Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ett problem är att "vanligt" folk inte begriper mekanismerna bakom det hela. Det handlar inte bara om förstörelselusta, det handlar om en subkultur med andra värderingar och andra mål.
Personligen ser jag skillnaden mellan gr-ff-t-, som i sin bästa form är kreativ och konstnärlig, och kl-tt-r, som bara är hjärndött meningslös förstörelse. Men jag vill INTE ha graffitti på renoverade museala fordon som är en del av vår kulturhistoria och vårt kulturarv och som återställts för dyra (skatte)pengar! Måla tråkiga betonggrå gångtunnlar i stället, dom behöver livas upp!!
//Lars S
Förstörelselusta, jodå! I den där kulturen, vad man nu ska sätta för etikett på den, är förstörelsen av andras egendom en central och så gott som omistlig ingrediens. Man genomför inte ett noggrannt planerat inbrott i Hammarbyhallen för att man saknar legala ytor att måla på utan för att man vill förstöra. Allt annat är skitsnack, rent ut sagt.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Anders Norén skrev:Förstörelselusta, jodå! I den där kulturen, vad man nu ska sätta för etikett på den, är förstörelsen av andras egendom en central och så gott som omistlig ingrediens. Man genomför inte ett noggrannt planerat inbrott i Hammarbyhallen för att man saknar legala ytor att måla på utan för att man vill förstöra. Allt annat är skitsnack, rent ut sagt.
Instämmer till hundra procent!
Bara tanken på att behöva märka upp vilka vagnar man inte vill ha kluddrade i en låst och larmad hall ger mig kalla kårar.
På insidan? skrev:Jag utgår ifrån att det är inlägget kommer raderas snarast, men jag vill bara passa på att "informera" om hur målare (eller som ni säger "Kluddrare") egentligen tänker.
Målare är en stolt yrkesgrupp med flera tusen år på nacken. Att snylta på deras rykte för att försöka ge legitimitet till vandalism är lika fult som att kalla alla knivmördare för "kirurger".
På insidan? skrev:Jag utgår ifrån att det är inlägget kommer raderas snarast, men jag vill bara passa på att "informera" om hur målare (eller som ni säger "Kluddrare") egentligen tänker.
Målare är en stolt yrkesgrupp med flera tusen år på nacken. Att snylta på deras rykte för att försöka ge legitimitet till vandalism är lika fult som att kalla alla knivmördare för "kirurger".
Den var klockren!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ett problem är att "vanligt" folk inte begriper mekanismerna bakom det hela. Det handlar inte bara om förstörelselusta, det handlar om en subkultur med andra värderingar och andra mål.
Personligen ser jag skillnaden mellan gr-ff-t-, som i sin bästa form är kreativ och konstnärlig, och kl-tt-r, som bara är hjärndött meningslös förstörelse. Men jag vill INTE ha graffitti på renoverade museala fordon som är en del av vår kulturhistoria och vårt kulturarv och som återställts för dyra (skatte)pengar! Måla tråkiga betonggrå gångtunnlar i stället, dom behöver livas upp!!
//Lars S
Lars, märker du inte jur du talar emot dig själv. Så noga planerade kupper som denna (vilket du själv vitsordat) utförs inte pga. lust att uttrycka sig konstnärligt. I den mån de funnits sådana värderingar har de helt trängts ut av kriminella dito (ungefär som ETA och IRA tagits över av kriminella).
K-tt-er är, till det yttre sett, det mest olönsamma brott man kan tänka sig, och kräver en massa förbrott av typen stöld av färg, Tågiaoveraller, Connexuniformer, környcklar och andra nycklar etc. Vad vi här har att göra med är istället en form av gymnasieskola i brott. Kl-ttr-rna får tillfälle att lära sig att planera och genomföra kupper! När man kan visa upp tillräckligt många "lyckade" operationer kan man om man har tur få vara med de stora grabbarna från Botkyrka och andra håll och få vara med om "större" saker. Idag en kl-tt-erattack mot Hammarbyhallen, imorgon ett värdetransportrån. Snacka om "subkultur med andra värderingar och andra mål."
Att det skulle finnas etiska regler inom kl-tt-ervärlden är bara struntprat. Liksom bland övriga krimínella är den mest nyskapande som "vågar" bryta mot gamla tabun.
Jag har börjat ta kontakter inom SL och Tågia om Museitågets framtid. Det jag är rädd för är att SL till slut tröttnar på kostnaderna för tåget.
Tåget får numer regelbunden tillsyn och en årsöversyn går lös på så där 800.000 kronor. Kommer det sedan till ytterligare kostnader för att återställa tåget efter skadegörelse så kanske man till slut får nog. Tåget drar ju inte in några pengar, vilket iofs är SLs eget fel - man har ingen strategi för tågets användning. Denna brist på strategi utgör också i sig ett hot mot tåget.
Låt oss hålla alla tummer vi har för att inte några idioters tilltag gör att tåget går förlorat!
Det förvånar mig inte en sekund att SL hävdar att en årsöversyn kostar 800000 Kr.
Anta att det går åt delar för 100000Kr, lysrör bromsbelägg etc, per år, tåget åker väl inte så jättemycket, så summan är helt rimlig.
700000 räcker till två årsarbetare. Eftersom översynen rivs av på två veckor, så räcker pengarna till att 52 personer jobbar heltid med vagnarna under dessa två veckor.
Skulle vilja se ett sådant upplägg...
Nä du Centralverkstan ser en möjlighet att dra in pengar på något som egentligen inte medför några extra kostnader för dom, de kan inte säga upp någon personal ifall de slipper museitåget, verkstan och vagnhallen är inte extra påkostad för att tåget finns där.
Skulle vara kul att be CV speca sin kostnadskalkyl.
Lars Stegenius skrev:Jag har börjat ta kontakter inom SL och Tågia om Museitågets framtid. Det jag är rädd för är att SL till slut tröttnar på kostnaderna för tåget.
Tåget får numer regelbunden tillsyn och en årsöversyn går lös på så där 800.000 kronor. Kommer det sedan till ytterligare kostnader för att återställa tåget efter skadegörelse så kanske man till slut får nog. Tåget drar ju inte in några pengar, vilket iofs är SLs eget fel - man har ingen strategi för tågets användning. Denna brist på strategi utgör också i sig ett hot mot tåget.
Låt oss hålla alla tummer vi har för att inte några idioters tilltag gör att tåget går förlorat!
//Lars S
Om tåget går förlorat (dvs SL "lägger ned det") skulle det vara ett oerhört stort slöseri på pengar med tanke på vilka höga summor som lagts ned på tåget.
Man måste få SL & Connex att inse att tåget måste användas mera. Mer reklam för det. Mera körningar osv osv.
Sen ska tåget stå på ett mycket välbevakat område. Det allra bästa vore om man kunde ställa det i en egen hall som är mer bevakad än övriga.
Lars, kan inte du höra dig för och försöka få SL & Connex på andra tankar vad gäller användadet av tåget..? Att det behövs användas mer osv..?
Söndagskörningar, körningar den 6 juni, med mera med mera...
//Lars S
Lars, märker du inte jur du talar emot dig själv. Så noga planerade kupper som denna (vilket du själv vitsordat) utförs inte pga. lust att uttrycka sig konstnärligt. I den mån de funnits sådana värderingar har de helt trängts ut av kriminella dito (ungefär som ETA och IRA tagits över av kriminella).
K-tt-er är, till det yttre sett, det mest olönsamma brott man kan tänka sig, och kräver en massa förbrott av typen stöld av färg, Tågiaoveraller, Connexuniformer, környcklar och andra nycklar etc. Vad vi här har att göra med är istället en form av gymnasieskola i brott. Kl-ttr-rna får tillfälle att lära sig att planera och genomföra kupper! När man kan visa upp tillräckligt många "lyckade" operationer kan man om man har tur få vara med de stora grabbarna från Botkyrka och andra håll och få vara med om "större" saker. Idag en kl-tt-erattack mot Hammarbyhallen, imorgon ett värdetransportrån. Snacka om "subkultur med andra värderingar och andra mål."
Att det skulle finnas etiska regler inom kl-tt-ervärlden är bara struntprat. Liksom bland övriga krimínella är den mest nyskapande som "vågar" bryta mot gamla tabun.
Det enda struntpratet här är det som just kom från dig, etiska regler FINNS inom gr-ff-t-, det är inget att spekulare om utan det är fakta. Sen att gr-ff-t- skulle vara "en form av gymnasieskola i brott" är bland det mest patetiska jag hört på väldigt länge. Jag vet inget fall där en gr-ff-t- målare har gått över till andra brott, snarare tvärt om. Ni kommer inte förstå det för ni har gått på allt som media skriver om gr-ff-t- för att få er att hata den. Att ställa tåget i en separat mycket säkrare hall är som att be om att få det målat, ju högre säkerhet ju mer "respekt" får man av att lyckas komma åt det. Ni får tro vad ni vill, men det jag säger är fakta "Från insidan"
förövrigt: Lars vad fick dig att ändra inställning så tvärt? Dom första inläggen handlade om att dom borde avrättas och straffas hårt, sen helt plötsligt har du "förståelse" för oss
På insidan? skrev:Det enda struntpratet här är det som just kom från dig, etiska regler FINNS inom gr-ff-t-, det är inget att spekulare om utan det är fakta.
