Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bilägare skrev:Jomenvisst, när vindrutespolarmotorn hade lagt av på den nya (nåja) bilen, så tänkte jag ta reservdel från den gamla bilen. Men har du sett på f-n, den hade ingen sådan motor. Usch för utveckling!
Och när ljudet på videon pajade, passade inte mina radiorör heller. De bare hitter på nytt och dumt.
Nä, vi skulle ha stoppat strax före fotogenlampan.
Har du begränsad ekonomi, tillgång till verkstad och det tekniska kunnande som krävs är det faktiskt inte så dumt att köpa en likadan bil som du redan har när det är dags att byta. På landsbygden är det många som kör volvo därför att de har reservdelar liggande.
Och varför passar inte den gamla spolarpumpen tror du? Har utvecklingen av spolarpumpar gått så fort att den gamla är helt omodern? Knappast - istället är det en medveten strategi från tillverkarnas sida att inte erbjuda bakåtkompatibilitet.
Att jämföra tunnelbanetåg med produkter för konsumentmarknaden är inte särskilt relevant. Om du lämnar in din trasiga video till lagning kostar det ofta mer än att köpa en ny. Bör detsamma enligt din logik gälla för tunnelbanevagnar?
Bilägare skrev:Jomenvisst, när vindrutespolarmotorn hade lagt av på den nya (nåja) bilen, så tänkte jag ta reservdel från den gamla bilen. Men har du sett på f-n, den hade ingen sådan motor. Usch för utveckling!
Och när ljudet på videon pajade, passade inte mina radiorör heller. De bare hitter på nytt och dumt.
Nä, vi skulle ha stoppat strax före fotogenlampan.
Fast, för video så är det ändå samma system, så det går faktiskt att mekla med reservdelar där (vi byggde ihop en fungerande video av två trasiga en gång). Jämför däremot t.ex. VHS med det gamla BetaMax. Två helt skilda system. Och på bilarna så är det trots allt samma grunder i många av modellerna i dag. Byggs på samma platta, byggs på samma karossgrund e.t.c. Och får du punktering på en bil så passar med största säkerhet däcker från en annan. Sedan kan ju inte alla delar alltid passa. Detta gäller ju även t.ex. Cx-vagnarna eftersom de skiljer sig åt mellan modellerna. Men C20 och Cx är som äpple och päron. Att bygga en C20 på samma grund som en Cx hade nog itne varit så tokigt. Och vbem säger att det inte skulel kunna bli en tyst vagn för det?
EarthWorm skrev:Altså, seriöst...
Man vill att det ska vara tyst så man hör vad folk man samtalar med säger.
Man vill få en sittplats, om man inte hittar en i sin närhet vill man kunna leta upp en under gång och inte vänta till nästa station för att där tokrusa för att inte bli ifrånåkt.
/Filippe Åhlund
Som om folk pratar i Stockholms tunnelbana? Möjligtvis i biltelefonen (och den får gärna för min del vara oduglig att använda på tågen). Folk stirrar mest i tidningen, ut genom fönstret eller bara på en gfläck på väggen.
Och sittplats vete sjutton om folk verkligen vill ha. Varför står då folk som sillar i de första och sista vestibulerna i ett tåg?! Hela mittenvagnen är ju halvtom på C20, och de andra två vagnarna är knökfulla i halva vagnen (framänden på första vagnen och bakänden på sista), medan det finsn gott om plats i resten av vagnen. Fattar inte varför folk inte kan ta sig in i tåget nu när det ändå är möjligt.
Jonas skrev: Fattar inte varför folk inte kan ta sig in i tåget nu när det ändå är möjligt.
//Jonas.
Går ju inte! Det räcker med att det står en enda person ivägen vid gången, så kommer man inte fram. på ngt egendomlig sätt, så är C20 vagnarna breaare på utsidan, men trängre på insidan....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ska inte svära på det men fick inte ABB (AdTranz) mer eller mindre fria händer när dom tog fram "Vagn 2000". Detta var mindre bra eftersom mycket har fått byggas om runt omkring för att anpassas till C20.
