Äldre tunnelbanetågen vs. Vagn 2000

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Re: Ja det är skrämmande med utveckling

Inlägg av Gäst »

Bilägare skrev:Jomenvisst, när vindrutespolarmotorn hade lagt av på den nya (nåja) bilen, så tänkte jag ta reservdel från den gamla bilen. Men har du sett på f-n, den hade ingen sådan motor. Usch för utveckling!
Och när ljudet på videon pajade, passade inte mina radiorör heller. De bare hitter på nytt och dumt.
Nä, vi skulle ha stoppat strax före fotogenlampan.
Har du begränsad ekonomi, tillgång till verkstad och det tekniska kunnande som krävs är det faktiskt inte så dumt att köpa en likadan bil som du redan har när det är dags att byta. På landsbygden är det många som kör volvo därför att de har reservdelar liggande.

Och varför passar inte den gamla spolarpumpen tror du? Har utvecklingen av spolarpumpar gått så fort att den gamla är helt omodern? Knappast - istället är det en medveten strategi från tillverkarnas sida att inte erbjuda bakåtkompatibilitet.

Att jämföra tunnelbanetåg med produkter för konsumentmarknaden är inte särskilt relevant. Om du lämnar in din trasiga video till lagning kostar det ofta mer än att köpa en ny. Bör detsamma enligt din logik gälla för tunnelbanevagnar?

/Manne
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Re: Ja det är skrämmande med utveckling

Inlägg av Jonas »

Bilägare skrev:Jomenvisst, när vindrutespolarmotorn hade lagt av på den nya (nåja) bilen, så tänkte jag ta reservdel från den gamla bilen. Men har du sett på f-n, den hade ingen sådan motor. Usch för utveckling!
Och när ljudet på videon pajade, passade inte mina radiorör heller. De bare hitter på nytt och dumt.
Nä, vi skulle ha stoppat strax före fotogenlampan.
Fast, för video så är det ändå samma system, så det går faktiskt att mekla med reservdelar där (vi byggde ihop en fungerande video av två trasiga en gång). Jämför däremot t.ex. VHS med det gamla BetaMax. Två helt skilda system. Och på bilarna så är det trots allt samma grunder i många av modellerna i dag. Byggs på samma platta, byggs på samma karossgrund e.t.c. Och får du punktering på en bil så passar med största säkerhet däcker från en annan. Sedan kan ju inte alla delar alltid passa. Detta gäller ju även t.ex. Cx-vagnarna eftersom de skiljer sig åt mellan modellerna. Men C20 och Cx är som äpple och päron. Att bygga en C20 på samma grund som en Cx hade nog itne varit så tokigt. Och vbem säger att det inte skulel kunna bli en tyst vagn för det?

/Jonas.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

EarthWorm skrev:Altså, seriöst...
Man vill att det ska vara tyst så man hör vad folk man samtalar med säger.
Man vill få en sittplats, om man inte hittar en i sin närhet vill man kunna leta upp en under gång och inte vänta till nästa station för att där tokrusa för att inte bli ifrånåkt.

/Filippe Åhlund
Som om folk pratar i Stockholms tunnelbana? Möjligtvis i biltelefonen (och den får gärna för min del vara oduglig att använda på tågen). Folk stirrar mest i tidningen, ut genom fönstret eller bara på en gfläck på väggen.

Och sittplats vete sjutton om folk verkligen vill ha. Varför står då folk som sillar i de första och sista vestibulerna i ett tåg?! Hela mittenvagnen är ju halvtom på C20, och de andra två vagnarna är knökfulla i halva vagnen (framänden på första vagnen och bakänden på sista), medan det finsn gott om plats i resten av vagnen. Fattar inte varför folk inte kan ta sig in i tåget nu när det ändå är möjligt.

//Jonas.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Jonas skrev: Fattar inte varför folk inte kan ta sig in i tåget nu när det ändå är möjligt.

//Jonas.
Går ju inte! Det räcker med att det står en enda person ivägen vid gången, så kommer man inte fram. på ngt egendomlig sätt, så är C20 vagnarna breaare på utsidan, men trängre på insidan....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Inlägg av Fredrik Klint »

Ska inte svära på det men fick inte ABB (AdTranz) mer eller mindre fria händer när dom tog fram "Vagn 2000". Detta var mindre bra eftersom mycket har fått byggas om runt omkring för att anpassas till C20.
En till nackdel med C20 är dess längd. Tre C20 = åtta Cx. Det är alla medvetna om men vad händer när man delar på ett fullängdståg? Jo, Cx går jättebra, det blir två fyrvagnståg men vad händer med C20...? Det blir en tämligen komplicerad handling vad gäller att få till tåg bestående av två vagnar. Kunde man inte gjort C20 lite kortare så att ett fullängdståg med C20-vagnar bestod av fyra vagnar? Mycket enklare vid frånkoppling som det är på bana 2 varje kväll i Mörby resp. Norsborg. Det här är ingen "barnsjukdom" som kan rättas till, det skulle man tänkt på vid konstruktionen (men SL "glömde" kanske att tala om att till- och frånkoppling genomförs lite då och då...)
Vagnslängden ställer även till det då en vagn måste stängas av (ex. vid vandalisering el. liknande). Vips är en tredjedel av tåget ur bruk medan Cx skulle ha en av åtta vagnar ur trafik, något snällare mot trafikanterna...
Användarens profilbild
adtranz
Inlägg: 206
Blev medlem: söndag 15 december 2002 17:58

