x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BosseW skrev:
Ekonomisk skrev: Inte gott att veta att du hade bokat den platsen. Så säga till måste du.
OK, men jag trodde i min enfald att sittplatsbiljetter var obligatoriska. Åtminstone får jag automatiskt en sittplats bokad när jag beställer via Internet. Att det sedan finns en del tåg där onumrerat gäller (Reginatåg?), det är en helt annan sak.
På många tåg kan man åka mellan två intillliggande stationer utan platsbokning. (Med stationer avses här stationer där tåget stannar!)

Dessutom säljs något som heter obokad biljett, vars vilkor jag inte satt mej in i! Men de vilkoren finns på bokningssajten!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

BosseW skrev:
Ekonomisk skrev: Inte gott att veta att du hade bokat den platsen. Så säga till måste du.
OK, men jag trodde i min enfald att sittplatsbiljetter var obligatoriska. Åtminstone får jag automatiskt en sittplats bokad när jag beställer via Internet. Att det sedan finns en del tåg där onumrerat gäller (Reginatåg?), det är en helt annan sak.
Man kan tro det. Men det finns obokade biljetter också. Minns inte vad dessa heter. Dessutom kanske någon vill sitta och prata en stund med någon han/hon känner, som hamnat vid sidan av. Är platsen (synbarligen) ledig så slår man sig ned. Det är inte som på vissa turistbussar att det sitter en lapp om att platsen är reserverad.

Om du vill fortsätta irritera dig på detta, så gör det. Annars finns det kanske viktigare saker att irritera sig på.
Professionell tyckare
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

BosseW skrev:
Dom gånger jag köpt "Just Nubiljett" så har det alltid stått på tåget att "Denna plats kan bokas" Har aldrig stått at den är reserverad, ser inte problemet att säga att "Ursäkta, men den platsen är bokad av mig" och personen ifråga flyttat på sig utan grimaser eller liknande, jag bokar normalt sett alltid fönsterplats.

Så jag säger som dom andra här "Skaffa dig ett liv" :wink:

Åter till ämnet, både SL och Västtrafik "idiotförklarar" sina passagerare vid taxeändringer, normalt sett gäller inköpta periodkort en månad efter ändring i prislistan eller till utgången på gällande periodkort. Att det vid en eventuell prisjustering nedåt förstår jag verkligen att dessa inte går att köpa i förtid då det framkallar en diskusionskonflikt bara för att man "tror" sig kunna resa innan giltighetstidens start.

Så för att minska konflikterna så är detta rätt väg att gå, sedan kan man skämta till det som busschaffisen tydligen gjorde och lätta upp stämmningen, då är det inte lika "irriterande" att å betala lite mer precis vid taxeändringen.
Bosse

Inlägg av Bosse »

Kantorn skrev: Om du vill fortsätta irritera dig på detta, så gör det. Annars finns det kanske viktigare saker att irritera sig på.
Självfallet finns det viktigare saker att irritera sig på. Men det är oftast det enda irritationsmomentet jag brukar råka ut för om jag åker med SJ. På något sätt tycker man väl att en numrerad biljett ska fungera ungefär som på bion eller teatern där det sällan eller aldrig inträffar att den plats jag bokat är upptagen.

Att någon har obokade biljetter kan säkert vara en förklaring men inte den enda. Då och då uppstår en viss argumentering och för det mesta handlar det då om att den andre satt sig på rätt plats i fel vagn eller vice versa. Innan jag säger någonting om det till synes sitter någon på min plats så dubbelkollar jag att jag verkligen befinner mig i den vagn och vid den plats som står på biljetten vilket naturligtvis innebär att jag inte ger mig in i någon diskussion om jag inte är till 99,99 % säker på att jag har rätt.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

BosseW skrev:
Det finns tåg där det inte går att boka plats, men på alla tåg (utom X2000?) så går det att åka tåg utan att boka.

En stor andel av de som inte har plats bokat är de som åker på länstrafikens månadskort, eller SJ:s egna.

I de SJ-tåg jag själv åker (X11, X14, Regina och ibland X12), så mer än 95% obokade resenärer.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Coppas skrev:Jag körde natten som var och även bussarna bytte exakt 00:00. Information gick ut brevledes till all berörd trafikpersonal under den gångna veckan så det var mest en formalitet kändes det som. Det innebar att vi hade med oss både gamla och nya kuponger under den gångna natten. Vid midnatt så ställde vi även om stämplarna i många fall (även om det var valfritt hur man ville göra). Själv valde jag att fortsätta att stämpla B fastän utan zonsiffra. Överlag fungerade det bra, men lite grinigt blev det i några fall då jag (trots att jag upplyste om orsaken först) stämplade tre kuponger på gamla remsor.
Vad ska man ha för zonbokstav/siffra numera? Ta bort allt som har med zoner att göra, köra på med gamla C4 för Rimbo eller rentav ställa tillbaka till ännu äldre (nostalgiska) C8? :P
Jag tror inte SL sagt något om detta... inte vad jag läst i taxepapperen de skickar ut iaf.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Verspieder skrev:
Coppas skrev:Jag körde natten som var och även bussarna bytte exakt 00:00. Information gick ut brevledes till all berörd trafikpersonal under den gångna veckan så det var mest en formalitet kändes det som. Det innebar att vi hade med oss både gamla och nya kuponger under den gångna natten. Vid midnatt så ställde vi även om stämplarna i många fall (även om det var valfritt hur man ville göra). Själv valde jag att fortsätta att stämpla B fastän utan zonsiffra. Överlag fungerade det bra, men lite grinigt blev det i några fall då jag (trots att jag upplyste om orsaken först) stämplade tre kuponger på gamla remsor.
Vad ska man ha för zonbokstav/siffra numera? Ta bort allt som har med zoner att göra, köra på med gamla C4 för Rimbo eller rentav ställa tillbaka till ännu äldre (nostalgiska) C8? :P
Jag tror inte SL sagt något om detta... inte vad jag läst i taxepapperen de skickar ut iaf.
Nä, det var muntligt (vill minnas att det dök upp när det spånades lite bland några förare och trafikledare vid prickningen den 30/4) och gick bara ut på att var och en fick göra som man ville. Vill man hellre ha blankt eller kanske B0, 'C8' eller kanske Q så går nog det lika bra. Då inga zoner längre finns så spelar ju detta ingen roll alls rent konkret, men vill man (vilket jag själv då ville) så kan man alltid behålla ’sin egen zonbokstav’ för att visa var kupongen är stämplad och eventuellt vilket garage/trafikområde föraren tillhör genom en direkt blick.

Visserligen kan oftast trafikanterna upplysa om saker och ting, men ett plus med att ha kvar sin zonbokstav är då kanske att en spärrexpeditör vid exempelvis Universitetets T-bana, som finner en kupong med fel tid/datum på, oftast snabbt kan räkna ut vilket garage aktuell förare tillhör (dvs. i det här fallet då X för Hornsberg, B för Råsta eller C för Täby/Norrort) och direkt ringa dit istället för att behöva ringa till alla garage som har linjer som passerar området. Inga order uppifrån styr dock som sagt detta utan alla med stämpel gör vad de finner lämpligt. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Skriv svar