Radiokortläsare på spärrarna i Mörby centrum

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

TS skrev:Det är ju som sagt lite onödigt nu när vi ändå verkar få ett nytt biljettsystem, men jag funderade på om man kunde ha något som liknar de där stämplingsautomaterna (som fanns förut bl a vid norra entrén till Danderyds sjukhus vet ej hur det är nu) kopplade till ett vändkors. Problemet antar jag är väl att man i princip skulle kunna stoppa in vad som helst i automaten och låta den stämpla en gång bara det till formen påminner om en remsa/förköpsbiljett.
Var verkligen stämplingsautomaterna kopplade till ett vändkors? Jag vill minnas att det fanns två automater och efter dem en svartvitrutig kakel-linje på golvet och en skylt som förbjöd en att gå över linjen utan giltigt färdbevis. Fast vi pratar kanske inte om samma "förut"? Numera är det vanliga spärrar.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

NerdBoy skrev:
TS skrev:Det är ju som sagt lite onödigt nu när vi ändå verkar få ett nytt biljettsystem, men jag funderade på om man kunde ha något som liknar de där stämplingsautomaterna (som fanns förut bl a vid norra entrén till Danderyds sjukhus vet ej hur det är nu) kopplade till ett vändkors. Problemet antar jag är väl att man i princip skulle kunna stoppa in vad som helst i automaten och låta den stämpla en gång bara det till formen påminner om en remsa/förköpsbiljett.
Var verkligen stämplingsautomaterna kopplade till ett vändkors? Jag vill minnas att det fanns två automater och efter dem en svartvitrutig kakel-linje på golvet och en skylt som förbjöd en att gå över linjen utan giltigt färdbevis. Fast vi pratar kanske inte om samma "förut"? Numera är det vanliga spärrar.
Det du beskriver är det jag minns, en "spärrlinje" i golvet som var svartvitrutig, tillsammans med en skylt som upplyste om att detta var just en spärrlinje och inte fick passeras utan giltigt färdbevis.

Inte världens bästa bild men linjen syns ändå:

Bild

Mvh Tim
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

TimK skrev:Ett annat problem med turister är att de oftast inte behärskar svenska språket.

Eller så verkar SL se på dem i alla fall. Det vore till stor hjälp om, som vår vän Bruse har påpekat så många gånger, SL kunde ta fram och sprida lite information även på utrikiska. Då skulle inte alla turister behöva köa i spärren för att få ren trafikinformation.

Detta är ett problem som kommer att kvarstå även när man har fått ett nytt biljettsystem.

Mvh Tim
Man kan väl helt enkelt ha trafikinformatörer som sköter den uppgiften. Skulle någon ändå förirra sig in i biljettkön blir de snabbt hänvisade till informationsluckan så att kön kan ringla sig vidare...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

djth skrev:
TimK skrev:Ett annat problem med turister är att de oftast inte behärskar svenska språket.

Eller så verkar SL se på dem i alla fall. Det vore till stor hjälp om, som vår vän Bruse har påpekat så många gånger, SL kunde ta fram och sprida lite information även på utrikiska. Då skulle inte alla turister behöva köa i spärren för att få ren trafikinformation.

Detta är ett problem som kommer att kvarstå även när man har fått ett nytt biljettsystem.

Mvh Tim
Man kan väl helt enkelt ha trafikinformatörer som sköter den uppgiften. Skulle någon ändå förirra sig in i biljettkön blir de snabbt hänvisade till informationsluckan så att kön kan ringla sig vidare...
Eller så kan man ta den billigare vägen och PRODUCERA INFORMATIONSMATERIAL PÅ ANDRA SPRÅK ÄN SVENSKA!

Det finns ju folk vid varje SL-Center som kan hjälpa till med frågor m.m. men det vore mycket bättre att låta den grundläggande informationen finnas i vagnarna och på stationerna på exempelvis engelska, franska, tyska och japanska. Då slipper man betala en massa dyr personal för att bara stå och besvara enkla och förutsägbara frågor som lättare kan tryckas på skyltar eller i broschyrer.

Andra städer kan, varför inte Stockholm?

Mvh Tim
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

TimK skrev:
djth skrev:

Mvh Tim
Eller så kan man ta den billigare vägen och PRODUCERA INFORMATIONSMATERIAL PÅ ANDRA SPRÅK ÄN SVENSKA!