Inlägg av adtranz »

En annan nackdel med c20 är motorvibrationer i mittvagnen. jag åker bara i a-b änden på c20 eftersom mittvagnen alltid brukar grrrrraaa som de gammla cx vilket jag tycker är obehagligt! :x
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

En till nackdel med C20 är dess längd. Tre C20 = åtta Cx. Det är alla medvetna om men vad händer när man delar på ett fullängdståg? Jo, Cx går jättebra, det blir två fyrvagnståg men vad händer med C20...? Det blir en tämligen komplicerad handling vad gäller att få till tåg bestående av två vagnar. Kunde man inte gjort C20 lite kortare så att ett fullängdståg med C20-vagnar bestod av fyra vagnar? Mycket enklare vid frånkoppling som det är på bana 2 varje kväll i Mörby resp. Norsborg. Det här är ingen "barnsjukdom" som kan rättas till, det skulle man tänkt på vid konstruktionen (men SL "glömde" kanske att tala om att till- och frånkoppling genomförs lite då och då...)
Jag vet att SL funderade på en variant där två långa vagnar skulle bilda ett fullängdståg, och alltså gå att dela på mitten. Jag vet däremot inte om det var så att tillverkarna fick lämna anbud på en sådan variant. Men orsaken att det inte blev så, var att då skulle det bli en ännu längre vagn som skulle behöva ställas av, om det blev ett allvarligare fel någonstans. Att det ändå har sina poänger med 3vagnarståg, har visat sig i dessa tider med vagnbrist. Man har ändå kunnat köra en del tåg med 2/3 av normal kapacitet, istället för bara 1/2 kapaciteten, om det hade blivit varianten med att ett fullängdståg skulle bestå av bara två vagnar. Att man vill ha ledade vagnar är för att fördela trafikanterna jämnare i tågen. De som ondgör sig över dessa långa ledade vagnar har kanske aldrig tänkt på att vid Cx-varianter så packas folk ofta ihop i första och sista vagnen, utan möjlighet att förflytta sig närmare mitten av tåget.
GE
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

...och så var det av trygghetsskäl också. Eftersom många människor tycker det är otäckt att sitta i de kortare vagnarna kvällstid, kanske ensam med någon skum person. Jag tror inte någon tidigare nämnt att det faktiskt är ganska många som tycker att det känns tryggare att åka i C20-vagnarna kvällstid.
GE
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Gunnar Eriksson skrev:
De som ondgör sig över dessa långa ledade vagnar har kanske aldrig tänkt på att vid Cx-varianter så packas folk ofta ihop i första och sista vagnen, utan möjlighet att förflytta sig närmare mitten av tåget.
GE
Nja, det där var väl inte riktigt sant. Jag brukar förflytta mig framåt resp. bakåt i tåget vid "mellanstopp" om det är för trångt i en vagn eller om jag ska av i andra änden av tåget. Men det är klart, om man har svårt att gå eller liknande så blir det ju lite mer komplicerat. :?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Fredrik H Klint skrev:
-klipp-

En till nackdel med C20 är dess längd. Tre C20 = åtta Cx. Det är alla medvetna om men vad händer när man delar på ett fullängdståg? Jo, Cx går jättebra, det blir två fyrvagnståg men vad händer med C20...? Det blir en tämligen komplicerad handling vad gäller att få till tåg bestående av två vagnar. Kunde man inte gjort C20 lite kortare så att ett fullängdståg med C20-vagnar bestod av fyra vagnar? Mycket enklare vid frånkoppling som det är på bana 2 varje kväll i Mörby resp. Norsborg. Det här är ingen "barnsjukdom" som kan rättas till, det skulle man tänkt på vid konstruktionen (men SL "glömde" kanske att tala om att till- och frånkoppling genomförs lite då och då...)
Har funderat på detta under körning de senaste veckorna, faktiskt, och kommit fram till ett möjligt svar.

Hur skulle hållmärkena se ut om en C20-vagn var lika med två Cx-vagnar?

2/4
3/6
4/8

Alldeles för lätt att ta fel och stanna vid "2/4" när man har fyra nya vagnar, och således öppna dörrarna med halva tåget kvar i tunneln. Inte helt bra om man säger så. ;-)

Mvh Tim
Gäst

Inlägg av Gäst »

Erland skrev:Bara för debattens skull ska jag inte hålla med.



