Lite funderingar kring trafiken i Hammarby sjöstad

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

kotten skrev:
Lars Ödlund skrev: På vilket sätt skulle en hållplats ännu längre ut i stadsdelen locka fler resande? du nämner ju själv att redan dagens hållplats för 71:an ligger för långt ut, att flytta den ytterligare 500 meter?
//Lasse
Nja... Det handlar om cirka 50-60 meter. 71 stannar i princip längst ut på Båtbyggaragatan mot Järlaleden. Det är närmare ut till en eventuell hållplats ute på "stora vägen" än till exempelvis Tvärbanan från dragens hållplatsläge...
Lars Ödlund skrev:Sedan är inte vägen Henriksdal-Båtbyggargatan avpassad för trafik med led och boggiebussar.
//Lasse
I onsdags (läs: 22/3) gick det ledbussar på linje 71. Och den verkade klara Kanalvägen.
Det mesta går även om det inte är lämpligt.
F.ö så är det inte tillåtet med ledvagn på aktuell linje, det finns ingen dispens från Stockholms stad i vars lokala trafikstadga det föreskrivs fordonslängder, normalt tillåts 12 meter, med styrbar tredje axel 13,7 meter, allt utöver detta kräver dispens gata för gata.

//Lars
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

JDS skrev: Jag tycker att man skall bygga en tunnelbana till Sofia...förlåt Barnängen, så att de som bor där får se på lite riktig kollektivtrafikdekadens!
Bättre att återupppliva spårvägsnätet i innerstaden, låt linje 6 rulla igen till Sofia, då kan vi snacka om riktig kollektivtrafikdekadens!!! :D
Karsten på jobbet

Inlägg av Karsten på jobbet »

Lars Ödlund skrev:
F.ö så är det inte tillåtet med ledvagn på aktuell linje, det finns ingen dispens från Stockholms stad i vars lokala trafikstadga det föreskrivs fordonslängder, normalt tillåts 12 meter, med styrbar tredje axel 13,7 meter, allt utöver detta kräver dispens gata för gata.

//Lars
Lasse, var saknas det tillstånd? I sjöstaden har både led och boggi gått regelbundet på både 150 och 466. Innanför tullarna går det ledvagnar på andra linjer samma sträcka. Ställer mig klart tveksam till "förbudet", dock kan jag nog tycka att boggivagn inte är helt lämpligt på 71:an.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Karsten på jobbet skrev:
Lars Ödlund skrev:

//Lars
Lasse, var saknas det tillstånd? I sjöstaden har både led och boggi gått regelbundet på både 150 och 466. Innanför tullarna går det ledvagnar på andra linjer samma sträcka. Ställer mig klart tveksam till "förbudet", dock kan jag nog tycka att boggivagn inte är helt lämpligt på 71:an.
På salig 150:s tid hade SL en ifrågasatt dispens i sjöstaden, På resterande körväg upp till Preem macken och på Folkungagatans nedre del saknades i alla fall fram till 2005 dylik dispens, dessutom saknades dispens för rampen mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron (för tomturer till Norrmalmstorg em).

Att SL skulle ha sökt dispens för just 71:an (som inte ska trafikeras med ledvagn) ser jag som otroligt.

//Lars

(som själv har stångat pannan blodig med dispenskrav o dito ansökningar)
Skriv svar