Sida 2 av 3
Re: tvåledadbuss
Postat: onsdag 07 december 2005 17:26
av Ulrik Berggren
heja6363 skrev:I planen för västra Eriksberg finns det planerad vändslinga (Nära gamla bräckeslingan). Nackdelen med de göteborgskaspårvagnarna är att de kräver utrymme för en vändslinga.
"Vändslinga" krävs väl även för en dubbelledad volvobuss?

Hur ser det ut i Brasilien där de också körs sedan länge, någon som har länktips till bilder från exempelvis Curitiba?
Re: tvåledadbuss
Postat: onsdag 07 december 2005 17:36
av Coppas
Ulrik Berggren skrev:heja6363 skrev:I planen för västra Eriksberg finns det planerad vändslinga (Nära gamla bräckeslingan). Nackdelen med de göteborgskaspårvagnarna är att de kräver utrymme för en vändslinga.
"Vändslinga" krävs väl även för en dubbelledad volvobuss?

Hur ser det ut i Brasilien där de också körs sedan länge, någon som har länktips till bilder från exempelvis Curitiba?
Olika former av vändslingor används ju redan idag ofta vid olika ändhållplatser och de behöver inte vara så stora. Dagens bussar är ju ganska lättmanövrerade. En dubbelledvagn borde uppta ungefär samma gatuutrymme (i sidled) genom en kurva som en vanlig ledvagn (och en vanlig ledvagn upptar i princip samma utrymme som en normalvagn). En dubbelledvagn torde alltså inte behöva lika mycket utrymme för vändning som en spårvagn. Tror alltså inte att det blir något större problem. Å andra sidan får man väl se hur det fungerar i praktiken och med svenska säkerhetskrav. Personligen tycker jag dock att denna typ av buss bäst hör hemma på typ flygplatser och motsvarande.
Mvh // Nico
Postat: måndag 12 december 2005 17:30
av Åke K
Såg en av kolos... hmm, bussarna idag. Jodå, den var ganska stor. Tyvärr hann jag inte få upp kameran men det blir väl fler tillfällen. Nån som är intresserad av bilder "in action"?
Postat: måndag 12 december 2005 19:34
av Coppas
Åke K skrev:Nån som är intresserad av bilder "in action"?
Intresserade är årets underdrift! Vi väntar med spänning.
Mvh // Nico
Postat: måndag 12 december 2005 19:38
av Joohan
Åke K skrev:Såg en av kolos... hmm, bussarna idag. Jodå, den var ganska stor. Tyvärr hann jag inte få upp kameran men det blir väl fler tillfällen. Nån som är intresserad av bilder "in action"?
Så bussen går i trafik nu?
Någon som vet vid vilka tider?
Postat: måndag 12 december 2005 20:47
av Åke K
Jag kan inte säga om den var i trafik, bara att den var ute i trafiken. Gick samma väg där linje 99 går på Västra Eriksbergsgatan förbi Pölsebobangården. Det var folk i men om det var "vanliga" passagerare eller andra vet jag inte. Det är ju inte riktigt där dubbelledarna skall gå så kanske var man ute och provkörde.
Postat: tisdag 13 december 2005 9:26
av Björne
Åke K skrev:Jag kan inte säga om den var i trafik, bara att den var ute i trafiken. Gick samma väg där linje 99 går på Västra Eriksbergsgatan förbi Pölsebobangården. Det var folk i men om det var "vanliga" passagerare eller andra vet jag inte. Det är ju inte riktigt där dubbelledarna skall gå så kanske var man ute och provkörde.
Det var pressvisning igår, så det var troligen under demonstrationsfärden du såg bussen.
Västtrafiks pressmedelande
Postat: tisdag 13 december 2005 11:32
av Ola S
Tryck på länkarna nedan så kommer ni till både bild och pressmeddelande på västtrafiks hemsida!
BILD:
http://www.vasttrafik.se/directory/publ ... rtic_3.jpg
TEXT:
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... =&menu=122
Postat: tisdag 13 december 2005 12:04
av Holger
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 62&ref=rss
Varför är Moderaterna sådana motståndare till spårväg?!

