Linje 2

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev:
Bara att skrapa fram pengar till eländet...
Trängselavgifterna :?: :?: :?:
Tja - då skall vi införa dem först så klart....
Och sedan kommer de väl knappast att räcka till....

Ni får ta det som det är, antingen är jag pessimist eller också vill jag att Göteborg fortsatt skall ha störst spårvägssystem i Sverige... :?

Nej det bryr jag mig faktiskt inte om vem som är störst, men faktum kvarstår att det tar längre tid att få igång ett spårvägssystem, Johan kan säkert hålla med mig om en period på 5 år innan A33 rullar (för jag har lite på känn att A32 med optioner m.m. inte kommer att räcka till)

Trängselavgifterna är en bra början - problemet är bara att för att kunna införa trängselavgifter måste kollektivtrafiken byggas ut först - så att fler får möjlighet att ställa bilen och förslösa sina surt förvärvade penningar på annat än "bompeng", dvs månadskort. Samtidigt så behöver man likvida medel för att bygga ut kollektivtrafiken vilket man vill ta från trängselavgifterna. Med andra ord - ett moment 22 som inte riktigt vill gå ihop sig. Jag anser att man måste börja med att bygga ut kollektivtrafiken om ett system med trängselavgifter skall bli en riktig succé.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Patrick

Stomnätet - från buss till spårvagn

Inlägg av Patrick »

Jag avfärdar inte ev framgångar förr stombussarna men jag tycker man ska ta dem med en nypa salt då väldigt många problem återstår att lösa, komforten, regulariteten och miljön tex! Några "miljövänligare" etanolbussar lär det väl inte bli på nya 2an tex?
Varför inte göra slag i saken och konvertera stombusslinjerna till det som dom är förberedda för nämligen spårvagnslinjer - nu när etanolstombussarna är historia :|
Tja - varför inte.
Leveranstid med upphandling av spårvagn är drygt fyra år. Upphandling och byggande av bana med kringanläggningar kan göras under tiden. När väl vagnarna kommer kan man sätta in dem succesivt. Bara att skrapa fram pengar till eländet...

Att driftsätta ett spårvägssystem tar idag runt 5 år från beslut tills att bana och vagnar är färdigprovkörda. Hur var det nu - linje två skulle starta 2003 eller 2008???

/Tony
Kan det inte gå fortare? Jag menar - stomlinjen är väl förberedd för att spårvagnar skall ta över - har minne av att kraven var det? M a o bara att slänga upp ledningar och spår och köra igång - nej visst ja - det är ju Sverige - och lösningen är väl för enkel eller.... :wink:
Erland

Inlägg av Erland »

"Slänga upp ledningar och spår......", man får nog ha en viss respekt för att projekterings- och anläggningsjobbet inte är något man fixar på en kafferast, och det beror nog inte bara på någon "krånglig byråkrati".

Trängselavgifterna, om det blir några, skall väl förresten med sedvanlig stadshuslogik användas till fler cykelbanor mitt i gatorna eller något annat behjärtansvärt ändamål.

Men visst, det är hög tid att börja seriöst studera vad det skulle kosta att införa spårvagnar på stomnätet och vilka konsekvenser det skulle få för resenärerna.
Användarens profilbild
2763

Re: Stomnätet - från buss till spårvagn

Inlägg av 2763 »

Patrick skrev: Kan det inte gå fortare? Jag menar - stomlinjen är väl förberedd för att spårvagnar skall ta över - har minne av att kraven var det? M a o bara att slänga upp ledningar och spår och köra igång - nej visst ja - det är ju Sverige - och lösningen är väll för enkel eller.... :wink:
Problemet ligger i att en spårvagn inte är en hyllvara riktigt på samma sätt som en buss eller en personbil.

SL har förvisso en option på A32, men om man skall konvertera hela stombussnätet till spårväg kommer denna med ganska hög sannolikhet inte att räcka till. Alltså skall ny vagntyp till med upphandling som tar c:a 4 år att genomföra. Innan ny upphandling krävs att finansiering och politisk behandling är klar.

Eventuellt kan man ta det kallt och köpa M28/M29 om något år, men jag tror inte att det är att betrakta som ett alternativ. Kanske kan man hitta något i Tyskland, men volymerna lär vara för små för att det skall finnas rimlighet i att köpa begagnat till ett större nät.

Samma sak gäller för att bygga banan. Först måste en politisk behandling till i nämnder, sedan skall finansiering ordnas, upphandling av tjänsten bygga spårväg, alla lokalplaner vara bearbetade, överklagande från kringboende. Beakta spårvägen i Skånegatan, Göteborg som skulle varit med från början av kringen men där överklaganden gällande bygglovet vid stampbroarna har försenat projektet med 1½ år (Rätta mig om jag har fel) Där gäller dessutom att skånegatan har varit reserverad för spårväg sedan 1950-talet. (Slutgiltigt beslut om att bygga är dock nyare)

Jag är övertygad om att från det att man börjar bereda ärendet politiskt tills dess att spårvagnen åter rullar i Stockholms innerstads gator kommer det att gå mellan åtta och tio år.

