Sida 2 av 3

Postat: söndag 28 maj 2006 22:31
av VeVen
Mikael Karlsson skrev:Roslagsbanan i tunnel under Stockholm till Centralen, är det ändå inte lite överkurs :?
Inte minst med tanke på att det handlar om en lokalbana. Det är inget "smalt pendeltåg" vi talar om.
Mikael Karlsson skrev:Går det inte att lösa med enklare metoder. Ett alternativ är väl att låta Roslagsbanan snirkla sig ovan jord, och kanske kopplas samman med järnvägen för att ta sig in till Centralen. (Hur vet jag inte nu, har ingen karta framför mig).
Skulle man vilja ha en förbindelse till Centralen borde det bästa alternativet att dra den genom Norra stationsområdet. Då behövs inga tunnlar, och inte heller några nya smalspåriga spårvagnar som skulle krävas om den skulle dras i gatunivå genom det befintliga City
Mikael Karlsson skrev:En annan idé är att låta Roslagsbanan ha sin utgångspunkt vid Östra. Och för att komma till Stockholms City kan övergång till nya spårvagnslinjer vara lösningen. Känns mer ekonomiskt med en ny spårväg framför "ännu" en tunnel i Stockholm :roll:
Eller också tar man tunnelbanan, som har den fördelen att den redan finns. Med Tunnelbanan har faktiskt en rätt hygglig koppling till den övriga kolletivtrafiken, ävan om det blir ett extra byte för den som vill vidare med pendeltåg till exempel.
Mikael Karlsson skrev:Mikael
funderar VeVeN

Postat: tisdag 30 maj 2006 3:17
av Darkwand
Kann man inte bygga en tunnelbanetunnel från Odenplan till Tekniska Högskolan samtidigt som gröna linjen förgrenas till karolinska.
Då skulle man kunna köra en del tåg direkt från Tekniska till Odenplan och den nya Pendeltågsstationen.
Alternativt dra ned hela rasket till Odenplan i tunnel som nog skulle kosta mindre än en till Centralen.
Personligen tycker jag att det bästa vore en ny tunnelbanelinje som endast går mellan stationen med många resenärer.
tex en ringlinje Östra Station-Odenplan-Fridhemsplan-Hornstull-Södra Station-Skanstull-Danvikstull-Ropsten-Östra Station
Om allting skulle gå via Centralen så skulle det nästan vara outhärdligt med folk där under rusningen.

Postat: tisdag 30 maj 2006 7:59
av NerdBoy
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår idéerna om att göra Odenplan till ett nytt T-centralen där ett antal olika trafikslag möts. Visst, det blir smidiga byten, men jag personligen tycker att både perrongen, trapporna och spärrhallarna på den nuvarande stationen känns väl trånga för att klara av den ökade trafiken som tillkommer genom både pendeltågsstationen och en framtida Karolinska-gren. Den trängseln behöver inte bli ännu större genom att fler stationer byggs på samma plats.

Sedan börjar det väl bli lite trångt i berget under? Nära ytan ligger t-banestationen med sina två grenar västerut, pendeltågsstationen en bra bit ned, diverse tunnlar för fjärrvärme och annat. (Nu när jag funderar på det, har det inte funnits planer på att ge stadsbiblioteket ett bergmagasin liknande det som KB har? Eller bygger man det i berget intill i så fall?)

Nä, låt Roslagsbanan fortsätta gå till Östra station och lägg pengarna på spårvägsnätet istället. Östra station är inte så mycket sämre än Odenplan som bytespunkt om man inte ska byta till pendeltåg söderut och jag undrar hur stor del av resenärerna som faktiskt har det behovet.

Postat: tisdag 30 maj 2006 11:43
av Kúba Lestiv
Att dra RB till Odenplan ger inte bara koppling till pendeltågen söderut utan också till gröna linjen västerut och en massa innerstadsbussar som gör att man kan nå alla delar av innerstaden betydligt snabbare och enklare än idag. Samtidigt som man drar RB till Odenplan bör man också dra den i båge förbi Danderyds sjukhus. Det stora problemet med RB idag är dess dåliga koppling till övriga spårsystem och det tidsödande bytet till T-röd vid Östra station. Vid Danderyds sjukhus skulle man få ett betydligt snabbare byte till t-bana om man drar RB på viadukt och sedan får man direktbyte till pendeltåg, T-grön och en mängd bussar vid Odenplan.

