Tågförareutbildning.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.
De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?). Alla tester genomfördes med hjälp av pc. Det tar runt en dag att göra detta. Samtal med psykologerna ingår givetvis också.
Mvh.
/M
De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?). Alla tester genomfördes med hjälp av pc. Det tar runt en dag att göra detta. Samtal med psykologerna ingår givetvis också.
Mvh.
/M
Räknas verkligen 3d-seende till "spatial förmåga"? Man kan ha bra "rumsuppfattning" och samtidigt ha ett smärre synfel på ena ögat som gör att man inte har så bra 3d-seende. Det är nog snarast så att om man har bra spatial förmåga så kan det kompensera för dåligt 3d-seende (och kanske vice versa), men är båda två helt kass så är det körtMWE skrev:I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.

Petimäteranmärkning! Du förstår nog vad jag menar.mats skrev:Räknas verkligen 3d-seende till "spatial förmåga"? Man kan ha bra "rumsuppfattning" och samtidigt ha ett smärre synfel på ena ögat som gör att man inte har så bra 3d-seende. Det är nog snarast så att om man har bra spatial förmåga så kan det kompensera för dåligt 3d-seende (och kanske vice versa), men är båda två helt kass så är det körtMWE skrev:I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.
Eftersom jag inte finner frågan värd att diskutera ytterligare här hänvisas den intresserade, för vidare studier, till t.ex. NE:s artiklar om spatial förmåga och stereoseende.
/M
Skulle tro att de är lika hårda som på SL's tester antar jag?
Låter som en hel del... Mjölby flyttade fram sin intagning till den 6 nov, av nån anledning, så får man gå och vänta ännu mer evigheter...

Låter som en hel del... Mjölby flyttade fram sin intagning till den 6 nov, av nån anledning, så får man gå och vänta ännu mer evigheter...
Fick du göra allt på samma gång möjligtvis?MWE skrev:De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?).

När jag testades rev vi av allt på en och samma dag, men som Kildor berättar ovan finns det olika upplägg.Igthorn skrev:Skulle tro att de är lika hårda som på SL's tester antar jag?
Fick du göra allt på samma gång möjligtvis?MWE skrev:De förmågor man testar är (om jag minns rätt) minneskapacitet, språkförståelse, numerisk förmåga (dvs. att kunna räkna hyfsat i huvudet), mönsterigenkänning (de exempel som jag minns var utformade så att man förstod att det var förmågan att att tolka signalbilder som mättes), spatial förmåga (dvs. förmåga till rumslig uppfattning och tredimensionellt seende), simultankapacitet, stresstålighet och reaktionsförmåga (har jag glömt något?).
Vad jag fick höra så är tumregeln att testerna sållar bort omkring hälften av de sökande.
/M
Käre vän, jag förstår inte riktigt frågan. Vad är skillnaden?Igthorn skrev:Kusligt... för att de har dåliga poäng eller helt enkelt inte klarar testen?
Som jag begrep det utvärderades ens insatser i testerna efter något poängsystem som jag inte förstår, och sedan har man en kravgräns för testet. De som inte når upp över kravgränsen har inte klarat testet. De psykologkonsulter som arrangerar testet intervjuar sedan de som nått upp över kravnivån och om man inte uppvisar några personliga egendomligheter blir man rekommenderad för antagning. Slutligen är det naturligtvis trafikutövaren, utbildningsanstalten eller vem som nu är huvudman för antagningstillfället som avgör vem som ska antas, men det torde vara ytterst sällsynt att någon som inte rekommenderas av psykologerna blir antagen (om det ens någonsin förekommer).
Lycka till med antagningen!
/M
Frågan var faktiskt seriös för jag råkar ha olika syn på båda ögonen och därmed inte sådär jättebra 3D-seende men däremot rätt bra spatial förmåga... (inte för att jag har några direkt närstående planer på att söka utbildningen, men jag är nog å andra sidan inte ensam om detta)MWE skrev:Petimäteranmärkning! Du förstår nog vad jag menar.mats skrev:Räknas verkligen 3d-seende till "spatial förmåga"? Man kan ha bra "rumsuppfattning" och samtidigt ha ett smärre synfel på ena ögat som gör att man inte har så bra 3d-seende. Det är nog snarast så att om man har bra spatial förmåga så kan det kompensera för dåligt 3d-seende (och kanske vice versa), men är båda två helt kass så är det körtMWE skrev:I princip är det väl samma arbetspsykologiska tester som alla spårfordonsförare, även de på SLs lokalbanor och t-banan, går igenom.
Eftersom jag inte finner frågan värd att diskutera ytterligare här hänvisas den intresserade, för vidare studier, till t.ex. NE:s artiklar om spatial förmåga och stereoseende.
Kusligt vore det om det var tvärtom! Det är många som söker som tyvärr inte lämpar sig som förare. Men det är inte fråga om någon "rocket science" - man behöver inte vara någon supermänniska för att komma in!! Testledarna har också god förståelse för att nervositet och annat påverkar resultaten och kan ta hänsyn till detta i bedömningen.Igthorn skrev:Kusligt... för att de har dåliga poäng eller helt enkelt inte klarar testen?
Förstår att du är nervös inför testerna, men försök avdramatisera det hela!!
Lycka till den 6:e!
Nu gissar jag bara men det här är väl ganska starka korrektionsfaktorer, och man kanske vill ha ett minimikrav på hur väl en person ser om den tappat sina glasögon, t.ex. i en olycka eller liknande.Igthorn skrev:Läste på några av blanketterna på Banskolan att man inte fick ha mer än -8D resp +5D i synkorrektion, någon som har en aning om varför denna restriktion för just korrektion? Det är väl snarare viktigare att rätt synskärpa uppnås än att glasögonen har en viss styrka, eller?
Det är ju inte helt bra om nån i säkerhetstjänst i en olyckssituation knappt ser var dörröppnare eller liknande finns...
Ganska bra att kunna manövrera tåget, hålla uppsikt över vad som händer på spåret, tala med trafikledningen i mobiltelefon/radio samtidigt som konduktören försöker prata med dig och/eller det ploppar upp diverse information på displayer & co, utan att dessutom köra mot en röd signal (speciellt på en bana utan ATC), allt utan att stressa upp sigIgthorn skrev:Förresten, vad är det man har för använding av simultankapacitet på ett tåg?

