Sida 2 av 2
Här är dom!
Postat: onsdag 04 oktober 2006 19:40
av JAgr
Eftersom frågan var "Var är dom" så tog jag några bilder med min "nalle".

404 är under reparation efter en närkontakt med en gummihjuling.

403 och 405, som står bakom på spår 12, väntar på att få gå i tjänstetåg efter modifiering av bromsfunktionen.

Vagn 407 används just nu för första omgången av utbildning av teknisk personal.

Vagn 408 är i slutfasen leveranstesterna, vagn 406 genomgår modifiering av bromsfunktionen.
Vagn 402 var vid fototillfället ute i staden som övningsvagn.
Jahapp, det var denna redogörelse om var M32:na fanns.
/JAgr
Postat: onsdag 04 oktober 2006 20:13
av Slagpåse
Det var svar på tal det, JAgr

Postat: onsdag 04 oktober 2006 20:42
av Hjortron
Tack JAgr
Det kanske är lite svårt att säga när dom kommer ut i trafik igen?
Postat: onsdag 04 oktober 2006 22:55
av JAgr
Är makterna goda och det finns kraft i kontaktledningen är det inte otroligt att några börjar att gå i linjetrafik denna vecka.
/JAgr
Postat: torsdag 05 oktober 2006 15:31
av Hjortron
okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?
Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
Postat: torsdag 05 oktober 2006 16:40
av Slagpåse
Hjortron skrev:okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?
Missade du denna eller glömmt bort det??
Slagpåse skrev:Har Du missat krocken mellan en buss och M32 på brogrenen, tror att den t o m är omnämd här på forumet ??
Hjortron skrev:Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
JAgr jobbar med tekniska lösningar, provkörningar mm mm.
Är, om jag minns rätt, aktiv inom Ringlinien också.
Postat: torsdag 05 oktober 2006 16:43
av Hjortron
Haha.. Så gummihjuling är buss alltså?
Postat: torsdag 05 oktober 2006 19:21
av Daniel R
Jag såg 406 rulla genom Brunnsparken som Linje 6 på väg mot Hisingen nu på eftermiddagen, så det verkar som om det fanns kraft i kontaktledningen idag.

Postat: torsdag 05 oktober 2006 19:52
av JAgr
Hjortron skrev:okej... Du säger att 404an har varit i närkontakt med en gummihjuling, vad är gummihjuling för något?
Jag skulle gissa på att du JAgr kör spårvagn för Ringlinjen, det ser ut som så på bilden iaf... Har jag rätt?
Gummihjuling = fordon försett med gummihjul, har även ibland en svag doft av diesel.
Spårvagnar har, som du säkert vet, hjul av stål och doftar sällan diesel. Det fanns under en tid ett dieseldrivet lok, Dragos, som drog spårslipmaskinen Ragnarök i Göteborg. Jag vet inte om det finns några bilder på denna skapelse hos någon av forats läsare.
Dragos kan läsas som Drag-os, vilket stämmer med drivkraften.
Jo, det händer emellanåt att jag tar något varv på "Antikrundan".
/JAgr
Re: Här är dom!
Postat: fredag 06 oktober 2006 17:17
av M_M
JAgr skrev:Eftersom frågan var "Var är dom" så tog jag några bilder med min "nalle".

404 är under reparation efter en närkontakt med en gummihjuling.
Trevligt med lite bilder som "vem som helst" inte kan ta
Egentligen borde jag kanske starta en ny tråd (eller kanske ännu mer gräva i sökfunktionne på forumet), men hur är det egentligen med krocksäkerhet på låggolvvagnarna? Just sidokrockar är det jag tänker på. Vilken hastighet är gränsen för påkörning med en snitt-personbil där det börjar på att bli risk för allvarligare skador på vagnens passagerare för de olika vagntyperna?
Postat: fredag 06 oktober 2006 18:55
av Slagpåse
Och om det stämmer kommer tre stycken M32 rulla imorgon, lördag. L3 och L6 vill jag minnas iallafall. Vagnarna är 403 405 och 406 som trafiksäts.
Postat: lördag 07 oktober 2006 15:33
av Hjortron
Ursäkta för att man är en Norrlänning som inte visste vad en gummihjuling är
L6 ska ja vara den första linjen som blir helt handikapanpassad, vilken blir nästa linje som står på tur? Jag får för mig att M32orna rullar mycket på L3 oxå, men det kanske inte alls har med saken att göra?

Postat: lördag 07 oktober 2006 16:05
av M_M
L3 är väl en typisk linje där de flesta bara åker en kortare del av linjen, på sådana linjer gör låggolvet nog mest nytta eftersom det går fortare att kliva av/på på låggolvvagnar.
L6 är väl också delvis en sån linje, det är nog inte många som åker hela vägen med sexan, och därför är det nog bra att ha mycket låggolv på de vagnarna.