Inlåst i ett öde tunneltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Sparkfot skrev:När tåget ska tas ut ur trafik för att sedan köras till depån så måste föraren gå igenom hela tåget men när dom bara ska in till bryggan och vända så brukar dom sällan kolla vagnarna, ifall att det sitter någon så går man väl in i vagnen och förklarar situationen. :D
Står tåget på bryggan när man upptäcker "kvarglömda" resenärer väntar man lämpligen med att gå in till dessa innan man kommer till plattformen igen.

Det är nämligen mindre lustigt med folk som tagit sig ut/släppts ut på vändbryggorna och kommit ner på spårområdet/framför trafiktåg.

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter från sådant från min tid i tunnelbanan för tjugo år sedan.

//Lasse
Joel

Inlägg av Joel »

Byggare Bob skrev:
Joel skrev:Själv har jag varit inlåst i Hötorgets mellersta biljetthall.
Internetcaféet M@trix som ligger där, hade "spelmaraton", vilket innebär att man sitter från kl. 20.00 till 08.00 och spelar dataspel. :D
Jag och min kompis tröttnade dock runt tretiden, och tyckte att vi skulle gå hem.
Så fan heller! 8) Inte en enda av de fyra utgångarna var öppna, så vi fick vänta tills stationen öppnade igen.
En motsägelse som inte stämmer, då en tunnelbaneutgång alltid av säkerhetsskäl, skall vara öppen för utpassering i händelse av brand...
oavsett tid på dygnet... :wink:
Tja, den enda möjlighet vi isåfall hade haft, vore att slå sönder glasrutorna på dörrarna! Eller möjligen använda någon nödutgång på internetcaféet, för jag har för mig att jag såg någon grön skylt i taket..
-"SPÅRSPRING!!"
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Det finns nödutgångar som är tillgängliga oavsett om stationen/uppgången i sig är öppen eller stängd, det innebär att spärrlinjena inkl dörrar och gallergrindar mkt väl kan hållas låsta.

På större stationer sköts/sköttes normalt låsning/utrymning efter trafiktidens slut av väktare men det finns ju alltid möjligheter att folk glöms kvar/gömmer sig vid stängning, särskilt vanligt minns jag att detta var på stationer med svåröverskådliga plattformar.

Det är lagom roligt för den som ska öppna stationen på morgonen...

//Lasse
Godday

Inlägg av Godday »

Claes Thure Moberg skrev:En gång i tiden körde jag droska i Åkersberga. Och när sista tåget kom till Åkersberga station vid tvåtiden på natten (fyra i helgerna) var det alltid en liten rusning med körningar ut i samhället eftersom det inte gick anslutningsbussar till det tåget. Därefter tog de flesta droskorna kväll och de som körde nattvakt drog sig ned mot Österskär.

Därför att när sista tåget kommit fram till Österskär så kom det nästan alltid en eller flera beställningar från Österskärs station. Med sådana som hade sovit över sin station. Tåget stod nämligen kvar några timmar i Österskär och utgjorde sedan fakirtåg till Stockholm.

Så efter ett par snabba lokala körningar från Åkersberga kom det ofta en lite bättre till Rydbo, Täby eller Viggan. Men sedan var det slut för kvällen. Det var bara att återvända till chafförsrummet och dricka starkt kaffe fram till första Arlandakörningen som oftast var beställd runt femtiden på morgonen.

Dum? fråga:
Fakirtåg?
JDS

Inlägg av JDS »

Godday skrev:Dum? fråga:
Fakirtåg?
Fakir = självplågare

Åka första tåget från Österskär = Gå upp kl 4 på morgonen = självplågeri

Alltså fakirtåg! (Varför är hela samhället anpassat efter folk som inte kan sova?)
Godday

Inlägg av Godday »

JDS skrev:
Godday skrev:Dum? fråga:
Fakirtåg?
(Varför är hela samhället anpassat efter folk som inte kan sova?)
För att de är vakna när det ska tas beslut:-)
Ivers

Inlägg av Ivers »

[quote=Joel]Själv har jag varit inlåst i Hötorgets mellersta biljetthall.
Internetcaféet M@trix som ligger där, hade "spelmaraton", vilket innebär att man sitter från kl. 20.00 till 08.00 och spelar dataspel.
Jag och min kompis tröttnade dock runt tretiden, och tyckte att vi skulle gå hem.
Så fan heller! Inte en enda av de fyra utgångarna var öppna, så vi fick vänta tills stationen öppnade igen.[/quote]

Va? Borde man då inte låst in dessa dataspelmaratonutövare? Hadde nog blivit snurt för SL och Connex om någon tagit sig ut i biljetthallen och istället för att gå tillbaka förstört stället. M@trix hadde nog fått en överhalning om inte förbud mot att finnas på någon station på T-banan.
Undertecknad

Inlägg av Undertecknad »

En motsägelse som inte stämmer, då en tunnelbaneutgång alltid av säkerhetsskäl, skall vara öppen för utpassering i händelse av brand...
oavsett tid på dygnet...
Tyvärr, din teori stämmer icke! Stationen låses efter sista tågets avgång , iaf på Pendeltågsstationerna. Spärrvakten har inget med låsning att göra (läs pendeltågsstationer) utan ett externt vaktbolag kommer att stänger stationen ett par minuter efter sista tågets avgång. Hur är det på tuben? Samma principer?

MVH

Undertecknad, gästskribent
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Undertecknad skrev:
oavsett tid på dygnet...
Tyvärr, din teori stämmer icke! Stationen låses efter sista tågets avgång , iaf på Pendeltågsstationerna. Spärrvakten har inget med låsning att göra (läs pendeltågsstationer) utan ett externt vaktbolag kommer att stänger stationen ett par minuter efter sista tågets avgång. Hur är det på tuben? Samma principer?

MVH

Undertecknad, gästskribent
Spärrvakten eller ett vaktbolag gör en sista check efter sista avgången och stänger väl igen sen.
Skriv svar