Att dra RB via norra station till centralen förstår jag inte vitsen med. Problemet med RB är som sagt tidsödande byten, och ett mer tidsödande byte än det vid dagens centralstation kan jag inte komma på, för att inte tala om tidsförlusten att gå via norra station-Karlberg i båge.

RB skulle vinna oerhört mycket (många resenärer) genom att införlivas bättre i SL-nätet genom nya knutpunkter. Även om tunneln till Odenplan blir dyr får man jämföra den med den onödiga pendeltågsgrenen till Arninge, som skulle kosta åtminstone dubbelt så många miljarder. RB kan ha precis samma kapacitet som pendeltågsgrenen genom längre tåg, högre hastighet och mer dubbelspår.

Bästa hälsningar
Kúba

Postat: tisdag 30 maj 2006 12:40
av VeVen
Tror nog ändå att man skulle få mer för pengarna med en dragning över Norra station till Centralen. Bytesmöjligheterna vid Centralen är egentligen helt okej. Problemet idag är egentligen att det är för trångt. Med Citytunneln borde detta åtgärdas för att göra bytena smidigare.

Skulle man vilja "lyxa till" detta för en jämfört med tunnelalternativet billig penning skulle man kunna göra såhär:

Man drar förbindelsen in till norra säcken vid Centralen, bredvid Arlandatåget. Så bygger man en gångtunnel som från perrongen direkt ansluter till blå linjes norra ingång, som idag är lite utnyttjad. Då skulle bytena bli riktigt bekväma. Då skulle man dessutom ha möjlighet att samtidigt ha en nedgång från Arlandatåget när man ändå håller på. Det skuille underlätta betydligt för de utifrån resande, som inte helt enkkelt inser var man skall gå för att komma till tunnelbanan.

Sedan så är Roslagsbanan en lokalbana. På något sätt är kopplingen till en framtida Tvärbana norr nog så intresssant som att försöka göra om Roslagsbanan till ett slags pendeltåg. Sånt skulle bara skapa en massa konflikter med den befintliga trafiken, ändå kräva en massa fyrspår etc. som det inte riktigt finns plats till i dagens sträckning.

Ja det är bara min bedömning. . .

funderar VeVeN

Postat: tisdag 30 maj 2006 12:55
av NerdBoy
Kúba Lestiv skrev:Att dra RB till Odenplan ger inte bara koppling till pendeltågen söderut utan också till gröna linjen västerut och en massa innerstadsbussar som gör att man kan nå alla delar av innerstaden betydligt snabbare och enklare än idag. Samtidigt som man drar RB till Odenplan bör man också dra den i båge förbi Danderyds sjukhus. Det stora problemet med RB idag är dess dåliga koppling till övriga spårsystem och det tidsödande bytet till T-röd vid Östra station. Vid Danderyds sjukhus skulle man få ett betydligt snabbare byte till t-bana om man drar RB på viadukt och sedan får man direktbyte till pendeltåg, T-grön och en mängd bussar vid Odenplan.
Att kopplingen mellan RB och övriga (spår)system är dålig är jag den första att skriva under på. Särskilt dumt tycker jag det är att man inte kunde få få till kopplingen vid Mörby/Danderyds sjukhus när man ändå byggde ny bro med tillhörande tunnlar för ett tiotal år sedan. För att inte tala om att man fortfarande inte har lyckats fixa rulltrappor direkt mellan Östra station och t-banans spärrhall... :roll: Men dålig skulle väl inte kopplingen bli vid Östra station om man bara fixade den detaljen?

Vad gäller tunnelbanan västerut tycker jag att Odenplan, S:t Eriksplan och stationerna på Kungsholmen ligger inom bekvämt avstånd från Östra station med hjälp av fyran. Stationer bortanför dessa borde man inte behöva åka in till innerstan för att nå utan dit borde man kunna komma med hjälp av tvärförbindelser. Det är inte bara när det gäller biltrafiken det börjar bli för trångt med alla som ska in till innerstan bara för att kunna ta sig därifrån.

Centralen?

Postat: tisdag 30 maj 2006 17:50
av Christer G
Det låter väldigt bestickande med att dra RB till Centralen, men det medför en hel del problem.

Var får det tex alla avgångar plats? I dag behövs det 6 spår på Östra, var hittar man dessa på Centralen?

