Hastighet Stureby-Svedmyra
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De ja har hört är hastighetsnedsättningen pga CX... Men nu går det endast c20 på ettan, så då borde de bli STH 70 igen...
Egentligen har jag vant mig, men ibland lite irriterande att behöva krypa i 40 mellan STB och SVM.
Norrut är det enklast, dra på till 20, låt det rulla och tåget accelererar till lagom hastighet till strax innan SVM, där STH ökar till 50.
Söderut måste man ligga och jobba me pådraget för att hålla så nära 40 som möjlig utan ATP broms.
Egentligen har jag vant mig, men ibland lite irriterande att behöva krypa i 40 mellan STB och SVM.
Norrut är det enklast, dra på till 20, låt det rulla och tåget accelererar till lagom hastighet till strax innan SVM, där STH ökar till 50.
Söderut måste man ligga och jobba me pådraget för att hålla så nära 40 som möjlig utan ATP broms.
De jag har hört är att de boende runt omkring stördes av tågen när acelerade/ körde så fort så de drog ner hastigheten till 40.TriTub skrev:De ja har hört är hastighetsnedsättningen pga CX... Men nu går det endast c20 på ettan, så då borde de bli STH 70 igen...
-
hastighetsnedsättningar p g a vibrationer
Buller kan man åtgärda med bullerplank, extra fönsterisoleringar m m. Vibrationer är svårare att göra något åt. Det finns hastighetsnedsättningar både här och där på tunnelbanan och vägnätet p g a vibrationer. Även järnvägsnätet kan drabbas av detta. Det är alltså inte bara tunnelbanan som är utsatt. På vägnätet är t ex Gamla Tyresövägen i närheten av Sockenvägen med en lång 30-sträcka en besvärlig plats för busstrafiken, av detta skäl.
Orsaken är att stora områden byggts på gammal sjöbotten och grunden på husen har konstruerats utifrån att bära huskroppen, inte för att klara de vibrationer som uppstår i leran då det vid en senare tidpunkt tillkommer kraftig trafik nära intill. Alternativet till hastighetsnedsättningar är att riva husen eller göra oerhört kostsamma grundförstärkningar.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Orsaken är att stora områden byggts på gammal sjöbotten och grunden på husen har konstruerats utifrån att bära huskroppen, inte för att klara de vibrationer som uppstår i leran då det vid en senare tidpunkt tillkommer kraftig trafik nära intill. Alternativet till hastighetsnedsättningar är att riva husen eller göra oerhört kostsamma grundförstärkningar.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
-
vibrationsdämpande ...och kurvdämpande
Trots allt går utvecklingen framåt. Framtvingad inte minst av nutidens miljöprövningar av spårbyggen. Som lite kuriosa kan nämnas att en faktor som forcerade fram byggandet av tvärbanan i Stockholm var att undvika nya kostsammare miljöprövningar. Spaden sattes i jorden bara några dagar innan lagstiftningen hårdnade. Ändå har nog tvärbanan byggts med en mer vibrationsdämpande teknik i gatupartierna än äldre spårväg. Samma sak gäller för Kringen i Göteborg, t ex i Skånegatan. Och det forskas och testas nog både här och där med olika gummimaterial m m.TriTub skrev:De borde kunna utvecklas en banvall idealisk för vibrationskänsliga områden. Spec där, all trafik som skall in och ut i HÖ passserar platsen minst 2 ggr / dygn... exkl linje 19...
Finns det då några tunnelbanesträckor som byggts med vibrationsdämpande teknik? Säkert finns det någon som kan detta som ett rinnande vatten. Men i väntan på att denne någon träder fram, pekar jag ut tre starka kandidater, en från vardera linjen: Partiet sydost om Rusthållarvägen mot Bagarmossen, kring Danderyds Sjukhus och mellan Näckrosen och Hallonbergen.
Om det skulle göras en lika drastisk ombyggnad som av Fruängengrenen som stängts av helt långa perioder i sommar, så kanske det skulle gå att göra något med banvallen. Det kanske är värt ett antal veckors besvär, för att sedan kunna tjäna några sekunder varje gång man passerar platsen. Det blir mycket i längden.
Fast ska man få ut mesta möjliga i tidsvinst av satsade pengar, skulle man nog räta ut "vinkelboda" norr om Alvik, men det är ju en helt annan historia, som i så fall förtjänar en egen tråd.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson