Sida 10 av 11
Postat: torsdag 28 oktober 2004 23:02
av VeVen
Anonymous skrev:Jo. men jag tror inte att nolltaxa skulle genomföra sån stor förändring på vågen då den är just nu är låg. Ja det behövs bättre kontroll och sådant .
Jag tror att man överdriver de praktiska svårigheterna att sätta stopp för plankning. Mna borde från SL:s sida vara beredd på att satsa en hel del för att skydda 3.3 miljarder årligen, nära hälften av totalkostnaden.
Återigen, det behöver inte vara vattentätt för att ge resultat. Ser man bara till att upptäcksrisken är tillräckligt stor, och böterna tillräckligt höga, så kan man nog göra plankningen olönsam.
Det skulle vara intressant hur många av 'plankarna' som skulle fortsätta kampanjen för den goda sakens skull, nolltaxan, även om kampanjandet inte ger någon omedelbar ekonomisk utdelning.
I vanliga fall när man deltar i opinionsbildning ingår det inte i kalkylen, att kampanjen i sig skall ge ekonomisk vinst.
Postat: fredag 29 oktober 2004 4:22
av Ulf_
Veven, veven.. suck..
Planka.nu har aldrig genererat en krona i vinst. Hur dum får man vara egentligen? Tror du vi sysslar med det här för vinstens skull? Då hade vi skaffat oss hederliga jobb för länge sen!
Pucko!
Postat: fredag 29 oktober 2004 8:58
av NerdBoy
Ulf_ skrev:Veven, veven.. suck..
Planka.nu har aldrig genererat en krona i vinst. Hur dum får man vara egentligen? Tror du vi sysslar med det här för vinstens skull? Då hade vi skaffat oss hederliga jobb för länge sen!
Pucko!
Skönt att se att det i alla fall finns EN plankare som har insett att verksamheten inte är hederlig...
Postat: fredag 29 oktober 2004 11:06
av M_M
VeVen skrev:Jag tror att man överdriver de praktiska svårigheterna att sätta stopp för plankning. Mna borde från SL:s sida vara beredd på att satsa en hel del för att skydda 3.3 miljarder årligen, nära hälften av totalkostnaden.
Verkligen.
Jag har för mig att i new york så har de spärrar som ser ut som sånadär utpasser-snurror man har på badplatser, sportarenor och liknande. Det lär vara stört omöjligt att planka genom en sådan med mindre än att man manipulerar själva magnetkorten eller vad man nu väljer att köra med för system.
Jag tycker att SL ska enbart knipa käft när det gäller klagande på plankare när deras spärrsystem ser så bedrövligt ut som det gör idag! Det är stor "skylla sig själv"-faktor på det!
Postat: fredag 29 oktober 2004 14:09
av Coppas
Mats skrev:Jag tycker att SL ska enbart knipa käft när det gäller klagande på plankare när deras spärrsystem ser så bedrövligt ut som det gör idag! Det är stor "skylla sig själv"-faktor på det!
Nja, det är nog att generalisera en hel del. SL:s ledning skulle nog vilja (de skyller nog knappast ifrån sig på det området) sätta upp sådana typer av både in och utpasseringsspärrar, men dels är många ansvariga politiker både tröga och ovilliga och sedan så har vi även annan lagstiftning än exempelvis USA. Bl.a. så skulle jag tro att svenska krav på utrymningsvägar vid eventuella bränder och annat är en sak som gör de amerikanska systemen svåra att införa i Sverige. Kanske någon som är bättre insatt i det hela kan utveckla det vidare.
Mvh // Nico
Postat: fredag 29 oktober 2004 14:13
av MartinW
Här i London har vi slutet system, men biljettvalidering vid utpassage.
I händelse av brandlarm så slår spärrarna automatiskt upp. Fungerar det här, borde det fungera i Stockholm.
Postat: fredag 29 oktober 2004 14:26
av Coppas
MartinW skrev:Här i London har vi slutet system, men biljettvalidering vid utpassage.
I händelse av brandlarm så slår spärrarna automatiskt upp. Fungerar det här, borde det fungera i Stockholm.
Det borde säkert kunna fungera, det tror jag med. Det sjuka i det hela är att det kan ändå säkert i vissa lägen strida mot rådande lagstiftning. Antagligen så måste det nog ändå till lagändringar, för gud förbjude att man ska använda praktiskt tänkande och sunt förnuft i det politiska utövandet.
Sen är jag personligen för öppna spärrlinjer med mera personligt ansvar bland trafikanterna och mycket tätare kontroller på stan. Tycker det är så j-kla smidigt, t.ex. på många platser i Tyskland. Har jag bara min biljett (oftast då en dagsbiljett eller motsvarande) i ordning så gör det inte mig något att bli kollad både 2 och 5 ggr på en och samma dag. Hellre det än att så i kö och styras genom spärrar å annat.