Det är lättare att ringa Volvo, Den Oudsten, MAN och Scania och fråga "vad kostar 10 ledbussar", infrastrukturen finns redan... (Även om man även här måste göra en upphandling)

/Tony
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Johan Eriksson skrev: SL har förvisso en option på A32, men om man skall konvertera hela stombussnätet till spårväg kommer denna med ganska hög sannolikhet inte att räcka till. Alltså skall ny vagntyp till med upphandling som tar c:a 4 år att genomföra. Innan ny upphandling krävs att finansiering och politisk behandling är klar.
A32orna behövs till LB, SB och förlängningar av TB. Det handlar alltså om helt nya vagnar och dessa behöver inte komma från samma leverantör! Hyllvara eller inte men vagntypen Combino eller Citadis byggs och säljs i 100-tals. De har rerdan en lämplig vagntyp klar och torde säkert kunna leverera på 4 år.
Jo visst - mitt inlägg var kanske lite tillspetsad. Dessutom anser jag att A32 inte skulle fungera i innerstan pga den bredd som den har - den verkar klumpig redan nu när den kommer ner i Gröndal. Nej det behövs en smidig innerstadsvagn som du helt riktigt påpekar tillverkas i 100-tals exemplar. Kanske lite modifierad - SL-fronten? - men ändock. Visst kommer det att ta ett antal år innan den kommer igång - men SL behöver väl inte uppfinna hjulet på nytt varje gång - som dom gjorde med både C20 och A32 (IRONI) :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

A32:ans systrar rullar på trånga gator i både Croydon och Köln. Exakt samma vagn. Så varför ska det inte går här?

Vill man så kan man! Eller: vill man inte så kan man inte.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

bruse skrev:A32:ans systrar rullar på trånga gator i både Croydon och Köln. Exakt samma vagn. Så varför ska det inte går här?

Vill man så kan man! Eller: vill man inte så kan man inte.
Tja - kanske för att Stockholm har trånga gator i innerstan - ta t ex Stora och Lilla Nygatan - lite långsökt kanske då inte det kommer att gå spårvagnar där som det gjorde på den "gamla goda tiden" - men ändock var det inte därför som Stockholms-mustangerna var smala? Varför inte en spårvagn av typ Bryssel-vagnen (kommer du ihåg den? - ja jag vet att den finns på Tram.nu! :lol: ) som gick som på räls här i Stockholm!
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf S

Inlägg av Ulf S »

Äh.. C5:or i gatunivå vill vi ha!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev: Sist Patrick
Problemet ligger i att en spårvagn inte är en hyllvara riktigt på samma sätt som en buss eller en personbil.
SL har förvisso en option på A32, men om man skall konvertera hela stombussnätet till spårväg kommer denna med ganska hög sannolikhet inte att räcka till. Alltså skall ny vagntyp till med upphandling som tar c:a 4 år att genomföra. Innan ny upphandling krävs att finansiering och politisk behandling är klar.
Jag är ytterst tacksam om du inte låter någon annan ta orden ur munnen på mig, för det där är mina ord!
Johan Eriksson skrev: A32orna behövs till LB, SB och förlängningar av TB. Det handlar alltså om helt nya vagnar och dessa behöver inte komma från samma leverantör! Hyllvara eller inte men vagntypen Combino eller Citadis byggs och säljs i 100-tals. De har rerdan en lämplig vagntyp klar och torde säkert kunna leverera på 4 år.
Var det inte precis det jag skrev, utan att nämna att vagnarna var avsedda för LB/SB/TB, varför tror du jag tog upp "A33"
Johan Eriksson skrev: Framfört allt krävs viljan, modet och insikten att biltrafiken lär knappast minska och att stombussarna inte har tillräcklig kapacitet(+25-35 %) för de som man vill ska ställa bilen i och med trängselavgifterna! Man måste börja nånstans och våra politiker har länge varit medvetna om den växande biltrafiken och att man måste göra någonting!
110% Rätt!

/Tony
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev:Inga onda tankar här, idel medhåll, bara lite förtydligande Tony!

Ut och åk spårvagn idag när solen skiner (i Sthlm iaf) :wink:
Misstänkte det - solen sken här häromdan och Stockholm brukar ju få vårt begagnade väder :lol: Ta det lungt, regnet kommer igen....

/Tony
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

TonyM skrev:
Johan Eriksson skrev:Inga onda tankar här, idel medhåll, bara lite förtydligande Tony!

Ut och åk spårvagn idag när solen skiner (i Sthlm iaf) :wink:
Misstänkte det - solen sken här häromdan och Stockholm brukar ju få vårt begagnade väder :lol: Ta det lungt, regnet kommer igen....

/Tony
Men idag har det ju varit full fräs på solen här på framsidan. Gött vinterväder. Marken täckt av hmm.. löv.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Spårvagnsmicke skrev: Men idag har det ju varit full fräs på solen här på framsidan. Gött vinterväder. Marken täckt av hmm.. löv.
Hmm kan åter konstatera att jag sitter för långt från fönster på den firman jag arbetar på....

Men visst regnade det i gårkväll, det lär ju drabba huvudkommunsinnevånarna inom kort....

/Tony
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TonyM skrev:
Men visst regnade det i gårkväll, det lär ju drabba huvudkommunsinnevånarna inom kort....
Tror snarare att det är vårt väder som ni kommer att få känna på inom kort (för ovanlighetens skull), dvs kallt och lite puder på marken :wink:

Hur var det med det där om framsida nu igen... :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulrik Berggren skrev:TonyM skrev:
Tror snarare att det är vårt väder som ni kommer att få känna på inom kort (för ovanlighetens skull), dvs kallt och lite puder på marken :wink:

Hur var det med det där om framsida nu igen... :roll:
Tja om snön skulle komma från Öster låter jag vara osagt, däremot låter det ritigt trevligt med lite kollektivt kaos på grund av några ynka snöflingor!

Menar du att det skulle vara en atlantisk kallfront på väg - HÄRLIGT! jag saknar de -28°C som jag upplevde förra veckan norr om Polcirkeln....

/Tony
Skriv svar