Det finns ju folk vid varje SL-Center som kan hjälpa till med frågor m.m. men det vore mycket bättre att låta den grundläggande informationen finnas i vagnarna och på stationerna på exempelvis engelska, franska, tyska och japanska. Då slipper man betala en massa dyr personal för att bara stå och besvara enkla och förutsägbara frågor som lättare kan tryckas på skyltar eller i broschyrer.

Mvh Tim
Håller med, men upplevde hela sommaren (förvisso inte i kollektivtrafiksammanhang) hur folk står och pekar på en skylt och samtidigt frågar om det som står på den. "Det är som det står där på skylten" svarade jag, varpå folk läste en gång till och ändå frågade igen för att få en bekräftelse på att det som står på skylten stämmer...

Nä jag ångrar mig förresten, jag tycker att vi ska ta bort all personal helt och hållet, automatisera allt och kräva att folk tar reda på rätt information själva, eller frågar sina medmänniskor. Vi lever för tusan i ett informationssamhälle. Kan man inte hantera det får man stanna hemma. :)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

djth skrev:
TimK skrev:
djth skrev: Man kan väl helt enkelt ha trafikinformatörer som sköter den uppgiften. Skulle någon ändå förirra sig in i biljettkön blir de snabbt hänvisade till informationsluckan så att kön kan ringla sig vidare...

Mvh Tim
Håller med, men upplevde hela sommaren (förvisso inte i kollektivtrafiksammanhang) hur folk står och pekar på en skylt och samtidigt frågar om det som står på den. "Det är som det står där på skylten" svarade jag, varpå folk läste en gång till och ändå frågade igen för att få en bekräftelse på att det som står på skylten stämmer...
En brist med klassiska icke-elektroniska skyltar är ofta att de saknar info om giltlighetstid.

Jag vet att man inte alltid kanske vet hur länge en tidtabell gäller, men man vet åtminstone när den börjar gälla, och kan gott slänga ut åtminstone den infon.

För det mesta sitter det ju inte inaktuella skyltar/anslag uppsatta men tyvärr händer det nog nån gång att gammal info sitter uppe.
djth skrev:Nä jag ångrar mig förresten, jag tycker att vi ska ta bort all personal helt och hållet, automatisera allt och kräva att folk tar reda på rätt information själva, eller frågar sina medmänniskor. Vi lever för tusan i ett informationssamhälle. Kan man inte hantera det får man stanna hemma. :)
Hehe. Men allvarligt talat så kunde man gott utveckla tekniken lite mer både här och var.

Något man t.ex. skulle kunna bättra på i göteborg är att låta linjer med samma destination och resväg från en skylts plats dela på utrymmet på en destinationsskylt. Vid gamlestadstorget skulle det räcka med "angered", "bergsjön" och "kortedala" istället för att visa linjerna 4,6,7,8,9,11 separat på displayen. Poängen med detta är att det skulle bli klart färre mängd dynamisk information att visa, varpå man skulle kunna skylta denna info med enklare större skyltar, typ "spårvagn mot centrum", angered och bergsjön (med en liten "plupp" på bergsjön som indikerar att vagnen bara går till kortedala), med skitstora siffror som visar tid kvar, och på "mot centrum" i gamlestadstorgetfallet en tydlig indikator som visar vilken hållplats vagnen går från.

Ett annat exempel är att tydligare visa för resenärerna var man smidigast gör ett byte. Vid många relationer där byte krävs finns flera alternativa linjer och byten att välja på, och ombord på en vagn får man ibland "speja" på hållplatsskyltarna. Ett exempel är att det är smidigare att byta mellan angered/bergsjölinjerna vid centralstationen än gamlestadstorget, men det finns fler linjer att byta mellan (med dessa destinationer, om kortedala räknas som en "bergjölinje") vid gamlestadstorget. Om det är kort tid till nästa vagn i rätt riktning vid centralen så byter man bäst där, om det däremot är lång tid så är det större chans att man kan byta i gamlestadstorget och hoppa på en vagn som kommer från redbergsplatsen.

Nu verkar det som man i senaste nätet har justerat så att det inte finns så många punkter där den här infon är nödvändig.
Något man däremot kunde kosta på sig är små siffror/tal mellan varje hållplats på linjekartan som visar restiden mellan hållplatserna, och kanske en karta med bara de större hållplatserna med restiden till dem.
De hållplatser där man kan komma till samma plats genom att åka (med rätt linje) åt flera håll bör verkligen ha restidangivelser uppsatta, som går snabbare att jämföra än nuvarande tabeller.

Fast risken är väl att man krånglar till det för mindre begåvade?
Skriv svar