Piirka skrev:Zill skrev:Piirka skrev:
HST = Helsingfors Stads Trafikverk.
Kiitos.
Eipä kestä (direkt översättning: "Håller inte").
Vi fick en del finska ord som små, men det pratades nästan enbart svenska hemma. Och av den orsak uppskattar jag skyltarna på svenska i vissa delar av Finland!
Och Dina inlägg på svenska.
Piirka skrev:Zill skrev:
Jag anser att staten inte borde betala hela notan när det byggs nya vägar eller Metroer eller spårvägar.
Lokala politiker borde (vanligen) vara tvungna att betala en viss del av alla nya banor och vägar och motorvägar (om inte de nya motorvägarna är avgiftsbelagda).
I USA kallas detta local match. I vissa fall i USA betalas denna local match helt av delstaten, men det är inte vidare bra det heller - när lokala politikerna får en fin ny Metro "gratis," så vill dessa politiker ofta ha mera Metrolinjer gratis.
Helsingfors bygger spårväg bara på "local match", inte en röd cent (kanhända av grekiskt eller portugisiskt ursprung) bekostas av staten. Metrons "local match" är för Helsingfors del över 90%. Jag täknade ut att byggandet av metron sedan byggbeslutet år 1969 har i dagens penningvärde kostat ca 690 milj. euro (ca 6.500 milj. SEK).
Kostnaderna för Metron i Washington, som hadde byggstart 1969 och trafikstart 1976 (men blev helt klar bara 2001) kostade USD 10 eller 12 miljärder (103
miles eller 166 km, 86 stationer).
Piirka skrev:Staten har bidragit med "unlocal match" av ett värde på ca 34 milj. euro (ca 320 milj. SEK). Vandas "local match" har kanske varit ca 20 milj. euro (ca 190 milj. SEK). Generöst har staten alltså bidragit metrobygget med 5% av de totala kostnaderna (21 km spår, 16 stationer, 114 metrovagnar).
I vissa delar av USA har man gjort ganska stora investeringar i lokaltrafiken utan statens del (
federal share). Inkluderande den mest effektiva "nya" spårväg i hela förbundsrepubliken,
San Diegos linje till mexikanska gränsen (klar 1982 - nu kallas den blåa linjen).
Då slipper ett lokaltrafikverk lyda många av statens lagar och regler som är annars tvingas av kongressen och
Federal Transit Administration. T ex, § 5333(b) i
Federal Transit Administration Act, som gör att det är mer eller mindre omöjligt att upphandla kollektivtrafiken.
Employee Protections Under the Federal Transit Law, 49 U.S.C. § 5333(b) (formerly identified as Section 13(c) of the Federal Transit Act).
Piirka skrev:Det att staten lovar att bidra 25% av byggkostnaderna för Västmetron kan ses som en morot. Det verkar som om staten räknar med att det blir billigare att satsa på metron än på byggande av ytterligare motorvägsfiler på västleden (byggandet av denna (har) bekosta(t)s helt av staten).
För stora projekt som metrolinjer så är staten i USA villig, i vissa fall, att bekosta 50% av kostnaderna.
Har man inte kvar kollektiv/taxi körfält på Västerleden?
Piirka skrev:Zill skrev:Piirka skrev:SAD förbereder sej inför upphandlingen av stadsbanetrafiken genom grundandet av bolag, som kommer att äga pendeltåg (och kanske även metrovagnar?). Bolaget hyr ut materiel till vinnaren av upphandlingen.
Där ligger USA långt efter Er i Europa.
Jag hittade statistik över arbetsresor i Seattle (från år 2000). Andelen kollektivt resande var 17%, vilket var en hög andel, då medelvärdet för hela USA låg på under 5%. Bilisternas andel låg på 68%. Kollektivt resande (arbetsresor) till centrala Helsinfors är ca 65-70%.
Statisik för bara huvudstaden Washington (2000):
Drove alone 38.4 %
Carpooled 11 %
Public transportation (including taxicab) 33.2 %
Bicycle or walked 13 %
Motorcycle or other means 0.7 %
Worked at home 3.8 %
Men trafiken mot centrala Washington (inte samma som huvudstaden - inkluderar vissa delar av Arlington
County i delstaten Virginia, där bl a Pentagon ligger) - liknar tullsnittet i Stockholm (
cordon count på amerikanska - 2002), som jag har ansvar för, blir så här för alla resor (inte bara resor till jobbet) 0630 - 0930:
Drove alone 40%
Carpooled 20%
Public transportation [Metrorail] 27%
Public transportation [Other modes] 13%
Bicycle or walked under 1%
ca. 467 000 resor då.
Bara New York City har högre för kollektivtrafikens andel i USA.
Piirka skrev:Jag vet inte om cyklister och fotgängare räknas med - när metroförarna strejkade i februari 1998, så tog endel fram skidorna och skidade till jobbet

. Om cyklisterna inte räknas, så tar 25-30% bilen till jobbet i centrum. Att så många i USA tar bilen till jobbet är ett verkligt slöseri. Okej, USA är ett u-land när det gäller den kollektiva trafiken.
Ofta har man inte ett alternativ med kollektiva medel. Och bilar och bensin i detta land är lite billigare än va Ni betalar i Finland och Sverige.
Piirka skrev:VR (statsjärnvägarna i Finland) har monopol på järnvägstrafiken. Därför är SAD en mjölkko för VR. Det blir billigare att transportera folk med bussar än med VR:s stadsbanetåg. VR kräver större ersättningar för sina tågturer och SAD igen är tvungen att spara. Lördagstrafiken på Mårtensdals- och Albergabanorna glesas ut från 10 minuters till 15 minuters trafik, bl a. Mjölkkomonopolet är kanske den största orsaken till att SAD håller på att grunda ett eget bolag för uthyrning av tågmateriel.
Jag har ofta åkt med närtrafikens tåg (mot Esbo och Grankulla).
Kommer inte VR monopolet att tvingas bort av EU?
Piirka skrev:Piirka
---------------
Språklektion 104 i Mumindalen
bondost (brödost) - kaffeost
Thank you for the above 