En till nackdel med C20 är dess längd. Tre C20 = åtta Cx. Det är alla medvetna om men vad händer när man delar på ett fullängdståg? Jo, Cx går jättebra, det blir två fyrvagnståg men vad händer med C20...? Det blir en tämligen komplicerad handling vad gäller att få till tåg bestående av två vagnar. Kunde man inte gjort C20 lite kortare så att ett fullängdståg med C20-vagnar bestod av fyra vagnar? Mycket enklare vid frånkoppling som det är på bana 2 varje kväll i Mörby resp. Norsborg. Det här är ingen "barnsjukdom" som kan rättas till, det skulle man tänkt på vid konstruktionen (men SL "glömde" kanske att tala om att till- och frånkoppling genomförs lite då och då...)
Vagnslängden ställer även till det då en vagn måste stängas av (ex. vid vandalisering el. liknande). Vips är en tredjedel av tåget ur bruk medan Cx skulle ha en av åtta vagnar ur trafik, något snällare mot trafikanterna...
En annan nackdel med c20 är motorvibrationer i mittvagnen. jag åker bara i a-b änden på c20 eftersom mittvagnen alltid brukar grrrrraaa som de gammla cx vilket jag tycker är obehagligt!
En till nackdel med C20 är dess längd. Tre C20 = åtta Cx. Det är alla medvetna om men vad händer när man delar på ett fullängdståg? Jo, Cx går jättebra, det blir två fyrvagnståg men vad händer med C20...? Det blir en tämligen komplicerad handling vad gäller att få till tåg bestående av två vagnar. Kunde man inte gjort C20 lite kortare så att ett fullängdståg med C20-vagnar bestod av fyra vagnar? Mycket enklare vid frånkoppling som det är på bana 2 varje kväll i Mörby resp. Norsborg. Det här är ingen "barnsjukdom" som kan rättas till, det skulle man tänkt på vid konstruktionen (men SL "glömde" kanske att tala om att till- och frånkoppling genomförs lite då och då...)
Jag vet att SL funderade på en variant där två långa vagnar skulle bilda ett fullängdståg, och alltså gå att dela på mitten. Jag vet däremot inte om det var så att tillverkarna fick lämna anbud på en sådan variant. Men orsaken att det inte blev så, var att då skulle det bli en ännu längre vagn som skulle behöva ställas av, om det blev ett allvarligare fel någonstans. Att det ändå har sina poänger med 3vagnarståg, har visat sig i dessa tider med vagnbrist. Man har ändå kunnat köra en del tåg med 2/3 av normal kapacitet, istället för bara 1/2 kapaciteten, om det hade blivit varianten med att ett fullängdståg skulle bestå av bara två vagnar. Att man vill ha ledade vagnar är för att fördela trafikanterna jämnare i tågen. De som ondgör sig över dessa långa ledade vagnar har kanske aldrig tänkt på att vid Cx-varianter så packas folk ofta ihop i första och sista vagnen, utan möjlighet att förflytta sig närmare mitten av tåget.
GE
...och så var det av trygghetsskäl också. Eftersom många människor tycker det är otäckt att sitta i de kortare vagnarna kvällstid, kanske ensam med någon skum person. Jag tror inte någon tidigare nämnt att det faktiskt är ganska många som tycker att det känns tryggare att åka i C20-vagnarna kvällstid.
GE
De som ondgör sig över dessa långa ledade vagnar har kanske aldrig tänkt på att vid Cx-varianter så packas folk ofta ihop i första och sista vagnen, utan möjlighet att förflytta sig närmare mitten av tåget.
GE
Nja, det där var väl inte riktigt sant. Jag brukar förflytta mig framåt resp. bakåt i tåget vid "mellanstopp" om det är för trångt i en vagn eller om jag ska av i andra änden av tåget. Men det är klart, om man har svårt att gå eller liknande så blir det ju lite mer komplicerat.
Har funderat på detta under körning de senaste veckorna, faktiskt, och kommit fram till ett möjligt svar.
Hur skulle hållmärkena se ut om en C20-vagn var lika med två Cx-vagnar?
2/4
3/6
4/8
Alldeles för lätt att ta fel och stanna vid "2/4" när man har fyra nya vagnar, och således öppna dörrarna med halva tåget kvar i tunneln. Inte helt bra om man säger så.