"Etiska regler" inom en grupp som tycker det är OK att göra inbrott för att kunna vandalisera? Jo, tjena.
På insidan? skrev:Ni kommer inte förstå det för ni har gått på allt som media skriver om gr-ff-t- för att få er att hata den.
Är du så dum att du tror på det där själv? Det har aldrig fallit dig in att det stora flertalet människor i det här landet tycker att ert kludder är helt förkastligt eftersom det ser j-vligt illa ut och kostar en massa pengar som kunde använts till bättre saker? (Nej, just det, jag glömde att det inte är kluddret som kostar utan saneringen...)
Fast du kommer inte förstå det här för du har gått på allt som kluddrartidningarna skriver om kludder för att få dig att tycka om det.
Henrik Schütz skrev:Det förvånar mig inte en sekund att SL hävdar att en årsöversyn kostar 800000 Kr.
Anta att det går åt delar för 100000Kr, lysrör bromsbelägg etc, per år, tåget åker väl inte så jättemycket, så summan är helt rimlig.
700000 räcker till två årsarbetare. Eftersom översynen rivs av på två veckor, så räcker pengarna till att 52 personer jobbar heltid med vagnarna under dessa två veckor.
Skulle vilja se ett sådant upplägg...
Nä du Centralverkstan ser en möjlighet att dra in pengar på något som egentligen inte medför några extra kostnader för dom, de kan inte säga upp någon personal ifall de slipper museitåget, verkstan och vagnhallen är inte extra påkostad för att tåget finns där.
Skulle vara kul att be CV speca sin kostnadskalkyl.
Henrik Schütz
Siffran kommer från SLs Fordonsavdelning.
Tåget underhålls enligt ett särskilt underhållsavtal med Tågia som anger att tåget ska få tillsyn med vissa tidsmellanrum, tror det är 60 dagar, oavsett om tåget rullat eller inte. Man får förmoda att avtalet är framförhandlat på gängse vis och därmed att SL anser att det är någorlunda "rätt" pris. Tågia har ju ingen som helst anledning att bjuda SL på någonting.
På insidan? skrev:
förövrigt: Lars vad fick dig att ändra inställning så tvärt? Dom första inläggen handlade om att dom borde avrättas och straffas hårt, sen helt plötsligt har du "förståelse" för oss
Jag har inte ändrat uppfattning, jag anser fortfarande att det borde vara skottpengar på kluddare.
Men jag tycker också att gr-ff-t- som konstform är spännande, det är ju bara synd att den hamnat i "fel" händer och målas på "fel" ställen så att den blir degraderad till kludd. Observera alltså att jag skiljer på graffitti och kludd - att kludda sin tag överallt man kommer åt har inget med gr-ff-t- att göra, det är hjärndöd skadegörelse. Jag tycker också att man måste försöka förstå mekanismerna bakom en företeelse - att man försöker förstå innebär inte att man accepterar.
Och fanns de etiska regler skulle man inte begå brott........
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den tisdag 09 maj 2006 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Kvarne skrev:
Man måste få SL & Connex att inse att tåget måste användas mera. Mer reklam för det. Mera körningar osv osv.
Sen ska tåget stå på ett mycket välbevakat område. Det allra bästa vore om man kunde ställa det i en egen hall som är mer bevakad än övriga.
Lars, kan inte du höra dig för och försöka få SL & Connex på andra tankar vad gäller användadet av tåget..? Att det behövs användas mer osv..?
Söndagskörningar, körningar den 6 juni, med mera med mera...
Detta tåg får inte slopas!
Connex har egentligen inget med tåget att göra, de är bara inblandade när man ska ha passagerare på tåget eftersom vare sig SL eller Tågia har trafiktillstånd för passagerartrafik. Connex disponerar alltså inte tåget. Som det nu är tar Connex emot tåget från Tågia inför varje körning efter att först ha godkänt vagnarns status och lämnar tilbaka det till Tågia efter körningen. Den 26/11 lämnades och återlämnades tåget formellt i NA medan Tågia svarade för transporterna till och från NA.
