Strängnäs Spårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
spargalningen

Inlägg av spargalningen »

Jag tycker förslaget om spårtaxi i Strängnäs är helt otroligt, att en stad på 12000 invånare ska ha spårtaxi är inget bra förslag. Jag har bott i Strängnäs och funderar på att flytta tillbaka. Det vore kul med spårtaxi men det är en dröm.
erre

Inlägg av erre »

VeVen skrev:Själv är jag övertygad om att det ökade intresse för alla dessa nya exotiska spårsystem i grund och botten beror på en sak:

Att det idag är väldigt billigt att ta fram slagkraftiga animationer och lägga upp dem på hemsidor.

inget annat

tror VeVeN
Ja det är väldigt enkelt för folk att visualisera sina idéer i dessa it-dagar, något som jag tror är positivt. Nya innovationer är väldigt viktigt och en dag kanske ett nytt och överlägset transportmedel dyker upp. Ett konservativt tankesätt tar effektivt död på nya idéer.

Ja, jag är väldigt medveten om att många av dessa fantastiska farkoster är väldigt orealistiska och exotiska, men jag tycker ändå att många av de är värda en extra titt.
kantorn skrev:Håller med. Det var min absolut första tanke. Det ger bara mer vatten på kvarnen: Behövs det verkligen färgkort för att övertyga? Då är argumenten svaga...
Sidan är som sagt väldigt vinklad, men de har ändå några poänger. Varför byggs det annars balkbanor i Japan? (delvis säker för att det finns en viss prestige i ett futuristiskt transportmedel. Psykoliskt alltså, precis som spårfaktorn när det gäller spårvagnar).
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:Själv är jag övertygad om att det ökade intresse för alla dessa nya exotiska spårsystem i grund och botten beror på en sak:

Att det idag är väldigt billigt att ta fram slagkraftiga animationer och lägga upp dem på hemsidor.
"powerpointverkligheten" :)
Jag skulle vilja se nån undersökning som visar om powerpoint&co verkligen är en förbättring generellt sett...
Mikael Karlsson skrev:Om Strängnäs lämpar sig för spårvägstrafik eller "skycab" ska jag låta vara osagt. Men strävar man efter miljövänlig kollektrafik är kanske trådbussen mer lämplig i detta fall.
Fast trådbussen har nog väldigt svårt att locka över bilister, enda anledningen att åka buss om man har (råd att ha) egen bil är väl att det är helt okej att vara busspassagerare i onyktert tillstånd påväg hem från krogen (om man inte stör ordningen) men knappast att sätta sig bakom ratten...

Med spårsystem får man en bättre komfort ombord :)
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Jag säger inte emot dig om att spårtrafik är bättre. Men med tanke på att Strängnäs inte är någon stor stad, så tror jag inte underlaget finns riktigt ordentligt för spårväg.
Det antalet resenärer som finns i Strängnäs kan klaras med buss. Men för att sticka ut något kan trådbussen vara ett alternativ :wink:

Mikael
Användarens profilbild
spargalningen

Jag tror att trådbuss skulle kunna passa in, men det är nog för dyrt.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

spargalningen skrev:Jag tror att trådbuss skulle kunna passa in, men det är nog för dyrt.
---------------------------
Inte är det för dyrt. Jämfört med 'Skycab' är det mycket billigare. Titta på Landskrona. Det behöver inte bli dyrare och det kan kommunen finansiera själv om man vill. 38 mkr kostade det i Landskrona inkl. 3 trådbussar. Det är väl ungefär vad som behövs för Strängnäs-linjen.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
spargalningen

Det kanske inte är för dyrt men är det värt pengarna?
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

spargalningen skrev:Det kanske inte är för dyrt men är det värt pengarna?
------------------------
Nja. Hälsoeffekterna av dieselavgaser kostar också pengar. Och frågan är om det inte i längden blir billigare med trådbussar. Livslängden är nästan den dubbla och underhållskostnaderna lägre. En trådbuss drar 1,5 kwh/km vilket med dagens elpris (Banverket) kostar 0,60 kr/km. En dieselbuss som drar 5 liter milen i stadstrafik kostar trafikbolaget 4,00 kr/km. Skall den gå på biogas, etanol eller i framtiden biodiesel blir kostnaden betydligt högre.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:
------------------------
Nja. Hälsoeffekterna av dieselavgaser kostar också pengar. Och frågan är om det inte i längden blir billigare med trådbussar. Livslängden är nästan den dubbla och underhållskostnaderna lägre. En trådbuss drar 1,5 kwh/km vilket med dagens elpris (Banverket) kostar 0,60 kr/km. En dieselbuss som drar 5 liter milen i stadstrafik kostar trafikbolaget 4,00 kr/km. Skall den gå på biogas, etanol eller i framtiden biodiesel blir kostnaden betydligt högre.
Vad är det som brukar vara orsaken till skrotning av trådbussar (alltså då fordonen är "slut", inte att man lägger ner av andra anledningar)?

Hälsoeffekterna lär väl vara mindre påtagliga på mindre orter där avgaserna har större chans att "blåsa bort" och blandas ut med frisk luft än i en storstad med totalt igenkorkad trafik...
Användarens profilbild
spargalningen

Hälso efekterna i Strängnäs lär bli ganska små.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

mats skrev:
spårsnoken skrev:
------------------------
Vad är det som brukar vara orsaken till skrotning av trådbussar (alltså då fordonen är "slut", inte att man lägger ner av andra anledningar)?