Var står tillkopplingsvagnar? Det finns inga uppställningsspår norr om säcken som är tillgängliga.

Hur trycker man in 15-16 tågrörelser i vardera riktningen i maxtimmen på befintligt spårområde? Före avfarten till Norra stn vid Karlberg delar man på spårutrymmet med alla andra norrgående tåg.

Det finns säkert fler problem som behöver tas upp.

/Christer

Re: Centralen?

Postat: tisdag 30 maj 2006 18:15
av M_M
Christer G skrev:Det låter väldigt bestickande med att dra RB till Centralen, men det medför en hel del problem.

Var får det tex alla avgångar plats? I dag behövs det 6 spår på Östra, var hittar man dessa på Centralen?

Var står tillkopplingsvagnar? Det finns inga uppställningsspår norr om säcken som är tillgängliga.

Hur trycker man in 15-16 tågrörelser i vardera riktningen i maxtimmen på befintligt spårområde? Före avfarten till Norra stn vid Karlberg delar man på spårutrymmet med alla andra norrgående tåg.

Det finns säkert fler problem som behöver tas upp.
Varför behövs det sex spår på östra egentligen? Det finns tre linjer, det borde räcka med tre spår om tågen vänder ganska omgående, sedan kan ett område med uppställningsspår en hyffsad bit från säckstationen försörja med extra tågsätt om ordinarie tåg är försenat.

Jämför med stationen Zologischer garten i berlin som fram till invigningen av nya centralstationen hade enormt många avgångar dagligen på endast fyra fjärrtågspår.

Re: Centralen?

Postat: tisdag 30 maj 2006 18:39
av VeVen
mats skrev:
Christer G skrev:Det låter väldigt bestickande med att dra RB till Centralen, men det medför en hel del problem.

Var får det tex alla avgångar plats? I dag behövs det 6 spår på Östra, var hittar man dessa på Centralen?

Var står tillkopplingsvagnar? Det finns inga uppställningsspår norr om säcken som är tillgängliga.

Hur trycker man in 15-16 tågrörelser i vardera riktningen i maxtimmen på befintligt spårområde? Före avfarten till Norra stn vid Karlberg delar man på spårutrymmet med alla andra norrgående tåg.

Det finns säkert fler problem som behöver tas upp.
Varför behövs det sex spår på östra egentligen? Det finns tre linjer, det borde räcka med tre spår om tågen vänder ganska omgående, sedan kan ett område med uppställningsspår en hyffsad bit från säckstationen försörja med extra tågsätt om ordinarie tåg är försenat.

Jämför med stationen Zologischer garten i berlin som fram till invigningen av nya centralstationen hade enormt många avgångar dagligen på endast fyra fjärrtågspår.
Det finns väl inget som tvingar fram att alla tåg skall gå till Centralen. Vissa skulle fortfarande kunnna gå till Östra. Om man antar att man har två vändspår vid Centralen så ökar det den totala kapaciteten i "cityändan" av Roslagsbanan.

Låt Kårstalinjen gå till Centralen, och Österskärs- oc Näsbyparkslinjerna fortsätta att gå till Östra. Med den ökade kapaciteten blir det utrymme för tätare turer och attraktivare byten mellan de tre linjerna.

Som ni ser, jag har lösningen på de flesta problem! :wink:

påpekar VeVeN

Centralen?

Postat: tisdag 30 maj 2006 18:46
av Christer G
Eftersom det fortfarande är långa enkelspårssträckor på RB, kan man inte garantera att det går att göra en tidtabell med perfekta vändningar.

Dessutom behövs det olika tåglängder, 3 eller 6 vagnar är normalt. 3 vagnar går att köra på alla linjer, men räcker inte till för alla resande som ska åka, 6 vagnar går inte att köra på Näsbyparkslinjen.

På Zoologische Garten är spåren genomgående, det är en stor skillnad. Hade Centralen varit en säckstation hade inte 4 tågspår för pendeln räckt till.

/Christer

RB

Postat: tisdag 30 maj 2006 22:00
av Per Lind
Ni har tydligen inte läst mina inlägg i denna debatt!

RB till Centralen:
En del linjer går fortfarande till Östra och andra till Centralen, t.ex som Veven skrev. På Centralen kan man gräva ned två spår och lägga dem under Arlanda Express.

