DN: Pendeltåg kolliderade vid Märsta

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
tjatte
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 16 juni 2005 15:56

Inlägg av tjatte »

bruse skrev:Fick höra lite i huset idag. Man kan väl säga att hade en person gjort fel, hade inget hänt, men jag tolkade berättelsen att alla tre gjorde fel: båda förarna och tågklareraren. eller fel å fel, missförstånd mer kanske?

Sen är spårstumpen ATC-övervakad, vilket innebär att någon förare måste ha kopplat ur sin ATC. Vilket man brukar göra vid tillkoppling, annars går det ju inte.
Nope, ATC skall alltid vara tillslagen och beroende på vilken del av det nya tågsättet man är, antingen verksam eller i växlingsläge.
Ska du växla in på ett spår under givna förutsättningar skall man övergå i växlingsläge med ATC vid hsi som ger rörelse tillåten i tillhörande dvärg, i det läget får ATC inte stängas av, sen är det upp till föraren att hålla koll på vilka signalbilder som ges och därefter anpassa hastigheten.
Självklart kan man koppla ihop enheter även om ATC är tíllslagen, däremot kör man som sagt i växlingsläge om man är tillkopplande enhet, detta just eftersom det inte är två tåg som kopplas ihop utan en växlingsrörelse. Ska du lämna en station som tåg är det riktigt illa värre om ATC inte är verksam.

ATC tillslagen: ATC uppstart avklarad
ATC växlingsläge: uppstart avklarad samt ATC i växlingsläge
ATC verksam: uppstart avklarad samt tågdata inmatade
tjatte
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 16 juni 2005 15:56

Inlägg av tjatte »

scotland_dan skrev:Tack, misstänkte att det var det vanliga. typ:
"något som det gått rutin i och man börjat driva från föreskrifterna lite för att snabba upp förloppet eller dylikt". lite trött etc. Ett par kilometer i timmen kan lá inte vara så farligt så man koncenterar sig inte.....

Tur att det var sent så att det inte fanns så mycket bräckliga pensionärer....
bara alkoholpåverkade ungdomar...mjuka i kroppen så de flesta klarade sig nog bra. :twisted:


I slutändan: det är svårt att jobba under ATC kontroll hela tiden. Samt:
Det är svårt att designa system som vidgar systemgränserna för vad som omfattas av systemets säkerhetsfunktioner utan att få Företags- politiska/ekonomiska problem på halsen. :(
Är de svårt att jobba under ATC kontroll? Absolut inte, vitsen är ju att man kör så att ATC slipper ingripa :), alltså med sunt förnuft och anpassad hastighet.
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Inlägg av scotland_dan »

Ett ATC som tillåter att två fordon kan "pussas" har lämnat en blotta eller lagt ansvaret på föraren. dvs utför praktiskt ingen eller endast begränsad övervakning. i ERTMS termer "shunting" eller "staff responsible".

Med av nödvändighet, än så länge, måste systemen tillåta dessa rörelser.

Men dina komentarer om att du trivs under ATC/ATP kontroll är ju en positiv indikation på användarvänlligheten.

Lite lättare i Sverige där folk gör som dom har blivit tillsagda, jmf med latin amerika och andra delar av världen.

Dan
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

scotland_dan skrev:Ett ATC som tillåter att två fordon kan "pussas" har lämnat en blotta eller lagt ansvaret på föraren.
Normalt tillåter ATC inte att två tåg "pussas", men i det här fallet kan det vara så. Om vi antar att tåget mot Märsta hade tågväg lagd in till huvuddvärgsignalen som sitter halvvägs in på plattformen så kan tåget som stod i Märsta börja "dra fram" förbi den motriktade huvuddvärgsignalen fram till huvudsignalen (som visar stopp) vid slutet på plattformen och kollidera med det andra tåget på vägen utan att någon av ATC:erna ingriper. Visserligen ska stopplyktan som sitter bakom huvuddvärgsignalen visa stopp i det här läget för tåget som stod i Märsta, men den är dessvärre inte ATC-övervakad.

För att detta ska kunna uppstå krävs naturligtvis en osannolikt dålig tajming, kombinerat med att tågklarerare och förare har olika uppfattning om vad som ska göras. Men det är kanske det som hände i Märsta i helgen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

kildor skrev:
scotland_dan skrev:Ett ATC som tillåter att två fordon kan "pussas" har lämnat en blotta eller lagt ansvaret på föraren.
Normalt tillåter ATC inte att två tåg "pussas", men i det här fallet kan det vara så. Om vi antar att tåget mot Märsta hade tågväg lagd in till huvuddvärgsignalen som sitter halvvägs in på plattformen så kan tåget som stod i Märsta börja "dra fram" förbi den motriktade huvuddvärgsignalen fram till huvudsignalen (som visar stopp) vid slutet på plattformen och kollidera med det andra tåget på vägen utan att någon av ATC:erna ingriper. Visserligen ska stopplyktan som sitter bakom huvuddvärgsignalen visa stopp i det här läget för tåget som stod i Märsta, men den är dessvärre inte ATC-övervakad.

För att detta ska kunna uppstå krävs naturligtvis en osannolikt dålig tajming, kombinerat med att tågklarerare och förare har olika uppfattning om vad som ska göras. Men det är kanske det som hände i Märsta i helgen.
De flesta olyckor bygger väl på att något är osedvanligt på något vis. Det verkar rätt dumt att den här stopplyktan inte är ATC-övervakad. Om det är "för dyrt" att ATC-övervaka liknande signaler på platser med så hög trafik så har man nog antingen räknat fel på vad saker får kosta, eller räknat fel på vad man anser vara rimligt att betala för utrustningen...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

KSE skrev:Som vanligt finns mer information på Tågforum
http://f28.parsimony.net/forum68262/messages/12260.htm
Inte helt oväntat.

Ännu mer:
http://f28.parsimony.net/forum68262/messages/12299.htm
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Nu har Banverket kommit fram till att det inte var fel på några signaler:

Signaler fungerade vid tågolycka i Märsta
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=902095
Skriv svar