonsystem blir det alltid orättvisor och fördelar.
Ja just det, och därför avskaffade Sossarna zonsystemet för de tycker inte om orättvisor och fördelar.
Skriv svar