Sida 2 av 2

Re: C20

Postat: söndag 09 mars 2003 21:39
av Mikael R
17AGR skrev:Viket dumt snack om skrot C20. Jag kör helldre C20 än sitter och skrammlar i ett CX blandtåg med både C14 och C13. Visserligen kräver C20 mer av föraren än CX. Men sitt och kör en hel dag så får ni se.Kan däremot hålla med om att det blir färre vagntyper och digga när C20 blir allt fler.
Men låt säga att det är ett renodlat C14 tåg? Hur är det i jämförelse med ett Cx bland-tåg och ett C20 tåg?

A-delar, M-delar och B-delar

Postat: söndag 09 mars 2003 22:37
av Ragnar T
Ingen större fara med 2165!

Själva ledkopplingen skall bytas ut. Visserligen var det bara 4 bultar som skjuvades av, men för säkerhets skull byts alltså båda kopplingsdelarna. Alla kablar klarade sig och kunde lossas i sina Natokontakter. Alla system i vagnen fungerade efter haveriet, innan kablarna kopplades isär. Bälgarna skadades och skall bytas. Ledplattan skadad. En kjol skadad och okänt hur det är med en eller annan burk under B-delen som "ramlade" ned. Värst är det med boggiupplaget under B-delen som vreds mot sina stopp, tills första axeln i boggin krängde åt sidan och av rälerna.

B-delens "boggilösa" ände vilar just nu på en specialgjord transportboggi som är till för att transportera lösa A- eller B-ändar. Det finns ett par sådana transportboggier.

Det var soligt och fint vid haveriutredningen, så ingen behövde värma sig med kaffe utanför ordinarie fikatid!

/Den Ruggige

Re: C20-C14-C12

Postat: tisdag 11 mars 2003 16:10
av Igelkotten
Mikael R skrev:
17AGR skrev:Viket dumt snack om skrot C20. Jag kör helldre C20 än sitter och skrammlar i ett CX blandtåg med både C14 och C13. Visserligen kräver C20 mer av föraren än CX. Men sitt och kör en hel dag så får ni se.Kan däremot hålla med om att det blir färre vagntyper och digga när C20 blir allt fler.
Men låt säga att det är ett renodlat C14 tåg? Hur är det i jämförelse med ett Cx bland-tåg och ett C20 tåg?
Ett rent C14 tåg, eller för den delen ett rent C12-13 tåg går oftast riktigt bra. Det är när man blandar vagntyper som tågen börjar gå riktigt, riktigt dåligt. Visserligen går det att ställa om C14 för samkörning med kontaktorvagnar, men det är en halvmesyr som bäst, och dessutom hände det att rangerana glömde bort eller inte hade tid att ställa om vagnarna.

C12 och C13 gick riktigt bra ihop, eftersom de hade i princip identisk pådragsutrustning. C12 hade dock en litet annorlund broms, vilket gjorde att man ibland kunde få små knyck i tåget, men annars gick det oftast riktigt bra. Rena C12-tåg kunde vara litet lustiga att köra, eftersom bromsen hade en viss ketchupeffekt -ingeting, ingenting, tvärstopp. Det kunde kännas litet marigt ibland när man var ny, men när man hade fått in snitsen kunde man köra mycket mjukt med dem. C4 har en kraftigare acceleration än C12 och C6, vilket gjorde att de ofta kom och knuffade på bakifrån s a s. C2-C3 hade en mycket kraftigare bromsförberedelse än andra vagnar, så när man körde ett tåg med sådana som mellanvagnar kunde det rycka ganska kraftigt när man gick till nolläge och rullade. Fick man då ett tåg med C12-C4-C2-C12 kunde man i alla fall vara säker på att man inte skulle somna under just det här körpasset.

De enda av de gamla vagnarna som jag inte tycker om att köra är egentligen C6:orna. Ingen acceleration, seg broms, ofta slöa med att reagera på körspaken/spakarna. Men det är klart, C6H1, den första varianten med ombyggd hytt, blev ett klart lyft i arbetsmiljö. Synd bara att de slets ned så snabbt.

/Igelkotten

Re: C20

Postat: tisdag 11 mars 2003 16:39
av Ulrik Berggren
Anonymous skrev:
Hur omfattande är skadorna? Korgen tycks ju ha klarat sig rätt väl men hur är det med kablarna mellan vagnsdelarna?
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=20

:idea:

Postat: tisdag 11 mars 2003 17:04
av Gäst
Oavsett vagntyp så är (var) skillnaden mellan "blandtåg" och "rena" tåg enorm. Värsta kombinationen var C12-C4or-C12-C12-C4or-C6H (eller varianter på temat) på den tiden det begav sig. Satt man i C6:an sköt C12orna på när man skulle bromsa. Efter några sekunder nöp C12orna och pannan slog i frontrutan...
Förberedande bromsen var ju inte heller så kul.
Annars var (som "igelkotten" skriver) rena C12 tåg väldigt fina att köra när man lärt sig tekniken. Bra acceleration på raksträckorna och ergonomiskt snäppet bättre än C6H med sina dubbla körspakar. Dessutom var de gröna.

Men har C6H verkligen kontaktorpådrag? Har för mig att alla vagnar från och med C4 hade kampådrag?
Har jag fel? Åtminstone kunde man uppleva att uppkopplingen skiljde en del mellan vagntyperna. C12 kopplar ju iofs inte heller upp (eller ner) lika snabbt som C13, så skillnaderna kanske har andra orsaker(?)

/Manne

Postat: tisdag 11 mars 2003 18:34
av Igelkotten
Anonymous skrev:Oavsett vagntyp så är (var) skillnaden mellan "blandtåg" och "rena" tåg enorm. Värsta kombinationen var C12-C4or-C12-C12-C4or-C6H (eller varianter på temat) på den tiden det begav sig. Satt man i C6:an sköt C12orna på när man skulle bromsa. Efter några sekunder nöp C12orna och pannan slog i frontrutan...
Förberedande bromsen var ju inte heller så kul.
Annars var (som "igelkotten" skriver) rena C12 tåg väldigt fina att köra när man lärt sig tekniken. Bra acceleration på raksträckorna och ergonomiskt snäppet bättre än C6H med sina dubbla körspakar. Dessutom var de gröna.
Tycker du verkligen att de dubbla fjäderbelastade spakarna var bättre? Eller tänker du på de ombyggda C12H där säkerhetsgreppet hade ersatts av handtag+fotpedal, som i de hyttombyggda C13-14? C12H var visserligen snällare mot axlar och armbågar än fjäderspakarna, men jag tyckte att spakarna var fruktansvärt sladdriga efter ombyggnaden.

Men har C6H verkligen kontaktorpådrag? Har för mig att alla vagnar från och med C4 hade kampådrag?
Har jag fel? Åtminstone kunde man uppleva att uppkopplingen skiljde en del mellan vagntyperna. C12 kopplar ju iofs inte heller upp (eller ner) lika snabbt som C13, så skillnaderna kanske har andra orsaker(?)
C6, C8 och C10 har kamvalspådrag. C4 har/hade kontaktorpådrag, men av en annan (modernare, och med betydligt fler steg) konstruktion än kontaktorn i C12-C13 som är i allt väsentligt identisk med den i C1-C3. Kontaktorer mm till C12-13 togs ju från C2-3 som skrotades ut. Det betydde att ett kontaktorsteg på C12-13 (både för broms och pådrag) kunde motsvaras av 2-3 steg i en C4:as kontaktorlåda, vilket ledde till en del märkliga beteenden ibland. Extra roligt var det när man körde ett halvtåg på TUB2 med 3st. C4 och en C6. Tre vagnar gick som tusan, sexan var alltid ett ögonblick efter. Vid start högg fyrorna tag i sexan och sade "hörrö, dags att dra iväg" och drog med sig den arma vagnen i kragen, vid broms fattade den stackars lilla sexan inte vad som hände utan skuttade rakt in i ryggen på fyrorna som redan hade stannat. Men man kunde i alla fall hålla tidtabellen när man körde från C4:an! Fast sista tiden fyrorna gick på TUB2 som ledarvagnar var de i fruktansvärt dåligt skick, bland annat var det lätt hänt att man "gick över klacken" vid inbromsning och råkade nödbromsa istället. Men jag måste ju säga att jag är väldigt glad över att slippa den arbetsmiljön idag i alla fall!

/Igelkotten

Re: C20-C14-C12

Postat: tisdag 11 mars 2003 19:09
av Mikael R
Igelkotten skrev:
Mikael R skrev:
17AGR skrev:Viket dumt snack om skrot C20. Jag kör helldre C20 än sitter och skrammlar i ett CX blandtåg med både C14 och C13. Visserligen kräver C20 mer av föraren än CX. Men sitt och kör en hel dag så får ni se.Kan däremot hålla med om att det blir färre vagntyper och digga när C20 blir allt fler.
Men låt säga att det är ett renodlat C14 tåg? Hur är det i jämförelse med ett Cx bland-tåg och ett C20 tåg?
Ett rent C14 tåg, eller för den delen ett rent C12-13 tåg går oftast riktigt bra. Det är när man blandar vagntyper som tågen börjar gå riktigt, riktigt dåligt. Visserligen går det att ställa om C14 för samkörning med kontaktorvagnar, men det är en halvmesyr som bäst, och dessutom hände det att rangerana glömde bort eller inte hade tid att ställa om vagnarna.