Zoologische Garten:
Det var på DDR-tiden som tågen utgick från Bahnhof Zoo.
Efter DDR's fall blev det en genomgångsstation och invigningen av Hbf lär inte ändra på detta. Hbf ersätter gamla Ostbahnhof.
-Per

Re: RB

Postat: tisdag 30 maj 2006 22:18
av VeVen
Per Lind skrev:Ni har tydligen inte läst mina inlägg i denna debatt!

RB till Centralen:
En del linjer går fortfarande till Östra och andra till Centralen, t.ex som Veven skrev. På Centralen kan man gräva ned två spår och lägga dem under Arlanda Express.

Zoologische Garten: . . .
-Per
När Citytunneln är klar, och dagens pendelspår blir lediga, borde det finnas utrymme att lägga dessa spår i ytläga, bredvid Arlanda express.

bedömer VeVeN

Re: RB

Postat: tisdag 30 maj 2006 22:50
av Coppas
Per Lind skrev:På Centralen kan man gräva ned två spår och lägga dem under Arlanda Express.
Misstänker att du även här (se inläggen i början av tråden) i så fall kommer att få gräva bra djupt under bl.a. Arlanda Express för att inte komma i konflikt med allsköns underjordiska utrymmen som finns i området. :wink:

Mvh // Nico

Postat: onsdag 31 maj 2006 0:37
av Darkwand
4:an duger tyvärr inte som förbindelse mellan Östra Station och Odenplan under rusningen då det alltför ofta är kö på odengatan, dessutom är respekten för bussfilerna något undermålig.
Det måste gå snabbt inte 5+12min + kö utan 5+2min som en tunnelbana skulle kunna erbjuda. En buss skall vara någonting man åker första och/eller sista delen av resan eftersom den speciellt i innerstan är väldigt långsam.
När jag går från Odenplan till Östra så tar det i princip bara 5min längre tid än 4:an.

En idé vore ju att installera spårtaxi i tunnel mellan Östra och Odenplan det skulle bli en väldigt smidig förbindelse då den skulle gå "On demand" så att säga.
Hur som helst så borde även Östra Station utveklas tex genom att dra dit Lidingöbanan.
En riktigt vild idé kunde ju vara att köra duospårvagnar från Lidingö till centralen via pendeltågstunneln. Då kan man ha omlastning från Roslagsbanan vid albano och spårvagnarna kan fortsätta till tex Älvsjö.


P.S. kan någon svara på varför det heter Östra Station för oss bussar Tekniska Högskolan för tunnelbanan och Stockholm Östra för Roslagsbanan?

Postat: onsdag 31 maj 2006 1:34
av KSE
Darkwand skrev:P.S. kan någon svara på varför det heter Östra Station för oss bussar Tekniska Högskolan för tunnelbanan och Stockholm Östra för Roslagsbanan?
Det skulle förvilla om det hette Farsta

Postat: onsdag 31 maj 2006 7:31
av NerdBoy
Darkwand skrev:4:an duger tyvärr inte som förbindelse mellan Östra Station och Odenplan under rusningen då det alltför ofta är kö på odengatan, dessutom är respekten för bussfilerna något undermålig.
Det måste gå snabbt inte 5+12min + kö utan 5+2min som en tunnelbana skulle kunna erbjuda. En buss skall vara någonting man åker första och/eller sista delen av resan eftersom den speciellt i innerstan är väldigt långsam.
När jag går från Odenplan till Östra så tar det i princip bara 5min längre tid än 4:an.
Min tanke med fyran var att den skulle bli spårväg och förhoppningsvis få en något högre snitthastighet. Jag vet att den kan vara hur seg som helst i nuläget. :(
Darkwand skrev:P.S. kan någon svara på varför det heter Östra Station för oss bussar Tekniska Högskolan för tunnelbanan och Stockholm Östra för Roslagsbanan?
Det är för 4, 44, 72, 73 och 94 hållplatsen heter Östra station, ör 637, 639, 670 och 676 heter den Tekniska högskolan. Lite kort var väl anledningen att när t-banestationen fick sitt namn var Roslagsbanan eventuellt på väg bort och då verkade det dumt med en t-banestation vid namn Östra station. (För en längre förklaring, sök här på forumet för det har diskuterats flera gånger förut.)

