Postat: torsdag 26 oktober 2006 17:08
Teoretiska skriftliga prov, därtill reaktions- och simultantester.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Alla möjliga tester, går inte att förbedra sig förutom att vara koncentrerad och utsövd.Igthorn skrev:Vad är det för tester det handlar om egentligen? Salskrivningar? Simultanövningar?
Räknas verkligen 3d-seende till "spatial förmåga"? Man kan ha bra "rumsuppfattning" och samtidigt ha ett smärre synfel på ena ögat som gör att man inte har så bra 3d-seende. Det är nog snarast så att om man har bra spatial förmåga så kan det kompensera för dåligt 3d-seende (och kanske vice versa), men är båda två helt kass så är det körtMWE skrev:I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.
De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?). Alla tester genomfördes med hjälp av pc. Det tar runt en dag att göra detta. Samtal med psykologerna ingår givetvis också.
Petimäteranmärkning! Du förstår nog vad jag menar.mats skrev:Räknas verkligen 3d-seende till "spatial förmåga"? Man kan ha bra "rumsuppfattning" och samtidigt ha ett smärre synfel på ena ögat som gör att man inte har så bra 3d-seende. Det är nog snarast så att om man har bra spatial förmåga så kan det kompensera för dåligt 3d-seende (och kanske vice versa), men är båda två helt kass så är det körtMWE skrev:I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.
De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?). Alla tester genomfördes med hjälp av pc. Det tar runt en dag att göra detta. Samtal med psykologerna ingår givetvis också.
Fick du göra allt på samma gång möjligtvis?MWE skrev:De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?).
När jag testades rev vi av allt på en och samma dag, men som Kildor berättar ovan finns det olika upplägg.Igthorn skrev:Skulle tro att de är lika hårda som på SL's tester antar jag?
Låter som en hel del... Mjölby flyttade fram sin intagning till den 6 nov, av nån anledning, så får man gå och vänta ännu mer evigheter...
Fick du göra allt på samma gång möjligtvis?MWE skrev:De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?).
Käre vän, jag förstår inte riktigt frågan. Vad är skillnaden?Igthorn skrev:Kusligt... för att de har dåliga poäng eller helt enkelt inte klarar testen?
Frågan var faktiskt seriös för jag råkar ha olika syn på båda ögonen och därmed inte sådär jättebra 3D-seende men däremot rätt bra spatial förmåga... (inte för att jag har några direkt närstående planer på att söka utbildningen, men jag är nog å andra sidan inte ensam om detta)MWE skrev:Petimäteranmärkning! Du förstår nog vad jag menar.mats skrev:Räknas verkligen 3d-seende till "spatial förmåga"? Man kan ha bra "rumsuppfattning" och samtidigt ha ett smärre synfel på ena ögat som gör att man inte har så bra 3d-seende. Det är nog snarast så att om man har bra spatial förmåga så kan det kompensera för dåligt 3d-seende (och kanske vice versa), men är båda två helt kass så är det körtMWE skrev:I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.
De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?). Alla tester genomfördes med hjälp av pc. Det tar runt en dag att göra detta. Samtal med psykologerna ingår givetvis också.
Eftersom jag inte finner frågan värd att diskutera ytterligare här hänvisas den intresserade, för vidare studier, till t.ex. NE:s artiklar om spatial förmåga och stereoseende.
Kusligt vore det om det var tvärtom! Det är många som söker som tyvärr inte lämpar sig som förare. Men det är inte fråga om någon "rocket science" - man behöver inte vara någon supermänniska för att komma in!! Testledarna har också god förståelse för att nervositet och annat påverkar resultaten och kan ta hänsyn till detta i bedömningen.Igthorn skrev:Kusligt... för att de har dåliga poäng eller helt enkelt inte klarar testen?
Nu gissar jag bara men det här är väl ganska starka korrektionsfaktorer, och man kanske vill ha ett minimikrav på hur väl en person ser om den tappat sina glasögon, t.ex. i en olycka eller liknande.Igthorn skrev:Läste på några av blanketterna på Banskolan att man inte fick ha mer än -8D resp +5D i synkorrektion, någon som har en aning om varför denna restriktion för just korrektion? Det är väl snarare viktigare att rätt synskärpa uppnås än att glasögonen har en viss styrka, eller?
Ganska bra att kunna manövrera tåget, hålla uppsikt över vad som händer på spåret, tala med trafikledningen i mobiltelefon/radio samtidigt som konduktören försöker prata med dig och/eller det ploppar upp diverse information på displayer & co, utan att dessutom köra mot en röd signal (speciellt på en bana utan ATC), allt utan att stressa upp sigIgthorn skrev:Förresten, vad är det man har för använding av simultankapacitet på ett tåg?
Det kostar i princip lika mycket med buss också, om du inte hittar en rabatterad biljett på rätt dag, då kan du spara några 10:orIgthorn skrev:Fick äntligen en kallelse och tänkte höra om någon känner till ett billigt sätt att ta sig dit. Tvåhundra är ju ändå en del för enkel biljett...
Och inte ens det hjälper.Sparkfot skrev:Alla möjliga tester, går inte att förbedra sig förutom att vara koncentrerad och utsövd.Igthorn skrev:Vad är det för tester det handlar om egentligen? Salskrivningar? Simultanövningar?
Jag har bara för mig jag hörde att det skulle ha nått med logiskt tänkande att göra..Bobjörk skrev:Det jag tycker är skumt med testerna är att de två viktiga (som jag inte klarade) har mycket matte inblandat, och eftersom jag inte är bra på matte så gick det som det gick.
Vad sen matte har med tågkörande att göra, ja du, det vet jag inte...
Andra gången? Får man verkligen göra en andra gång? Trodde man blev utslagen direkt om man körde på testet..Bobjörk skrev:Andra gången jag gjorde testet gick det sämre, då var jag utsövd, vilket jag inte var första gången...