Hälsoeffekterna lär väl vara mindre påtagliga på mindre orter där avgaserna har större chans att "blåsa bort" och blandas ut med frisk luft än i en storstad med totalt igenkorkad trafik...
---------------------------------------------------------------
Självklart vill man inte köra linjetrafik med veteranbussar utan även om trådbussar är mer 'hållbara' (inga vibrationer från dieselmotorn t.ex.) är den 'ekonomiska' livslängden i snitt kanske det dubbla jämfört med dieselbussen för de flesta trafikbolag. En trådbuss kostar oftast dubbelt eller något mer än dubbelt jämfört med en dieselbuss.

Man kan inte bortse från hälsoeffekter i Strängnäs. Även om luften är renare än i Stockholms innerstad tar avgaserna kanske något eller några år av Strängnäsbornas medellivslängd. Rökning tar kanske uppemot 5 år av de rökande Strängnäsbornas medellivslängd. Mäter man exponeringen för t.ex. kvävedioxid blir vistelse vid busshållplatser, terminaler etc. en betydande faktor. Gator med mycket lastbilstrafik eller närmiljön till dieseldrivna fordon överhuvudtaget innebär för många likvärdig exponering med rökning.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:
mats skrev:
spårsnoken skrev: ------------------------

Självklart vill man inte köra linjetrafik med veteranbussar utan även om trådbussar är mer 'hållbara' (inga vibrationer från dieselmotorn t.ex.) är den 'ekonomiska' livslängden i snitt kanske det dubbla jämfört med dieselbussen för de flesta trafikbolag. En trådbuss kostar oftast dubbelt eller något mer än dubbelt jämfört med en dieselbuss.

Man kan inte bortse från hälsoeffekter i Strängnäs. Även om luften är renare än i Stockholms innerstad tar avgaserna kanske något eller några år av Strängnäsbornas medellivslängd. Rökning tar kanske uppemot 5 år av de rökande Strängnäsbornas medellivslängd. Mäter man exponeringen för t.ex. kvävedioxid blir vistelse vid busshållplatser, terminaler etc. en betydande faktor. Gator med mycket lastbilstrafik eller närmiljön till dieseldrivna fordon överhuvudtaget innebär för många likvärdig exponering med rökning.
Visst finns det en gräns där det inte är lönsamt med att köra med gammalt material. Jag är mest nyfiken på vad som egentligen börjar på att bli för dyrt att underhålla på en trådbuss som varit med i många år?
Som jämförelse såg jag på grannforumet postvagnen att någon nämnde att det är rosten som tydligen är ett stort problem på göteborgs äldsta spårvagnar (M28) och tydligen det som till stor del avgör vilka vagnar som moderniseras eller som framöver blir skrot/reservdelar.

När det gäller strängnäs v.s. andra städer så är det kanske samhällsekonomiskt bättre att lägga pengarna på någon större ort som bara har vanlig busstrafik idag?

Just med en liten stad så borde luften inte hinna bli lika hälsovådlig innan den blåst förbi staden som vid en större stad, d.v.s. man skulle i princip kunna ha betydligt tätare / mer avgasutsläppande trafik per kvadratkilometer i strängnäs än i stockholm och ändå ha betydligt renare luft i strängnäs än i stockholm så att säga...
Användarens profilbild
spargalningen

Håller med.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

mats skrev:
spårsnoken skrev:
mats skrev: Vad är det som brukar vara orsaken till skrotning av trådbussar (alltså då fordonen är "slut", inte att man lägger ner av andra anledningar)?

Visst finns det en gräns där det inte är lönsamt med att köra med gammalt material. Jag är mest nyfiken på vad som egentligen börjar på att bli för dyrt att underhålla på en trådbuss som varit med i många år?
Som jämförelse såg jag på grannforumet postvagnen att någon nämnde att det är rosten som tydligen är ett stort problem på göteborgs äldsta spårvagnar (M28) och tydligen det som till stor del avgör vilka vagnar som moderniseras eller som framöver blir skrot/reservdelar.

När det gäller strängnäs v.s. andra städer så är det kanske samhällsekonomiskt bättre att lägga pengarna på någon större ort som bara har vanlig busstrafik idag?

Just med en liten stad så borde luften inte hinna bli lika hälsovådlig innan den blåst förbi staden som vid en större stad, d.v.s. man skulle i princip kunna ha betydligt tätare / mer avgasutsläppande trafik per kvadratkilometer i strängnäs än i stockholm och ändå ha betydligt renare luft i strängnäs än i stockholm så att säga...
-------------------------------------------------------------
Jo, så är det naturligtvis.

Men det innebär inte att man kan bortse från riskerna med exponering för luftföroreningar i just Strängnäs.

Lika lite som man kan bortse från de som bara röker några cigaretter på en restaurang, eller gravida mammor som bara röker någon enstaka cigarett.

Visst är det riktigt att det vore bättre samhällsekonomiskt sett med trådbussar i Uppsala men det är inte den frågan som diskuteras här. Utan att här står man inför en nyplanering (ungefär som i Landskrona där man byggde en järnvägsstation utanför staden) och då är det lättare att implementera sådana här ideer. Det är ju därför spårtaxigänget försöker lura Strängnäsborna på sin produkt.

mvh/spårsnoken
Skriv svar