Jag har som sagt börjat ta kontakter och det kommer nog att börja hända saker inom kort.
Håll också utkik efter ett upprop här på Forum om bildandet av en T-banesektion inom SSS-S!
Självklart har all människor någon form av etik och moral, även kriminella.
Tycker det låter som en intressant lösning att göra det tydligt att vagnarna
är unika både när det gäller finansiering och kulturhistoriskt värde.
Prioritet ligger nog på svårighet att genomföra "Kluddet" samt kvaliten på aktionen, inte så mycket på det "förstörda värdet" men oftast så
blir det ju en naturlig koppling mellan det som är värdefullt samt det som är
svårt.
Förmodligen är den säkraste platsen för övrigt inte bakom mest lås utan
iordnigställd med maskeringstejp, stående i väntan på lackverkstaden....
Man önskar ju dock att man kunde hitta ett "Fort boyard" för dessa individer, så att det inte behövde kostade så mycket.
Sparkfot skrev:Dags att flytta på vagnarna till Rissne istället eller skärpa bevakningen.
Man kan ju tycka att en låst och larmad uppställningshall, som i HY, ska vara nog. Problemet med RI är att man kan ta sig in via helt oövervakade vägar, allt givetvis illegalt, vilket med all önskvärd tydlighet syntes på "trängselskatte-C6orna".
//Lars S
Liten fråga Lars. Dessa oövervakade vägar in är jag lite nyfiken på. Skulle du kunna kvasta iväg ett mail vart dessa finns till mig? Vi diskuterade nämligen idag angående detta och ansåg att vi hade rätt bra övervakning. Även om jag också vet några ställen som är för lätta...
//Lars S
Det enda struntpratet här är det som just kom från dig, etiska regler FINNS inom gr-ff-t-, det är inget att spekulare om utan det är fakta. Sen att gr-ff-t- skulle vara "en form av gymnasieskola i brott" är bland det mest patetiska jag hört på väldigt länge. Jag vet inget fall där en gr-ff-t- målare har gått över till andra brott, snarare tvärt om. Ni kommer inte förstå det för ni har gått på allt som media skriver om gr-ff-t- för att få er att hata den. Att ställa tåget i en separat mycket säkrare hall är som att be om att få det målat, ju högre säkerhet ju mer "respekt" får man av att lyckas komma åt det. Ni får tro vad ni vill, men det jag säger är fakta "Från insidan"
Käre vän, det enda som är patetiskt är att en brottsförespråkare och medlöpare som du överhuvudtaget får komma till tals här. Däremot är det ett gott betyg för yttrandefriheten här på Forum. Att snacka om etiska regler bland kriminella är ju direkt löjeväckande. Därför tänker jag inte spilla mer krut på dig, utan vill bara i all välmening uppmana dig att hålla tyst i fortsättningen, om du inte vill ha samtliga dina inlägg raderade.
Men tyvär har han ju rätt.... Det finns vissa "regler" där. Ett tydligt exempel var den tunnelbanevagn som man gav bort för övning för en tid sedan. Den vart kl-ttr- på stubben, men sen man lät en känd person måla en bild på ena sidan så vart åtminstone den sidan orörd. Den andra sidan man fortsatte man kladda på, för där hade denne "kända konstnär" målat sin bild. Nu vet jag inte hur det är, vagnen kanske är totalt vandaliserad eller till och med borta? Men huvudsaken är att det finns vissa "regler" bland dessa sabotörer. Och jag hoppas att de fortsätter med den "regeln" att INTE kl-ttr- på kyrkor och museeala föremål!
Conny skrev:Men tyvär har han ju rätt.... Det finns vissa "regler" där. Ett tydligt exempel var den tunnelbanevagn som man gav bort för övning för en tid sedan. Den vart kl-ttr- på stubben, men sen man lät en känd person måla en bild på ena sidan så vart åtminstone den sidan orörd. Den andra sidan man fortsatte man kladda på, för där hade denne "kända konstnär" målat sin bild. Nu vet jag inte hur det är, vagnen kanske är totalt vandaliserad eller till och med borta? Men huvudsaken är att det finns vissa "regler" bland dessa sabotörer. Och jag hoppas att de fortsätter med den "regeln" att INTE kl-ttr- på kyrkor och museeala föremål!
Det är klart att kriminella också har regler - det viktigaste är väl att aldrig tjalla (eller gola, som det väl heter på kåken) på en kompis.
Vad får dig att tro att kriminella ska hålla sig till några regler i övrigt?