Alby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Alby

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).

Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen :cheesygrin: )
Det sista syftar väl på Östermalmstorg. Men där skulle man vinna en hel del. Nämligen det att man slipper få ett tåg stående i tunneln i väntan på att tåget före skall lämna stationen. Men det kanske var den ironin som cheesygrin-smilysen skulle förklara!

Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)

EDIT: Som påpekats längre fram i tråden, Vändstationen heter Sätra, inte Bredäng! (Vilket jag förstås vet, det var någon form av kortslutning i hjärnan!)
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 08 mars 2011 10:46, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Alby

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).

Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen :cheesygrin: )
Jag skrev fel :oops: Jag får skylla på att jag läst om förlängningen av Overground - East London Line till Highbury & Islington, där samma plattform både heter "platform 2" och "platform 7" beroende på vilken kant man avser... :wink:

(Om man får vara riktigt obstinat så har Gullmarsplan tre plattformar, dessutom alla med spårförbindelse till tunnelbanan, om än att en av dem bara är avsedd för spårvagnar BildBildBild
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Alby

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.

Sätra och Åkeshov har den lösningen.

Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.

Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.

Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.

Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
När vi nu är inne på ämnet. Vilka olika plattformsvariationer finns det, förutom den "vanliga" med två spår och mittplattform?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Alby

Inlägg av AdrianLangemar »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag hävdar att det inte behövs fler än två plattformar på en grenstation.
Det finns inga grenstationer med mer än två plattformar. Undantag: Liljeholmen (där dock en av plattformarna bara används för enstaka tåg).

Kanske menade du att det bara behövs två spår. Där tror jag dock att du har lite fel; man vinner kapacitet på att kunna ta in ett tåg till plattformen medan ett annat avgår. (Gäller dock inte om nästa station är T-centralen :cheesygrin: )
Med om alla tåg ändå ska passera T-Centralen spelar det väl ingen roll hur långt det är mellan grenstationen och T-Centralen?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Alby Plattformar

Inlägg av AGR »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Vet inte hur man planerade "förr i tiden" men det finns ju en del stationer med tre spår där mittenspåret används just för att vända tåg. Ganska enkelt och smidigt. Släpp av passagerarna på ena sidan. Släpp på på andra.
Vändtiden blir kortare än om tåget skall köra ut till ett vändspår bakom stationen.

Sätra och Åkeshov har den lösningen.

Kommer inte ihåg hur många spår det är vid Vällingby? 3 eller 4.

Det normala vid förgreningsstationer är väl 4 spår.

Men det finns stationer där tågen regelmässigt vänder bakom stationen. T.ex. Alvik och Odenplan.

Kanske finns det någon här som kan säga om det är någon skillnad på hur vändningen stör övrig trafik när tågen vänder som vid Odenplan jämfört med vändning som vid Sätra.
När vi nu är inne på ämnet. Vilka olika plattformsvariationer finns det, förutom den "vanliga" med två spår och mittplattform?
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Alby

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
Bredäng har väl ingen mittplattform??? :shock:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=19

Du menar nog Sätra! :D
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=18
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Alby

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Håller annars med om att vändstationer hellre skall utformas som Bredäng än som Alby. (I Bredäng kan väl ett tåg på mittplatformen dessutom köra fram en tåglängd till ett vänd- eller uppställningspår bakom stationen, tror jag. Kan kanske vara bra ibland?)
Bredäng har väl ingen mittplattform??? :shock:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=19

Du menar nog Sätra! :D
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF ... 1&t=h&z=18
:oops: Vad fick jag Bredäng ifrån? :? Menade naturligtvis Sätra! Och jag borde kanske skrivit mittspår och inte mittplatformen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Alby Plattformar

Inlägg av SouthernCross88au »

Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alby Plattformar

Inlägg av daniel_s »

SouthernCross88au skrev:
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Det är riktigt. I Alby finns plattformsdel 1, 2 och 4. Kanske det som fått AGR att snubbla på tangenterna :cheesygrin:
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Alby Plattformar

Inlägg av SouthernCross88au »

SouthernCross88au skrev:
Några exempel på varianter: JOL 2 sidoplattformar Pfd 2 och 3. Höd,Åkh,Sät,Vby,Alb har spår mellan plaformarna och 4 st PFD men bara 2 st plattformar. Lih har 5 st PFD men 3st Plattformar.Väs har Pfd 2,3,4 Pfd 1 saknas. PFD står för plattformsdel enligt TRI TUB. detta var några varianter av plattformarna det finns mera på varianter på Blåa linjen.
Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Alby Plattformar

Inlägg av roggek »

SouthernCross88au skrev:Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Hallonbergen brukade inte bara vara , Hallonbergen VAR grenstation för linjerna 10 och 11 mellan 5 juni 1977-18 augusti 1985.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Alby Plattformar

Inlägg av SouthernCross88au »

roggek skrev:
SouthernCross88au skrev:Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Hallonbergen brukade inte bara vara , Hallonbergen VAR grenstation för linjerna 10 och 11 mellan 5 juni 1977-18 augusti 1985.
Det var det jag menade! :D
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Alby Plattformar

Inlägg av daniel_s »

SouthernCross88au skrev:
SouthernCross88au skrev:Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Nja, riktigt likadant är det inte. Vid Alby är plattformen för utåtgående tåg belägen till höger om spåret.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Alby Plattformar

Inlägg av Kantorn »

SouthernCross88au skrev:
roggek skrev:
SouthernCross88au skrev:Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Hallonbergen brukade inte bara vara , Hallonbergen VAR grenstation för linjerna 10 och 11 mellan 5 juni 1977-18 augusti 1985.
Det var det jag menade! :D
Tror han anmärkte på ditt anglikanska uttryck "brukade vara" - på engelska ordagrant översatt till "used to be" vilket egentligen betyder "var förr" - typ.
Professionell tyckare
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Alby Plattformar

Inlägg av SouthernCross88au »

Det var det jag menade! :D
Tror han anmärkte på ditt anglikanska uttryck "brukade vara" - på engelska ordagrant översatt till "used to be" vilket egentligen betyder "var förr" - typ.
Oh, I see... :)
SouthernCross88au
Inlägg: 304
Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09

Re: Alby Plattformar

Inlägg av SouthernCross88au »

daniel_s skrev:
SouthernCross88au skrev:
SouthernCross88au skrev:Alby har väl inte 4 PFD? Stationen ser ju ut som Västra Skogen, dvs ingen platform mellan spår 1 och 2.
Dessutom har Alby, Rinkeby, Hallonbergen och Västra skogen samma konstruktion, dvs spår 1 med plattform till vänster vid avstigning och plattform mellan spår 2 och 3. Hallonbergen brukade vara grenstation fram till 1985. Förresten, fin konst på Hallonbergens väggar.
Nja, riktigt likadant är det inte. Vid Alby är plattformen för utåtgående tåg belägen till höger om spåret.
Jaha, det visste inte jag - vad intressant! Det är unikt det också.
Skriv svar