Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).
Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen )
Det sista syftar väl på Östermalmstorg. Men där skulle man vinna en hel del. Nämligen det att man slipper få ett tåg stående i tunneln i väntan på att tåget före skall lämna stationen. Men det kanske var den ironin som cheesygrin-smilysen skulle förklara!
Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
EDIT: Som påpekats längre fram i tråden, Vändstationen heter Sätra, inte Bredäng! (Vilket jag förstås vet, det var någon form av kortslutning i hjärnan!)
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 08 mars 2011 10:46, redigerad totalt 2 gång.
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).
Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen )
Jag skrev fel Jag får skylla på att jag läst om förlängningen av Overground - East London Line till Highbury & Islington, där samma plattform både heter "platform 2" och "platform 7" beroende på vilken kant man avser...
(Om man får vara riktigt obstinat så har Gullmarsplan tre plattformar, dessutom alla med spårförbindelse till tunnelbanan, om än att en av dem bara är avsedd för spårvagnar
LÅ1 skrev:Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.
Sätra och Åkeshov har den lösningen.
Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.
Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.
Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.
Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
När vi nu är inne på ämnet. Vilka olika plattformsvariationer finns det, förutom den "vanliga" med två spår och mittplattform?
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).
Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen )
Med om alla tåg ändå ska passera T-Centralen spelar det väl ingen roll hur långt det är mellan grenstationen och T-Centralen?
LÅ1 skrev:Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.
Sätra och Åkeshov har den lösningen.
Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.
Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.
Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.
Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
När vi nu är inne på ämnet. Vilka olika plattformsvariationer finns det, förutom den "vanliga" med två spår och mittplattform?
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
LÅ1 skrev:Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
LÅ1 skrev:Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Det är riktigt. I Alby finns plattformsdel 1, 2 och 4. Kanske det som fått AGR att snubbla på tangenterna
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
SouthernCross88au skrev:Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Nja, riktigt likadant är det inte. Vid Alby är plattformen för utåtgående tåg belägen till höger om spåret.
Tror han anmärkte på ditt anglikanska uttryck "brukade vara" - på engelska ordagrant översatt till "used to be" vilket egentligen betyder "var förr" - typ.
Tror han anmärkte på ditt anglikanska uttryck "brukade vara" - på engelska ordagrant översatt till "used to be" vilket egentligen betyder "var förr" - typ.
SouthernCross88au skrev:Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Nja, riktigt likadant är det inte. Vid Alby är plattformen för utåtgående tåg belägen till höger om spåret.
Jaha, det visste inte jag - vad intressant! Det är unikt det också.