Postat: onsdag 31 maj 2006 12:47
av M_M
VeVen skrev:Låt Kårstalinjen gå till Centralen, och Österskärs- oc Näsbyparkslinjerna fortsätta att gå till Östra. Med den ökade kapaciteten blir det utrymme för tätare turer och attraktivare byten mellan de tre linjerna.
Problemet är väl att komma på vilka grunder som är bäst för att besluta vilka tåg som ska gå var.

Om man "lockar" med möjligheten att använda stockholm Ö-området till "annat" framöver så är det nog lättare att få fram markutrymme för ett större centralen-område?
VeVen skrev:Som ni ser, jag har lösningen på de flesta problem! :wink:

påpekar VeVeN
:) :) :)
Christer G skrev:Eftersom det fortfarande är långa enkelspårssträckor på RB, kan man inte garantera att det går att göra en tidtabell med perfekta vändningar.
Och därför har man idag hyffsat tilltagna ställtider på stockholm östra, istället kan man för antagligen ungefär samma kostnad ha extratåg ståendes i "depå" en bit ifrån centralen. Om ett tåg påväg in till stockholm är försenat redan i mörby så är det bara att köra fram reservtåget till centralen. Räcker spårkapacitén mellan centralen och depån inte till för det försenade tåget så får man leva med att de försenade resenärerna får kliva av på stationen före depån och ta nästa tåg eller skickas med ersättningsbuss eller vad sjutton som helst, fast bäst är såklart att ha spårkapacité nog. Dubbelspår mellan depå och centralen är definitivt ett måste och då borde det inte bli så stora kapacitetsproblem med vettigt utformade blocksträckor & co.
Christer G skrev:Dessutom behövs det olika tåglängder, 3 eller 6 vagnar är normalt. 3 vagnar går att köra på alla linjer, men räcker inte till för alla resande som ska åka, 6 vagnar går inte att köra på Näsbyparkslinjen.
Måste omloppen läggas så att vagnar rangeras isär/ihop ideligen? (det här är en fråga för att jag är nyfiken, inte en retorisk-jobbig fråga :) ) Hur lång tid tar det att koppla isär och ihop idag, och hur lång tid skulle det ta om man skaffade deluxebra snabbkoppel?
Christer G skrev:På Zoologische Garten är spåren genomgående, det är en stor skillnad. Hade Centralen varit en säckstation hade inte 4 tågspår för pendeln räckt till.
Fast det beror ju på om man trafikeringsmässigt "tänker" stationen som säckstation eller genomgående. Det bör rimligtvis gå att "låtsas" att en station är genomgående fast det är en säckstation om man planlägger turerna som om stationen vore genomgående, och ser till att ha tåg och personal som möjliggör blixtsnabba vändningar.
Per Lind skrev:RB till Centralen:
En del linjer går fortfarande till Östra och andra till Centralen, t.ex som Veven skrev. På Centralen kan man gräva ned två spår och lägga dem under Arlanda Express.
Men med den turtäthet som roslagsbanan i sig som mest klarar så blir det för få avgångar till varje destination. Skulle det inte bli smockfullt på tågen sista biten om man låter folk byta mellan linjerna strax före en förgrening, och/eller blir inte folk mest bara irriterade på att om de inte har tidtabellen med sig så kan de ge sig sjutton på att om de åker till östra så visar det sig att det varit bättre att åka till centralen och vice versa när de ska åka iväg med roslagsbanan? Möjligen om man kör en/två roslagsbanelinjer till centralen och en/två till östra, på ett fast bestämt mönster, men det blir nog inte bra nog det heller?
Per Lind skrev:Zoologische Garten:
Det var på DDR-tiden som tågen utgick från Bahnhof Zoo.
Efter DDR's fall blev det en genomgångsstation och invigningen av Hbf lär inte ändra på detta. Hbf ersätter gamla Ostbahnhof.
Men det går likväl väldigt många tåg där. Man kan ha ställtid på en genomgående driftbangård och "icke-ställtid" i en säck-personbangård även om det såklart är lite krångligare. Med hela stockholms utformning som grund så får man nog acceptera "lite krångligare" på det mesta jämfört med att rita en helt ny stad i sim city :)
VeVen skrev:När Citytunneln är klar, och dagens pendelspår blir lediga, borde det finnas utrymme att lägga dessa spår i ytläga, bredvid Arlanda express.
Eller så vill man kanske köra fler fjärr/regionaltåg när man frigör den kapacité dagens pendeltåg tar?
Eller hur menar du med pendelspår annars, arrangemanget med pendeltågtunneln eller?
Däremot har man väl redan spårsanerat bort något/några spår öster om "spår 1" på centralen, som inte gick ända ner till säcken, så den ytan borde gå att nyttja.
Darkwand skrev:P.S. kan någon svara på varför det heter Östra Station för oss bussar Tekniska Högskolan för tunnelbanan och Stockholm Östra för Roslagsbanan?
Sök i arkivet :)
NerdBoy skrev:
Darkwand skrev:4:an duger tyvärr inte som förbindelse mellan Östra Station och Odenplan under rusningen då det alltför ofta är kö på odengatan, dessutom är respekten för bussfilerna något undermålig.
Det måste gå snabbt inte 5+12min + kö utan 5+2min som en tunnelbana skulle kunna erbjuda. En buss skall vara någonting man åker första och/eller sista delen av resan eftersom den speciellt i innerstan är väldigt långsam.
När jag går från Odenplan till Östra så tar det i princip bara 5min längre tid än 4:an.
Min tanke med fyran var att den skulle bli spårväg och förhoppningsvis få en något högre snitthastighet. Jag vet att den kan vara hur seg som helst i nuläget. :(
Fast då måste man nog ha egen banvall utan asfalt/betong för att få fram respekten för kollektivtrafikfälten.
MEN, det GÅR faktiskt att göra kollektivtrafikfält så att personbilar undviker dem, man kan sätta rena hinder mitt i vägen som är anpassade så att bussars bredare hjulbas lätt kör förbi medan en personbil helt enkelt får en mycket obekväm färd eller fastnar (man väljer vilket av dessa beroende på hur mycket skada ett fastnat fordon åstadkommer såklart).