Mvh // Nico
Postat: fredag 29 oktober 2004 14:43
av M_M
MartinW skrev:Här i London har vi slutet system, men biljettvalidering vid utpassage.
I händelse av brandlarm så slår spärrarna automatiskt upp. Fungerar det här, borde det fungera i Stockholm.
Om man vänder på steken och sätter upp den typen av dörrar som sitter på många nödutgångar, sådana som vem som helst kan öppna genom att bryta av nån enkel försegling, tv-övervakning och skyltar som förklarar att man åker på FETA böter om man okynnesöppnar dörren borde vara tillräckligt.
Jag undrar om inte en panikutrymning av t.ex. t-centralen eller annan plats där många vistas på skulle resultera i en massaker vid spärrarna, med människor som blir ihjältrampade av andra flyende o.s.v. ?

Postat: fredag 29 oktober 2004 15:02
av Coppas
Mats skrev:Om man vänder på steken och sätter upp den typen av dörrar som sitter på många nödutgångar, sådana som vem som helst kan öppna genom att bryta av nån enkel försegling, tv-övervakning och skyltar som förklarar att man åker på FETA böter om man okynnesöppnar dörren borde vara tillräckligt.
Ett stort aber med böter är att man måste ju först få tag på vederbörande och lagföra denne/denna och just detta brukar väl inte ske i så hög grad i andra sammanhang och jag tror inte att det skulle öka i detta hypotetiska scenario. Tanken är dock god.
Mvh // Nico
Postat: lördag 30 oktober 2004 11:41
av nb
Coppas skrev:Mats skrev:Om man vänder på steken och sätter upp den typen av dörrar som sitter på många nödutgångar, sådana som vem som helst kan öppna genom att bryta av nån enkel försegling, tv-övervakning och skyltar som förklarar att man åker på FETA böter om man okynnesöppnar dörren borde vara tillräckligt.
Ett stort aber med böter är att man måste ju först få tag på vederbörande och lagföra denne/denna och just detta brukar väl inte ske i så hög grad i andra sammanhang och jag tror inte att det skulle öka i detta hypotetiska scenario. Tanken är dock god.
Mvh // Nico
Det här är ju små tekniska problem som är lätta att lösa och knappast argument för eller emot. Men i och med att teknikaliteter är roliga:
Det finns en speciell typ av dörrlåsmagneter som är så pass starka att man får använda dem som lås, de är alltså upp till 50 cm långa och några cm breda som håller i en platta på dörren. Försvinner deras spänningsmatning är dörren bara att öppna. Dessa är tillåtna för att låsa nödutgångar, dock finns allsköns krav för att få till en pålitlig öppning, då de inte kan öppnas av någon som står framför dörren.
En annan praktiserad metod är att ha saftblandare och rejäl siren över nödutgången, en tredje är färgucka som man får på sig när man öppnar utgången. Man kan gucka mer färg på folk än det lilla som sitter i vredkåpan, visserligen kan man åka på att få betala för kläder, men det hindrar okynnesöppningar effektivt.
Dvs att beivra i efterhand är meningslöst, men att göra det rejält obekvämt att nödöppna går alldeles utmärkt och är effektivt men försör inte syftet med nödugången, för brinner det bekymrar folk sig inte om sånt. (För då står de ändå bara kvar på plattformen och väntar på sitt tåg medans de blir rökförgiftade...)
Postat: söndag 31 oktober 2004 22:45
av VeVen
Ulf_ skrev:Veven, veven.. suck..
Planka.nu har aldrig genererat en krona i vinst. Hur dum får man vara egentligen? Tror du vi sysslar med det här för vinstens skull?
Skall detta betyda att de pengar som plankarna tjänar in på att smita från avgifter oavkortat går till något välgörande ändamål? Får väl ta och omvärdera "planka". . .
Ulf_ skrev:Då hade vi skaffat oss hederliga jobb för länge sen!
Hehe! Den var bra!
Ulf_ skrev:Pucko!
Pucko på dej själv du!

Postat: söndag 31 oktober 2004 22:59
av Ulf_
Veven; Pengarna går huvudsakligen tillbaka till SL. En liten del går till att trycka och producera planka.nu-material och en ungefär lika stor del går till välgörenhet. HUvudsakligen IMäI:s arbete, och å till färdbevis åt papperslösa flyktingar. Går utmärkt att läsa om hur plankas pengar används på
http://www.planka.nu.
Postat: söndag 31 oktober 2004 23:14
av Mr. Burns
Ulf_ skrev:Veven; Pengarna går huvudsakligen tillbaka till SL. En liten del går till att trycka och producera planka.nu-material och en ungefär lika stor del går till välgörenhet. HUvudsakligen IMäI:s arbete, och å till färdbevis åt papperslösa flyktingar. Går utmärkt att läsa om hur plankas pengar används på
http://www.planka.nu.
