Sida 2 av 3

Postat: torsdag 13 oktober 2005 0:09
av Anders Hanquist
I det andra avdubbelmonarkien huvudländer, Ungern, rådde också vänstertrafik. Under 1920-talet diskuterades denna fråga, liksom f ö i Sverige vid denna tid. Bilismen över gränserna ökade och det var opraktiskt med de olika systemen i angränsande länder.

Beslutet om trafikomläggning togs i juni 1941. Den direkta anledningen var militär. Ungern hade blivit ett transiteringsland för tyska trupper. Omläggningen skulle därför ske skyndsamt, redan den 6 juli s å. I huvudstaden Budapest var detta dock inte möjligt. Omfattande ombyggnadsarbeten måste genomföras, framför allt vad gällde spårvägen med bl a ändring av hundratals växlar.

Tidpunkten för omställningen i Budapest blev därför den 9 november 1941 klockan 3.

Postat: torsdag 13 oktober 2005 11:03
av TS
Jag får börja med att tacka för alla svar, speciellt Österrikes krångliga väg till högertrafik var intressant, liksom de övriga. Att så många länder haft vänstertrafik i Europa hade jag inte trott.

En ny fråga:
Innebär detta att järnvägarna i nämnda länder (Österrike, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Portugal) har vänstertrafik? Tunnelbanelinje 1 i Budapest borde i så fall också ha det.

Postat: torsdag 13 oktober 2005 20:16
av Anders Hanquist
Det är olika förhållanden som styrt uppkomsten av höger- resp vänstertrafik på landsvägar och järnvägar. Så det är inte helt säkert att det är samma system i ett land. Det mest flagranta exemplet på detta är Frankrike. Frankrike är s a s högertrafikens "kärnland". Alla områden som är eller någonsin varit franska har H-trafik (utom möjligen vissa små tidigare franska enklaver i Indien, där jag är osäker).

Icke desto mindre är det vänstertrafik på det franska järnvägsnätet. Undantaget är Elsass-Lothringen. Detta område tillhörde Tyskland 1871-1918. Då utbyggdes dubbelspåren där efter tyskt mönster, alltså högerkörning. Sedan brydde man sig inte om att ändra. På järnvägen kan man ju inte av misstag komma över på "fel sida" så det anses tydligen inte så viktigt att det är enhetligt.

Italien har också v-trafik på järnväg plus ytterligare några länder.

Postat: fredag 14 oktober 2005 20:37
av rote
Sverige kommer att få högertrafik på järnvägarna söder om Malmö så fort den planskilda spårkorsningen i Arlöv är klar. I det avseendet blir vi inte enhetliga längre.


Gibraltar har högertrafik f.ö., som den enda nuvarande brittiska besittningen vad jag känner till. Nova Scotia i Canada hade vänstertrafik fram tills kanadensarna tog över öns administration från britterna 1949.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Driv ... ndards.png

Fann denna fina bild som visar på vilken sida av vägen man kör i världen, med höger i rött och vänster i blåa färger. Historiskt sett har ett trafikbyte från vänster-->höger varit det vanligaste vid trafikomläggningar. Även Argentina och Ethiopien hade vänstertrafik fram till 1940-talet i Argentina och 1960-talet i Ethiopien. Intressant att notera är att Surinam som var holländsk koloni fram till 1975 har vänstertrafik liksom Indonesien.

Postat: fredag 14 oktober 2005 21:04
av Tobba
TS skrev:

En ny fråga:
Innebär detta att järnvägarna i nämnda länder (Österrike, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Portugal) har vänstertrafik? Tunnelbanelinje 1 i Budapest borde i så fall också ha det.
CP (Portugals järnvägar) och Lissabons metro kör vänstertrafik.

/Tobba

Postat: fredag 14 oktober 2005 21:08
av essin
Hmm, var sker bytet mellan vänster- och högertrafik i anslutning till Öresundsbron idag? Sker det bytet i plan nånstans vid Lernacken, eller någon annanstans?