Postat: onsdag 31 maj 2006 13:53
av nb
mats skrev:
Christer G skrev:På Zoologische Garten är spåren genomgående, det är en stor skillnad. Hade Centralen varit en säckstation hade inte 4 tågspår för pendeln räckt till.
Fast det beror ju på om man trafikeringsmässigt "tänker" stationen som säckstation eller genomgående. Det bör rimligtvis gå att "låtsas" att en station är genomgående fast det är en säckstation om man planlägger turerna som om stationen vore genomgående, och ser till att ha tåg och personal som möjliggör blixtsnabba vändningar.
Om man tänker att man är mätt fastän man är hungrig (tänker riktigt mycket) och låtsas att man bor i ett slott fastän man knappt har råd med hyran (låtsas mer än man gjorde på dagis) och så springer man så blixtsnabbt att ingen ser en och då har man sparat in pengarna för kläder också - ja, då behöver man inget jobb och så kan alla flytta från stan och vi behöver ingen kollektivtrafik alls.

Att tänka är underskattat...

Postat: onsdag 31 maj 2006 14:26
av Kantorn
KSE skrev:
Darkwand skrev:P.S. kan någon svara på varför det heter Östra Station för oss bussar Tekniska Högskolan för tunnelbanan och Stockholm Östra för Roslagsbanan?
Det skulle förvilla om det hette Farsta

:D

Postat: onsdag 31 maj 2006 14:58
av M_M
nb skrev:
mats skrev:
Christer G skrev:På Zoologische Garten är spåren genomgående, det är en stor skillnad. Hade Centralen varit en säckstation hade inte 4 tågspår för pendeln räckt till.
Fast det beror ju på om man trafikeringsmässigt "tänker" stationen som säckstation eller genomgående. Det bör rimligtvis gå att "låtsas" att en station är genomgående fast det är en säckstation om man planlägger turerna som om stationen vore genomgående, och ser till att ha tåg och personal som möjliggör blixtsnabba vändningar.
Om man tänker att man är mätt fastän man är hungrig (tänker riktigt mycket) och låtsas att man bor i ett slott fastän man knappt har råd med hyran (låtsas mer än man gjorde på dagis) och så springer man så blixtsnabbt att ingen ser en och då har man sparat in pengarna för kläder också - ja, då behöver man inget jobb och så kan alla flytta från stan och vi behöver ingen kollektivtrafik alls.

Att tänka är underskattat...
Haha. Klockrena argument för att avfärda min idé! :lol: