Sida 2 av 2
Postat: torsdag 13 mars 2003 10:29
av Stefan N
...och Robin Hood-skatten som Lidingö betalar till andra kommuner var år 2002 på 489 miljoner....
Antalet broöppningar är ungefär 400 per år. Egentligen hänger allt på att man får besked från SL om när/om det kommer nya A32:or som trafikerar banan. Om ja finns det alla möjligheter att banan får leva kvar och att en upprustning kan ske, om nej.... då blir det tyvärr bussar...
Sorgligt men sant...
Postat: torsdag 13 mars 2003 10:42
av /jes
... och kommunalskatten i Lidingö är tack vare detta högre än i Stockholm och många andra kommuner numera. Tala om att ändan sitter där bak. Om vi alla röstar på (s) i nästa val kanske det blir annorlunda. Billström har i alla fall tagit upp det på sin dagordning för Stockholm
Postat: torsdag 13 mars 2003 10:54
av 2763
Så med socialakrobatiskt styre skulle skatten sänkas på Lidingö?
Är det inte en av tankarna med socialism att de mer välbeställda skall hjälpa de mindre välbeställda genom en tungrodd och dyr bidragsadministration????
Då är det väl bättre att rösta på c, fp, kd eller m
/T
Postat: torsdag 13 mars 2003 11:41
av Gyllis
Stefan N skrev:...och Robin Hood-skatten som Lidingö betalar till andra kommuner var år 2002 på 489 miljoner....
Antalet broöppningar är ungefär 400 per år. Egentligen hänger allt på att man får besked från SL om när/om det kommer nya A32:or som trafikerar banan. Om ja finns det alla möjligheter att banan får leva kvar och att en upprustning kan ske, om nej.... då blir det tyvärr bussar...
Sorgligt men sant...
Hur många av dessa broöppningar var för nyttotrafik? Två, tre stycken? Nä, svetsa igen klaffen å spara duktigt med stålar! Man kan alltid segla runt ön.
/Gyllis
Postat: torsdag 13 mars 2003 17:13
av Dson
Kommer väl att få jättemycket skit för detta, en jag tycker att man lika gärna kan lägga ner Trafiken på LidingöBanan.......
Postat: söndag 16 mars 2003 20:31
av Gäst
TonyM skrev:Så med socialakrobatiskt styre skulle skatten sänkas på Lidingö?
Är det inte en av tankarna med socialism att de mer välbeställda skall hjälpa de mindre välbeställda genom en tungrodd och dyr bidragsadministration????
Då är det väl bättre att rösta på c, fp, kd eller m
/T
Nej syftet med socialakrobatin är röstmaximering. Maktbasen för sossarna ligger utanför Stockholmsområdet. Om fler röstade på såssarna i Stockholmsområdet skulle intresset öka för att gynna denna region. I nuläget upplever Partiet nämligen att så inte är fallet. Det är då taktiskt bättre att gynna de röda områdena utanför huvudstadsregionen.
Re: Ny Ldingöbro
Postat: tisdag 17 juni 2003 20:30
av Seglaren
Bra förslag!
Det vore rena vansinnet att sluta öppna bron. Vi som seglar under har väl också rätt att komma förbi. Det enda raka alternativen till en renovering av öppningsmekanismen är att öka höjden till seglingsfri höjd eller riva den gamla bron och köra bussar.
Problemet är detsamma som för andra broar i stan. Man struntar i underhållet tills det blir för sent och då kostar det flera gånger mer än det borde.
Odd skrev:Hej.
Den gamla lidingöbron är ju som bekant risig, och man håller nu på att ta fram kostnadsförslag för att kunna reparera bron så att den håller ytterligare ca 25-30 år, står det att läsa på Lidingös hemsida. Dock är det så att man planerar att helt stänga möjligheten till broöppningar. Kostnaden för en reperation av denna skulle kosta ca 30 miljoner.
Nu vill jag komma med ett alternativ:
Bygg en ny bro precis intill bilbron, samma sida som gamla lidingöbron. Lidingöbanan går med dubbelspår från Torsvik, men svänger av något tidigare så att den lägger sig intill bilbron, stiger sedan upp till den nivå som krävs för att få samma höjd som bilbron (grovt uppskattat 35 promilles lutning på vardera sidan) för att sedan gå ner igen och möta land precis mellan bilbron och gamla lidingöbron. Givetvis bygger man en gång och cykelväg samtidigt. Detta skulle göra att man slipper broöppning (reparationskostnad 30 miljoner för 25 år) och att man slipper reparera den gamla bron (x antal miljoner). Dessutom skulle man få dubbelspår denna sträcka vilket inte utesluter utökad trafik på Lidingöbanan i framtiden, om det skulle behövas.
I samband med denna byggnation så passar man på att bygga en ny hållplats för lidingöbanan precis söder om nuvarande provisoriska station för spårvagnarna. Sammantaget skulle detta göra att man minimerar tiden för att hålla banan stängd sträckan Ropsten-Torsvik till ett minimum, nämligen endast den tid det tar att flytta anslutningen från den gamla bron till den nya bron på lidingösidan.
Nå, vad sägs om detta?
Bygg en ny Lidingöbro
Postat: tisdag 24 juni 2003 14:23
av Brobyggarjocke
Varför inte byta ut båda broarna till en ny med en lättare konstruktion och samma fundament samt 18 meters fri höjd så löser vi alla problem ? Den "nya" börjar ju också bli gammal och är bara 12 meter hög

.
Bertil Sahlberg skrev:Bästa debattörer!
Har ni den minsta aning om vad en nybyggd Lidingöbro skulle kosta som ni så lättvindigt förespråkar? Jag bor alldeles i närheten och minns byggandet mycket väl. Bottenförhållandena är extremt svåra med 60 m lera ned till fast berg. De pålar ångkranen dygn efter dygn bankade ned var otroligt långa. Det sägs att den lilla snuttbron över till Lidingö kostade lika mycket att bygga som Ölandsbron, som ju är något längre. Inbillar sig någon att man i dag skulle göra något sådant för en snutt tunnelbana eller spårväg. Det var aktuellt med en tunnelbanebro men då skulle den fortsätta över till den stora stadsdel som skulle byggas på Bogesundslandet i det glada 60-talets expansionsiver då Stockholm skulle bli en 2-miljonersstad.
Man kan reparera den gamla åtskilliga gånger och görs enorma besparingar. Mvh BS