Sida 2 av 2
Postat: fredag 21 juli 2006 1:50
av TramTok
Tack för all hjälp, det stämde utmärkt. Hittade både 403:an och 404:an, den sistnämnda på L11, dock fick jag inga bra bilder på 404:an eftersom jag hela tiden siktade in mig på omlopp 1017.

Men det blev en trevlig sväng, stundom ganska svettigt eftersoim det var så varmt (cyklade runt i stan). Kan inte låta bli att visa några av bilderna, även om jag kanske skulle ha lagt in dem i bildforumet...

403:an fångad på L13, passande nog vid väggen som målades inför Friidrotts-VW 1995.

Vagnen har just lämnat Domkyrkan, från samma tur som ovanstående bild.

Sirio nu som L7 mot Bergsjön på Annedalslänken.

Vagnen tillbaka på bron i motsatt riktning sedan vagnen varit ute i Bergsjön (jag stod inte kvar här och väntade på att vagnen skulle komma tillbaka om någon undrar...).

Hittade ett utmärkt fotoställe vid sidan av bron som korsar vägen här, dock hade jag givetvis otur med bilar som var ivägen... blä

När vagnen vänt vid Sahlgrenska knäppte jag den igen vid Chalmers...
Vagnen är ändå lite knepig att fota uppptäckte jag, dels eftersom den är så lång, men även för att de tonade (??) rutorna gärna reflekterar omgivningen. Sedan hade jag juh en vansinnig otur med bilar och bussar och gärna ville skymma Sirion... men men... Kul var det i alla fall...
Postat: fredag 21 juli 2006 2:06
av Koffan
Kul att du han jaga ifatt vagnen, några riktigt bra bilder! Det är alltid svårt att få bra bilder med objekt som är i rörelse och man kan ju inte råda så mycket över omgivningen.
Postat: fredag 21 juli 2006 20:56
av TramTok
Koffan skrev:Kul att du han jaga ifatt vagnen, några riktigt bra bilder! Det är alltid svårt att få bra bilder med objekt som är i rörelse och man kan ju inte råda så mycket över omgivningen.
Tackar för det... Visst var det lite lurigt ibland för att inte få bilderna framförallt underexponerande, men även överexponerade just eftersom vagnen hela tiden rör sig, och ibland ganska fort!

Men som fotointresserad är det himla kul bara det, just att träna på det.
BAHN 3.81
Postat: lördag 22 juli 2006 11:57
av Ivers1991
Nästa utgåva av BAHN kommer väl att innehålla M32, sedan den senaste med "svenska" vagnar innehöll M21, M25H, M28, M29 och M31
Även Stockholm och Norrköping fick nya vagnar i 3.81:
Stockholm: låggolvs A32 och A30
Norrköping: M67, M94 ,låggolvs M97 och M98
Postat: lördag 22 juli 2006 18:10
av Slagpåse
Ska släpa med kameran utifall jag får nånn av dom så Ni kan få se hur den ser ut på förarplatsen under drift.
Om nu ingen annan av mina kollegor här på forumet hinner före

Postat: måndag 24 juli 2006 23:55
av Erik Sandblom
Nu har jag åkt italienaren M32 för första gången sen provåkningen i mellandagarna, vagn 404 eller 403 tror jag det var, linje fem.
Dåligt: Det känns som det lät mer idag än i vintras. Mycket folk i vinterkläder kanske absorberar ljudet? Eller är det fläktarna från luftkonditioneringen som var tystare i vintras? När vi lämnade hållplatserna ryckte det till lite, varför är det svårt att axa mjukt?
Extra dåligt: Jag gillar inte den bjära blåa färgen på stoltyget. Det gamla turkosa med färgprickar var elegantare.
Bra: Jag gillar att dörrar inte flyger upp, känns mysigare så. Bra sikt, jag kom på mig själv att jag blev lugnare av att kunna se alla andra passagerare. Fint med svängda rör att hålla sig i, fint trä i taket. Men ändå lite funktionellt, kan vi inte få lite polerad valnötsträ här och där?
Sirio i GBG
Postat: tisdag 25 juli 2006 2:59
av Patrik S
Efter att återigen åkt M32 idag (404) måste jag säga att frekvensriktarna väsnas en hel del i låga farter när man sitter nära motorerna, dvs första och sista sektionen. I de tre mittsektionerna var oljudet betydligt lägre. Jag tycker även det är intressant att de verkar fått switchfrekvensen över 20kHz, så den inte hörs, för högre hastigheter (ca 20km/h+).
Hur mjukt vagnen går är även lite olika, uppfattar även här att sektion två och fyra är tystare och mjukare då dessa inte har hjul under sig.
Jag upplever också att den tar vissa kurvor ganska dåligt, men det beror lite på hastighet och kurva. Antar att förarna lär sig vagnen bättre med tiden =)
/Patrik
Postat: tisdag 25 juli 2006 15:05
av Slagpåse
Tyvärr får Vi leva med "ålgången" vagnen är sådan på den bana Vi kör på, spelar inte så stor roll vilken hastighet man har, ska den vara 100%-lig bekväm i kurvorna så får Vi kanske åka 4-5 km/h genom vissa kurvor, frågan är vilket som är bäst, att komma fram i hygglig tid eller att krypa fram och som resultat av det få vända tidigare på linjerna??
Testa att sitta längst bak i vagnen när den går genom dårliga spårkryss, då får Ni en känsla av hur den är på förarplatsen. Ni kanske åker vagnen i 20 minuter i genomsnitt per tur, Vi sitter upp till 5 timmar per pass.
Angående "rycken" när vagnen kör iväg så är det inte särskillt mycket som föraren påverkar förutom att Vi ger fartpådrag, vagnen är en rulande dator där vagnens datorer sköter allt från accelaration till retardation.
Ha sedan i tanken att vagnarna innan iallfall 405 är förserievagnar, serievagnarna sedan skall vara ännu bättre än dom som rullar nu.
Oljudet härhör från att man idag skall ha 100% låggolv, det går helt enkelt inte att få den tystare, ta M31:ns "Svartbygge" till loggolv, den är ju ännu ljudligare.
Dock väsnas fläktarna rätt mycket i M32 men vagnen skall vara stor samtidigt som den måste vara kompakt, detta gör att allt kommer närmre dig som passagerare, dessutom krävs det idag att vagnen måste vara kyld, mäniskor är bekväma av sig, det fungerar inte med en M31:s värme på sommaren t ex.
Postat: tisdag 25 juli 2006 18:03
av Barre
Om man sitter längst bak får man en gratis rumpmassage. Det känns som man sitter på en jättestor kompressor som vibbrerar o för oväsen?
Vad är det för något som sitter monterat där?