essin skrev:Hurra! Kontrafaktisk historia! Sånt är alltid spännande. Jag har för övrigt aldrig förstått den subtila skillnaden mellan Tapiola och Hagalund. Vid första anblicken verkar det ju som att Tapiola helt enkelt är det finska namnet på Hagalund, men om man tittar på en karta hittar man både Hagalundsvägen (Hagalundintie) och Tapiolavägen (Tapiolantie). Kan någon reda ut begreppen?
Hagalund är det svenska namnet på förorten eller trädgårdsstaden Tapiola. Hagalund hette den gård på vars marker byggorganisationen "Asuntosäätiö" köpte marken av på 1950-talet för att bygga förorten på. Man ville göra förorten så attraktiv som möjligt för de nyinflyttansde, och bryta med de gamla svenska jordbrukstraditonerna på orten, och ge den på finska ett namn ur Kalevala, finnarnas nationalepos. Det blev då "Tapiola", efter Tapio som Skogarnas Son hette. Just närheten till skogen var kännetecknande för Tapiola (och de flesta andra nyare förorter i Finland för den delen med) Alla gator i Tapiola har namn tagna ur Kalevala (det har stadsdelen Kottby i Helsingfors och Räckhals i Vanda också). Hagalundsvägen (Hagalundintie) heter däremot så eftersom den i början gick rätt avsides från själva Tapiola, och passerar strax vid sidan om Hagalund Gård, vars huvudbyggnad står kvar. Gården är i själva verket på Otnäs-sidan om vägen, men det spelar ingen roll i detta sammanhang.
Det går rykten om att stadsplanen och ritningarna för Tapiola var gjorda redan under 2. världskriget av arkitekter som var kommenderade att under krigstid jobba åt det finska försvaret, och att Tapiola ursprungligen var menat att byggas i Öst-Karelen på dom områden som Finland ockuperade av Sovjet mellan 1941 och 44, och skulle ha blivit en del av Stor-Finland om Adolf & Co hade fått som dom ville.
Antagligen är linjerna 4 och 6 i Budapest världens tyngst trafikerade spårvägslinjer, med ett tåg i 1-2 minuters intervaller. Kollade på BKV:s hemsida; linje 4-6 samt villamozspótlón (ersättningsbuss) 4-6V körs mellan den 22 maj och 9 juni. Ersättningsbussarna körs i 1-2 minuters intervaller, medan det räcker med ett spårvägståg vart 3:e/4:e minut i högtrafiken.
Spårvägslinje 67 körs även med bussar (linje 67V) sen den 6 mars i år.
Gula tunnelbanan (Földalatti) öppnades redan år 1896, som den första t-banan i kontinentala Europa. Värst nya är inte gula linjens vagnar, de levererades på 1970-talet.
Även den röda tunnelbanelinjen körs med sovjetbyggda metrotåg. Ungrarna hade knappast något annat val än att ta emot sovjethjälpen vid metrobygget. Likaså var (det nya) trådbussystemet en gåva från Stalin. Fader Solskens 70-årsdag hyllades genom att den första linjen fick numret 70. Intressant är det hur finländarna på 1970-talet klarade av att tacka nej till ryssarnas erbjudandet om att bygga metron i Helsingfors.
Piirka
---------------
Språklektion 306 i Mumindalen
följande - nästa
Jag skall stiga av på följande hållplats - Jag skall stiga av på nästa hållplats
Linje 4-6 hållplatser håller på att anpassas till nya Siemens Combino spårvagnar som har börjat levereras till Budapest, man har valt och dela upp arbetet i 2 etapper om jag minns rätt den norra halvan och den södra halvan.
18/4 till 19/5 gick trafiken till Blaha Lujza tér och 22/5-9/6 från Blaha Lujza tér mor Moskva ter.
Linje 67 har ersatts med buss sen 11 mars 1997. Spåren kring Keleti pályaudvar har devis rivits upp som förbredelse för nya Metro M4 (Grön linje)
Kan rekomendera sidan som tar upp mycket kring Budapest spårvagns när, mesta på ungerska men en del på englska också http://villamosok.hu
CD skrev:Linje 67 har ersatts med buss sen 11 mars 1997. Spåren kring Keleti pályaudvar har devis rivits upp som förbredelse för nya Metro M4 (Grön linje)
Jag kollade BKV:s hemsida och där hade linje 67V en tidtabell gällande från mars i år. Med tanke på att 67:n körts med buss sedan 1997 och att linjen nu körs i 15 minuters högtrafik samt i 20(-30) minuters intervaller övriga tider tyder väl på att linjen aldrig blir spårvagn igen?
Piirka
---------------
Språklektion 316 i Mumindalen
CD skrev:Linje 67 har ersatts med buss sen 11 mars 1997. Spåren kring Keleti pályaudvar har devis rivits upp som förbredelse för nya Metro M4 (Grön linje)
Jag kollade BKV:s hemsida och där hade linje 67V en tidtabell gällande från mars i år. Med tanke på att 67:n körts med buss sedan 1997 och att linjen nu körs i 15 minuters högtrafik samt i 20(-30) minuters intervaller övriga tider tyder väl på att linjen aldrig blir spårvagn igen?
Piirka
---------------
Språklektion 316 i Mumindalen
Jag har svårt och tro att man tar upp trafiken igen. Officiellt sett är den bara tillfälligt indragen. Dock har man asfalterat över några meter av spåret, men annars ligger det mesta intakt. Anledningen till att man stängde av trafiken var att spårvidden hade ökat från 1435mm till 1455 på sina ställen, istället för att reparera så valde man och "lägga ner".
I framtiden kommer även M4 att dras under Thököli ut inom en inte allt för avlägsen framtid så något störe behov av spårvagns trafiken på gatan ovanför finns nog inte.
Ja, noggrannare än så kan det inte visas. Vi bodde i en lägenhet vid 44:ans vändslinga när vi var i Budapest i slutat av 80-talet och åkte 44 till stan i stort sett varje dag. När vi var vid vagnhallen på morgonen så blev vi bjudna på varsin stor Slibowich av personalen innan de visade vagnarna. Men det var på den gamla goda tiden det.