Erik Sandblom skrev:mats skrev:Erik Sandblom skrev:Om man har tiominuterstrafik på båda pendeltågslinjerna så är det 8880 sittplatser per timme (740 per tåg). Det är dubbelt så många som en sexfilig motorväg, eftersom den bara tar en bil per sekund. Med 1,3 passagerare per bil är det 4680 personer per timme.
men är det rätt att jämföra fullsatta tåg med bilar med 1,3 passagerare?
Ja, eftersom nya motorvägar syftar till att minska köerna; och köerna uppstår i rusningen; och i rusningen går pendeltågen fullsatta.
Men stämmer siffran 1,3 passagerare per bil även om man har krav på ett visst minsta antal personer (2,3, 4) per bil för att få köra i vissa filer (med hyffsat bra koll på hur folk använder filerna)?
Erik Sandblom skrev:mats skrev:Trängselavgifter är väl ett gott argument för att samåka?
Absolut. Men jag tror inte det är så många som samåker. Plus att om folk samåkte, skulle vi inte ha de här köproblemen
Jag har aldrig hört talas om ett framgångsrikt samåkningsprojekt i betydelsefull skala.
Men varför måste nån slags storebror hålla i ett "projekt" för att samåkningen ska räknas? Jag har jobbat på ett ställe där det faktiskt förekom en hel del samåkning.
En sak värd att tänka på är att man borde kanske undersöka hur vanligt samåkning är där kollektivtrafiken är respektive inte är ett vettigt alternativ för arbetspendlingen. Nåt säger mig att samåkning är vanligare bland bilåkarna på de ställen där kollektivtrafiken är dålig än där den är bra.
Erik Sandblom skrev:Däremot skriver den här killen att samåkning brukar stupa på att bilisterna värderar den privata stunden i bilen mycket högt, se sidan 183.
http://www.etnologiskaforeningen.se/skr ... er/30.html
Att folk vill vara privata tycker jag inte räcker som motivering för att bygga nya stadsmotorvägar.
Det håller jag med om, men däremot är det motiv nog för att förbättra bostads- och arbetsmarknaden så att folk faktiskt kan bo och arbeta så att de som vill kan jobbpendla med bil utan att trafiken korkar igen på befintliga vägsträckor.
Erik Sandblom skrev:Om man ökar kvaliteten i kollektivtrafiken tror jag en del bilister kan lockas över; det är en inlärningsbar social färdighet att vara privat även på ett fullt tunnelbanetåg. En del använder fysiska barriärer som tidning, bok, eller hörlurar.
Visst, i den storskaliga kollektivtrafiken som t.ex. tunnelbanan utgör är det nog lättare, men på de linjerna med glesare trafik och färre antal resenärer så kan det nog bli nära på ohållbart om en kollega eller halvbekant ideligen dyker upp på samma tur och ska prata när man bara vill koppla bort all verklighet. Dessutom kanske man har en arbets/livssituation som gör att man bara inte klarar av om det dyker upp "dryga typer" på kollektivtrafiken (ni vet de där som ska ta upp betydligt mer plats än nödvändigt och framförallt ta upp plats som andra människor behöver)...
Jag tror det behöver forskas mer på det här, helt klart är att det finns nog en brist på "privat sfär" i samhället.
Det finns ju en anledning till att vissa människor låser in sig på toaletten en bra lång stund och typ läser en tidning eller liknande medan de sitter där.
Kanske förstaklass även på lokaltrafiken ändå är vettigt? Egna kupéer som är pyttesmå?
Erik Sandblom skrev:spårsnoken skrev:mats skrev:När det gäller SL så kanske färre nyttjar kollektivtrafiken vid högre priser men det blir knappast fler bilister eftersom priset ändå är så lågt att även efter en hyffsad höjning är priset rimligt för att kriga med bilen.
SL borde kanske satsa mer på kvalité/image?
--------------------------------------------------------------
Nja. Det beror väl på. Det är inte alla som har SL-kort. Jämför Du en 3 km resa med SL för 20 kr med ditt eget bilalternativ kanske det blir bilen. Som ett exempel.
Nej, det är som Mats säger -- att ta bilen för en tre kilometers resa är så oekonomiskt det kan bli. Det finns inget sämre val. Att gå eller cykla tar marginellt längre tid och är oändligt mycket billigare.
Fast man kan ju bli mer än marginellt mer förkyld av att gå/cykla än att åka bil 3km om det är -25 och halvstorm, vilket det trots allt är ibland. Och visst, man kan ha en bil som man har avställd när det är cykelvänligt väder, men hur många klarar av att motstå frestelsen att använda bilen även när det inte är ruskväder?
Det är faktiskt ingen hit att handla mat för en femhundring och ta hem maten med kollektivtrafiken eller med cykeln. En såndär cykelkärra kan kanske vara en lösning ibland, men inte för alla.
(jag nämnde det i nån annan tråd förut, men om GS tillät cyklar på spårvagnarna på sträckan bellevue->bergsjön, en rejäl uppförsbacke, så skulle man antagligen öka cyklandet en hel del. Jag har cyklat den sträckan ett par gånger och inser att endast en "supersportare" får för sig att arbetspendla med cykel den vägen. Däremot är det rätt kul att få värsta motorcykelkänslan med vanlig cykel, och behöva hålla ett öga på hastighetsmätaren så att man inte bryter mot 50km/h-gränsen)