Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7714
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 27 oktober 2025 11:20
dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 26 oktober 2025 23:34 Eftersom propagandakollektivet Enceladus åberopar text ur den obskyra nätpublikationen "Energinyheter" kan jag ju, för att visa vad denna källa står för, komplettera med en ledare av klimatförnekaren mm. Sven Olof Andersson Hederoth:
Jag refererade inte till tidningens ledare, utan till en artikel som baseras på information från Hydrogen Insight - en källa som skribenten själv har citerat, dock efter att först ha kritiserat den. Göteborgs-Posten förklarar skillnaden mellan ledare och artiklar för den som inte vet.
Ja, ett källkritiskt förhållningssätt är alltid att föredra - någon som Enceladus-kollektivet genomgående bortser ifrån i sin propagandism.

Seriösa medier klarar av att skilja mellan ledar- och nyhetsredaktioner. Men "Energinyheter" är inget seriöst medium.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7714
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bussar med förbränningsmotor kan förbjudas inom EU

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 27 oktober 2025 11:20 Här är en annan artikel rörande sakfrågan:

“Openness to technology is not industrial policy” – interview with MAN CEO Alexander Vlaskamp
electrive skrev:Of course, we keep various drive technologies in view and will continue to pursue them to differing extents, as we have done for decades. Unlike Daimler, we already offer a hydrogen combustion engine that can be ordered today. We are also continuing to develop the fuel cell. But it is also clear that there is currently little market demand for such solutions due to the high price of hydrogen. And this will not change in the foreseeable future. Currently, hydrogen costs up to €20 per kilo. Our vehicles become profitable only at a price between €3 and €5. That is a long way off. Our technology decisions, as in the past, are ultimately based on technological maturity, availability, and cost. Here, the electric truck is simply years ahead of hydrogen.
Budskapet är i princip detsamma. Notera att MAN tillverkar bussar och lastbilar. Som sagt, tyska busstillverkare har en nyktrare syn på verkligheten än politiker.
Sakfrågan, ja. Enceladus-kollektivet får väl fortsätta att konstruera motsättningar.

Men nu är det ju det, va, att det är politikerna som bestämmer. Och Friedrich Merz var tydligen inte räddaren i nöden. Varken vad gäller förbränningsmotorförbudet (pss. som Hederoth ovan) eller kryssningsmissiler till Ukraina
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar