Sida 2 av 2
Postat: onsdag 23 augusti 2006 21:49
av Bildsköne Bengtsson
Det är väl att T-banerälerna är spikade efter spårvägsstandard,dvs man kör med plansvarvade hjul,och inte med koniska som man använder vidjärnvägspikning.
Den sk lästringen gör då att spårvidden blie något smalare, 1430 mm
Problemet uppdagades när SB började använda C-vagnar,man glömde bort att vagnarna hade spårvägssvarvade hjul,så man fick byta hjulen på alla vagnar
BB
Postat: onsdag 23 augusti 2006 21:58
av Gyllis
Bildsköne Bengtsson skrev:Det är väl att T-banerälerna är spikade efter spårvägsstandard,dvs man kör med plansvarvade hjul,och inte med koniska som man använder vidjärnvägspikning.
Den sk lästringen gör då att spårvidden blie något smalare, 1430 mm
Problemet uppdagades när SB började använda C-vagnar,man glömde bort att vagnarna hade spårvägssvarvade hjul,så man fick byta hjulen på alla vagnar
BB
T-banehjul är inte plansvarvade, och inte spårvagnshjul heller för den delen. Har för mig att lutningen var 1:40 fram till början på 90-talet. Sedan infördes ORE-profil.
Re: Tubens Spårvidd
Postat: fredag 25 augusti 2006 21:28
av Zill
Sparkfot skrev:Det vanliga jvgsnätet har jue 1435mm dvs normal spår men vad har tuben för längd mellan rälerna? 1431mm eller 1435mm?
Tacksam för svar.
BART (San Francisco) har 1676 mm bredd.
Market-Frankford Line (SEPTA/Philadelphia) 1587 eller 1581 mm.
Postat: lördag 26 augusti 2006 18:04
av Björn J.
Q skrev:1435mm Normalspår.
Fins ingen realistisk anledning till att välja ngt annat i närheten.
//Q
Tunnelbana är väl lätt "smalspårig" man har spikat in rälerna några millimeter iallafall på vissa sträckor. 1431 mm har jag hört talas om...
Annars är väl den nominella spårvidden 1435 mm.
Anledningen skulle vara att t-banetågen i vissa hastigheter på vissa sträckor skulle komma i någon form av självsvängning, att tågen liksom skulle "orma" sig.
Men jag vet ju egentligen ingenting om tunnelbaner, mer än att de är värdelösa till sightseeing... Ovenstående hörde jag av en kille som är mer insatt i ämnet än vad jag är och som emellanåt skriver en eller annan rad på detta forum.
Postat: lördag 26 augusti 2006 18:30
av Harald
Bildsköne Bengtsson skrev:dvs man kör med plansvarvade hjul,
Det är kastruller och stekpannor som brukar vara plansvarvade. Där är det ju bottnen man svarvar. På hjul svarvar man omkretsen, så den blir rund, inte plan.

Postat: lördag 26 augusti 2006 18:36
av Harald
Gyllis skrev:T-banehjul är inte plansvarvade, och inte spårvagnshjul heller för den delen. Har för mig att lutningen var 1:40 fram till början på 90-talet. Sedan infördes ORE-profil.
1:40 är standard för konisk hjulprofil. Spårvagnarna i Göteborg har dock 1:35 om det inte är ändrat på senare år.
F.ö. undrar jag om det inte är dags avliva skrönan om Saltsjöbanan snart. Jag tror den kommer från Alf Roséns bok. Inte det enda som var fel i den. Jag har för mig att han även påstår att manövervagnarna inte bromsar.
Postat: lördag 26 augusti 2006 18:47
av daniel_s
Harald skrev:F.ö. undrar jag om det inte är dags avliva skrönan om Saltsjöbanan snart. Jag tror den kommer från Alf Roséns bok. Inte det enda som var fel i den. Jag har för mig att han även påstår att manövervagnarna inte bromsar.
Det gör de inte heller, så länge motorvagnens elbroms ger bromsström. Spärrmagnetventilen i manövervagnen är kopplad till motorvagnens bromskrets, varför bromscylindertrycket begränsas till cirka 0,6 bar (putsbroms). Vid nödbromsning eller bortfall av motorvagnens elbroms kopplas manövervagnens tryckluftbroms in för fullt resp. med begärd bromskraft.
Postat: lördag 26 augusti 2006 22:50
av Harald
Verkligen? Även vid fullbromsning? Det måste ju betyda att Saltsjöbanans tåg har dubbelt så lång bromssträcka som ett tunneltåg.
Postat: söndag 27 augusti 2006 10:22
av daniel_s
Harald skrev:Verkligen? Även vid fullbromsning? Det måste ju betyda att Saltsjöbanans tåg har dubbelt så lång bromssträcka som ett tunneltåg.
Ja, nästan i alla fall. Med rådande försignalavstånd är detta inget problem, och är man missnöjd kan man ju nödbromsa.
Postat: söndag 27 augusti 2006 18:36
av HE-E
Piirka skrev:
Patrik S skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att Finland har 1520mm spårvidd, rätta mig om jag har fel.
Spårvidden är 1524 mm hos VR (statsjärnvägarna) och i Helsingfors metro. Skillnaden mellan den ryska och finska spårvidden är så liten att respektive länders materiel kan rulla i båda länderna (elloken undantagna, pga olika strömsystem).
Jag har ett svagt minne om att jag skulle ha läst i nån tidning, att när man lägger ut spåren så sätts de på 1521mm. Sen pressas de ut med tiden av trafiken till 1524mm spårvidd.
/Skurubisin