Postat: fredag 14 oktober 2005 22:37
av Anders Hanquist
Nu är vi utanför Europa (rubriken talade just om Europa) men ändå lite komplettering till signaturen "rote":s uppgifter.

Argentina:
Omläggningen kungjordes i Decreto Nacional 26965 den 10.10.1944 och genomfördes den 10.6.1945. Detta hade samband planerna på att bygga en Pan American Highway. Uruguays omläggning skedde den 2.9. 1945 och Paraguays troligen också 1945 (har inte lyckats få tag i något datum)
Redan den 15.4.1943 hade högertrafik införts i Panama. I Brasilien lär olika system ha gällt i olika städer fram till 1940-talet. Jag har inte fått några data bekräftade därifrån. Argentinarna införde högertrafik på Falklandsöarna under sin ockupation den 2.4. 1982. Befolkningen lär dock ha negligerat detta (passivt motstånd mot okupationsmakten) och vänstertrafik återinfördes efter befrielsen den 14.6. samma år. På den sydamerikanska kontinenten återstår i dag Surinam och Guayana med vänstertrafik.

Etiopien:
I Etiopien (och nuvarande Eritrea) infördes högertrafik den 8.6. 1964. Varför man gjorde det är i helt självklart. Landet gränsar till vänstertrafiklandet Kenya och till Sudan som hade v-trafik då (fram till 1973) och ingick i det sammanhängande bältet av östafrikanska vänstertrafikländer.

Postat: fredag 14 oktober 2005 22:42
av Piirka
TS skrev:Tunnelbanelinje 1 i Budapest borde i så fall också ha det.
Ja, ända fram till moderniseringen av banan 1973. Har besökt Budapest några gånger och hade en vag minnesbild av att Földalattin (linje 1) har högertrafik. Hittade en notering i en tysk bok: Seit dem Umbau im Jahre 1973 wird Rechts gefahren.

För att röra till det ordentligt. I Finland infördes vänstertrafik på stadsbanan mellan Helsingfors och Sandkulla (17 km norrut, i Vanda) den 12 augusti 1996. År 2004 förlängdes vänstertrafikeringen från Sandkulla till Kervo då fjärde spåret blev klart. De två västra spåren trafikeras av fjärrtågg och av lokaltåg med destination norr om Kervo. De två östra spåren trafikeras nu med lokaltåg med destination Kervo eller Dickursby (+ några nattlokaltåg till Riihimäki - tror jag). "Spår 1" för fjärrtåg söderut mot Hfors, "spår 2" för fjärrtåg norrut från Hfors, "spår 3" för lokaltåg (dvs pendeltåg) norrut och "spår 4" lokaltog mot Helsingfors. På spåren 3 & 4 körs sinsemellan alltså vänstertrafik. Arrangemanget hänger ihop med det att endel av Dickursby/Kervotågen flyttas i Helsingfors över till lokalturerna (eller enligt VR-jargong regionaltågen) mot Riihimäki/Tammerfors/Lahtis.
För att det inte i dessa ombyten skall bli för mycket korsande och tvärsande på bangården, så körs det alltså i vänstertrafik på stadsbanan.

Piirka


Piirka

Postat: fredag 14 oktober 2005 23:01
av Anders Norén
rote skrev:Sverige kommer att få högertrafik på järnvägarna söder om Malmö så fort den planskilda spårkorsningen i Arlöv är klar. I det avseendet blir vi inte enhetliga längre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Driv ... ndards.png
I dag råder väl vänstertrafik på Kontinentalbanan genom Malmö?

Intressant att notera på Wikipedias karta är den somaliska utbrytarrepubliken som tydligen har infört vänstertrafik!

Anders

Postat: fredag 14 oktober 2005 23:41
av Anders Hanquist
Somalia/Somaliland

Ja det förefaller så. Den delen är väl det tidigare brittiska området, medan övriga Somalia är tidigare italienskt.

Exemplen från Finland visar att när det gäller järnväg går det rätt bra att ha ett från övriga nätet avvikande system om detta har andra fördelar.