C12 och C13 gick riktigt bra ihop, eftersom de hade i princip identisk pådragsutrustning. C12 hade dock en litet annorlund broms, vilket gjorde att man ibland kunde få små knyck i tåget, men annars gick det oftast riktigt bra. Rena C12-tåg kunde vara litet lustiga att köra, eftersom bromsen hade en viss ketchupeffekt -ingeting, ingenting, tvärstopp. Det kunde kännas litet marigt ibland när man var ny, men när man hade fått in snitsen kunde man köra mycket mjukt med dem. C4 har en kraftigare acceleration än C12 och C6, vilket gjorde att de ofta kom och knuffade på bakifrån s a s. C2-C3 hade en mycket kraftigare bromsförberedelse än andra vagnar, så när man körde ett tåg med sådana som mellanvagnar kunde det rycka ganska kraftigt när man gick till nolläge och rullade. Fick man då ett tåg med C12-C4-C2-C12 kunde man i alla fall vara säker på att man inte skulle somna under just det här körpasset.

De enda av de gamla vagnarna som jag inte tycker om att köra är egentligen C6:orna. Ingen acceleration, seg broms, ofta slöa med att reagera på körspaken/spakarna. Men det är klart, C6H1, den första varianten med ombyggd hytt, blev ett klart lyft i arbetsmiljö. Synd bara att de slets ned så snabbt.

/Igelkotten
Okej. Mycket intressant. :) Snacka om att det fanns många kombinationer av vagnar förr. Idag är det ju inte alls lika stort urval.

Jag (och Kvarne här på forumet) åkte det ända tåget med gröna vagnar på Tub1 idag. Riktigt roligt. Det var ett tag sedan sist. Sammansättningen var följande: C14-C14-C13-C13-C13-C13-C14-C14. I tåget ingick 1300-1301,1224,1258,1181,1252,1321-1320. :)

Postat: onsdag 12 mars 2003 2:54
av Gäst
Igelkotten skrev:

C6, C8 och C10 har kamvalspådrag. C4 har/hade kontaktorpådrag, men av en annan (modernare, och med betydligt fler steg) konstruktion än kontaktorn i C12-C13 som är i allt väsentligt identisk med den i C1-C3.

/Igelkotten
Ok, nu klarnade det lite.

Och: naturligtvis menade jag C12H, inte C12 med fjäderbelastade spakar. C12 försvann långt före min tid, så jag slarvade lite...
Visst var spakarna ibland (men inte alltid) sladdriga och med otydliga lägen. Minns ett tåg där spakarna ideligen hamnade i nödbromsläge när man ville fullbromsa...

Fast nu handlar det visst inte om Åsa längre...

/Manne

Re: Stackars Åsa...

Postat: torsdag 27 mars 2003 14:34
av Jonas
Tompa skrev:Ja, C20-vagn 2165 som hamnade "lite snett" uppe i Nybodadepån i förra veckan. Växeln lades om under vagnen och resutatet blev en vagn i två delar. Bilderna är tagna i Nyboda 030305.
Skulle man möjligtvis kunna få rekvirera bilderna i större upplösning?
Kan vara kul att titta närmre på skadorna, tycker jag...

/Jonas.

Re: C20

Postat: torsdag 27 mars 2003 15:18
av leifd
17AGR skrev:Viket dumt snack om skrot C20. Jag kör helldre C20 än sitter och skrammlar i ett CX blandtåg med både C14 och C13. Visserligen kräver C20 mer av föraren än CX. Men sitt och kör en hel dag så får ni se.Kan däremot hålla med om att det blir färre vagntyper och digga när C20 blir allt fler.
Inget att fästa sig vid, "Bussmicke" är bara sådär. Dessutom får han bara köra truck, på ICA.

Självklart, föredrar man ju att köra en modern, fräsch och tyst vagn eller buss, om man kan välja. I vart fall om man ska tillbringa upp till 5 timmar på förarplatsen.
Faktum är ju att en enda resa i en gammal nött och skumpig Cx-vagn, i Stockholms källarjärnväg, kan vara en riktig plåga, för resenären.
Skramligt och stötigt, på sommaren öronbedövande oljud genom öppna fönster, allt detta synnerligen plågsamt och ingen bra reklam för en attraktiv kollektivtrafik.

