Sida 2 av 2

Postat: onsdag 14 december 2005 13:37
av Martin (inte inloggad)
Finns data över antalet resenärer (på & eller avstigande) för varje spårvagnshållplats tillgängligt för allmänheten (oss)? Då kan man ju lätta väga ihop resenärsantalet med den längre gångväg det oinnebär för dessa resenärer och på så vis kunna dra slutsatser om vilken/vilka hållplatser som borde försvinna.

Fanns det förresten inte en spårvagnshållplats vid Lilla torget fram till nån gång på 80-talet?

Postat: onsdag 14 december 2005 14:17
av heja
Jo visst fanns det en hållplats vid Lilla Torget. När bussarna sluta vända (linje 85 mot Masthugget och 86 mot Majorna) vid Lilla Torget så drog man in hållplatsen. Fortfarande ser man dock spår av dess gamla läge.

Postat: fredag 03 mars 2006 12:03
av Stare
Ta bort Vasa Viktoriagatan! Alldeles för nära Vasagatan och Handels/Hagakyrkan.

Re: Spårvagnshållplatser som bör tas bort? (Gbg)

Postat: fredag 03 mars 2006 14:38
av Bat
Holger skrev:Finns det några hållplatser som ni tycker bör försvinna för att få ner restiden?

Jag tycker man kan diskutera huruvida Storås, Ekedal & Sälöfjordsgatan ska vara kvar. Vad tycker ni?

Finns det några hållplatser ni anser borde tillkomma? Alelyckan tycker många, men vad anser ni? Finns det fler förslag?
Storås behövs, Estrella, industri och villaområde m.m.

Sälöfjordsgatan har ett villaområde på bägge sidor.
Dessutom en frekventerad idrottsanläggning med fotbollsträning många timmar varje dag året om.

Ekedal mot Saltholmen borde tillbakaflyttas till innan korsningen.
Men absolut inte tas bort. Det bor mycket folk i närheten och det byggs nya bostäder på berget ovanför.

Postat: fredag 03 mars 2006 14:41
av Bat
Mikael Karlsson skrev:Just nu kan jag bara komma på hållplatsen som kommer efter Östra Sjukhuset samt Ättehögsgatan, kanske även Stockholmsgatan.

Mikael ( :? som måste tänka mera)
Ättehögsgatan kan möjligen tas bort men absolut inte Tingvallsvägen eller Stockholmsgatan.

Postat: fredag 03 mars 2006 17:36
av Erik Sandblom
Holger skrev:Ja, Lilla Bommen och Grönsakstorget/Domkyrkan är enligt min mening två exempel på överflödiga hållplatser i centrala stan.

Fråga är vilken av Domkyrkan och Grönsakstorget man skulle plocka bort isåfall.

Eftersom många stiger av och på vid dessa hållplatser, tror jag inte man sparar så mycket tid på att ta bort dem. Då kommer de andra uppehållen ta längre tid än idag. Dessutom är det så att alla som väljer dessa hållplatser sparar tid på det.

En liknande fundering är om man inte kunde minska ner antalet hållplatslägen i Brunnsparken så man får bättre överblick. Där finns ofta många vagnar att välja på för samma resa, och med bättre överblick kunde man snabbt stega bort till den vagn som kommer först.

Enligt denna bild är hållplatslägen G och H på Södra hamngatan ur bruk. Idén kanske redan är delvis genomförd? Då kanske fler steg i den riktningen tas när Operalänken är klar?

terminalkarta Brunnsparken

Postat: fredag 03 mars 2006 20:58
av essin
Jag tror inte att det går att minska antalet hållplatslägen för spårvagn i Brunnsparken som det är nu. Spåren i Norra Hamngatan byggdes väl för att kapaciteten på Södra Hamngatan inte räckte till? Fördelningen av linjer mellan Norra och Södra Hamngatan verkar dessutom vara ordentligt genomtänkt, med linjer västerut och mot Härlanda/Hisingen på Norra, och linjer mot söder, sydväst och nordost på Södra. Linjerna på Östra Hamngatan är kanske lite svårare att placera ut strategiskt, men det verkar vara en tanke bakom att det är just linjerna mot de "udda" destinationerna Torp och Guldheden som går via Lilla Bommen. Hur smart planerade busshållplatserna är, och om nyttan med att ha dem centralt överväger nackdelarna med att blanda buss och spårvagn, vet jag dock inte.

Postat: fredag 03 mars 2006 22:36
av Martin Bernandersson
Nymånegatan är väl ganska sparsamt nyttjad, eller?

Postat: lördag 04 mars 2006 0:43
av Bat
Martin Bernandersson skrev:Nymånegatan är väl ganska sparsamt nyttjad, eller?
En hållplats mindre för kl-ttr-... :wink:

Postat: lördag 04 mars 2006 9:01
av Slagpåse
Nymånegatan finns det allt en och annan som liver på och av, tror det blir rätt långt för en del om man ska spatsera ner till Beväringsgatan eller upp till Runstavsgatan.

Men Vi kan ju dra in alla mellan Kungsten och Saltholmen, vore inte det en bra grej :roll:

Spårvagnshållplatser som bör tas bort?

Postat: lördag 04 mars 2006 10:26
av Patrik S
Ättehögsgatan borde tas bort, likaså medicinaregatan och hållplatsen norr om Linneplatsen (den ligger så nära Linneplatsen). Jag tycker även att ett par hållplatser i centrala Göteborg borde tas bort. Domkyrkan ligger nära Grönsakstorget och har dessutom låg kapacitet, den borde därför tas bort.

Sen är jag kritisk mot planer att bygga en hållplats vid Lilla Torget i samband med de nya spåren längs södra älvstranden. Den har varit ditritad på de förslag jag sett.

Re: Spårvagnshållplatser som bör tas bort?

Postat: lördag 04 mars 2006 12:24
av Bat
Patrik S skrev:Ättehögsgatan borde tas bort, likaså medicinaregatan och hållplatsen norr om Linneplatsen (den ligger så nära Linneplatsen).
Hoppas det inte är Botaniska Trädgården du menar.

Postat: lördag 04 mars 2006 13:04
av frethu
Norr om Linnéplatsen borde väl bli Olivedalsgatan. Kan bara hålla med om att den ligger väldigt nära.

(Botaniska ligger tämligen söder om Linnéplatsen.)

Postat: lördag 04 mars 2006 17:15
av Bat
frethu skrev:Norr om Linnéplatsen borde väl bli Olivedalsgatan. Kan bara hålla med om att den ligger väldigt nära.

(Botaniska ligger tämligen söder om Linnéplatsen.)
Helt rätt. ville bara kolla om ni var med. :wink:

Olivedalsgatan går absolut inte att dra in!
Många stiger på och av.