Sida 2 av 2

Postat: onsdag 23 augusti 2006 12:01
av LÅ1
Har inte en förare möjlighet att göra ett snabbt anrop i en annan buss som står inne vid någon hållplats i området?

Postat: onsdag 23 augusti 2006 12:35
av daniel_s
LÅ1 skrev:Har inte en förare möjlighet att göra ett snabbt anrop i en annan buss som står inne vid någon hållplats i området?
Jo, men det svåra är ju att få tag i föraren!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:05
av LÅ1
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Har inte en förare möjlighet att göra ett snabbt anrop i en annan buss som står inne vid någon hållplats i området?
Jo, men det svåra är ju att få tag i föraren!
Man anropar väl trafikledningen? Men då skall de få tag i föraren eller på annat sätt ta reda på vad bussen finns! Och det är klart, det kan ta tid, och så länge vill/kan inte en annan buss stå och vänta! "Tänkte inte på det!" :lol:

Postat: onsdag 23 augusti 2006 15:52
av daniel_s
Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?

Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde? :twisted:

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:10
av Lars Ödlund
daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?

Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde? :twisted:
Man ringde och sökte föraren i närmaste rastlokal alternativt skickade ut en "Mössbas" (Trafikbiträde) eller kanske tom en trafikmästare i radiobil.

Men idag finns det inte så många "basar" i yttre tjänst kvar, i alla fall inte på dagtid.

Finns det överhuvudtaget någon utom någon enstaka i innerstan? under dagtid?

//Lasse

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:26
av LÅ1
daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?

Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde? :twisted:
Men man kan väl inte räkna med att alla förare har mobiltelefon, och dessutom lämnat ut numret?

Nu börjar det bli rundgång i den här diskutionen! :roll:

Det finns massor med verksamhet som fungerade utan mobiltelefoner för så där 10 år sedan! Även om det kan verka otroligt i dag!


EDIT1: Råkade citera fel inlägg! Nu rättat!

EDIT2: La till sista stycket!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 16:41
av Coppas
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?

Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde? :twisted:
Men man kan väl inte räkna med att alla förare har mobiltelefon, och dessutom lämnat ut numret?

Nu börjar det bli rundgång i den här diskutionen! :roll:

Det finns massor med verksamhet som fungerade utan mobiltelefoner för så där 10 år sedan! Även om det kan verka otroligt i dag!


EDIT1: Råkade citera fel inlägg! Nu rättat!

EDIT2: La till sista stycket!
En tanke är väl att man, genom att använda sig av ny teknik, har skurit ned tidmarginalerna på ett sätt som inte gick att göra på den gamla goda analoga tiden. :wink: :mrgreen:


Mvh // Nico

Postat: onsdag 23 augusti 2006 17:59
av daniel_s
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?

Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde? :twisted:
Men man kan väl inte räkna med att alla förare har mobiltelefon, och dessutom lämnat ut numret?

Nu börjar det bli rundgång i den här diskutionen! :roll:
Det finns massor med verksamhet som fungerade utan mobiltelefoner för så där 10 år sedan! Även om det kan verka otroligt i dag!
EDIT1: Råkade citera fel inlägg! Nu rättat!
EDIT2: La till sista stycket!
Det är inte alls rundgång, jag försöker visa att man klarar sig utan mobiltelefon. Om det var det du också menade så svara inte på detta!!!

Coppas skrev:En tanke är väl att man, genom att använda sig av ny teknik, har skurit ned tidmarginalerna på ett sätt som inte gick att göra på den gamla goda analoga tiden.
Nej, bussarnas körtider är likadana fortfarande, och förarnas tjänster är visserligen kanske sämre i vissa avseenden nu men det har inget med ny teknik att göra, annat än de nya tjänstekonstruktionsprogrammen som gör tidtabeller med tomvagnar som möter varandra och andra effektiviseringar... :evil:

Snarare tror jag att folk har blivit mer kissnödiga i privata sammanhang (hur ofta ringde man förr för att berätta att man är 5 minuter sen?) och att det smittat av sig på arbetet, och att det är därför man ringer folk på mobilen för att fråga var de är fast man egentligen innerst inne vet var de är!

Postat: onsdag 23 augusti 2006 20:25
av Coppas
daniel_s skrev:
Coppas skrev:En tanke är väl att man, genom att använda sig av ny teknik, har skurit ned tidmarginalerna på ett sätt som inte gick att göra på den gamla goda analoga tiden.
Nej, bussarnas körtider är likadana fortfarande, och förarnas tjänster är visserligen kanske sämre i vissa avseenden nu men det har inget med ny teknik att göra, annat än de nya tjänstekonstruktionsprogrammen som gör tidtabeller med tomvagnar som möter varandra och andra effektiviseringar... :evil:

Tja, men det är väl bl.a. just dessa program som utgör en stor den av den nyare teknik som jag syftar på. I och med denna nyare teknik så blir det i vissa fall möjligt att snäva ned vissa arbetspass i ganska många fall. Även om de faktiska körtiderna i sig kanske inte ändrats nämnvärt så kan man med teknikens hjälp få bort en hel del luft emellan vissa turer. Typ det som krävde tre gubbar förr om åren kräver kanske numera bara två. Förut var det, som jag förstått det, även mera linjebunden tjänst. Numera ser specarna däremot ut lite hur som helst med linjebyten, tomningar etc. Mycket av syftet här är då just för att man ska kunna kapa hörnen/minska marginalerna. Det görs ju knappast bara för skojs skull eller…? :wink:



Bifogar en bild på en spec. bara för att visualisera hur resultatet blir av sagda pusslande. :mrgreen:


Bild



Mvh // Nico