Sida 2 av 2

Re: Alby

Postat: måndag 07 mars 2011 23:17
av LÅ1
daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).

Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen :cheesygrin: )
Det sista syftar väl på Östermalmstorg. Men där skulle man vinna en hel del. Nämligen det att man slipper få ett tåg stående i tunneln i väntan på att tåget före skall lämna stationen. Men det kanske var den ironin som cheesygrin-smilysen skulle förklara!

Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)

EDIT: Som påpekats längre fram i tråden, Vändstationen heter Sätra, inte Bredäng! (Vilket jag förstås vet, det var någon form av kortslutning i hjärnan!)

Re: Alby

Postat: måndag 07 mars 2011 23:38
av M_M
daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).

Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen :cheesygrin: )
Jag skrev fel :oops: Jag får skylla på att jag läst om förlängningen av Overground - East London Line till Highbury & Islington, där samma plattform både heter "platform 2" och "platform 7" beroende på vilken kant man avser... :wink:

(Om man får vara riktigt obstinat så har Gullmarsplan tre plattformar, dessutom alla med spårförbindelse till tunnelbanan, om än att en av dem bara är avsedd för spårvagnar BildBildBild

Re: Alby

Postat: tisdag 08 mars 2011 7:05
av twr
LÅ1 skrev:Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.

Sätra och Åkeshov har den lösningen.

Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.

Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.

Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.

Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
När vi nu är inne på ämnet. Vilka olika plattformsvariationer finns det, förutom den "vanliga" med två spår och mittplattform?

Re: Alby

Postat: tisdag 08 mars 2011 7:49
av AdrianLangemar
daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).

Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen :cheesygrin: )
Med om alla tåg ändå ska passera T-Centralen spelar det väl ingen roll hur långt det är mellan grenstationen och T-Centralen?

Re: Alby Plattformar

Postat: tisdag 08 mars 2011 8:26
av AGR
twr skrev:
LÅ1 skrev:Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.

Sätra och Åkeshov har den lösningen.

Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.

Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.

Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.

Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
När vi nu är inne på ämnet. Vilka olika plattformsvariationer finns det, förutom den "vanliga" med två spår och mittplattform?
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.

Re: Alby

Postat: tisdag 08 mars 2011 10:30
av roggek
LÅ1 skrev:Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
Bredäng har väl ingen mittplattform??? :shock:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=19

Du menar nog Sätra! :D
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=18

Re: Alby

Postat: tisdag 08 mars 2011 10:43
av LÅ1
roggek skrev:
LÅ1 skrev:Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
Bredäng har väl ingen mittplattform??? :shock:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=19

Du menar nog Sätra! :D
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=18
:oops: Vad fick jag Bredäng ifrån? :? Menade naturligtvis Sätra! Och jag borde kanske skrivit mittspår och inte mittplatformen.

Re: Alby Plattformar

Postat: onsdag 09 mars 2011 21:50
av SouthernCross88au
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.

Re: Alby Plattformar

Postat: onsdag 09 mars 2011 22:14
av daniel_s
SouthernCross88au skrev:
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Det är riktigt. I Alby finns plattformsdel 1, 2 och 4. Kanske det som fått AGR att snubbla på tangenterna :cheesygrin:

Re: Alby Plattformar

Postat: torsdag 10 mars 2011 18:01
av SouthernCross88au
SouthernCross88au skrev:
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.

Re: Alby Plattformar

Postat: torsdag 10 mars 2011 21:35
av roggek
SouthernCross88au skrev:Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Hallonbergen brukade inte bara vara , Hallonbergen VAR grenstation för linjerna 10 och 11 mellan 5 juni 1977-18 augusti 1985.

Re: Alby Plattformar

Postat: torsdag 10 mars 2011 22:54
av SouthernCross88au
roggek skrev:
SouthernCross88au skrev:Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Hallonbergen brukade inte bara vara , Hallonbergen VAR grenstation för linjerna 10 och 11 mellan 5 juni 1977-18 augusti 1985.
Det var det jag menade! :D

Re: Alby Plattformar

Postat: torsdag 10 mars 2011 23:14
av daniel_s
SouthernCross88au skrev:
SouthernCross88au skrev:Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Nja, riktigt likadant är det inte. Vid Alby är plattformen för utåtgående tåg belägen till höger om spåret.

Re: Alby Plattformar

Postat: fredag 11 mars 2011 14:37
av Kantorn
SouthernCross88au skrev:
roggek skrev:
SouthernCross88au skrev:Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Hallonbergen brukade inte bara vara , Hallonbergen VAR grenstation för linjerna 10 och 11 mellan 5 juni 1977-18 augusti 1985.
Det var det jag menade! :D
Tror han anmärkte på ditt anglikanska uttryck "brukade vara" - på engelska ordagrant översatt till "used to be" vilket egentligen betyder "var förr" - typ.

Re: Alby Plattformar

Postat: fredag 11 mars 2011 16:19
av SouthernCross88au
Det var det jag menade! :D
Tror han anmärkte på ditt anglikanska uttryck "brukade vara" - på engelska ordagrant översatt till "used to be" vilket egentligen betyder "var förr" - typ.
Oh, I see... :)

Re: Alby Plattformar

Postat: fredag 11 mars 2011 16:23
av SouthernCross88au
daniel_s skrev:
SouthernCross88au skrev:
SouthernCross88au skrev:Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Nja, riktigt likadant är det inte. Vid Alby är plattformen för utåtgående tåg belägen till höger om spåret.
Jaha, det visste inte jag - vad intressant! Det är unikt det också.