Postat: onsdag 23 augusti 2006 12:01
Har inte en förare möjlighet att göra ett snabbt anrop i en annan buss som står inne vid någon hållplats i området?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jo, men det svåra är ju att få tag i föraren!LÅ1 skrev:Har inte en förare möjlighet att göra ett snabbt anrop i en annan buss som står inne vid någon hållplats i området?
Man anropar väl trafikledningen? Men då skall de få tag i föraren eller på annat sätt ta reda på vad bussen finns! Och det är klart, det kan ta tid, och så länge vill/kan inte en annan buss stå och vänta! "Tänkte inte på det!"daniel_s skrev:Jo, men det svåra är ju att få tag i föraren!LÅ1 skrev:Har inte en förare möjlighet att göra ett snabbt anrop i en annan buss som står inne vid någon hållplats i området?
Man ringde och sökte föraren i närmaste rastlokal alternativt skickade ut en "Mössbas" (Trafikbiträde) eller kanske tom en trafikmästare i radiobil.daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?
Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde?
Men man kan väl inte räkna med att alla förare har mobiltelefon, och dessutom lämnat ut numret?daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?
Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde?
En tanke är väl att man, genom att använda sig av ny teknik, har skurit ned tidmarginalerna på ett sätt som inte gick att göra på den gamla goda analoga tiden.LÅ1 skrev:Men man kan väl inte räkna med att alla förare har mobiltelefon, och dessutom lämnat ut numret?daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?
Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde?
Nu börjar det bli rundgång i den här diskutionen!
Det finns massor med verksamhet som fungerade utan mobiltelefoner för så där 10 år sedan! Även om det kan verka otroligt i dag!
EDIT1: Råkade citera fel inlägg! Nu rättat!
EDIT2: La till sista stycket!
Det är inte alls rundgång, jag försöker visa att man klarar sig utan mobiltelefon. Om det var det du också menade så svara inte på detta!!!LÅ1 skrev:Men man kan väl inte räkna med att alla förare har mobiltelefon, och dessutom lämnat ut numret?daniel_s skrev:Det jag menar är: Hur får trafikledningen tag i en förare, som står och väntar på en buss, när närmaste buss är långt bort?
Det går ju inte! Om inte platsen är försedd med högtalare, vill säga. Märkligt nog bedrev SS och senare SL busstrafik fram till 1990-talet utan att förarna hade mobiltelefoner, undrar hur de gjorde?
Nu börjar det bli rundgång i den här diskutionen!
Det finns massor med verksamhet som fungerade utan mobiltelefoner för så där 10 år sedan! Även om det kan verka otroligt i dag!
EDIT1: Råkade citera fel inlägg! Nu rättat!
EDIT2: La till sista stycket!
Nej, bussarnas körtider är likadana fortfarande, och förarnas tjänster är visserligen kanske sämre i vissa avseenden nu men det har inget med ny teknik att göra, annat än de nya tjänstekonstruktionsprogrammen som gör tidtabeller med tomvagnar som möter varandra och andra effektiviseringar...Coppas skrev:En tanke är väl att man, genom att använda sig av ny teknik, har skurit ned tidmarginalerna på ett sätt som inte gick att göra på den gamla goda analoga tiden.
daniel_s skrev:Nej, bussarnas körtider är likadana fortfarande, och förarnas tjänster är visserligen kanske sämre i vissa avseenden nu men det har inget med ny teknik att göra, annat än de nya tjänstekonstruktionsprogrammen som gör tidtabeller med tomvagnar som möter varandra och andra effektiviseringar...Coppas skrev:En tanke är väl att man, genom att använda sig av ny teknik, har skurit ned tidmarginalerna på ett sätt som inte gick att göra på den gamla goda analoga tiden.![]()