Sida 2 av 2

Re: Albano tunnel

Postat: måndag 09 oktober 2006 23:27
av kildor
alexx skrev:Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.
Jag skulle tro att det är en arbetstunnel för Norra länken...

Re: På jakt efter förbindelsespår

Postat: tisdag 10 oktober 2006 11:36
av Ivers1991
NerdBoy skrev:... och på stadskartan över Stockholm 1893 finns bl.a. hållplatserna på Värtabanan inritade.
Mycket kul bildreportage kildor! Det finns alltså en Hywel i Stockholm också!

För övrigt har jag en Sthlmskarta från 1979 (inköpt på Alfa på Drottningg) som visar Norra Station samt stationerna på Värtabanan (på den tiden då det hette Södertörns villastad...

Re: Albano tunnel

Postat: tisdag 10 oktober 2006 20:57
av andreaspain
kildor skrev:
alexx skrev:Funderade lite över det här med tunnlar. Alldeles under fysikcentrum eller snarare vid sidan av det, bakom fotografen vid bilden på fysikcentrum finns det en tunnel som skulle leda ut på en förängd valhalla väg, vad har den använts till, har den varit tänkt till roslagsbanan en gång i tiden eller är det ngn som vet, den finns på albano industriområde idag.
Jag skulle tro att det är en arbetstunnel för Norra länken...
Nej, jag tror den här har varit där länge. Går nog till någon tunnel med fjärrvärme eller kraftledningar eller något liknande.

Postat: söndag 10 december 2006 15:57
av Johan Fredin
Är det någon som har en karta där spåren kring Stockholm södra och södermalm är utmärkta?


Hur det ser ut med spår bortom söderspåret på Stockholm Södra. Finns det trafik-/uspår där?

Likaså undrar jag hur spåren från Tanto som gick förbi fatbursparken och in i den stängda tunneln gick, någon som vet ?


Vänligen / Johan

Postat: söndag 10 december 2006 16:10
av daniel_s
Spåren kring Södermalm är utritade på gamla SL-kartor. Det är rätt enkelt egentligen; från Årstabron går det in ett säckspår t h om plattformsspåren vid Stockholms södra, från detta spår går sedan tunneln in i en vid båge under SöS. Såvitt jag vet är det tågspår hela vägen till Skanstull, åtminstone i teorin. Gamla sträckan från Tanto till Slussen är lätt att följa, det finns lite bergskärningar och onaturligt flacka ytor att ta sikte på.

Postat: söndag 10 december 2006 16:10
av Ivers1991
Alltså, det finns två tunnlar på min 1979-karta:
- En som gick från Södra station österut parallellt med Bangårdsgatan till S. Stationsplatsen

och

- En som avgrenade sig vid Ringvägen österut, under Tantogatan och SöS, sedan längs med Vickergatan och i tunnel längs med Eriksdalsgatan till Eriksdalslunden. Över Eriksdalslunden, genom Skanstull och sedan längs Norra Hammarbyhamnen

Postat: söndag 10 december 2006 16:36
av djth
Spåren från Södra station till Hammarbyhamnen finns faktiskt utritade på kartorna på hitta.se...

Postat: söndag 10 december 2006 18:17
av Johan Fredin
Tack.

Hur många spår är det som går bortom södergående plattformsspåret vid Stockholm Södra?

Gamla tunneln mot Slussen, var vid Slussen kom den ut?

Postat: söndag 10 december 2006 18:34
av daniel_s
Johan Fredin skrev:Tack.

Hur många spår är det som går bortom södergående plattformsspåret vid Stockholms södra?
Två bör det vara, man kan se dem om man ställer sig på rätt ställe på plattformen och tittar.
Johan Fredin skrev:Gamla tunneln mot Slussen, var vid Slussen kom den ut?
Framför södra stadshuset (nu Stadsmuseum), det var en bit skärning vid Hornsgatan också. Kolla länken, det är en halvtimme film men den är väl värd att se. Nånstans i mitten ser man precis hur det var med sammanbindningsbanan. http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=597839