* Jag hoppas att de inte håller lika länge som Cx.
Varför skulle inte dessa hålla lika länge som Cx?
Gäst

Inlägg av Gäst »

En annann sak är att dörrarna på C20 drar mycket hårdare än i cx, på cx så klämmer man inte sig lika mycket som på C20, är det för att listerna är mjukare ?påcx
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Intressant att ett gammalt ämne från tiden då jag var C20 motståndare har dykt upp :D

Sedan ca ett år så har jag börjat digga C20 på allvar.

Cx vagnarna (C2-C4, C12-C13) var såklart betydligt roligare att åka en de vagnar som rullar idag. Men nu finns dom inte så då får man digga det som erbjuds :lol:

Förövrigt så tror jag att C20 kommer att hålla betydligt bättre än Cx (med undantag för stolarna då, och deras värdelösa textil)
Gäst

Re: Äldre tunnelbanetågen vs. Vagn 2000

Inlägg av Gäst »

Jonas skrev:
Ofta trasig belysning (mysigare att sitta där en lampa inte fungerar)

/Jonas.
brukar belysningen i C20 vara trasig? iallafall inte på t-röd. Även i Cx är ibland belysningen trasig.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inlägg av stockholm79 »

Innan c20:orna kom så fanns det skisser i tidningarna med 3-delade och 5-delade vagnar, av vilka jag hade föredragit de sistnämnda. Kan man inte bygga mellandelar, de skulle sättas samman så här: a-m-c-m-b (a/b=änddelar, c=mittendelen, m=mellandelar).
Då skulle det inte va några problem med att dela tåget på mitten, och förmodligen skulle c20 med dessa längre vagnar räcka till hela tunnelbanan.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

stockholm79 skrev:Innan c20:orna kom så fanns det skisser i tidningarna med 3-delade och 5-delade vagnar, av vilka jag hade föredragit de sistnämnda. Kan man inte bygga mellandelar, de skulle sättas samman så här: a-m-c-m-b (a/b=änddelar, c=mittendelen, m=mellandelar).
Då skulle det inte va några problem med att dela tåget på mitten, och förmodligen skulle c20 med dessa längre vagnar räcka till hela tunnelbanan.

/or
Vet inte om det kallas projekt C21, men nästa vagn, blir ungefär vad du skriver om. För bana 3.

Fast egentligen har vi redan C21 och C22. C21 kallas sista delen av C20, då de avviker såpass mycket. De kallas intern C21. Och C20F skulle ju då kunna heta C22.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

bruse skrev:
stockholm79 skrev:Innan c20:orna kom så fanns det skisser i tidningarna med 3-delade och 5-delade vagnar, av vilka jag hade föredragit de sistnämnda. Kan man inte bygga mellandelar, de skulle sättas samman så här: a-m-c-m-b (a/b=änddelar, c=mittendelen, m=mellandelar).
Då skulle det inte va några problem med att dela tåget på mitten, och förmodligen skulle c20 med dessa längre vagnar räcka till hela tunnelbanan.

/or
Vet inte om det kallas projekt C21, men nästa vagn, blir ungefär vad du skriver om. För bana 3.
Intressant. För bana 3 skriver du. Med andra ord, något som går jämnt upp i den längre plattformslängden?
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inlägg av stockholm79 »

Hm, det blir alltså nya långa vagnar för bana 3 som jag förstår det (fast antagligen i nån avlägsen framtid).

Borde det inte bli billigare att bygga dessa mellanvagnar, de behöver inte så mycket elektronik eftersom resterna av vagnarna redan har det, och de har inga hytter heller.
Visserligen får man programera om datasystemen så att de klarar att styra fler delar på vagnarna och göra diverse justeringar, men det torde väl ändå bli billigare än om man måste bygga hela tåg med mer elektronik etc.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

stockholm79 skrev:Hm, det blir alltså nya långa vagnar för bana 3 som jag förstår det (fast antagligen i nån avlägsen framtid).

Borde det inte bli billigare att bygga dessa mellanvagnar, de behöver inte så mycket elektronik eftersom resterna av vagnarna redan har det, och de har inga hytter heller.
Visserligen får man programera om datasystemen så att de klarar att styra fler delar på vagnarna och göra diverse justeringar, men det torde väl ändå bli billigare än om man måste bygga hela tåg med mer elektronik etc.

/or
Grejen är den att man idag inte har C20 som räcker till hela trafiken. Det behövs alltså fler nya vagnar ändå. Och att förlänga vagnarna såsom du beskriver blir nog inte helt bra för Tub1 och Tub2.

Om man byggde nya längre vagnar för Tub3 så kunde man nog då föra över Tub3:s C20-vagnar till Tub2, så skulle de nog ha C20 så det räckte till hela trafiken där, eller nästan i alla fall, och så har Tub3 sina egna nya vagnar.

En nackdel är förstås att man då inte kan byta vagnar mellan Tub3 och de andra banorna men det kanske man kan acceptera.

Mvh Tim
Johan AQ.

Inlägg av Johan AQ. »

Jag tycker också det är SKANDAL att bra konsept inte annvänds. Varför byger man inte nya vangnar efter dom gamlas moddel? Det hade ju blivit mycket biligare och man hade sluppit en massa bekymrer !
Skriv svar