Dags för Hisinge - Tramway NU !!!!!
Postat: tisdag 13 december 2005 14:33
av Bengt Jönsson
Ja, och när skall beslutsfattare inse behovet av "Hisinge Tramway"?
/Bengt
Postat: tisdag 13 december 2005 17:29
av Coppas
Länkarna till Västtrafik och deras pressvisning tackar jag verkligen för. Dels är det intressant att se vagnen i sin helhet och dels för att det i pressmeddelandet även berättas vilken typ av chassi som gäller och därmed även bekräftar frågorna kring drivningen (vilket ju då blir på den andra axeln). Klipper nedan in ett citat kring detta ur pressmeddelandet.
â€Volvo Bussar är en av få tillverkare i världen som har möjlighet att bygga en så pass lång buss, tack vare sitt chassi Volvo B9S. Den moderna 9-liters dieselmotorn sitter på sidan i främre delen av bussen och drar därmed hela ekipaget istället för att skjuta på som man gör på det flesta stadsbussar med motorn längst bak.â€
Mvh // Nico
Postat: tisdag 13 december 2005 18:27
av 37368
Det som förbluffar mig är att om man slår upp bussen på bilden (XJZ163) i
bilregistret så saknas det väldigt mycket information, framförallt står det inget om dubbelleden!
Postat: tisdag 13 december 2005 18:36
av Slagpåse
Fortfarande tillverkaren som äger fordonet, så detta räknas som provkörning av nytt fordon = fordonet har fått sin identitet men att den inte är typad och klar, då står det så i bilregistret.
Postat: tisdag 13 december 2005 20:02
av Homann
Sista delen av pressmeddelandet lär vara helt och hållet skrivet av Volvo, låter precis som reklam hjälpligt kamouflerat som information....

Postat: fredag 06 januari 2006 18:43
av Johan A
Hur gör man om man måste backa tills exempel att någon står ivägen ?
Postat: fredag 06 januari 2006 19:11
av JDS
Johan A skrev:Hur gör man om man måste backa tills exempel att någon står ivägen ?
Trycker på "N" och sedan på "R" precis som på vilken buss som helst antar jag.

Sedan blir det lite krångligare... men med lite tålamod så funkar det nog. Ställ dig vid en godsterminal och se hur lastbilarna med släp backar så får du en ungefärlig fingervisning...
Postat: fredag 06 januari 2006 21:12
av Anders E
Vad som verkligen förvånar mig är att det endast blir 5 extra sittplatser med detta åbäke. 55 sittplatser jämfört med 50 för vanlig ledbuss och drygt 80 för Sirion. Jag vill minnas att någon sa hur viktigt det var med många sittplatser i nya Sirion.
Sedan var det detta med dieseldriften. Även om den uppfyller alla tänkbara avgaskrav enligt EU-normer så är väl ändå en gasbuss miljövänligare eller har jag missat något?
Postat: fredag 06 januari 2006 22:18
av Slagpåse
Du har nog inte missat nått annat än att Volvo inte har en gasmotor som klarar av att förflytta fordonet driftsäkert.
Ni vet ju hur gasvolvosar hostar, harklar sig. Så diesel är det som får regera i detta monster.
Postat: lördag 07 januari 2006 8:06
av spårsnoken
Anders E skrev:Vad som verkligen förvånar mig är att det endast blir 5 extra sittplatser med detta åbäke. 55 sittplatser jämfört med 50 för vanlig ledbuss och drygt 80 för Sirion. Jag vill minnas att någon sa hur viktigt det var med många sittplatser i nya Sirion.
Sedan var det detta med dieseldriften. Även om den uppfyller alla tänkbara avgaskrav enligt EU-normer så är väl ändå en gasbuss miljövänligare eller har jag missat något?
-----------------------
Nja. Dieseldriften kommer man nog att få äta upp. Även om man uppfyller gällande EU-krav vad gäller kväveoxidutsläpp är partiklarna fortfarande en besvärlig bit eftersom de små dieselpartiklarna är främsta orsaken till de 1.800 påstådda extra dödsfallen pga. partikelhalter, inte de större dubbdäcksalstrade partiklarna som i och för sig dominerar viktmässigt när det gäller partikelhalterna i t.ex. Göteborgsluften (men således inte 'farlighetsmässigt').
Vad gäller gasdriften är den bättre ur partikelsynpunkt men inte när det gäller utsläpp av kväveoxider. Där är dieselbussen och gasbussen lika goda kålsupare.
Nej. Självfallet borde man satsa på elektrisk drift (trådbussar) om man nu skall ha de nya tvåledade bussarna. De går ju också till stor del där det redan finns stolpar och likriktarstationer, så lite extra ledningar borde inte vara så stort problem.
mvh/spårsnoken
Postat: lördag 07 januari 2006 14:07
av Coppas
spårsnoken skrev:Nej. Självfallet borde man satsa på elektrisk drift (trådbussar) om man nu skall ha de nya tvåledade bussarna. De går ju också till stor del där det redan finns stolpar och likriktarstationer, så lite extra ledningar borde inte vara så stort problem.
Nja, dieselbussar är ju en kompromiss. Ser inte trådbussar som ett alternativ i detta fall utan det som gäller är ju i så fall det bästa, dvs. spårvagn.
Mvh // Nico