En annann sak är att dörrarna på C20 drar mycket hårdare än i cx, på cx så klämmer man inte sig lika mycket som på C20, är det för att listerna är mjukare ?påcx
Intressant att ett gammalt ämne från tiden då jag var C20 motståndare har dykt upp
Sedan ca ett år så har jag börjat digga C20 på allvar.
Cx vagnarna (C2-C4, C12-C13) var såklart betydligt roligare att åka en de vagnar som rullar idag. Men nu finns dom inte så då får man digga det som erbjuds
Förövrigt så tror jag att C20 kommer att hålla betydligt bättre än Cx (med undantag för stolarna då, och deras värdelösa textil)
Innan c20:orna kom så fanns det skisser i tidningarna med 3-delade och 5-delade vagnar, av vilka jag hade föredragit de sistnämnda. Kan man inte bygga mellandelar, de skulle sättas samman så här: a-m-c-m-b (a/b=änddelar, c=mittendelen, m=mellandelar).
Då skulle det inte va några problem med att dela tåget på mitten, och förmodligen skulle c20 med dessa längre vagnar räcka till hela tunnelbanan.
stockholm79 skrev:Innan c20:orna kom så fanns det skisser i tidningarna med 3-delade och 5-delade vagnar, av vilka jag hade föredragit de sistnämnda. Kan man inte bygga mellandelar, de skulle sättas samman så här: a-m-c-m-b (a/b=änddelar, c=mittendelen, m=mellandelar).
Då skulle det inte va några problem med att dela tåget på mitten, och förmodligen skulle c20 med dessa längre vagnar räcka till hela tunnelbanan.
/or
Vet inte om det kallas projekt C21, men nästa vagn, blir ungefär vad du skriver om. För bana 3.
Fast egentligen har vi redan C21 och C22. C21 kallas sista delen av C20, då de avviker såpass mycket. De kallas intern C21. Och C20F skulle ju då kunna heta C22.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
stockholm79 skrev:Innan c20:orna kom så fanns det skisser i tidningarna med 3-delade och 5-delade vagnar, av vilka jag hade föredragit de sistnämnda. Kan man inte bygga mellandelar, de skulle sättas samman så här: a-m-c-m-b (a/b=änddelar, c=mittendelen, m=mellandelar).
/or
Vet inte om det kallas projekt C21, men nästa vagn, blir ungefär vad du skriver om. För bana 3.
Intressant. För bana 3 skriver du. Med andra ord, något som går jämnt upp i den längre plattformslängden?
Hm, det blir alltså nya långa vagnar för bana 3 som jag förstår det (fast antagligen i nån avlägsen framtid).
Borde det inte bli billigare att bygga dessa mellanvagnar, de behöver inte så mycket elektronik eftersom resterna av vagnarna redan har det, och de har inga hytter heller.
Visserligen får man programera om datasystemen så att de klarar att styra fler delar på vagnarna och göra diverse justeringar, men det torde väl ändå bli billigare än om man måste bygga hela tåg med mer elektronik etc.
stockholm79 skrev:Hm, det blir alltså nya långa vagnar för bana 3 som jag förstår det (fast antagligen i nån avlägsen framtid).
Borde det inte bli billigare att bygga dessa mellanvagnar, de behöver inte så mycket elektronik eftersom resterna av vagnarna redan har det, och de har inga hytter heller.
Visserligen får man programera om datasystemen så att de klarar att styra fler delar på vagnarna och göra diverse justeringar, men det torde väl ändå bli billigare än om man måste bygga hela tåg med mer elektronik etc.
/or
Grejen är den att man idag inte har C20 som räcker till hela trafiken. Det behövs alltså fler nya vagnar ändå. Och att förlänga vagnarna såsom du beskriver blir nog inte helt bra för Tub1 och Tub2.
Om man byggde nya längre vagnar för Tub3 så kunde man nog då föra över Tub3:s C20-vagnar till Tub2, så skulle de nog ha C20 så det räckte till hela trafiken där, eller nästan i alla fall, och så har Tub3 sina egna nya vagnar.
En nackdel är förstås att man då inte kan byta vagnar mellan Tub3 och de andra banorna men det kanske man kan acceptera.
Jag tycker också det är SKANDAL att bra konsept inte annvänds. Varför byger man inte nya vangnar efter dom gamlas moddel? Det hade ju blivit mycket biligare och man hade sluppit en massa bekymrer !