Köra med dörr öppen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Coppas

Inlägg av Coppas »

Darkwand skrev:Utan passagerare så får man köra med öppen framdörr, dock brukar jag bara öppna den bakre framdörren eftersom den främre skymmer backspegeln en del.
Detta förutsätter dock fortfarande att man framför ett fordon som är max 250 cm brett. Är fordonet däremot 255 eller 260 cm brett innebär en öppen framdörr, oavsett om man själv anser att det är OK eller inte, att man överskrider största tillåtna fordonsbredd. Kikar man lite i lagboken så bör man nog titta lite under trafikförordningens (1998:1276) 4:e kapitel som behandlar bestämmelser för trafik med motordrivna fordon.

Citerar 15 och 16 §§ då de torde vara de mest relevanta här, i synnerhet den text som jag markerar i rött. Det gick bra att köra med öppen framdörr fram till busstyper som t.ex. H10 och H12, men nyare vagnar är mig veterligt nästintill alltid 260 cm breda numera. Som jag tolkar det hela (med det förebehållet att jag inte är någon jurist) så skulle i alla fall inte jag chansa numera genom att köra med öppen framdörr.

15§

Om ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon lastas så att lasten på någondera sidan skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet eller om fordonets bredd, lasten inräknad, överstiger 260 centimeter eller för en buss 255 centimeter, får fordonet eller därtill kopplat fordon föras endast på enskild väg.

Följande fordon får dock föras på väg som inte är enskild.

1. Lätt motorcykel vars bredd med last inte överstiger 120 centimeter.
2. Redskap som används i jordbruksarbete, även om bredden överstiger 260 centimeter.
3. Fordon som är lastat med opackat hö eller liknande, även om lasten på någon sida skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet.
4. Traktor med påmonterat redskap eller utrustning även om fordonet är bredare än 260 centimeter, redskap eller utrustning inräknad.
5. Motorredskap vid kortare färd till eller från en arbetsplats eller för liknande ändamål, även om fordonet är bredare än 260 centimeter, redskap eller utrustning inräknad.

Vägverket får föreskriva att fordon eller fordonståg som transporterar odelbar last får föras på vägar som inte är enskilda trots att den bredd som anges i första stycket överskrids. Lasten får därvid skjuta ut mer än 20 centimeter utanför fordonet. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor att trafiksäkerheten inte äventyras.

Trots vad som sägs i första stycket får bussar som har registrerats före den 1 november 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, till utgången av år 2020 föras på andra vägar än enskilda om fordonets bredd, lasten inräknad, inte överstiger 260 centimeter. Förordning (2004:718). [Ändrad 2004-11-01: Lag (2004:718)]

16§

Ett fordons bredd mäts över de delar av fordonet som skjuter ut längst. Följande räknas dock inte in i bredden.

1. Däck nära deras kontaktpunkt med marken samt däcksventiler.
2. Slirningsskydd monterade på hjulen.
3. Backspeglar.
4. Körriktningsvisare, breddmarkeringslyktor, parkeringslyktor, sidomarkeringslyktor och reflexanordningar.
5. Plomberingsanordningar som är nödvändiga från tullsynpunkt.

Vägverket får föreskriva eller för ett särskilt fall medge att viss utrustning inte skall räknas in i fordonsbredden.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Skriv svar