//Leif D

Re: C20

Postat: torsdag 27 mars 2003 16:01
av Jonas
Leif D skrev:
17AGR skrev:Viket dumt snack om skrot C20. Jag kör helldre C20 än sitter och skrammlar i ett CX blandtåg med både C14 och C13. Visserligen kräver C20 mer av föraren än CX. Men sitt och kör en hel dag så får ni se.Kan däremot hålla med om att det blir färre vagntyper och digga när C20 blir allt fler.
Inget att fästa sig vid, "Bussmicke" är bara sådär. Dessutom får han bara köra truck, på ICA.

Självklart, föredrar man ju att köra en modern, fräsch och tyst vagn eller buss, om man kan välja. I vart fall om man ska tillbringa upp till 5 timmar på förarplatsen.
Faktum är ju att en enda resa i en gammal nött och skumpig Cx-vagn, i Stockholms källarjärnväg, kan vara en riktig plåga, för resenären.
Skramligt och stötigt, på sommaren öronbedövande oljud genom öppna fönster, allt detta synnerligen plågsamt och ingen bra reklam för en attraktiv kollektivtrafik.

//Leif D
...genom öppna fönster som ger LUFT! I C20 får man ju stå vid dörren och sticka ut näsan och insupa lite svala och färskluft vid stoppen under de varma, stekande sommardagarna. För att inte tala om när det är knökfullt i tågen - då står man mer än gärna vid dörrarna där friska fläktar blåser in vid uppehållen.
/Jonas.

Re: C20

Postat: torsdag 27 mars 2003 17:17
av Mikael R
Leif D skrev:
17AGR skrev:Viket dumt snack om skrot C20. Jag kör helldre C20 än sitter och skrammlar i ett CX blandtåg med både C14 och C13. Visserligen kräver C20 mer av föraren än CX. Men sitt och kör en hel dag så får ni se.Kan däremot hålla med om att det blir färre vagntyper och digga när C20 blir allt fler.
Inget att fästa sig vid, "Bussmicke" är bara sådär. Dessutom får han bara köra truck, på ICA.

Självklart, föredrar man ju att köra en modern, fräsch och tyst vagn eller buss, om man kan välja. I vart fall om man ska tillbringa upp till 5 timmar på förarplatsen.
Faktum är ju att en enda resa i en gammal nött och skumpig Cx-vagn, i Stockholms källarjärnväg, kan vara en riktig plåga, för resenären.
Skramligt och stötigt, på sommaren öronbedövande oljud genom öppna fönster, allt detta synnerligen plågsamt och ingen bra reklam för en attraktiv kollektivtrafik.

//Leif D
Vad var det där för nedlåtande uttal om hans arbete? Kanske missuppfattat?

Och det där var väl inte hela sanningen om Cx. En resa med C20 kan vara nog så plågsam. Fråga Kvarne här på forumet som höll på att skada ryggen rejält när C20 gjorde en av sina många kraftiga inbromsningar och han for rätt in i väggen.

Re: C20

Postat: torsdag 27 mars 2003 21:45
av leifd
Mikael R skrev: Vad var det där för nedlåtande uttal om hans arbete? Kanske missuppfattat?
Inte det minsta, snarare "internt tugg". Alltså missuppfattat......

Mikael R skrev: Och det där var väl inte hela sanningen om Cx. En resa med C20 kan vara nog så plågsam. Fråga Kvarne här på forumet som höll på att skada ryggen rejält när C20 gjorde en av sina många kraftiga inbromsningar och han for rätt in i väggen.
Kanske läge att hålla sig i då !
Å andra sidan så klarar man bra att stå utan stöd, efter lite träning också.
Sådan träning kan man skaffa sig om man tjänstgör som springkonduktör, t.ex på muséispårvägen Mkp.

Re: C20

Postat: torsdag 27 mars 2003 21:56
av leifd
Jonas skrev: ...genom öppna fönster som ger LUFT! I C20 får man ju stå vid dörren och sticka ut näsan och insupa lite svala och färskluft vid stoppen under de varma, stekande sommardagarna. För att inte tala om när det är knökfullt i tågen - då står man mer än gärna vid dörrarna där friska fläktar blåser in vid uppehållen.
/Jonas.
Stackars dej då........
Lite varm luft har väl aldrig skadat, däremot är ju drag och buller från öppna fönster konstaterat skadligt.

Men är det inte olämpligt att uppehålla sig vid dörrarna, blockerar du inte passagen för av och påstigande passagerare då ??
Vore väl lämpligt att förflytta sig in i vagnen för att ge plats.