När vi ändå är inne på Finland:

Finland avträddes till Ryssland 1809. Det blev dock inte en integrerad del av Ryssland utan ett autonomt storfurstendöme. Svensk lag fortsatte att gälla, däribland 1734 års gästgiveriordning. Där stadgades:

"När resande eller farande i Städer eller på Landet mötas böra de till hwar sin vänstra sida således wika, att de hinderslöst kunna komma hwarannan förbi"


De ryska trupper som var förlagda till Finland bröt dock mot denna regel och höll till höger, vilket då den övriga befolkningen också tvingades göra.

Så utfärdades 1858 följande kungörelse:

"WI ALEXANDER den Andre, med Guds nåde, Kejsare och Sjelfherskare öfwer hela Ryssland samt Storfurste till Finland etc. etc. etc.

Göre weterligt, att som å särskilda orter i Finland den sed gjort sig gällande, att wägfarande då de mötas, wika för hwarandra till hwar sin högra sida, ehuru i 23 mom. af 1734 års Gästgifveri-ordning är föreskrifwet att uti dylika fall bör wikas åt den motsatta sidan; alltså hafve Wi, på härom gjord underdåning framställning i Nåder funnit godt ändra berörde stadgande, att resande eller farande i städerne och på landet skola, då de mötas, wid det uti nämde författning föreskrifna wite af fyra rubel åttatio kopek silfwer, wika åt hwar sin högra sida, så att de hinderslösa komma förbi hwarandra. Det alle, som wederbör, till underdåning efterrättelse länder. Helsingfors den 8 juni 1858"

Någon omställningstid är inte angiven, utan sannolikt gällde detta från det datum det kungjordes. Således är "Dagen H" i Finland just den 8 juni 1858.

Postat: söndag 16 oktober 2005 23:30
av Anders Hanquist
När det gäller Italien föredrar jag att citera mig själv ur ett inlägg från den 9 januari 2004. Det kan ju anses höra hemma här och ingå i svaren på den ursprungliga frågan i denna tråd.
Det var litet blandat i början av 1900-talet (Italien enades ju först på 1800-talet). Dekret nr 739/1912 (art 4) föreskrev att man skulle hålla till höger på landsbygden. Kommuner med spårvägstrafik ("Comuni che abbiano nell'abitato una circolazione tramviaria") kunde fortsätta med vänstertrafik i tätorten om detta förvarnades vid infarterna av väl synliga och nattetid upplysta skyltar.

Dekret 3043/1923 (art 7) skärpte till det hela. Nu skulle högertrafik gälla men fortfarande gjordes undantag för Genua, Milano, Rom och Turin. Rom fick högertrafik 1925 och Milano först 1926.

Postat: måndag 17 oktober 2005 12:18
av Harri
Ungarn gick till högertrafik 1941 p.g.a. där fanns tyska trupper under andra världskriget. I Tjeckien bytte man till högertrafik 1938 p.g.a. tyska ockupationen, I Österrike 1938, samma orsak. Troligen det fanns vänsterrtrafik även i andra delar i Donaumonarkiet.
(Källa: museumsguider från Budapest, Prag och Wien)

Postat: måndag 24 oktober 2005 20:40
av Anders Hanquist
Angående Tjeckien och Slovakien skall vi komma ihåg att de vid sin tillblivelse 1918 var förenade i en federal stat Tjeckoslovakien. Till denna hörde också vissa områden öster om Slovakien (Karpato-Ukraina) som efter andra världskriget tillföll Sovjetunionen och nu är en del av Ukraina. Tjeckoslovakien hade, som österrikisk efterföljarstat, vänstertrafik.

Det första område som fick högertrafik var Sudetlandet som avträddes till Tyskland efter Münchenavtalet 1938. Det tillgick så att de retirerande tjeckoslovakiska trupperna lämnade området (på vänster väghalva). Efter några timmar marscherade de tyska trupperna in (på höger väghalva). Ett säkerhetsavstånd var avtalat för att undvika strider. Tyskarna hade med sig speciella skyltar med texten "Rechts fahren!" (håll till höger) som sattes upp på stolpar längs vägen. Detta skedde i oktober 1938.

