Nope, ATC skall alltid vara tillslagen och beroende på vilken del av det nya tågsättet man är, antingen verksam eller i växlingsläge.bruse skrev:Fick höra lite i huset idag. Man kan väl säga att hade en person gjort fel, hade inget hänt, men jag tolkade berättelsen att alla tre gjorde fel: båda förarna och tågklareraren. eller fel å fel, missförstånd mer kanske?
Sen är spårstumpen ATC-övervakad, vilket innebär att någon förare måste ha kopplat ur sin ATC. Vilket man brukar göra vid tillkoppling, annars går det ju inte.
Ska du växla in på ett spår under givna förutsättningar skall man övergå i växlingsläge med ATC vid hsi som ger rörelse tillåten i tillhörande dvärg, i det läget får ATC inte stängas av, sen är det upp till föraren att hålla koll på vilka signalbilder som ges och därefter anpassa hastigheten.
Självklart kan man koppla ihop enheter även om ATC är tíllslagen, däremot kör man som sagt i växlingsläge om man är tillkopplande enhet, detta just eftersom det inte är två tåg som kopplas ihop utan en växlingsrörelse. Ska du lämna en station som tåg är det riktigt illa värre om ATC inte är verksam.
ATC tillslagen: ATC uppstart avklarad
ATC växlingsläge: uppstart avklarad samt ATC i växlingsläge
ATC verksam: uppstart avklarad samt tågdata inmatade