Re: C20

Postat: torsdag 27 mars 2003 23:30
av Jonas
Leif D skrev:
Jonas skrev: ...genom öppna fönster som ger LUFT! I C20 får man ju stå vid dörren och sticka ut näsan och insupa lite svala och färskluft vid stoppen under de varma, stekande sommardagarna. För att inte tala om när det är knökfullt i tågen - då står man mer än gärna vid dörrarna där friska fläktar blåser in vid uppehållen.
/Jonas.
Stackars dej då........
Lite varm luft har väl aldrig skadat, däremot är ju drag och buller från öppna fönster konstaterat skadligt.

Men är det inte olämpligt att uppehålla sig vid dörrarna, blockerar du inte passagen för av och påstigande passagerare då ??
Vore väl lämpligt att förflytta sig in i vagnen för att ge plats.
Lite varm luft? Man smälter ju när det är som varmast!
Och att stå vid dörrarna: Är det knökat så går det inte att gå längre in i vagnen. Det är liksom stopp av naturliga skäl. Dessutom så, när det inte är knökat, så står jag inte mitt i dörren, utan precis bredvid så jag hindrar ingen. Dessutom är många av de sträckor jag åker inte allt för livligt trafikerade så att hindra något som inte går på är riktigt svårt...

/Jonas.

Re: C20

Postat: fredag 28 mars 2003 5:20
av leifd
Jonas skrev:
Leif D skrev:
Jonas skrev: ...genom öppna fönster som ger LUFT! I C20 får man ju stå vid dörren och sticka ut näsan och insupa lite svala och färskluft vid stoppen under de varma, stekande sommardagarna. För att inte tala om när det är knökfullt i tågen - då står man mer än gärna vid dörrarna där friska fläktar blåser in vid uppehållen.
/Jonas.
Stackars dej då........
Lite varm luft har väl aldrig skadat, däremot är ju drag och buller från öppna fönster konstaterat skadligt.

Men är det inte olämpligt att uppehålla sig vid dörrarna, blockerar du inte passagen för av och påstigande passagerare då ??
Vore väl lämpligt att förflytta sig in i vagnen för att ge plats.
Lite varm luft? Man smälter ju när det är som varmast!
Och att stå vid dörrarna: Är det knökat så går det inte att gå längre in i vagnen. Det är liksom stopp av naturliga skäl. Dessutom så, när det inte är knökat, så står jag inte mitt i dörren, utan precis bredvid så jag hindrar ingen. Dessutom är många av de sträckor jag åker inte allt för livligt trafikerade så att hindra något som inte går på är riktigt svårt...

/Jonas.
Hoppas du märker att inlägget hade en viss ironisk tusch.........

Eftersom jag ju själv åkt/åker en del är i källaren på storstan, så vet jag ju hur det brukar fungera.

Om det nu är så himmlans varm, vilket nog inte jag tycker, i alla fall, så får jag väl föreslå att du cyklar istället, eller kanske promenerar.
//Leif D

Re: C20

Postat: fredag 04 april 2003 23:36
av Jonas
Leif D skrev:
Jonas skrev:
Leif D skrev: Stackars dej då........
Lite varm luft har väl aldrig skadat, däremot är ju drag och buller från öppna fönster konstaterat skadligt.

Men är det inte olämpligt att uppehålla sig vid dörrarna, blockerar du inte passagen för av och påstigande passagerare då ??
Vore väl lämpligt att förflytta sig in i vagnen för att ge plats.
Lite varm luft? Man smälter ju när det är som varmast!
Och att stå vid dörrarna: Är det knökat så går det inte att gå längre in i vagnen. Det är liksom stopp av naturliga skäl. Dessutom så, när det inte är knökat, så står jag inte mitt i dörren, utan precis bredvid så jag hindrar ingen. Dessutom är många av de sträckor jag åker inte allt för livligt trafikerade så att hindra något som inte går på är riktigt svårt...

/Jonas.
Hoppas du märker att inlägget hade en viss ironisk tusch.........

Eftersom jag ju själv åkt/åker en del är i källaren på storstan, så vet jag ju hur det brukar fungera.

Om det nu är så himmlans varm, vilket nog inte jag tycker, i alla fall, så får jag väl föreslå att du cyklar istället, eller kanske promenerar.
//Leif D
Vissa somamrdagar var det rent odrägligt att åka.
Jag cyklar så ofta jag kan, men att trampa pedaler en mil in till stan bland all trafik, nej, det betackar jag mig för.

/Jonas - cyklade ca 100 mil om året innan jag började på en skola i tjotahejti.