-
-
Och inte ens det hjälper.Sparkfot skrev:Alla möjliga tester, går inte att förbedra sig förutom att vara koncentrerad och utsövd.Igthorn skrev:Vad är det för tester det handlar om egentligen? Salskrivningar? Simultanövningar?
Det jag tycker är skumt med testerna är att de två viktiga (som jag inte klarade) har mycket matte inblandat, och eftersom jag inte är bra på matte så gick det som det gick.
Vad sen matte har med tågkörande att göra, ja du, det vet jag inte...
Andra gången jag gjorde testet gick det sämre, då var jag utsövd, vilket jag inte var första gången...
Bantekniker
Jag har inte gjort det här provet men ett tips rent generellt är att försöka att inte stressa upp sig. Jag förstår att man kan vara nervös men ju mer stressad man är, desto svårare är det att tänka klart. En idé kan därför vara att redan från början tänka "ja ja, klarar jag det inte nu så vet jag i alla fall vad det handlar om och då är jag bättre förberedd nästa gång".
Ett exempel på det där med att vara stressad är när jag själv skrev högskoleprovet första gången. Då visste jag att mina gymnasiebetyg inte skulle räcka till den högskoleutbildning jag ville komma in på ett halvår senare, och det kändes som om hela min framtid hängde på hur jag skrev på provet. Jag var verkligen jättenervös. Nästa gång jag skrev var fem år senare, då var jag arbetslös när jag betalade anmälningsavgiften men fick jobb innan skrivningstillfället. När jag väl satt där var jag inte längre nervös för framtiden utan kunde istället le åt de andra som satt runt mig och var lika jättenervösa som jag var första gången, och resultatet på det provet blev betydligt bättre.
Mitt tips är alltså att försöka ta det lugnt, även om det är lättare sagt än gjort.
Ett exempel på det där med att vara stressad är när jag själv skrev högskoleprovet första gången. Då visste jag att mina gymnasiebetyg inte skulle räcka till den högskoleutbildning jag ville komma in på ett halvår senare, och det kändes som om hela min framtid hängde på hur jag skrev på provet. Jag var verkligen jättenervös. Nästa gång jag skrev var fem år senare, då var jag arbetslös när jag betalade anmälningsavgiften men fick jobb innan skrivningstillfället. När jag väl satt där var jag inte längre nervös för framtiden utan kunde istället le åt de andra som satt runt mig och var lika jättenervösa som jag var första gången, och resultatet på det provet blev betydligt bättre.
Mitt tips är alltså att försöka ta det lugnt, även om det är lättare sagt än gjort.

Jag har bara för mig jag hörde att det skulle ha nått med logiskt tänkande att göra..Bobjörk skrev:Det jag tycker är skumt med testerna är att de två viktiga (som jag inte klarade) har mycket matte inblandat, och eftersom jag inte är bra på matte så gick det som det gick.
Vad sen matte har med tågkörande att göra, ja du, det vet jag inte...
Andra gången? Får man verkligen göra en andra gång? Trodde man blev utslagen direkt om man körde på testet..Bobjörk skrev:Andra gången jag gjorde testet gick det sämre, då var jag utsövd, vilket jag inte var första gången...