Kanske rätt okänt är att Polen passade på at ta över en mindre del av Tjeckien (Teschen-området). Huruvida omläggningen där skedde samtidigt som i det tyskbesatta området vet jag inte. Polsk- och tjeckiskspråkiga källor är svårare för mig att penetrera.

I Rest-Tjeckien (sedermera det s k "Riksprotektoratet Böhmen-Mähren")skedde omläggningen till högertrafik den 16 mars 1939. För Slovakien gäller också år 1939.

Venstretrafik

Postat: tisdag 25 oktober 2005 10:55
av Svend Christensen
I princippet er der vekselsporsdrift på hele Øresundsbanen mellem København H og Malmö C. Det vil sige, at der kan køres ad såvel højre som venstre spor, idet der er signaler for begge retninger på begge spor.

Hvis der imidlertid ikke er unormale forhold som sporarbejde, nedbrudte tog m.v., køres der efter min erfaring altid ad højre spor hele vejen fra København H til Malmö C.

Svensk signalsystem anvendes til Pebberholm (i Danmark) medens Dansk strømsystem, 25 kV, 50 Hz anvendes til Lernacken (i Sverige).
Ved selve rigsgrænsen (på broen over Flinterenden) sker intet jernbaneteknisk.

Med venlig hilsen
Svend Christensen

Re: Venstretrafik

Postat: tisdag 25 oktober 2005 14:03
av Kantorn
Svend Christensen skrev:I princippet er der vekselsporsdrift på hele Øresundsbanen mellem København H og Malmö C. Det vil sige, at der kan køres ad såvel højre som venstre spor, idet der er signaler for begge retninger på begge spor.

Hvis der imidlertid ikke er unormale forhold som sporarbejde, nedbrudte tog m.v., køres der efter min erfaring altid ad højre spor hele vejen fra København H til Malmö C.

Svensk signalsystem anvendes til Pebberholm (i Danmark) medens Dansk strømsystem, 25 kV, 50 Hz anvendes til Lernacken (i Sverige).
Ved selve rigsgrænsen (på broen over Flinterenden) sker intet jernbaneteknisk.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Såtillvida har väl hela Sverige växelspårsdrift. Jag har flera gånger på kortare partier åkt högertrafik på stambanan. Om jag inte minns fel. Men i huvudsak är det vänstertrafik.

Postat: tisdag 25 oktober 2005 16:39
av Erik
Det svenska järnvägsnätet har högertrafik endast i undantagsfall. Undantag är vid exempelvis spårarbeten.

Postat: tisdag 25 oktober 2005 17:43
av Harald
Jag tror inte man har högertrafik vid spårarbeten. Då är väl ett spår avstängt så att man har enkelspårsdrift. Det här snacket om vänster- eller högertrafik är något överdrivet. Man kan köra åt båda hållen på alla spår på svenska järnvägar, men givetvis bara åt ett håll åt gången på en viss sträcka. Det är vanligast att man använder vänster spår, utom som sagt på Kontinentalbanan i Malmö där man vanligen kör på högerspår. På dubbelspårssträckor där det inte finns några stationer med resandeutbyte, exempelvis Hamra-Torebo, spelar det ingen roll vilket spår tågen går på och följaktligenär det inte alls ovanligt att mötande tåg går på högerspår. Det är också mycket vanligt att man låter ett tåg gå förbi ett annat utan att detta behöver stanna genom att låta ett av tågen gå på högerspår, men det är lika lite högertrafik som en omkörning på väg är vänstertrafik.

Postat: torsdag 27 oktober 2005 21:45
av Harald
En vanlig syn på Västkustbanan mellan Torebo och Tyllered. Ljusen till höger är bilar på E6.

Bild

Postat: torsdag 27 oktober 2005 22:18
av NerdBoy
Harald skrev:En vanlig syn på Västkustbanan mellan Torebo och Tyllered. Ljusen till höger är bilar på E6.
Eh... Exakt vad är det tänkt att man ska se på bilden? :D

Postat: torsdag 27 oktober 2005 22:38
av Harald
Att det visas kör till höger och stopp till vänster.