Ursäkta min inblandning VeVen, men jag tror vi måste förklara detta än en gång för Ulf. Det handlar inte om organisationens pengar, utan om de som varje medlem i p-kassan tjänar på medlemskapet. Rör sig om 500 kronor i månaden (minus ev. självrisk).
Postat: söndag 31 oktober 2004 23:30
av VeVen
Jag upprepar min fundering. Läs, så tror jag att du förstår. Jag tar och lägger in litet ytterligare förtydliganden för att eliminera risken för missförstånd:
Det skulle vara intressant hur många av 'plankarna' som skulle fortsätta kampanjen för den goda sakens skull, nolltaxan, även om kampanjandet inte ger någon omedelbar ekonomisk utdelning åt den som deltar i kampanjen.
I vanliga fall när man deltar i opinionsbildning ingår det inte i kalkylen, att kampanjen i sig skall ge ekonomisk vinst åt den som deltar i kampanjen.
Postat: söndag 31 oktober 2004 23:42
av Gäst
Det jag tycker borde genomföras, är att man sätter övervakningskameror vid spärrarna och allt så man kan hindra fuskåkning. Hur man hindrar plankning, det kan väl inte vara så svart?
Postat: måndag 01 november 2004 0:01
av M_M
Anonymous skrev:Det jag tycker borde genomföras, är att man sätter övervakningskameror vid spärrarna och allt så man kan hindra fuskåkning. Hur man hindrar plankning, det kan väl inte vara så svart?
Vad ska den som ser en plankning på en tv-skärm i ett kontrollrum göra åt det ? Ska föraren av tåget vägra köra till en enda person kliver av eller betalar för sig ?
Jag tycker jakten av den siste plankaren kan vara otroligt störande för övriga resenärer.
En gång när jag skulle åka nattvagn i göteborg, först från järntorget till brunnsparken och sedan vidare från drottningtorget ut till bergsjön så valde jag avsiktlingen att åka en vagn från järntorget som skulle avgå i såpass god tid att jag skunne hinna köpa takeawaymat på McD i brunnsparken för att äta när jag till slut hamnat i bergsjön.
Men icke, först är det någon idiot som går fram till föraren och säger till att det finns en plankare ombord. Observera att det var en näst intill fullsatt M31-vagn, med den beläggningen så lär den turen varit betydligt mer lönsam än många andra turer redan. Det som händer då är att föraren ropar i högtalarna att vagnen står still till plankaren kliver av. Inget händer, varpå föraren även ropar ut att han kommer att tillkalla polis. Efter en lång stund så kliver till slut planakren av.
Det här var otroligt osmidigt hanterat. En full vagn med resenärer blev alltså försenade på grund av en fuskare i kombination med att föraren inte sett fuskaren (poängen med att bara släppa på folk genom främre dörrparet är väl att faktiskt hålla ordning på folk så att de betalar för sig ?
Jag hade gärna betalat en procent eller två extra för den resan för att slippa förseningen.
Postat: måndag 01 november 2004 0:09
av Gäst
Mats skrev:Anonymous skrev:Det jag tycker borde genomföras, är att man sätter övervakningskameror vid spärrarna och allt så man kan hindra fuskåkning. Hur man hindrar plankning, det kan väl inte vara så svart?
Vad ska den som ser en plankning på en tv-skärm i ett kontrollrum göra åt det ? Ska föraren av tåget vägra köra till en enda person kliver av eller betalar för sig ?
Nej, det jag menade var att om någon i ett kontrollrum ser en som plankar, så skickas sedan filmen vidare till polosen som senare identifierar vem det är som sedan får betala för det. Sen vet jag inte vad du menade riktigt med "Ska föraren av tåfet vägra köra till en enda person kliver av eller betalar för sig", menar du att föraren inte skall köra vidare? Så menade jag inte..
Postat: måndag 01 november 2004 1:35
av Mr. Burns
Anonymous skrev:Nej, det jag menade var att om någon i ett kontrollrum ser en som plankar, så skickas sedan filmen vidare till polosen som senare identifierar vem det är som sedan får betala för det.
Hur vet du att personen på bilden saknar biljett?
Hur stora skulle omkostnaderna bli utslagna på varje nitad plankare?
Kan videoövervakning överhuvudtaget användas för att påföra någon en kontrollavgift?
Synnerligen tveksamt är min kommentar till det hela.
Postat: måndag 01 november 2004 2:51
av Gäst
..den enda lösningen är Nolltaxa om man inte ändrar på biljettsystemet.
Postat: måndag 01 november 2004 7:37
av Byggare Bob
Instämmer med föregående talare, nolltaxa borde vara (men är inte!) det mest vettiga och smidigaste alternativet, eller varför inte göra som i Helsingfors, betala med ett SMS???
Borde fungera med tanke på att vi har ett fullt utbyggt GSM-nät i tunnelbanan...